Kirjoitukset avainsanalla Liikunnan ilo

Jos sohvalla makaamalla ja kirjaa lukemalla saisi timmin kropan ja hyvän kunnon, valitsisin sen. Valitettavasti näin ei tapahdu, joten oli pakko keksiä jotain muuta. Liityin paikallisen kuntosalin jäseneksi n.puolitoista vuotta sitten. Ensimmäisen puoli vuotta kävin salilla ennenkuin lähdin ryhmäliikuntatunneille. Mielessä oli vielä 80-luvulta tuttu aerobic, mutta onneksi jumpat ovat siitä parantuneet. Ensimmäinen tuntini oli paikan oman bodypump, josta pidin heti alusta alkaen. Vuoden aikana olen lisäksi testannut bodycombatia, hiitiä, tabataa, stepmuokkausta, tanssibiciä, yogaflowta ja kuntonyrkkeilyä. Tanssibic on ainoa tunti, jolta olen lähtenyt kesken pois. Olin aivan pihalla alusta asti, eikä meno helpottanut tunnin edetessä.

Tällä hetkellä suosikkejani ovat pumpin lisäksi kuntonyrkkeily sekä yogaflow. Kaikki ovat erilaisia ja omalla tavallaan haastavia. Itsellä haasteita tuo reuman takia leikattu polvi ja nilkka. Nilkka vielä jäi löysäksi, joten sen kanssa saa olla todella tarkkana.

Toteutin myös pitkäaikaisen haaveeni ja aloitin uinnin tekniikkatunnit. Ensimmäinen tunti on takana ja pääsin toteamaan, että en osaa rintauintia ollenkaan. Siis yhtään. Uimavalmentaja sanoikin, että rintauinti on vaikein kaikista uimalajeista ja suuri osa ihmistä ui sitä väärin. Vapaauinti olikin onneksi helpompi, joten en päässyt masentumaan täysin. Odotan jo innolla, että opin tekniikan kunnolla ja saan uinnista enemmän irti. Kerron mitä oivalsin ja edistyinkö, kun olen käynyt useammalla tunnilla.

Olen myös yrittänyt elvyttää vanhaa lasketteluharrastustani. Laskettelun kanssa ongelma on ollut, että minusta on tullut no, sanalla sanoen nössö. Välissä oli liian monta vuotta väliä ja minusta on ehtinyt tulla turhankin arka. Ajattelen kuitenkin, että on aivan sama, vaikka en enää uskaltaisi mustiin rinteisiin mennä. Tunnen helpommissa rinteissä kuitenkin pääasiassa iloa, joten se riittää.

Liikunnasta voi helposti tulla stressitekijä. Maksat kuntosalijäsenyydestä, mutta et ehdi käymään. Olet työpäivän jälkeen niin väsynyt, että et jaksa raahautua salille/jumppaan. Itselle on oltava myös armollinen. Huomaan itsestäni, että liikunnan pitää olla kivaa ja vapaaehtoista. Pakkopulla ei innosta liikkumaan, vaan aiheuttaa lisätressiä. Onneksi päivä rupeaa parin viikon päästä pitenemään ja lisävalo antaa energiaa.

-Johanna

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Mistä on tämä blogi tehty?

Rintamamiestalon remontoinnista, puutarhan kuopsuttamisesta, ekologisesta muodista ja kauneudenhoidosta ja kotimaan matkailusta.

Niistä on blogini tehty.

 

"On kaksi tapaa elää:

joko niin, että mikään ei ole ihmeellistä,

tai niin, että kaikki on ihmeellistä."

-Albert Einstein-

Blogiarkisto

Kategoriat