"Laihduttakaa te läskit ihmiset!! Oikeasti, olette kirjaimellisesti haitaksi muille."  "Sinä ylipainoinen, joka laittaudut: Mikset laihduta? Kun kerran välität ulkonäöstäsi meikkaamalla, värjäämällä ja laittamalla hiuksiasi, shoppailemalla muodikkaita vaatteita yms. mikset myös laihduta?" "Luulevatko ylipainoiset naiset, että heidän miehensä muka OIKEASTI pitävät heitä viehättävinä??"

Siinäpä muutama keskustelupalstoilta poimittu aloitus, jotka ovat loistava esimerkki siitä miten jotkut kansalaiset kuvittelevat, että jos he oikein kovasti ajatuksiaan huutavat, riittävästi haukkuvat ja asettuvat meidän "tyhmien ja laiskojen läskien" yläpuolella, niin me tajuttais vihdoin tehdä palvelus yhteiskunnalle ja siistiä maisemaa laihduttamalla.

Tähän taktiikkaan olen jo ajat sitten todennut, että ei toimi minuun. Yleinen "läskit on ällöjä","läskit tulee kalliiksi yhteiskunnalle" -huutelu ei väräytä omaa laihdutusintoani sitten tippaakaan.

Törmäsin tänään Facebookissa Thinnerbeauty.org -sivuston kuvapareihin joissa julkkiksia ja plus koon -malleja on photoshopattu laihemmiksi, jotta kyseiset ihmiset motoivoituisivat laihduttamaan. "We take photos of people who should, could, and are starting to lead a healthier, stonger life and show them what that might look like.", kerrottaan sivustolla toiminnan motiiveista.

kuvakaappaus sivustolta thinnerbeauty.org

No pisti nyt sitten ihan kiinnostamaan, että kun ei itseeni tuollainen yllä kuvailtu sanallinen painostus yhtään siihen kilojen pudottamiseen motivoi, niin olisiko nyt kuule jotkut neropatit sitten vihdoin keksinyt keinon, joka toimisi. Niin on kaunis ajatus tässä heillä taustalla eikä tietenkään tippaakaan pilkkaa. :D Joten ei muuta kuin omia kuvia photoshoppiin ja liquify-filtterin kanssa laihdutusmotivaatiota metsästämään!


 

Eka yritys oli aika varovainen..


Ehkä parikymmentä kiloa hoikempi..

laihis4
laihis4

Tisseistä lähti kuppi jos toinenkin..


Menikö nyt hymy vähän väkinäiseksi..


Reeniä, horo reeniä!!

Tuijottelin kuvia aikani ja yritin kuulostella saisivatko ne vihdoin silmäni aukeamaan ja minut ymmärtämään, että muutaman kymmenen kiloa hoikempana elämäni olisi kaikin puolin upeampaa ja aurinkoisempaa, ihmiset rakastaisivat minua enemmän, saisin lisää liksaa, tulisin kaikkien läskivihaajienkin hyväksymäksi olennoksi ja löytäisin vihdoin sateenkaarenpään ja siellä odottavat sata koiranpentua (suuri haaveeni). Pettymyksekseni jouduin kuitenkin toteamaan, että ei. Ei tullut suurta motivaation puuskaa vieläkään, enkä hoikempia (ja ah, niin hyvin photoshopattuja) kuvia itsestäni katsoessa alkanut inhoamaan todellista itseäni edelleenkään tippaakaan. Se on varmasti läskivihaajille suuri pettymys. On vaan yritettävä keksiä uusia keinoja meidän möhömahojen motivoimiseksi, jotta meistä saatais yhteiskuntakelpoisia ihmisiä.

Tai, mitä jos annettaiskin kaikkien etsiä sitä motivaatiota itse itsestään ja pohtia itse, että miten haluaa elämänsä elää. Haukkumalla, syyllistämällä ja muita alentamalla harvoin on hirvittävästi hyvää saatu aikaan. Mitä jos keskityttäis kukin niihin omiin elin- ja käytöstapoihin. Oisko ihan mahdoton ajatus?

