Kirjoitukset avainsanalla #YESICAN-viikko 3

Venyttele vetreäksi vartalon ihoa hoitaen!

Vaikka päivittäinen venyttely ja vartalon rasvaaminen ovat huippuhyvää kehonhuoltoa, jäävät ne usein (ainakin itseltäni) tekemättä. Tämän kehoa hemmottelevan venyttelyrasvausrutiinin voi helposti tehdä vaikka telkkaria katsoessa!

 

 

Asetu lattialle, sohvalle tai tuolille mukavaan asentoon. Rasvaa kyynärpäät käsivoiteella. Liu’uta voide käsivartta pitkin venyttäen samalla ojentajat ja olkavarret.

 

 

Levitä vartalovoidetta- tai öljyä käsivarsiin. Vie kädet suorina eteen, risti sormet päällekäin. Laske leuka rintaan ja työnnä lapaluut taakse. Pysy venytyksessä muutaman rauhallisen hengityksen ajan.

 

 

Nosta yläkeho ja pää takaisin ylös. Vie oikea käsi suorana sivulle ja venytä kohti takaseinää toisen käden avustuksella. Ylävartalo kiertyy mukana, napa pysyy tiukkana. Toista toiselle puolelle.

 

 

Siirry istumaan lattialle. Tuo jalkapohjat lähelle toisiaan, anna polvien pudota auki sivuille ja lonkkien avautua. Levitä jalkavoide. Tee muutat hierontaliikkeet jalkapohjien sisäsyrjillä, jonka jälkeen risti sormet jalkapöytien alle. Vedä käsillä kevyesti, paina rintalastaa  kohti lattiaa. Anna selkärangan pidentyä, ”kasva pituutta” päälaelta. Pysy muutaman rauhallisen hengityksen ajan.

 

Mainos

 

Suorista jalat. Nappaa isovarpaista, sääristä tai polvista kiinni. Laske leuka rintaan pyöristäen samalla selkä, erityisesti lapaluut. Pysy asennossa muutaman rauhallisen hengityksen ajan, jonka jälkeen rullaa yläselkä takaisin pystyasentoon.

Levitä vartalovoide tai -öljy sääriin ja reisiin. Avaa jalat auki ja lähde liu’uttamaan käsiä jalkojen sisäpintaa pitkin kohti jalkapöytiä. Nojaa samalla rintakehää eteenpäin. Palaa pystyasentoon liu’uttamalla kädet takaisin säärten ja reisien päältä, lähde heti uuteen liu’utusvenytykseen.Toista liikettä muutaman kerran rauhallisen hengityksen tahtiin, jonka jälkeen jää alas etunojaan. Kädet lepäävät säärillä, hartiat ovat rennot ja rintakehä avoin. Pysy muutaman rauhallisen hengityksen ajan.

 

Palauta yläkeho lopuksi pystyasentoon, tuo jalat yhteen ja ravistele reisiä ja pohkeita.

Kommentit (0)

Nyt tartutaan toimeen!

Olet toivottavasti mantrannut ääneen omia tosilauseitasi, niinkuin kehoitin viime viikon harjoituksessa tekemäään. Ne ovat siis itsesi muodostamia totuudenmukaisia lauseita, jotka alkoivat pikkuhiljaa muotoutua tehtyäsi Onnen tasapaino-testin. Toivottavasti myös harjoitus nro 1, eli kirjeen itselle kirjoittaminen on auttanut oman tilanteen, eli kehon ja mielen tilan hahmottamisessa!

 

 

 

Sitten kääritään hihat ja valjastetaan oma voima käyttöön, siirrytään sanoista tekoihin.

 

Ota esiin omat tosilauseesi, jotka olet toivottavasti kirjoittanut ohjeistukseni mukaan erilliselle paperille tai vihkoon. Jos et vielä ole tehnyt sitä, tee se nyt. :)

 

 

Tähänastinen työstökaava on mennyt näin:

 

Onnen tasapaino-testin väittämä ja itse antamani kouluarvosana sen todenmukaisuudelle:

• Hallitsen rahankäyttöni  – 5: pitää VÄLTTÄVÄSTI paikkansa

• Arjessani on riittävästi aikaa harrastuksille – 7: pitää TYYDYTTÄVÄSTI paikkansa

 

Tosilauseeni:

• En hallitse rahankäyttöäni, koska kulutan enemmän kuin tienaan, enkä seuraa kulutustani.

• Arjessani ei ole riittävästi aikaa harrastuksille, koska teen liian pitkiä työpäiviä, eikä energiani riitä muuhun.

