Kirjoitukset avainsanalla Snacks

 Masterchef Markku oli tehnyt tänä aamuna lenkillä ollessani raikkaan vihersmoothien, joka upposikin oikein mainiosti auringossa hikoilemisen jälkeen.

Ainekset:

nippu tuoretta parsakaalia

nippu lehtikaalia

tuoretta minttua

puolikas avokado

muutama porkkana

1 banaani

loraus rahkaa sekä marjamehukeittoa

pieni loraus hunajaa

Lasillinen vihreää energiaa oli niin täynnä poveria, että Make onnistui huitaisemaan täyden ylimääräisen smoothiekipon alas pöydältä, niin että puolet keittiönseinästä ja koirammekin sai oman osansa vihreästä sävystä! :D

Se ois perjantai! Mitä viikonloppupläänejä teillä on toverit?

Sää näyttää ainakin iloksemme hellivän meitä.

Have a great weekend everyone!

<3:Venla

Kommentit (11)

Henriikka

Sain kyllä mukavat naurut tosta Maken smoothie sotkusta :D itekki yhen kerran tiputin ison kipollisen puolukkasurvosta lattialle ja sitä oliki sitte melkee kaikkialla keittiössä ja oli sitä myös olohuoneessa ja eteisessäki :)
Mulla viikonloppuna suunnitelmissa lauantaina leipomista ja sunnuntaina vietetää mun ja mun pikkusiskon synttäreitä :)

Oona

Nam kuulostaapa hyvältä! Mun viikonloppusuunnitelmiin kuuluu treeniä ja 18v synttärit! Ihanaa viikonloppua Venla :)

marikanieminen
Liittynyt9.8.2015

Heips, voisitko joskus tehdä postauksen teidän jääkaappinne sisällöstä? =) Olisi mukava nähdä mistä kaikista ruoka-aineksista teet terveellistä ja maistuvaa kotiruokaa =)

Venla Savikuja
Liittynyt20.4.2017

Joo, kiitos toiveesta Marika, oonkin tainnut muutamaan otteeseen aiemmin tehdä sen tyylisiä postauksia, jos oikein muistelen, mutta mikä ettei voisi tehdä taas uudelleenkin. :)

Bertta

Mitä luultavemmin mun viikonloppu pitää sisällään futis- ja lihaskuntotreenejä. Sekä perheen kanssa hengailua ja huomenna tulee broidi kumppaninsa kanssa käymään. :)
Mukavaa viikonloppua teidän lössille!:)

Janika

Me ollaan kans tehty tässä lähiaikoina vihersmoothieta rucolasta, pinaatista, päärynästä ja banaanista. Se on kans hyvää, vaikka onkin vähän terveellisen makuista :P

Venla Savikuja
Liittynyt20.4.2017

Hahah, oi kuulostaa hyvältä Janika, mäkin oon tehny vähän samankaltaista, mutta pitää kokeilla tota sunkin :)

Sylvi Pekkanen

Ihanan näköinen smoothie!! Minkälainen sun ruokavalio on noin muuten? syötkö paljon?

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Bataatti on yksi meidän keittiön vakkari raaka-aineista ja bataattiburgeritkin ovat jo tulleet tutuksi, mutta nyt mökillä ollessamme Maken äiti oli tehnyt ihanan söpön ja simppelin snack-tyyppisen bataattiannoksen, joka soveltuu mainiosti välipalaksi tai vaikka kevyeksi lounaaksi.

Kuori bataatti ja leikkaa se siivuiksi pellille, lorauta päälle oliiviöljyä ja haluamiasi mausteita, kuori ja pilko sipulista renkaita, heitä ne ja kanafileet pellille bataattien viereen, lisää öljyä ja mausteita. Ei muuta kun koko setti uuniin 175-200 asteeseen n.15-20 minuutiksi, tai kunnes ne ovat kypsiä.

Kasaa minibataattisnackit vihreän salaattipedin päälle, laita bataattien väliin sipulia, kanaa, sekä yrttituorejuustoa. Valmista tuli! Nyt vaan supermakoisan lounaan kimppuun!

Herkullista keskiviikkoa kamut!

<3:Venla

Kommentit (14)

Annukka

Näyttääpä hyvältä! Ruokavinkit on ihan parhaita ja erittäin toivottuja. :)

Tuli mieleen, että voisitko tehdä joskus "päivä kanssani"-postauksen? Olisi kiva kuulla mitä kaikkea yleensä teet päiväsi aikana. :)

Venla Savikuja
Liittynyt20.4.2017

Mukava kuulla, että ruokavinkit ovat edelleen toivottuja ja kiitokset myös postaustoivevinkistä, oonkin joskus aiemmin tehnyt the day with me -tyyppisen/tyyppisiä postauksia! :)

Laura

Moi Venla ja kiitos huippublogista! Voisitko joskus tehdä postauksen ihonhoitorutiineistasi ku siun iho on niin hyvässä kunnossa? :) oon nähnyt täällä kommenteissa jonkun muunkin toivoneen tätä. Hyvää kesän jatkoa! :)