Ja entäs sitten jos me kaikki ylipainoiset laihdutettaisiin kauheet kasat, niin mistä kaikki läskivihaajat sitten löytäisivät aihetta ylemmyydentunteeseensa?

Kommentit (45)

Voi luoja mä katoin noita kuvia viime viikolla, että jollain on lievästi sanottuna liikaa aikaa. :D Siis en tiedä onko mun silmä niin "tottunut" plussakehoihin, että nään ne usein "normaalimpana" ja "kauniimpana" kuin samat ihmiset muokattuna hoikemmaksi. Esim. sinä näytät minun silmään huomattavasti paremmalta näissä "ennen" kuvissa, kuin muokatuissa versioissa.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Ja mä ainakin olen niin tottunut näkemään itseni just tällaisena kuin olen, että ajatus itsestä laihana tuntuu ihan oudolta ja vieraalta. Moni nainen sanoo että jos sais sen klassisen kolme toivetta niin toivois olevansa laihempi, mut hitto jos ite heräisin joku aamu 30 kiloo pienempänä niin saisin paskahalvauksen peiliin katsoessani. :D Ei ois musta sellaseen jutan suoerdieetit tahtiinkaan, ei pysyis pää muutoksessa mukana.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Veera
Liittynyt2.9.2015

itsekin ihan yllätyin kun viimeksi kohdalle sattui työterveyslääkäri joka ei kohdellut minua ensisijaisesti läskinä jonka kaikki vaivat johtuu ylipainosta!

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Veera
Liittynyt2.9.2015

ei riittänyt pokka. Yritin, mut näytti niin kaameelta photoshop-raiskaukselta, että oli pakko painaa ctr+z. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Piia

Jos jaksaisin kantaa viikonlopun ruokaostokset puuskuttamatta ilman ostoskärryjä, jos jaksaisin kantaa kaksi koria polttopuita kerralla sisälle asti, jos jaksaisin juosta kunnarin pesäpallokentällä ja vielä tuulettaa kolmosella. Olisinko laihempi? Ehkä. Olisinko terveempi? Kyllä! Olisinko onnellisempi? Luultavasti, mutta en taatusti sen takia, että olisin laiha!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Loistavasti sanottu! Itsekin haaveilen ensisijaisesti kunnon kohotuksesta kuin pienemmästä ulkomuodosta.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Heippa!

Hyvä kirjoitus! Oon ihan samaa mieltä, että tuskin sitä motivaatiota ihan näin saa, vaikka kieltämättä luova idea onkin :D Mä en vaan ymmärrä, miten mun painoni liikuttaa niin montaa ihmistä :D

Elli

Veera
Liittynyt2.9.2015

Jep, toisinaan ois ihan hyvä tuijotella enempi vaan sinne omaan napaan. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

al

Onkohan olemassa turvotustyökalua, jolla pulkannarut voisivat katsoa, minkänäköisiksi eivät halua tulla ? Onhan se nyt ihan epistä, jos pulskat vaan voivat muokata ulkonäköään epäedullseen suuntaan kuvankäsittelyn keinoilla : P ...Ihan medialukutaidollisesta näkökulmasta totean, että suoli24-tyyppiset avaukset kannattaa jättää oman arvoonsa. Ihan tasapuolisesti varmaan kaikkia sorretaan. Ja yleensäkin tuntemattomien mielipiteet (ehkä tuttujenkin)....