 

Seuraavaksi pyöräytetään omat tosilauseet vielä kertaalleen uuteen muotoon kääntämällä niiden sisältö täysin käänteiseksi:

• Hallitsen rahankäyttöni, koska kulutan vähemmän kuin tienaan ja seuraan kulutustani.

• Arjessani on riittävästi aikaa harrastuksille, koska teen sopivan pituisia työpäiviä ja energiani riittää myös muuhun.

 

Ai että, kuulostaapa hyvältä...

...ja sitten taas kysellään itseltä!

 

 

Mitä KONKREETTISTA voin tehdä TÄSSÄ HETKESSÄ, jotta lause muuttuu todeksi?

 

• • • • • • • • • • • • • • •

Sparraa itseäsi!

Ehdota itsellesi erilaisia asioita, ehdotuksia saa tulla vaikka kuinka paljon.

Käytä rohkeasti mielikuvitusta, pöhköltäkin tuntuva idea saattaa osoittautua timanttisen toimivaksi!

• • • • • • • • • • • • • • •

 

Kerrataan säännöt:

  • Vastaa selkeillä ja ymmärrettävällä lauseella.
  • Vastaa preesensissä, eli nykyhetkeä ilmaisevassa aikamuodossa.
  • Vastaa yksikön ensimmäisessä persoonassa, eli minä-muodossa.
  • Vastaa indikatiivissa, eli perusmuodossa, toteavasti.
  • Vastaa neutraalisti ja realistisesti, kuitenkin optimistisesti.
  • Älä aseta ehtoja käyttämällä konditionaalia tai muita ehtomuotoja.
  • Älä syytä, soimaa, arvostele tai selittele.
  • Älä myöskään haihattele tai haaveile.

 

Esimerkiksi:

• Teen kiinteistä kuukausikuluistani listan ja lasken paljonko niihin kuluu rahaa.

• Teen koko viikon ruokaostokset kerralla laatimaani ostoslistaa noudattaen.

• En käytä ulkona syömiseen lainkaan pankki- tai luottokorttia, vaan nostan tililtäni kerran viikossa itseni kanssa sopiman käteissumman, jolla maksan kaikki viikon kahvilakäynnit ja ravintolalounaat.

Tai:

• Sovin itseni kanssa selkeät työajat, joista pidän kiinni.

• En tee töitä työajan ulkopuolella.

• Suunnittelen viikon aikatauluni niin, että harrastamiselle jää aikaa.

• Käytän työajan energiatehokkaasti, jotta voin ja jaksan lähteä päivän päätteeksi harrastuksiin.

• Lepään riittävästi, jotta jaksan tehdä työni ja käydä harrastuksissa.

 

 

Käy tällä tavalla läpi kaikki tosilauseesi.

 

Aikamoinen homma, tiedän!!! Tämä kannattaakin ottaa projektiksi, jota pyörittelee mielessään ja esim. vihon sivuilla. Tulevana lauantaina, 25.8. jatketaan konkreettista tekemistä ja työstämistä, mutta ei huolta, tämän tehtävän ei tarvitse olla valmis ennen sitä! Sparraile siis kaikessa rauhassa itsesi kanssa, kirjoita kaikki ideasi ylös yllä mainittujen sääntöjen mukaisesti. Muista, ettei huonoja ideoita ole olemassa. Nyt ei tarvitse miettiä mitkä ajatuksistasi ja idiksistäsi päätyvät lopulta toteutukseen, kunhan annat niiden virratavuolaasti. Jos vihkosta loppuu sivut kesken, osta ihmeessä toinen. ;)

 

• • • • • • • • • • • • • • •

Jos haluat Onnen tasapaino-testin itsellesi, liity Facebookin #YESICAN-ryhmään!

Sieltä löytyy mm. tämä testi tulostettavassa muodossa + muuta kivaa extramateriaalia.

• • • • • • • • • • • • • • •

 

Kommentit (0)

Herkkyys on vahvuutta!

... ja vahva saa olla myös herkkä. Oman sisäisen vahvuuden ja herkkyyden tasapaino voi olla kinkkinen juttu. Hyväksymällä molemmat puolet itsessään ja opettelemalla niiden hyödyntämistä ja oikeanlaista esiin tuomista, reagoiminen erilaisissa tilanteissa helpottuu. Myös negatiivisen, positiivisen ja neutraalin mielentilan tunnistaminen auttaa omien tuntosarvien käyttämisessä ja empaattisella rohkeudella tilanteista selviytymisessä.

