Kirjoitukset avainsanalla kuntokeskus Kanava

Olin kolmeenkymmeneen ikävuoteen saakka todella hoikka. Raskaudesta tai pitemmistä ulkomaanpesteistä tulleet kilot lähtivät helposti pois. Heti kolmenkympin alkuun olin vähän yli vuoden työpaikassa, jossa lounaat olivat isoja ja herkullisia ja kiloja tuli vuoden aikana 10 lisää. Ja siinä painoluokassa olen edelleen viidentoista vuoden jälkeen. En ole vieläkään ylipainoinen, mutta oma olo ei ole hyvä, en tunne itseäni kotoisaksi omassa kropassa.  Minulla paino kertyy keskivartaloon ja kasvoihin.

En katsele vartaloani itseinhon vallassa, vaan enemmänkin mielenkiinnolla tarkastelen pömppömahaani ja iän mukanaan tuomia muutoksia. Uskon, että jokaisella on oma hyvän olon paino. Paino, missä tuntee itsensä kaikin puolin hyväksi ja kauniiksi ja toimivaksi. Hyvän olon paino ei välttämättä mene yksiin bmi:n tai kauneusihanteiden kanssa. Itse pidän tärkeänä sitä, että painosta ei tulisi terveydelle lisävaivoja. Olen sairastanut reumaa parikymppisestä asti. Taudin ollessa aktiivinen, on pelkkä liikkuminen ollut jo haastavaa. Tauti on ollut nyt pidempään lääkkeiden ja satunnaisten pistosten avulla rauhallinen. Mutta minulla esim.polvet vaativat kunnollisia reisilihaksia. Leikattu polvi ja nilkka, mikä jäi vielä löysäksi leikkauksen seurauksena, tuovat haasteita liikkumiseen. Olen kuitenkin oppinut erottamaan toisistaan huonon kivun ja hyvän kivun. Polte lihaksissa on hyvästä, pistävä tai viiltävä kipu nivelissä ei.

Olen nyt pari viime vuotta käynyt paikallisessa kuntokeskus Kanavassa, ensin salilla ja viimeisen vuoden ohjatuilla tunneilla. Pääsääntöisesti tulee käytyä 1-3 viikossa. Valitettavasti jos syöminen on mitä on, niin tämä ei riitä. Varsinkaan jos käynnit jää yhteen kertaan viikossa. Liikun kyllä koirien kanssa päivittäin, mutta kävely luontopoluilla ei tuo kunnon hikeä pintaan. Suunnittelen (joka päivä) aloittavani juoksemisen uudestaan. Juoksulla saa kunnon nousemaan vauhdilla. Mutta, mutta. Kun käy koirien kanssa lenkillä sen pari kertaa päivässä (nykyään kun lapsemme muutti omilleen, joka toinen päivä mieheni käyttää kaksi lenkkiä ja minä yhden ja seuraavana päivänä toisin päin), ei enää juoksulenkille lähtö innosta. Lisäksi olen saanut viime vuosina alaselän kipeäksi. Tajusin kyllä lopulta, että kipu johtuu jumissa olevista pakaralihaksista ja jumitus johtuu vääränlaisista lenkkikengistä ja/tai väärästä juoksutavasta. Ostin pari viikkoa sitten pronaatiotuetut lenkkarit, mutta en ole vielä testannut niitä kunnolla. Olisikin hienoa, jos ongelmat olisivat johtuneet vain kengistä. Huomattavasti helpompi ongelma korjata kuin väärä juoksutyyli.

Rakastan ohjattuna tunteja, missä minulle kerrotaan tarvittavat liikkeet, kaikki lihasryhmät käydään läpi, tsempataan ja neuvotaan. Ja rakastan rankkoja tunteja. Missä hiki virtaa kunnolla ja joudun puskemaan itseäni jaksamisen rajoille. Suosikkituntini ovatkin tällä hetkellä pump, kuntonyrkkeily ja muokkaus.