Veera
Liittynyt2.9.2015

A) Vaikka tätä blogia kirjoittaakin läski, niin se ei silti tarkoita, että kommenttiboksissa olisi hyväksyttävää käyttää halventavia termejä hoikemmista.
B) Medialukutaitoa tai ei, niin ei ne keskustelupalstoilla huudellut jutut sinne itsestään ilmesty. Tässä blogissa on varmasti käsitelty aika useinkin sitä, että itseäni ainakaan ei vieraiden ihmisten mielipiteet paljoakaan kiinnosta, mutta ei se tarkoita ettenkö olisi kiinnostunut tällaisesta ilmiöstä (läskiviha) yleisesti

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

al

No etpä tiedä, millainen pulkannaru täällä on. Ehkä voin sanoa noin, koska se on ihan itselleni päin naamaa sanottu. Ihan samalla tavalla kun sinä voit kirjoittaa läskeistä : )

Vikkis

Oman terveyden ja hyvinvoinnin pitäisi mielestäni olla melko hyvänä motivaationa. Jos ihminen syö terveellisesti (herkuttelu silloin tällöin on toki salittua) ja liikkuu säännöllisesti niin sellainen ihminen ei voi olla ylipainoinen. Elämäntapamuutos vaatii tahdonvoimaa, enemmän aikaa/etukäteen suunnittelua/rahaa yms. On helpompi/nopeampi/paljon halvempi keittää vaikka makaronit ja väsätä joku kermakastike kaveriksi kuin alkaa pilkkomaan kasviksia salaattiin ja valmistaa esim. kalaa uunissa. On helpompi käydä syömässä maha täyteen eineksia työpaikkaruokalassa kuin valmistaa omat eväät mukaan töihin. On helpompi jäädä ruuan jälkeen sohvalle tuijoittaamaan telkkua kuin lähteä lenkille (vaikka ihan kävelylle). Ja herkkujakin tekee mieli aina ruuan jälkeen. Kyllä ihminen tekosyitä keksii.

Muuten olet kyllä oikeassa. Jokainen päättää itse miten elää, mitä syö ja miltä haluaa näyttää ja muiden pitäisi hyväksyä sen :)

Veera
Liittynyt2.9.2015

Ja jälleen kerran jonkun piti päästä kertomaan nuo varmasti kaikilla tiedossa olevat asiat asiat. Mitäpä luulet ettenkö vaikka minä itse tiedä ihan noita kaikkia luettelemiasi asioita ja elä itse omien tekosyideni kanssa? Miksi jonkun muun pitää niistä saarnata? Että jos nyt vaan jokainen sais tosiaan itse päättää. Ei voi ikinä tietää millaisia prosesseja se ylipainoinenkin siellä omassa päässään käy ja millaisia muutoksia on jo kenties tehnyt.
Ja on ihan tosiasia, että aina ihmisellä ei välttämättä se oma hyvinvointi riitä motivaatioksi, vaikka se sun mielestä pitäisi riittää. Elämässä voi olla aikoja jolloin muut asiat kuin itsestä huolehtiminen tulevat ykkösenä. Mutta tällaista harvoin ymmärtää henkilö joka ei ole itse sairastanut vaikkapa vakavaa masennusta tai jotakin muuta mikä vie totaalisen pohjalle.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vikkis

Heh. Anteeksi jos osuin arkaan paikkaan. Luulin että tässä olisi voinut vapaasti kertoa mielipiteitä asiasta, erehdyin. Ei ollut tarkoitus saarnata tai muutenkaan aiheuttaa mielipahaa. Ymmärrän toki että voi olla masennusta, pahaa oloa, kilpirauhasen toimintahäiriötä tai muuta ikävää. Silloin laihduttaminen ei ole ensimmäisenä mielessä ja on vaikeaa mutta ei mahdotonta. Joka tapauksessa oman tilanteen surkuttelu ei tilannetta paranna. Itsekin olin joskus ylipainoinen ja vain edellisessä kommentissani mainitut asiat auttoivat. vaikka ne ovatkin kuinka perus kamaa ja kaikilla tiedossa, samalla ne ovat myös totta. Joskus on vaan päättävä että nyt alkaa uusi elämä ja pysyttävä tiukkana sen päätöksen suhteen. Minä ainakin haluan elää mahdollisimman pitkään terveenä ja liikuntakykyisenä ja sen tähden olen valmis tekemään töitä. Helppoa se ei ole kenellekään lähtöpainosta huolimatta.

