Kirjoitukset avainsanalla #YESICAN-viikko 4

Tämä postaus on toteutettu yhdessä Egon kanssa. 

Mutustelepa hetken aikaa tämän postauksen otsikkoa, sano se vaikka ääneen: ONNI ALKAA ITSESTÄ. Tuon todempaa lausetta en juuri nyt keksi. Kuulostaa jälleen kerran hyvin yksinkertaiselta, mutta kuinka moni todella uskoo lauseeseen ja elää sen mukaan?

 

Onnea ei voi ostaa, eikä kukaan toinen

voi sitä itselle ojentaa.

 

Kaikki lähtee oman itsen sisältä, siellä on oman onnellisuuden siemen. Sama onnen siemen on istutettu jokaiseen ihmiseen iästä, asuinpaikasta, tai vaikkapa omasta taustasta ja sosiaalisesta asemasta riippumatta. Olisi tekopyhää sanoa, etteivätkö mitkään ulkopuoliset tekijät vaikuttaisi oman onnen potentiaalin hyödyntämiseen. Tottakai on elämäntilanteita, jotka tuntuvat epäreiluilta ja epäonnisilta. Annetut eväät ja omat lähtökohdat eivät välttämättä ole ne suotuisimmat, mutta siitä huolimatta onni alkaa aina itsestä. Elämässä tulee vastoinkäymisiä, tiukkoja mutkia ja pitkiä, väsyttäviä ylämäkiä. Noissa hetkissä voi tuntua, että ote omasta onnesta lipsuu, tai tuntuu, että se katoaa ulottuvilta kokonaan. Silloin ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin uskoa ja luottaa. Ne pitävät kiinni itsessä, ankkuroivat oman onnen ytimeen.

Tottakai onni saa bensaa liekkeihin myös itsen ulkopuolisista asioista! Ajatellaanpa vaikka ONNISTUMISTA, jo sana itsessään sisältää onnen. Tai ehdoton rakkaus, hyväksyntä, tällaisena kelpaaminen… Kaikki tärkeitä, positiivisia asioita, jotka ruokkivat onnen kokemista.  NYT HUOMIO!!! Jos et ensin koe näitä tuntemuksia itse itsestäsi, vaan hapuilet niitä ulkopuolelta, silloin siirrät vastuun. Onnesta tulee jostain muusta asiasta/ihmisestä riippuvaista ja näinollen katoavaista.

 

 

Vaikka on päiviä, jolloin oma energisyys ja positiivisuus ovat kadoksissa, tiedän omistavani oman onneni, I BLOODY OWN IT!  Tuohon tunteeseen voin aina tukeutua. Onnen ei suinkaan ole tarkoitus olla jatkuva euforian tila, jossa leijaillaan ilman huolta huomisesta. Itselleni onnellisuus on ennenkaikkea käynnissä pitävä voima, joka tuntuu taustalla koko ajan. Heikkoina hetkinä, kun en pääse onnentunteeseen kiinni, riittää, että luotan ja uskon, muuta ei tarvita. Tiedän, että jossain vaiheessa helpottaa ja pääsen jälleen ottamaan käyttöön oman voimani, oman onneni.

 

"Kel' onni on, se onnen kätkeköön!",

 on pöljin sanonta, mitä koskaan on keksitty!

 

Omaa onneaan ei tarvitse säästellä tai piilotella, se ei lopu kesken! Todellisuudessa sen näyttäminen ja jakaminen auttaa lisäämään onnentunnetta entisestään. Aito, vilpitön onni leviää ja tarttuu, onnellisen ihmisen seurassa on helppo ja hyvä olla. Onnen voisi mielestäni yhtä hyvin määritellä tasapainoksi ja kokonaisvaltaiseksi hyvinvoinniksi, joka säteilee ulospäin houkutellen lisää positiivista ympärilleen. Paitsi jos kokee itse olevansa onnea vailla. Silloin jonkun muun säteily voikin saada oman mielen synkistymään. Tähän kannattaa jälleen pysähtyä hetkeksi. Toisen onni ei millään tavalla voi olla sidoksissa omaasi, koska sinä vastaat omasta onnestasi itse. Pidäthän siis huolta, että tunnistat ja tunnustat sisäisen onnesi, etkä peilaa tai vertaa toisiin. Pidä itsestäsi huolta niin sisäisesti kuin ulkoisestikin, se on ainoa keino huoltaa onnea.