 

Kommentit (0)

Kundaliinijooga, eli Kundis on ollut elämässäni jo kohta 15 vuoden ajan. Aloitin opiskelemalla hengitystekniikoita itsenäisesti kirjoja lukemalla ja YouTube-videoita katselemalla. Tunneilla rupesin käymään säännölisen epäsäännöllisesti vuonna 2013, mutta vasta kolme vuotta sitten käydessäni läpi yhtä elämäni rankimmista aallokoista, avioliiton päättymistä, otin Kundaliinijoogan avukseni ihan tosissaan. Sen verran homma vei mukanaan, että valmistuin viime vuonna Kundaliinijooganopeksi! Tämän illan LIVE-tunnin kanssani tulee vetämään yksi omista opettajistani, Inderjit Kaur Khalsa. Tehdään yksi lemppari & Inhokkiharjoitukseni, NABHI KRIYA. Tämä kyseinen harjoitus valjastaa oman voiman käyttöön nopeasti ja tehokkaasti. Samalla se on todella tiukka keskivartalon- ja mielenhallintatreeni.

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • 

Varusteet:

• Mukavat, rennot vaatteet

*  Voit pukeutua valkoiseen/vaaleaan, jos haluat

* Kerromme treenin jälkeisessä Instagram-LIVE:ssä miksi Kundaliinijoogit ovat valkoisissa vaatteissa ja pitävät (tai eivät pidä) turbaania päässään!

• Joogamatto, talja, tai muu pehmeä alusta

* Illan harjoitus tehdään yhtä liikettä lukuunottamatta selällään maaten

• Lämmin peitto harjoituksen jälkeistä loppuretoutumista varten

• • • • • • • • • • • • • • • • •

 

 

Voisin kirjoittaa tästä rakkaasta aiheesta kokonaisen kirjan, mutta yritän tiivistää Kundaliinijoogan perusajatuksen teille tähän mahdollisimman selkeästi.

Ensinnäkin sana jooga tarkoittaa liittoa, jonka avulla pyritään loiventamaan/laimentamaan mielen liikehdintää ja saavuttamaan meditatiivinen mielentila. Tämä ei suinkaan tarkoita leijuntaa jossain mystisessä valaistuneessa autuudessa…! :D Itselleni jooga on opettanut ennen kaikkea etäisyyden ottamista asioihin ja tilanteisiin, oman reagoimisen ymmärtämistä ja sen myötä oman elämänasenteeni ja itseni kehittämistä. Kundaliinijooga on pikatie tähän!

Kundaliinijoogaa kutsutaan TIETOISUUDEN JOOGAKSI, (Yoga of Awareness), jonka opit länsimaihin toi 60-luvun loppupuolella Yogi Bhajan. Hän on myös luonut Yogi Tea-teet, olet kenties joskus nähnyt tämän partasuun paketin kyljessä.

 

 

Kundistekniikat muodostuvat dynaamisista hengitysharjoituksista (Pranayama), fyysisten liikkeiden toistosta (Japa) eri asennoissa (Asana) ja äänen käytöstä (Mantra). Myös erilaisia käsien ja sormien asentoja (Mudra) sekä kehon lukkoja (Bhanda) käytetään paljon. Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta sitä se ei todellakaan ole. Kundiksen erityislaatuisuus tulee toistuvan yksinkertaisen liikkeen ja dynaamisen, tiedostavan hengityksen yhdistämisestä. Näiden avulla on mahdollisuus päästä oman mielen kanssa uudenlaiseen kommunikaatioon. Hiljentää huutelut ja kuulla todelliset viestit mielen mölyn takana.

 

 

Kundisharjoituksia kutsutaan Kriyoiksi, niitä on satoja, ellei tuhansia erilaisia. Kullakin Kriyalla on oma tarkoituksensa, vaikkapa kuona-aineiden puhdistaminen kehosta, sydämen avaaminen, kehon immuunijärjestelmän vahvistaminen, tai ahdistuksen ja levottomuuden poistaminen. Fyysinen harjoitus alkaa aina kehon lämmittelyllä. Sen jälkeen tehdään harjoitussarja, johon kuuluu useimmiten kolmesta kymmeneen liikettä. Kutakin liikettä toistetaan joko tietty määrä tai aika. Toisinaan liike saattaa myös olla staattinen pito tai pysyminen tietyssä asennossa. Harjoitus tehdään silmät suljettuina, katse useimmiten keskitettynä kulmakarvojen väliin, kolmanteen silmään. Joihinkin liikkeisiin yhdistetään katseen suuntaus esim. nenän päähän, tai vaikkapa peukalon kärkeen.