Veera
Liittynyt2.9.2015

mikä tässä oli se arka paikka? Juurihan itse sanoin kyllä omat tekosyyni tiedostavani enkä ole kilojani juuri "surkutellut". Lähinnä tämä oli nyt just tyhmä paikka tulla pätemään noilla tahdonvoima ym -neuvoillaan, kun postauksessa on kyse juuri siitä, että saisko jokainen läski kaivella ihan itse sen oman päänsä sisällön ja kantaa omat kilonsa ilman toisten "motivointia". Ja jos joku nyt ei vaan päätä "että tänään alkaa uusi elämä", niin se on perkele sen ihmisen elämä eikä niiden ympärillä räksyttävien hoikempien.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Minna

Hmmh, kyllä tuo Veera vähän aralta paikalta kuulostaa ruudun tännekin puolelle, kun käytät tässäkin kommentissa sanoja "perkele" ja "räksyttävät hoikat". Mielestäni tämä postauskin oli kirjoitettu aika vihaisen oloisesti ja sai vain minut pohtimaan että mikä tunne kirjoittajalla on taustalla. Jos ei kerta ihan oikeasti hoikkien kommentit loukkaa, niin miksi kirjoittaa niistä sitten vihaiseen sävyyn? Eikö niistä silloin ole provosoitunut? Vai onko se vain sinun tyyli kirjoittaa mielipideasioista, en tiedä. Mutta tuosta postauksessa olevasta kommentista jossa toteat, ettei ihmisten huutelu toimi sinuun, tulee vain mieleen että oikein kapinahengessä toteat asian, että minähän en tähän ala! En osaa ehkä selittää asiaa kunnolla, mutta itsellä jäi aika hämmentynyt fiilis postauksesta. Itse en oikein ole ehkä tottunut noihin "horo", "läski" ym sanoihin :D

Veera
Liittynyt2.9.2015

No toki tässä on mukana provosoitumista koko postauksessa, eikö se nyt ole selvä. Mutta kuten eräs ystäväni sen hyvin sanoi "suurin ylipainoni aiheuttama ongelma on ollut aina se kuinka suuri ongelma se on muille". Siitä tässä on kyse. Että vituttaa ja provosoi se muiden ihmisten vänkäys siitä miten mun painon pitäis olla mullekin ongelma ja plaa plaa. Ja kun sitten ei myötäile, että "kyllä sinä viisaampi olento joka saneley kuinka minun mielestäsi tulee elää", niin sitten se on heti "arka paikka". Niin kyllä se vihaiseksi pistää. Ylipainoiselta ihmiseltä yritetään usein viedä oikeus sanoa, että "mulla on ihan hyvä nyt näin". Aina pitäisi kertoa mieluummin, että ens maanantaina alkaa dietti ja halutaan saada se läski sanonaan et "juu kyllä mulla on oikeesti kamala olo ja näytän hirveeltä". En mä sano, että en koskaan ala laihduttamaan, mutta ne on asioita jotka ei kuulu muille.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Eija

Veera, näytät upealta omana itsenäsi. Näytät kauniilta missä painossa tahansa, koska olet hauskannäköinen, oikeista paikoista kurvikas ja pukeudut tosi kivasti. Minusta tämä blogi on hauska ja kiinnostava siksi, että osaat kirjoittaa ja kuvata - ei siksi, että et ole ns mallinmitoissa. Senverran painosta kuittenkin sanon, että (liika)kilot eivät kohtele kaikkia tasapuolisesti. Kaunis on kaunis joka painossa - sen huomaa noista fotoshopatuista kuvistakin -mutta esim. itseni näköinen rumemmanpuoleinen, tasapaksu ja pienisilmäinen lirutukka vaan rumenee kilojen kertyessä. En ole mikään angstinen teini tai muutenkaan kovin kompleksinen, ihan realistinen tavisrouva vaan.Ja yritän pitää kilot kurissa, jotta olisin edes jotenkin ihmismäisen näköinen ainakin omissa silmissäni. Ja usko kun sanon, että olisin mieluummin nätti ja pulska kuin ruma laiha. Kauneus ei ole kiloista kiinni, mutta luulen, että monilla meistä on jonkinlainen hyvän olon paino - tai olotila, jossa tuntuu parhaimmalta.