 

 

 Onni ei ole kiinni siitä kuinka paljon ja mitä kaikkea omistat. Se ei myöskään liity millään tavalla omaan ulkonäköön tai asemaan yhteiskunnassa. Onni on vain ja ainoastaan kiinni siitä kuinka syvässä yhteydessä olet itseesi ja millä tavalla elät elämääsi.

 

Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:

  •  Mitkä arvot edellä vaikutan ja toimin?
  •  Onko tekemisessäni aina sydän mukana?
  •  Ohjaako empatia, vai oman edun tavoittelu elämääni?
  •  Kuinka kohtelen toisia?
  •  Kuinka kohtelen itseäni?
  •  Olenko onnellinen näin toimiessani?

 

 

Omaan onneen voi ankkuroitua parhaiten kysymällä näitä kysymyksiä itseltään vuorovaikutustilanteissa muiden kanssa ja erityisesti oman pään sisäisenä puheluna. Joka kerran kun huomaat toimivasi niin, ettei se tunnu sinusta itsestäsi hyvältä, toimit omaa onneasi vastaan. Jos tunnistat mielessäsi katkeria tai muuten kielteisiä ajatuksia oman onnentunteesi esteenä, pysähdy tarkkailemaan. Tulevatko ajatukset ulkopuolelta, liittyykö joku toinen henkilö/ tilanne/ tapahtuma kielteisyyteen? Muistuta itseäsi siitä, että onni on sisälläsi. Onni on ainoa asia maailmassa, minkä todella voi omistaa. Se kuuluu sinulle, eikä kukaan voi ottaa sitä pois. Älä kuitenkaan pidä siitä liian tiukasti kiinni, sillä onni on voimakasta energiaa, joka on tarkoitettu liikkumaan, leviämään ja pitämään maailma pyörimässä! Ei sen vähempää. ;) Auta onneasi laajenemaan, hymyile ja kohtaa. Anna kun sinulla on annettavaa ja uskalla ottaa vastaan.

 

Omista onnesi ja nauti siitä, että se pulputtaa ehtymättömänä lähteenä sisälläsi.

 

Kommentit (0)

Viikottainen kasvojenhoitohetki on rutiini, josta iho kiittää! 

 

 

Mainos

 

Peruskasvohoito ei ole rakettitiedettä. Tämä peruskaava toimii kaikille, valitse käyttöön omalle ihotyypillesi sopivat tuotteet!

 

  1. Aloita kasvohoito puhdistamalla iho meikistä ja epäpuhtauksista. 
  2. Kuori kostea iho pehmein, pyörivin liikkein, älä hankaa! Viimeistele puhdistus ja kuorinta kasvovedellä, joka huuhtelee ihohuokoset. 
  3. Levitä paksuhko kerros naamiota kasvoille, vältä silmän- ja suun ympäryksen alueita. Laita kosteuttavat kurkkuviipaleet silmille, lempimusiikkisi soimaan taustalle ja torkahda hetkeksi nauttimaan!
  4. Poista naamio ja levitä ihotyypillesi sopiva kosteusvoide kasvoille, muista myös kaulan alue.
  5. Viimeistele kasvohoito silmänympärysvoiteella ja huulibalsamilla.

Kommentit (0)

Tällä #YESICAN-viikolla ollaan tutkailtu ja analysoitu omia rutiineja. Jos et ole vielä tehnyt Rutiini-check -harjoitusta, tee se nyt, nimittäin seuraavaksi tutkaillaan omaa ajankäyttöä ja laitetaan rutiineja viikkolukkariin!

 

Tutkaile ensin edellisessä harjoituksessa tekemääsi listausta rutiineistasi.

