Kirjoitukset avainsanalla Kundaliinijooga

Kundaliinijooga, eli Kundis on ollut elämässäni jo kohta 15 vuoden ajan. Aloitin opiskelemalla hengitystekniikoita itsenäisesti kirjoja lukemalla ja YouTube-videoita katselemalla. Tunneilla rupesin käymään säännölisen epäsäännöllisesti vuonna 2013, mutta vasta kolme vuotta sitten käydessäni läpi yhtä elämäni rankimmista aallokoista, avioliiton päättymistä, otin Kundaliinijoogan avukseni ihan tosissaan. Sen verran homma vei mukanaan, että valmistuin viime vuonna Kundaliinijooganopeksi! Tämän illan LIVE-tunnin kanssani tulee vetämään yksi omista opettajistani, Inderjit Kaur Khalsa. Tehdään yksi lemppari & Inhokkiharjoitukseni, NABHI KRIYA. Tämä kyseinen harjoitus valjastaa oman voiman käyttöön nopeasti ja tehokkaasti. Samalla se on todella tiukka keskivartalon- ja mielenhallintatreeni.

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • 

Varusteet:

• Mukavat, rennot vaatteet

*  Voit pukeutua valkoiseen/vaaleaan, jos haluat

* Kerromme treenin jälkeisessä Instagram-LIVE:ssä miksi Kundaliinijoogit ovat valkoisissa vaatteissa ja pitävät (tai eivät pidä) turbaania päässään!

• Joogamatto, talja, tai muu pehmeä alusta

* Illan harjoitus tehdään yhtä liikettä lukuunottamatta selällään maaten

• Lämmin peitto harjoituksen jälkeistä loppuretoutumista varten

• • • • • • • • • • • • • • • • •

 

 

Voisin kirjoittaa tästä rakkaasta aiheesta kokonaisen kirjan, mutta yritän tiivistää Kundaliinijoogan perusajatuksen teille tähän mahdollisimman selkeästi.

Ensinnäkin sana jooga tarkoittaa liittoa, jonka avulla pyritään loiventamaan/laimentamaan mielen liikehdintää ja saavuttamaan meditatiivinen mielentila. Tämä ei suinkaan tarkoita leijuntaa jossain mystisessä valaistuneessa autuudessa…! :D Itselleni jooga on opettanut ennen kaikkea etäisyyden ottamista asioihin ja tilanteisiin, oman reagoimisen ymmärtämistä ja sen myötä oman elämänasenteeni ja itseni kehittämistä. Kundaliinijooga on pikatie tähän!

Kundaliinijoogaa kutsutaan TIETOISUUDEN JOOGAKSI, (Yoga of Awareness), jonka opit länsimaihin toi 60-luvun loppupuolella Yogi Bhajan. Hän on myös luonut Yogi Tea-teet, olet kenties joskus nähnyt tämän partasuun paketin kyljessä.

 

 

Kundistekniikat muodostuvat dynaamisista hengitysharjoituksista (Pranayama), fyysisten liikkeiden toistosta (Japa) eri asennoissa (Asana) ja äänen käytöstä (Mantra). Myös erilaisia käsien ja sormien asentoja (Mudra) sekä kehon lukkoja (Bhanda) käytetään paljon. Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta sitä se ei todellakaan ole. Kundiksen erityislaatuisuus tulee toistuvan yksinkertaisen liikkeen ja dynaamisen, tiedostavan hengityksen yhdistämisestä. Näiden avulla on mahdollisuus päästä oman mielen kanssa uudenlaiseen kommunikaatioon. Hiljentää huutelut ja kuulla todelliset viestit mielen mölyn takana.

 

 

Kundisharjoituksia kutsutaan Kriyoiksi, niitä on satoja, ellei tuhansia erilaisia. Kullakin Kriyalla on oma tarkoituksensa, vaikkapa kuona-aineiden puhdistaminen kehosta, sydämen avaaminen, kehon immuunijärjestelmän vahvistaminen, tai ahdistuksen ja levottomuuden poistaminen. Fyysinen harjoitus alkaa aina kehon lämmittelyllä. Sen jälkeen tehdään harjoitussarja, johon kuuluu useimmiten kolmesta kymmeneen liikettä. Kutakin liikettä toistetaan joko tietty määrä tai aika. Toisinaan liike saattaa myös olla staattinen pito tai pysyminen tietyssä asennossa. Harjoitus tehdään silmät suljettuina, katse useimmiten keskitettynä kulmakarvojen väliin, kolmanteen silmään. Joihinkin liikkeisiin yhdistetään katseen suuntaus esim. nenän päähän, tai vaikkapa peukalon kärkeen.