Veera
Liittynyt2.9.2015

mulle itselle oma ulkonäkö on aina ollut asia joka vaan on. Jonkun silmissä oon ruma, jonkun toisen silmissä nätti. Omissa silmissäni oon aina ollut vaan minä ja siitä olen lähes aina pitänyt. Mua on aina kiinnostanut enempi se, että pidetäänkö musta sen takia mitä olen ja teen kuin sen takia miltä näytän. Vaikkakin tällaista blogia kirjoittavasta varmasti oletetaan, että nimenomaan se ulkonäkö kiinnostaisi ihan ylettömästi :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Patsy

" Jos ihminen syö terveellisesti (herkuttelu silloin tällöin on toki salittua) ja liikkuu säännöllisesti niin sellainen ihminen ei voi olla ylipainoinen."
Höpsis! Jos joskus menneisyydessä on kertynyt liikakiloja, niin nehän pysyvät kyydissä mukana, vaikka sittemmin ko. henkilö olisi vaikka jo vuosia syönyt terveellisesti ja liikkunut säännöllisesti. Niin kauan kun energian saanti ja kulutus ovat tasapainossa, ei liho eikä laihdu - ylipainoinenkaan. Tartuin nyt tähän, kun tässä kommentissa heijastui se yleinen käsitys, että ylipainon "ylläpito" jotenkin vaatisi jatkuvaa sohvalla makaamista naama sipsikulhossa...

Veera
Liittynyt2.9.2015

Jep, näin ne tuntuu monet luulevan. Samat tyypit luulee ettei yksikään lihava ihminen harrasta liikuntaa tai tee mitään muutakaan terveytensä eteen. Ainoa mittari näihin asioihin on heidän mielestä koko ja paino.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

sh

On totta, että kenelläkään ulkopuolisella ei ole oikeutta arvostella toista. Lihavalla voi olla hyvä olla ja se hänelle sallittakoon. Mutta se, että se ei kuulu kenellekään, ei pidä paikkaansa. Näin sairaanhoitajana mulla on asiasta vähän erilainen näkökulma. Kun reippaasti ylipainoinen ihminen tulee meille hoitoon, se tietää henkilökunnalle töitä jo entisten lisäksi. Ja nyt puhun siis lihavasta ihmisestä, en mistään viiden kilon ylipainosta. Voi olla, että joudumme etsimään hänelle leveämmän sängyn, kestävämmät nostolakanat, isommat vaatteet. Potilaan nostamiseen tarvitaan lisäapua (jota ei aina niin helposti ole saatavilla). Potilaan sairauden lisäksi, hänen ihonsa kaipaa todennäköisesti myös hoitoa. Kyllä siinä on selkä kovilla kun päälle satakiloista potilasta pyöritellään.

Tiedän, että on terveitä lihavia ja se on hieno juttu. Toivottavasti he pysyvät terveinä. Mutta kyllä painon pudottaminen on terveyden kannalta erittäin suositeltavaa. Miltei kaikki minunkin hoitamani lihavat potilaat ovat olleet sairaalassa lihavuudesta aiheutuneen ongelman takia. Tottakai nämä ovat itsestäänselvyyksiä, mutta kun aina toitotetaan "olen lihava, eikä se kuulu kellekään", niin se ei ole ihan niin yksinkertaista.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Niin, painon pudottaminen on terveyden kannalta suositeltavaa, mutta voihan olla että se läski jolle alkaa asiasta paasaamaan, onkin jo vaikka pudottanut jotain. Eli hän on tehnyt jo asioita terveytensä parantamiseksi. Mutta se ei tässä yleisessä läski-inhoajien maailmassa riitä. Vain normaalipaino riittää. Ja mä kyllä voin ottaa ja olenkin ottanut kommentteja ja neuvoja painostani vastaan terveydenhuoltohenkilökunnlta. Tällä "se ei kuulu muille" kommentilla tarkoitan kaikkia niitä täysin vieraita ihmisiä jotka muka "kantaa huolta" vaikka tosiasiallinen motivaatio useimmiten tuntuu olevam itsensä ylemmäksi nostaminen.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Turhis