VIHREÄT rutiinit rullaavat kivasti arjessasi. 

ORANSSIEN haluaisit olevan osa arkeasi.

• PUNAISISTA jotkut tietyt nousivat esiin hiljaisina rutiinihaaveina

 

 

Sitten mennään!

• Piirrä paperille tai vihkon sivulle viikko TUSSILLA/KUULAKÄRKIKYNÄLLÄ niin, että kullekin päivälle (ma-su) on oma sarakkeensa

• Jaa tämän jälkeen jokainen päivä kolmeen osaan: AAMU – PÄIVÄ – ILTA.

• Jaa vielä kukin osan tunteihin (oman ajankäyttösi mukaan), aivan kuten lukujärjestyksessä.

 

 

• Merkkaa LYIJYKYNÄLLÄ kunkin päivän kohdalle säännölliseen tekemiseen, kuten töissä käymiseen tai opiskeluun kuluva aika. 

• Kirjoita seuraavaksi lukujärjestykseen LYIJYKYNÄLLÄ muut säännölliset velvoitteet ja toiminta, joihin käytät aikaasi viikon aikana.

• Jos ajankäyttö on jonkin tahon sanelemana, tai muuten kiveen kirjoitettu, siinä tapauksessa ympyröi/reunusta kohta.

 

 

 

• Kirjaa ylös ne VIHREÄT rullaavat rutiinit, jotka rytmittävä jo ihanasti arkeasi.

• Ala tämän jälkeen sommitella listaltasi ORANSSEJA asioita viikkoosi, missä niille olisi tilaa? 

• Entäpä PUNAISET haaveet, asettuisivatko ne kivasti jonnekin? 

 

 

Tarkkaile:

• Tyhjän tilan suhdetta harmaaseen tekemiseen

* Kuinka suuren osan harmaa vie viikostasi?

* Onko viikkosi täyteen tukotettu, onko lukujärjestyksessäsi yhtään ”ilmaa”?

* Jos tilaa ei meinaa löytyä, onko LYIJYKYNÄLLÄ merkattuja kohtia mahdollista muuttaa, mukauttaa, siirtää, tai jopa kumittaa? 

* Jos voit vaikuttaa työ/opiskeluaikaasi, pohdi millä tavalla voit muuttaa tilannetta itsellesi ja rutiinihaaveillesi suotuisammaksi.

 

• Harrastuksiin ja velvoitteisiin käyttämääsi aikaa

* Onko jotain, mitä voit tehdä voidaksesi vaikuttaa ajankäyttöösi tässä suhteessa?

* Onko harrastuksia sopivasti, liian vähän, vai kenties jopa liikaa?

* Voitko pyytää apua velvoitteisiin?

 

 

ANALYYSINI OMASTA VIIKOSTANI:

• Harmaata massaa (= työ ja velvoitteet) on viikossani liikaa, eli 60 tuntia kuutena päivänä viikossa.

• Harrastusrutiinit ovat jääneet  menneisyyteen oransseiksi, koska päästän päiväni venymään pitkiksi.

* Päästin juuri äsken syvän huokauksen... Monelle 50 + työtuntia on ihan normaali ja ok määrä, itselleni ei. Tämän homman haltuun ottaminen on oman #YESICAN-matkani prioriteettilistalla kärjessä!

 

• Ruokarytmini ei ole pysynyt säännöllisenä oikeastaan samasta syystä, ruokarauhan itselle sallimisesta puhumattakaan.

* Ruokarauharutiinin toteuttamisen aloitin eilen. Tosin lipsuin siitä tänään lounaalla... Haluan syödä, nauttia ja keskittyä vain ja ainoastaan siihen. Pystyn kyllä olla lukematta meilejä, tai tekemättä yhtään mitään muuta samaan aikaan!

 

• Oma aika ja ystävien tapaaminen ovat punaisia haaveita, jälleen kerran samasta syystä!

• Päivän päättäminen venyttelemällä/meditoimalla on vielä hento haave, samoin kuin Kundistunnin jälkeinen saunavuoro!