Ihailen vahvoja kroppia, joista näkyy, että niitä on käytetty liikkumiseen. Laihuus ei ole vuosikausiin ollut tavoiteltava olotila. En halua päästää itseäni rapakuntoon, vaan haluan olla ylpeä vahvasta, toimivasta kehosta. Haluan jaksaa patikoida pitkiäkin matkoja ja pystyä uimaan kilometrin. Haluan vahvat reidet, vahvan selän ja vahvat käsivarret.

Itselläni toimii, että teen päätöksen ja sanon sen ääneen. En sano, että kaikki olisi siitä eteenpäin helppoa, mutta kun päätös on tehty, siitä pidetään kiinni. Eli tavoitteena on päästä elämäni parhaaseen kuntoon viiteenkymmeneen ikävuoteen mennessä.

 

Johanna

 

ps.Täytän tämän vuoden lopussa 47. Mistään pikakuurista ei ole siis kyse, vaan loppuelämän diilistä.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Olen ollut Valkeakoskella Kuntokeskus Kanavan jäsen nyt vajaa pari vuotta. Ensimmäisen vuoden kävin pelkästään kuntosalilla, mutta noin vuosi sitten mukaan tuli ryhmäliikunta. Kuntokeskus Kanavan valikoimista on löytynyt monta ihanan kamalaa "jumppaa".

Viikonloppuna lanseerattiin vielä kaksi uutta; Speco Hot Empowering- ja Speco Hot Healing -tunnit. Speco Hot -tunnit ovat nimestä huolimatta Suomessa kehitetty. Empowering -tunti on lihaskuntoa kasvattava ja Healing -tunti on enemmän joogamainen kehonhuoltotunti. Erilaista näissä tunneissa on se, että ne pidetään infrapunan lämmössä. Kuntokeskus Kanavaan oli hankittu näitä tunteja varten 15 infrapunalämmitintä ison salin kattoon. Yksi lämmitin lämmittää vain juuri alla olevaa tilaa, joten näille tunneille mahtuu maksimissaan juuri tuo 15 henkeä.

Infrapunasaunan positiiviset terveysvaikutukset perustuvat pääosin syvälle (noin 4 - 5 cm syvyyteen) kehon kudoksiin vaikuttavaan lämpösäteilyyn, joka saa aikaan merkittävää aineenvaihdunnan ja verenkierron vilkastumista. Tällä on todettu olevan muun muassa seuraavanlaisia etuja:

  • infrapunasaunassa elimistöstä poistuu haitallisia kuona-aineita
  • lievittää ja poistaa monenlaisia kipuja: muun muassa päänsärkyä ja lihaskipuja
  • aineenvaihdunnan vilkastuminen lisää kalorinkulutusta ja auttaa painonhallinnassa
  • iho voi paremmin
  • stressi vähenee ja olo piristyy
  • nopeuttaa elimistön palautumista ja toimii sen vuoksi erinomaisena liikunnallisen elämäntyylin tukena

Lähde: http://www.infrapunasauna.fi

 

Speco Hot Empowering -tunnilla liikkeet tehdään kaarilaudan päällä. Tunti oli todella rauhallinen verrattuna esimerkiksi pumpiin, bodycombatista puhumattakaan. Infrapunalampun alla rauhallisuudesta huolimatta hiki virtasi ja infrapuna vaikuttaa tunnin jälkeen pitkään. Nesteet lähtevät vauhdilla liikkeelle, joten vettä pitää juoda paljon ja vessassa saa juosta.

Healing -tunnilla apuvälineinä olivat (hieronta)rulla, hihna ja tiilen näköinen joogakuutio. Tunnin aikana ehditään käymään läpi viitisen liikettä, koska liikkeissä pysytään kauan ja ne tehdään superhitaasti. Alussa kropan kireydestä riippuen joku liike saattoi tuntua epämiellyttävältä, mutta kireydet helpottavat nopeasti.