Hehee noita kuvia. Joiltakin hävinnyt kymmeniä kiloja ja tilalle tullut vyötärö, naiselliset kurvit entisellään muuten. Vaikka itse olenkin ollut normaalipainoisesta salaman raiskaaman käkikellon vieteriin, niin ei mulla vaan vyötäröä ole. Ikävä kyllä mulla ei ole tissejä eikä persettä, eikä niitä pullerompikaan laihduttamalla saa jos ei luontoäiti ole niitä suonut. Enemmän kuin laihuutta, nuo kuvat korostavat rintoja ja takapuolta, jotka liittyvät enemmän ruumiinrakenteeseen kuin laihduttamiseen.

Terkuin muodoton painosta riippumatta.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Juu, näinhän se on että perus ihanteen mukaan pitäis olla hoikka mutta muodokas. Kuitenkin vartaloita on ihan joka lähtöön ja jos siitä pitää itse, ei kenelläkään muilla pitäis olla asiaan nokan koputtamista.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Aava

Täälläkin sairaanhoitaja :> Edelliseltä sairaanhoitajalta unohtui pohdiskella muiden itseaiheutettujen terveysongelmien hoitoa joten huomautan ensin että läskiys ei ole suurin haitta jonka voi itselleen ja (kyynel) verovaroin kustannetulle terveydenhuollolle aiheuttaa. Suurin paha on tilastollisesti, kustannusten ja sosiaalisten vaurioiden perusteella alkoholi. Jos oikeasti haluaa olla terveyden asialla niin on turha puhua mistään kohtuukäytöstä. Punaviinin antioksidanteista kun yksi omena olisi parempi valinta. Tästäkin voisi jatkaa loputtomiin.

Lisää niitä itseaiheutettuja vaivoja riittää, miltä kuulostaa sukupuolitauti, urheiluvamma, työtapaturma (usein estettävissä), matkalta saatu eksoottinen sairaus tai vaan arkisempi listeria, syömishäiriö (anorektikot tulevat todella kalliiksi)... Voisihan sitäkin miettiä että miksi yhteiskunnan tulisi kustantaa abortti (ainakaan muissa tapauksissa kuin raiskauksen uhrin kohdalla), joissain tapauksissa vaivaisenluun leikkaus, jopa synnytys on ihan vapaaehtoista hommaa ;) Näitähän riittäisi vaikka miten jos verovarojen säästäminen on sydämen asia.

Vähän aiheen ohi mutta kun ihmiset eivät pohdi näitä asioita, ainoat pahat ovat läskiys ja tupakointi.