* Itseasiassa tässä on kohta, johon voin jo tarttua heti, oman ajan ottaminen illassa ei ole mistään muusta kuin itsestäni kiinni. Olen vaan lähiaikoina ollut sen verran väsynyt, että kohta "Mummo unille" on ajanut näiden hetkien ohi.

 

• Herääminen, nukkumaanmeno ja päivän starttaaminen aamiaisella ovat hyvin hallussa, niistä aion pitää kiinni.

• Viikossani on sopiva määrä ympyröityjä velvoitteita, ne itseasiassa rytmittävät tosi kivasti viikkoani.

 

Aika tyhjentynyt olo on nyt... Tämä oli tosi vaativa, mutta palkitseva harjoitus! Aion laminoida lukkarini ja laittaa sen kotona jääkaapin oveen, kuten reipas opintiellä kulkija tekee! Enkä meinaa yrittää saada kaikkea kerralla haltuun, älä säkään! Palikka kerrallaan, pikkuhiljaa. Aloitan ruokarauhasta ja päivän päätöksestä. Uskon, että noihin rutinoituminen houkuttaa muutkin kohdat lukkarissani tapahtumaan ajan kanssa.

Kommentit (0)

Maanantain kunniaksi vielä lisää asiaa rutiineista!

Minkälaisista tavanomaisilta tuntuvista asioista on hyvä tehdä omaa arkea rytmittäviä rutiineiita? Voisiko niistä jopa alkaa muodostua omaan hyvinvointiin pikkuhiljaa vaikuttavia tapoja?

 

Katso tältä videolta ajatuksiani rutiineista ja rutinoitumisesta.

 

 

Olen vahvasti sitä mieltä, että rutiinit auttavat eteenpäin! Olipa elämäntilanteesi minkälainen tahansa, pienet asiat joista saa tehtyä omaan arkeen "autopilotilla toimivia" rutiinineita, pitävät kurssissa ja houkuttelevat suurempaa hyvää tapahtumaan. Näin on käynyt itselleni erilaisten haastavien elämäntilanteiden keskellä. Jos en muuhun ole pystynyt, olen ainakin pedannut sängyn ja aloittanut päiväni isolla lasillisella vettä. Kuulostaa yksinkertaiselta ja sitä se nimenomaan onkin! Aina ei tarvitse yrittää valloittaa koko vuorta yhdellä harppauksella, vaan ottaa pieniä askelia. On helpottavaa kokea omaa elämäntilannetta luotsaavien ja rytmittävien rutiinien avulla syntyviä tyytyväisyyden hetkiä. Ne rohkaisevat opettelemaan lisää rutiineita, joista muodostuu vähitellen hyviä tapoja. Näistä pienistä puroista saattaa pikkuhiljaa ja vaivihkaa muodostua suurempi virtaus, uusi elämäntapa.

 

  

Jos haluat tutkailla ja arvioida omia arjen rutiineitasi, käy tekemässä RUTIINI CHECK-harjoitus. Siinä käydään läpi tällä hetkellä hyvin rullaavat rutiinit, aiemmin toimineet hyvät tavat ja tulevaisuuden tukipilarit. Tämä on #YESICAN-harjoitus numero 5, jonka pohjalta huomenna jatketaan rutiineiden ja niistä muodostuvien hyvien tapojen parissa harjoituksella numero 6.

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tässä blogissa Mariela Sarkima johdattelee lukijat matkalle kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hän on itse käynyt läpi ison elämänmuutosprosessin ja pistää nyt parhaat palat oppimastaan kiertoon. #YESICAN-blogissa Mariela jakaa inspiraatiota, harjoituksia, kauneudenhoito- ja hyvinvointivinkkejä sekä meditaatio- ja läsnäoloharjoitteita. 

Hyvinvointi on jo meissä, kaivetaan se esiin!

Me Naiset -lehdestä löydät Marielan #YESICAN-palstan ja paljon muuta ihanaa sisältöä. Tilaa Me Naiset #YESICAN-erikoishintaan tästä!


 

Blogiarkisto

2018
Elokuu
Heinäkuu