Rimpsa

Heheh, olipas tää postaus hassu sattuma juuri tälle päivälle, kun itsekin valmistin tämänpäiväisen iltaruuan bataatista ja kanasta! Tosin vähän eri muodossa, kun tein bataattisosekeiton ja heittelin paistetut kanapalat sekaan :) Täytyypä joskus testata tollaisien miniburgereiden muodossa, näyttää tosi hyvälle! :)

Mia

Heippa! Oi nami, kun näyttää niin täydellisen herkulliselta<3 pakko itse kokeilla tuota reseptiä :) bataatti on yksi minun lempi ruoka<3 meillä kotona syödään bataatti joka päivä! Namnam :)<3

Aurinkoista iltaa<3

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kerroinkin teille viime viikolla (TÄÄLLÄ!), että lähdin mukaan Indiedaysin ja VAASANin kampanjaan, jossa pääsin testaamaan uusia KUNTO proteiini- & kuituleipiä.

Ensimmäisessä postauksessa kehittelin välipalaleivän nautittavaksi ennen treeniä ja tällä kertaa sain tehtäväkseni keksiä täytteet välipalaleivälle, joka voidaan nauttia esim. treenin jälkeen.

Kehomme on vastaanottavainen ravintoaineille heti liikunnan jälkeen, eli harrastit sitten minkälaista urheilua tahansa, kannattaa oikeasti satsata tyhjentyneiden energiavarastojen täydentämiseen ja syödä, sekä juoda kunnolla treenien jälkeen, jotta kroppa kykenee palautumaan. Varsinkin raskaan lihaskunto- sekä pitkäkestoisen kestävyystreenin jälkeen ravinnon tankkauksen merkitys on suurempi.

Meitsi vallan innostu keksimään erilaisia täytecomboja näille leiville ja sen kunniaksi loinkin vielä kaksi erilaista kesäistä maukasta voikkarireseptiä. Muistattehan, että nämä mun tekemät välipalaleivät eivät korvaa kunnon lounas- ja päivällisaterioita, vaan ovat tarkoitettu nautittaviksi osana monipuolista ruokavaliota.

 Täyte 1. KUNTO proteiini & kuitu -ruissiemenleivälle: pinaattia, kalkkunaleikettä, omenaa ja maustekurkkua. Lisukkeeksi paahdoin vielä uunissa tankoparsaa. Nam nam. Ihana makunystyröitä hemmotteleva, suolaisen, makean ja hapokkaan yhdistelmä. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Super simppeli täyte 2. KUNTO proteiini & kuitu -ruissiemenleivälle: tuoreita mansikoita, nektariinia ja brie-juustoa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itse paahdoin ruissiemenleivät paahtimessa, koska minusta lämpö ja rapeus kruunasi nämä leivät. Millaisen voileivän te tekisitte itse treenin jälkeen? Ei muuta kun makoisia voikkarin täytteitä kehiin! Uusia ideoita otetaan mielellään vastaan, kiitos. 

Leppoisaa sunnuntaita toverit!

<3: Venla

Kommentit (7)

Mia

Moikka! :) Oih, noi leivät näyttää niin ihanilta<3 voisin itse kans kokeilla noita kumpaakin :)<3

Mia

Heippa! :) Noi leivät näyttää aivan mahtavalta<3 voisin itse kans kokeilla noita kumpaakin :)<3

Mia

Anteeksi kauheasti, kun kommentti tuli kaksi kertaa. Koska luulin ettei tuo ensimmäinen tullut

Sara

Hei Venla!

Ajattelin kysyä, kun muistaakseni olet käynyt Vegasissa?
Anteeksi, jos on sataan kertaan kysytty tätä mutta minkälainen hintataso siellä on? :)

Hyvää viikonalkua xoxo

hennu

Ihana Venla! Sulla on niin ihanan piristävä blogi ja kuulut ehdottomasti lempibloggaajiini. En ole ennen kuullutkaan noista Vaasan Kunto -leivistä, joten pakko kokeilla jotain noista resepteistä. :) Hyvää ja energistä viikkoa sulle! :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lähdin mukaan Indiedaysin ja VAASANin kamppanjaan, jossa pääsin testaamaan uusia KUNTO proteiini- & kuituleipiä,

 jossa on proteiinia (15 %) ja kuitua (10 %) suoraan luonnosta. Herkulliset siemenet ja viljan jyvät ovat näiden mehevien leipien proteiinin lähteenä.

Sain tehtäväkseni luoda oman maukkaan voileipäohjeeni, joka soveltuu nautittavaksi esimerkiksi ennen treeniä. Itse pyrin siihen,  etten syö leipää koskaan aterioiden korvikkeena, mutta monipuolisen ruokavalion lisänä kylläkin. Esim. aamupalalla lisukkeena.