 

Mukana on aina vahva hengitys. Useimmiten se on dynaaminen ja energisoiva, syvä hengitys, jonka avulla kehoon kulkeutuu Pranaa, elämänenergiaa. Kundaliinijoogalle todella tyypillinen tekniikka on myös Tulihengitys, jolla puhdistetaan ja lämmitetään kehoa. Välillä hengitys saatetaan puuskaistaan voimalla ulos, kuin tykin suusta, tai sitten läähätetään kieli ulkona kuin leijona! Myös rauhallisia, viilentäviä ja rauhoittavia hengitystekniikoita hyödynnetään paljon. Kokeilepa joskus rauhoittaa omaa hermostuneisuutta työntämällä pilliksi rullattu kieli ulos suusta ja hengittämällä sen läpi (= Sitali Pranaymam).

 

Oivallukset tapahtuvat rentouden tilassa!

Jokaisen liikkeen välissä on aina hetken lepo, se on todella tärkeä osa Kundisharjoitusta. Kriya päättyy aina pidempään loppurentoutukseen, jonka jälkeen siirrytään meditaatioon (joskus meditaatio voidaan tehdä myös ennen loppurentoutusta). Ja tässä piilee Kundiksen kauneus! Kun kehoa ja mieltä on ensin haastettu fyysisesti, molemmat ikäänkuin sulavat ja antautuvat, jolloin meditatiiviseen mielentilaan sukeltaminen on paljon helpompaa. Tätä on vaikea kuvailla sanoin, se pitää kokea.

 

Yksi Kundiksessa paljon käytettävä tekniikka on mantraaminen. Mantroja käytetään mielen keskittämisen apuna joko toistamalla niitä hiljaa mielessä tai resitoimalla ja laulamalla ääneen. Kundaliinijoogaharjoitus alkaa aina Adi Mantralla: ”ONG NAMO GURU DEV NAMO.” Tällä virittäydytään alkavaan harjoitukseen ja yhdistytään omaan sisäiseen opettajaa. Sana Guru muuten muodostuu varjoa (gu) ja valoa (ru) tarkoittavista tavuista, joten gurun voisi sanoa olevan varjosta valoon johdattaja. Tunnin lopussa lauletaan aina englanninkielinen 60-luvun hippiajoilta peräisin oleva ”Aurinkolaulu”, jonka jälkeen tunti päätetään kajauttamalla kolme kertaa SAT NAM-”siemenmantra”. Tämä on myös Kundaliinijoogien tervehdys ja yleisesti käytettävä vastaus/hyväksyntä/kuittaus asioille. ”Totuus on nimeni, totuus on minussa, tunnistan totuuden sinussa.”

 

 

Toivottavasti innostuit ja tulet mukaan kokeilemaan vartin Kundis-kriyaa kanssamme tänään illalla!

Jos Kundis rupesi oikein kunnolla kutkuttelemaan, tervetuloa järjestämääni Kurkistus Kundaliinijoogaan-workshopiin lauantaina 1.9. klo 10-13. Kolmen tunnin aikana kerron lisää Kundiksen taustoista. Harjoitellaan myös muutamaa eri hengitystekniikkaa ja tehdään aloittelijoille sopiva Kriya, jossa on mukana paljon tyypillisiä Kundaliinijoogan liikkeitä.

 

Lisätiedot + liput TÄÄLTÄ.

Huom! Syötä alekoodi: YESICAN, niin saat  5 € alennuksen workshopista!

 

Aloitan tämän kuun lopussa myös oman viikkotunnin vetämisen Helsingin Kundaliiniijoogakoululla.

Tervetuloa Kundistunneille torstaisin klo 17.15-18.30 30.8. alkaen.

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tässä blogissa Mariela Sarkima johdattelee lukijat matkalle kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hän on itse käynyt läpi ison elämänmuutosprosessin ja pistää nyt parhaat palat oppimastaan kiertoon. #YESICAN-blogissa Mariela jakaa inspiraatiota, harjoituksia, kauneudenhoito- ja hyvinvointivinkkejä sekä meditaatio- ja läsnäoloharjoitteita. 

Hyvinvointi on jo meissä, kaivetaan se esiin!

Me Naiset -lehdestä löydät Marielan #YESICAN-palstan ja paljon muuta ihanaa sisältöä. Tilaa Me Naiset #YESICAN-erikoishintaan tästä!


 

Blogiarkisto

2018
Elokuu
Heinäkuu