Rosa

Hyvin kommentoitu Aava, täällä myös sh :) Yhteiskunnan kuluista ylipainoisten takia pitäisi tehdä tutkimus. Itseasiassa monet (liveästikään) ylipainoiset eivät edes vapaaehtoisesti kovin mielellään hakeudu terveydenhuollon pariin. On ihan sama, meneekö valittamaan (pakon edestä) flunssaa, gynen tarkastukseen tai vaikkapa luomenpoistoon, niin sh:n/th:n/lääkärin valitus ja huomautus ylipainosta on taattu, liittyy se hoidettavaan asiaan tai ei. Sinällään ymmärrän Veeran harmistuksen ja kommentin, että "mulla on ihan hyvä näin". Ylipainoisella ei välttämättä ole sen kummempia oireita/sairauksia kuin hoikemmallakaan, mutta ylipainoisen täytyy ihan eri tavalla perustella (hyvä) terveytensä. Että oletko nyt ihan varma ja kohta nyt on ainakin diabetes.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Onhan asiassa sekin puoli, että ei se että joku on normaalipainoinen kerro sitten kuitenkaan mitään siitä onko kyseinen ihminen terve ja hyväkuntoinen. Mutta joillekin se paino tuntuu olevan ainoa terveyden ja ihmisarvon mittari.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Word! Jokainen jonkun toisen läskeistä "huolestunut" ihminen voisi eka pohtia että mitä asioita vois tehdä paremmin sen oman terveyden suhteen.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Anniina

Voi luoja mitä lapsellista lässytystä. En ymmärrä, miksi jankutat tästä asiasta säännöllisesti, jos kerran olet niin sinut painosi kanssa? En tiiä auttaisiko laihtuminen tuohon sinun huomionhakuiseen vikinään? :D

Veera
Liittynyt2.9.2015

Auttaisko lobotomia tohon sun tympeeseen asenteeseen?

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

No name

No o-ou! Taisi osua nyt arkaan paikkaan tämä blogipostaus kun noin keittää yli. Ethän vain ole alipainoinen terveysfasisti, jonka neuvoja ei tarpeeksi kuunnella ja kunnioiteta?

Okei, huonoa huumoria ja luvatta lainattuja latistuskeinoja tuosta kommenttiketjun yläpäästä. Ja pakkohan tämän on trolli olla.
Siinä tapauksessa että kirjoittaja on ihan tosissaan (vaikeata kuvitella kyllä), ymmärtääkseni bloginpitäjä saa kirjoittaa niistä asioista ja niin usein kuin häntä itseään huvittaa, joten siinäkin mielessä kommentti on tarpeeton ja turha. Ja siihen nähden millaista terrorismia ns. terveyden nimissä harjoitetaan netissä ja muuallakin, Veera kirjoittaa aiheesta todella vähän. Aihetta olisi enempäänkin.

Eija

Eiköhän bloginpitäjä saa kirjoittaa mistä asioista haluaa. Miksi pitää kommentoida noin ilkeästi, vaikka keskustelu on ollut ihan kiinnostavaa ja asiallista. Veera on harvinaisen sinut ulkonäkönsä kanssa eikä todellakaan harrasta "huomionhakuista vikinää".

Veera
Liittynyt2.9.2015

juu, en mä kyllä itsekään mielestäni ihan hirvittävän usein tätä aihetta blogissani edes käsittele ja vaikka käsittelisinkin, niin omahan on blogini.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Aina perustellaan, että "Saa sitä olla lihava, mutta eikö ylipainoiset tajua terveyshaittoja? Ylipaino ei ole hyväksi terveydelle!", mutta jos satut laihduttamaan ei suinkaan kehuta "Ootpa terveen näköinen! Kuinka sun veriarvot?" vaan todetaan "Näytätpä hyvältä!". Tämähän kertoo siitä, ettei ketään oikeasti kiinnosta ne mahdolliset terveyshaitat vaan ihmisiä häiritsee henkilö, joka on hänen silmiinsä vastenmielisen näköinen painonsa takia.

Tuosta itse sivustosta, jo pelkästään sivuston kertomus itsestään nauratti, koska siinähän käytettiin juuri tuota edellä mainitsemaani perustelua: "It is not hateful to encourage people to be happy, healthy and beautiful. In fact, we’d go as far as to say the opposite: It is hateful to want people to be unhealthy, and to try and make people think that such a thing is okay." Eli: hoikka = onnellinen, terve ja kaunis, mutta lihava = sairas.
Kuvat taas aiheuttivat toisen naurukohtauksen, kun naamat olivat vinksallaan ja mystisesti hoikemmilla versioilla oli silti G-kupin rinnat ja joku 50 senttinen vyötärö.