Kannattaa hiukan miettiä liikuntaa edeltävää välipalaa valitessa millaista treeniä aikoo harrastaa, kroppa kuitenkin kuluttaa luonnollisesti ravintoaineita sen mukaan. Paljon voimaa vaativat lajit, kuten kuntosaliharjoittelu kuluttaa etenkin proteiineja (mutta myös hiilareita) ja taas pitkäkestoisiin kestävyyttä vaativiin lajeihin, kuten juoksuun tai pyöräilyyn keho tarvitsee eritoten hiilihydraatteja, tosin tällöin proteiinejakaan ei sovi kokonaan unohtaa. Joissain liikuntalajeissa tarvitaan tosin molempia, sekä voimaa, että kestävyyttä.

Jos ei ole tankannut oikein tai riittävästi päivän aikana ennen liikuntaharjoitusta, voivat treenit kärsiä nälän lisäksi tehottomuudesta. Jos kroppa ei ole saanut tarpeeksi hiilihydraatteja esimerkiksi ennen juoksulenkkiä, saattaa puhti loppua kesken lenkin. Proteiinien (sekä tietty myös hiilareiden) puute taas saattaa hankaloittaa kehon palautumista. Toki muidenkin ravintoaineiden saamisesta täytyy pitää huoli, ja myös nestetasapainosta huolehtiminen on äärimmäisen tärkeää.

Suosittelisin itse kokeilemaan kuinka lähellä treenejä ja miten runsaan välipalan kukin pystyy nauttimaan ennen harjoituksia niin, ettei täysi maha haittaa treenejä. Itse en pysty ennen treenejä syödä juuri mitään, vaan tauko syömisen ja harjoituksen välillä on oltava riittävän pitkä, ettei treenien aikana minulle tule huono olo. Tuhdin aterian ja treenin välillä olisi kuitenkin yleisesti suositeltavaa olla vähintään pari tuntia, mutta sen sijaan se, kuinka pienen tai suuren välipalan kukin pystyy tarvittaessa nauttimaan juuri ennen treeniä, on siis todella yksilöllistä ja vaihtelevaa.

Mun simppelit ohjeet pre-work out välipalalle on:

Vältä rasvaisia välipaloja (ne vaikeuttaa treenejä)

Valitse välipala, jossa on sopivasti hiilareita ja protskua

Jos haluat syödä välipalaksi ennen treenejä leivän, vältä liian rasvaisia täytteitä.

Tässä tulee mun herkullinen voikkariohje, josta voi tehdä kevyemmän ja simppelimmän version, tai vastaavasti tukevamman, mikäli ei kärsi helposti huonosta olosta syömisen jälkeen liikunnan aikana.

Täytteet KUNTO proteiini & kuitu -kaurasiemenleivälle:

Nopea ja kevyempi versio: lehtikaalia, puolikas avokado, kananmuna (keltuaisen voi myös jättää pois)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

tuhdimpi versio: voita, lehtikaalia, puolikas avokado, koko 1 kananmuna, granaattiomenaa, pikku loraus hunajaa, sekä pieni ripaus kuivattua sipulirouhetta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyt haluaisin kovasti kuulla onko tämä kyseinen KUNTO -leipätuote teille entuudestaan tuttu? Ja mitä te itse laittaisitte leivän päälle ennen treeniä?

<3:Venla

Kommentit (8)

Mia

Hei Venla! Pakko sanoa, että aivan mahtavasti kirjoitettu. Ja noi leivät näyttää niin hyvälle. Pakko itse kans maistaa tota joskus. Aurinkoista kesää Venla❤

Hauskaa, että satuit postaamaan juuri tästä aiheesta, testasin nimittäin tällä viikolla tuota kaura-siemen-leipää. :) Salilta sai kokonaisen paketin, ja leivänhimoissani tein juurikin sen virheen, että söin treenin jälkeisellä aterialla neljä palaa (hyvin kevyillä ja protskuisilla täytteillä tosin)... Ja mun vatsa ei todellakaan tykännyt! Kauraleipä, mutta kolmanneksi eniten sisällöstä vehnäjauhoja. Noh, kaikesta viisastuu ja seuraavalla kerralla ehkä vain yksi pala. :D

Venla Savikuja
Liittynyt20.4.2017

Haha ainakin ilmeisimmin maistu hyvältä! :D Ja joo hyvä muistaa tosiaan, että kaikkea kohtuudella niin, että vointi on hyvä ja vatsa tykkää! :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogissa pohditaan elämän ihmeellisyyttä ja haastetaan lukija herättelemään omia ajatuksiaan. Toisinaan tartutaan ajankohtaisiin aiheisiin, paneudutaan syvemmin joihinkin elämän osa-alueisiin ja puntaroidaan mm. eettisiä ja ekologisia asioita. Teksteissä pysähdytään ihailemaan auringonlaskuja, nauttimaan arjen pienistä iloista ja etsitään tasapainoa kulttuurista, matkustelusta, luonnosta sekä urbaaneista betoniviidakoista. 

Blogiarkisto

2018
Marraskuu
2017
2016
2015
2014
2013
Tammikuu

Kategoriat