Torstaina menen Empowering -tunnille uudestaan. Tunnista saa varmasti irti vielä enemmän, kun tietää mitä on odotettavissa.

 

Oletko sinä löytänyt uusia ihania liikuntamuotoja?

 

-Johanna

Kommentit (2)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Jos sohvalla makaamalla ja kirjaa lukemalla saisi timmin kropan ja hyvän kunnon, valitsisin sen. Valitettavasti näin ei tapahdu, joten oli pakko keksiä jotain muuta. Liityin paikallisen kuntosalin jäseneksi n.puolitoista vuotta sitten. Ensimmäisen puoli vuotta kävin salilla ennenkuin lähdin ryhmäliikuntatunneille. Mielessä oli vielä 80-luvulta tuttu aerobic, mutta onneksi jumpat ovat siitä parantuneet. Ensimmäinen tuntini oli paikan oman bodypump, josta pidin heti alusta alkaen. Vuoden aikana olen lisäksi testannut bodycombatia, hiitiä, tabataa, stepmuokkausta, tanssibiciä, yogaflowta ja kuntonyrkkeilyä. Tanssibic on ainoa tunti, jolta olen lähtenyt kesken pois. Olin aivan pihalla alusta asti, eikä meno helpottanut tunnin edetessä.

Tällä hetkellä suosikkejani ovat pumpin lisäksi kuntonyrkkeily sekä yogaflow. Kaikki ovat erilaisia ja omalla tavallaan haastavia. Itsellä haasteita tuo reuman takia leikattu polvi ja nilkka. Nilkka vielä jäi löysäksi, joten sen kanssa saa olla todella tarkkana.

Toteutin myös pitkäaikaisen haaveeni ja aloitin uinnin tekniikkatunnit. Ensimmäinen tunti on takana ja pääsin toteamaan, että en osaa rintauintia ollenkaan. Siis yhtään. Uimavalmentaja sanoikin, että rintauinti on vaikein kaikista uimalajeista ja suuri osa ihmistä ui sitä väärin. Vapaauinti olikin onneksi helpompi, joten en päässyt masentumaan täysin. Odotan jo innolla, että opin tekniikan kunnolla ja saan uinnista enemmän irti. Kerron mitä oivalsin ja edistyinkö, kun olen käynyt useammalla tunnilla.

Olen myös yrittänyt elvyttää vanhaa lasketteluharrastustani. Laskettelun kanssa ongelma on ollut, että minusta on tullut no, sanalla sanoen nössö. Välissä oli liian monta vuotta väliä ja minusta on ehtinyt tulla turhankin arka. Ajattelen kuitenkin, että on aivan sama, vaikka en enää uskaltaisi mustiin rinteisiin mennä. Tunnen helpommissa rinteissä kuitenkin pääasiassa iloa, joten se riittää.

Liikunnasta voi helposti tulla stressitekijä. Maksat kuntosalijäsenyydestä, mutta et ehdi käymään. Olet työpäivän jälkeen niin väsynyt, että et jaksa raahautua salille/jumppaan. Itselle on oltava myös armollinen. Huomaan itsestäni, että liikunnan pitää olla kivaa ja vapaaehtoista. Pakkopulla ei innosta liikkumaan, vaan aiheuttaa lisätressiä. Onneksi päivä rupeaa parin viikon päästä pitenemään ja lisävalo antaa energiaa.

-Johanna

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Mistä on tämä blogi tehty?

Rintamamiestalon remontoinnista, puutarhan kuopsuttamisesta, ekologisesta muodista ja kauneudenhoidosta ja kotimaan matkailusta.

Niistä on blogini tehty.

 

"On kaksi tapaa elää:

joko niin, että mikään ei ole ihmeellistä,

tai niin, että kaikki on ihmeellistä."

-Albert Einstein-

Blogiarkisto

2018

Kategoriat