No joo, kukin taplaa tyylillään.

Veera
Liittynyt2.9.2015

ja asiahan on kuitenkin niin, että ihan samalla tavalla kuin ylipaino ei autoaattiseti tarkoita ihmisen olevan sairas, niin myöskään normaalipaino ei takaa ihmisen terveyttä ja hyvää kuntoa. Ja harvaa ihmistä oikeasti tosiaan kiinnostaa vieraiden ihmisten terveys, että kyllä se usein tuntuu siltä, että me ylipainoiset ollaan noiden läskivihaajien maailmassa tosiaan vaan visuaalinen haittatekijä. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Mä olen miettinyt tätä usein - varsinkin kun työpaikalla törmään hoikentavaan peiliin. Ett joo, olisin varmasti onnellinen, jos painaisin kymmenen kiloa vähemmän. Tuskin miestän haittaisi, tai lapsia, tai muita ihmisiä, jotka on mulle tärkeitä. Eikä varmaan mua itseänikään haittaisi.

Mutta sitten, eipä mua haittaa nytkään. Tai miehiä, tai lapsia. Miksi se, että jollain ihmisillä on ihanne hoikkuudesta, tarkoittaisi, että mun pitää tavoitella hänen ihannettaan? Kyllä määkin pidän eniten lyhyistä hiuksista, mutta mulle on herttaisen yhdentekevää, millaiset hiukset muilla on. Se ei kuulu mulle, eikä pitäisi kuulukaan.

Voi kunpa ihmiset näkisi kokonaisvaltaisesti vähemmän vaivaa muiden ihmisten valintojen vuoksi ja keskittyisivät vaikka syömään ja juomaan hyvin. Maailma olisi paljon parempi paikka. (Ja joo, tiedän, pakolaistilanne on kauhea ja ensisijaisesti toivoisin maailmanrauhaa, mutta sen vetäminen mukan tähän tuntuisi hiukan pälleliimatulta jeesustelulta.)

Ilona

Usein tulee mietittyä sitä, miten hirveän paljon meidän pyllyä oikein kutittaa toisen ihmisen paino tai ulkonäkö. Itse opiskelen alaa, missä täytyy kohdata paljon nuoria erinnäisten ongelmien parissa ja juurikin ulkonäköön liittyvät dilemmat ovat huolestuttava osa niistä. On ihan kamalaa, että jo alakouluikäiset lapset miettivät "onko minussa jotain vikaa" tai "pitäiskö mun painaa vähemmän".

Ärsyttää niin pirusti, että me aikuiset omalla käytökselämme tehdään tulevista aikuisista sellaisia, mitä puhumme ja viestimme. Minusta on todella huolestuttavaa, ettei meidän yhteiskunnassa katkea tämä ulkonäkökeskeinen kierre vaan sitä ruokitaan eri tavoin. Erityisesti minua häiritsee se, että paino tuntuu olevan tässä pääosassa, semmoinen ominaisuus, mikä on hyvin pitkälti myös geeneistä kiinni tai ruumiinrakenteesta. En vain ymmärrä sitä, ettemekö me ymmärä sitä, mitä suustamme päästämme ja viestimme muille.

Seuraa 

Tätä vuonna 2007 perustettua tyyli-/lifestyleblogia kirjoittaa 35-vuotias kenkäfriikki, jonka mielestä kenkien kuuluu aina näkyä.
Pukeutumistyylin lisäksi blogissa metsästetään toisinaan myös parempaa kuntoa, kauneutta, kulttuurielämyksiä ja uskoa itseen ja tulevaisuuteen.
Motto on kuulunut jo vuosia, että "vaikka paino vaihtelee, niin laukut mahtuu aina!"

------------------------------------------------------

veera @ tyyliametsastamassa.fi

------------------------------------------------------

Tyyliä metsästämässä somessa:

Facebook / Instagram

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010

Kategoriat

Instagram