Joku teistä on saattanut jo törmätäkin 30 päivän lankkuhaasteeseen sosiaalisessa mediassa. Itselle lankku on burbeen (aka yleisliike) lisäksi inhokki treeneissä. Tykkään kuitenkin haastaa itseäni ja monta kertaa inhokeista on tullut kunnon ja lihasten kehityttyä lemppareita.

Lankkuhaaste aloitetaan 20 sekunnista ja tarkoitus on 30 päivän aikana pidentää aikaa lopulta viiteen minuuttiin. 

Ensin ohjeet:

  • Nojaa kyynärvarsilla lattiaan. Vartalo muodostaa tiukan suoran linjan hartioista, takamuksesta ja kantapäistä katsottuna. 
  • Käsivarsi muodostaa 90 asteen kulman niin että kyynärpää ja olkapää ovat suorassa linjassa. 
  • Kiinnitä huomiota, että takapuoli ei nouse liikaa eikä selkä mene notkolle. Yleisin virhe on, että takamus on selvästi ylhäällä. Ei siis näin:
    Eikä näin
    Eikä näin
  • Päätä ei kannata roikottaa, vaan niska ja kaula ovat suoraan vartalon jatkeena.
  • Vedä vatsaa tiukasti kohti selkärankaa ja keskity siihen, että vatsalihakset työskentelevät. Muista hengittää rauhallisesti.
  • Tee lankku tarvittaessa pienemmissä osissa pitäen välillä taukoa. Tarkista asento peilistä tai pyydä kaveria katsomaan. Itsellä oli nousi takamus alussa helposti liian ylös, joten peili oli hyvä apu oikean asennon oppimisessa.

Sitten haaste:

Päivä 1              20 sekuntia

Päivä 2              20 sekuntia

Päivä 3              30 sekuntia

Päivä 4              30 sekuntia

Päivä 5              40 sekuntia

Päivä 6              LEPO

Päivä 7              45 sekuntia

Päivä 8              45 sekuntia

Päivä 9              1 minuutti

Päivä 10            1 minuutti

Päivä 11            1 minuutti

Päivä 12            1 minuutti 30 sekuntia

Päivä 13            LEPO

Päivä 14            1 minuutti 30 sekuntia

Päivä 15            1 minuutti 30 sekuntia

Päivä 16            2 minuuttia

Päivä 17            2 minuuttia

Päivä 18            2 minuuttia 30 sekuntia

Päivä 19            LEPO

Päivä 20            2 minuuttia 30 sekuntia

Päivä 21            2 minuuttia 30 sekuntia

Päivä 22            3 minuuttia

Päivä 23            3 minuuttia

Päivä 24            3 minuuttia 30 sekuntia

Päivä 25            3 minuuttia 30 sekuntia

Päivä 26            LEPO

Päivä 27            4 minuuttia

Päivä 28            4 minuuttia

Päivä 29            4 minuuttia 30 sekuntia

Päivä 30            5 minuuttia

Voit aloittaa haasteen milloin vaan. Haasta itsesi ja kaverisi.

Lankkuhaasteen lisäksi olen taas 100 päivän herkuttomalla. Tällä kertaa en aloittanut heti vuoden vaihteesta, vaan vasta nyt. Herkkulakko loppuu 16.4, jolloin olemme sopivasti lomalla Rukalla. 

Onko joku teistä haasteessa myös mukana? 

-Johanna

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Hei, olen Johanna. Monen mutkan kautta päätynyt keski-suomesta pirkanmaalle. Vaimo ja aikuisen pojan äiti. Sydäntäni lähellä luonto ja eläimet. Rakastan perheeni lisäksi hyvää kasvisruokaa ja kauniita vaatteita.

Mukavaa, kun pääsit mukaan.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018

Kategoriat