 

Mukana on aina vahva hengitys. Useimmiten se on dynaaminen ja energisoiva, syvä hengitys, jonka avulla kehoon kulkeutuu Pranaa, elämänenergiaa. Kundaliinijoogalle todella tyypillinen tekniikka on myös Tulihengitys, jolla puhdistetaan ja lämmitetään kehoa. Välillä hengitys saatetaan puuskaistaan voimalla ulos, kuin tykin suusta, tai sitten läähätetään kieli ulkona kuin leijona! Myös rauhallisia, viilentäviä ja rauhoittavia hengitystekniikoita hyödynnetään paljon. Kokeilepa joskus rauhoittaa omaa hermostuneisuutta työntämällä pilliksi rullattu kieli ulos suusta ja hengittämällä sen läpi (= Sitali Pranaymam).

 

Oivallukset tapahtuvat rentouden tilassa!

Jokaisen liikkeen välissä on aina hetken lepo, se on todella tärkeä osa Kundisharjoitusta. Kriya päättyy aina pidempään loppurentoutukseen, jonka jälkeen siirrytään meditaatioon (joskus meditaatio voidaan tehdä myös ennen loppurentoutusta). Ja tässä piilee Kundiksen kauneus! Kun kehoa ja mieltä on ensin haastettu fyysisesti, molemmat ikäänkuin sulavat ja antautuvat, jolloin meditatiiviseen mielentilaan sukeltaminen on paljon helpompaa. Tätä on vaikea kuvailla sanoin, se pitää kokea.

 

Yksi Kundiksessa paljon käytettävä tekniikka on mantraaminen. Mantroja käytetään mielen keskittämisen apuna joko toistamalla niitä hiljaa mielessä tai resitoimalla ja laulamalla ääneen. Kundaliinijoogaharjoitus alkaa aina Adi Mantralla: ”ONG NAMO GURU DEV NAMO.” Tällä virittäydytään alkavaan harjoitukseen ja yhdistytään omaan sisäiseen opettajaa. Sana Guru muuten muodostuu varjoa (gu) ja valoa (ru) tarkoittavista tavuista, joten gurun voisi sanoa olevan varjosta valoon johdattaja. Tunnin lopussa lauletaan aina englanninkielinen 60-luvun hippiajoilta peräisin oleva ”Aurinkolaulu”, jonka jälkeen tunti päätetään kajauttamalla kolme kertaa SAT NAM-”siemenmantra”. Tämä on myös Kundaliinijoogien tervehdys ja yleisesti käytettävä vastaus/hyväksyntä/kuittaus asioille. ”Totuus on nimeni, totuus on minussa, tunnistan totuuden sinussa.”

 

 

Toivottavasti innostuit ja tulet mukaan kokeilemaan vartin Kundis-kriyaa kanssamme tänään illalla!

Jos Kundis rupesi oikein kunnolla kutkuttelemaan, tervetuloa järjestämääni Kurkistus Kundaliinijoogaan-workshopiin lauantaina 1.9. klo 10-13. Kolmen tunnin aikana kerron lisää Kundiksen taustoista. Harjoitellaan myös muutamaa eri hengitystekniikkaa ja tehdään aloittelijoille sopiva Kriya, jossa on mukana paljon tyypillisiä Kundaliinijoogan liikkeitä.

 

Lisätiedot + liput TÄÄLTÄ.

Huom! Syötä alekoodi: YESICAN, niin saat  5 € alennuksen workshopista!

 

Aloitan tämän kuun lopussa myös oman viikkotunnin vetämisen Helsingin Kundaliiniijoogakoululla.

Tervetuloa Kundistunneille torstaisin klo 17.15-18.30 30.8. alkaen.

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tässä blogissa Mariela Sarkima johdattelee lukijat matkalle kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hän on itse käynyt läpi ison elämänmuutosprosessin ja pistää nyt parhaat palat oppimastaan kiertoon. #YESICAN-blogissa Mariela jakaa inspiraatiota, harjoituksia, kauneudenhoito- ja hyvinvointivinkkejä sekä meditaatio- ja läsnäoloharjoitteita. 

Hyvinvointi on jo meissä, kaivetaan se esiin!

Me Naiset -lehdestä löydät Marielan #YESICAN-palstan ja paljon muuta ihanaa sisältöä. Tilaa Me Naiset #YESICAN-erikoishintaan tästä!


 

Blogiarkisto

2018
Elokuu
Heinäkuu