Kirjoitukset avainsanalla Olympus

Kaupallinen yhteistyö

-Kaupallinen yhteistyö, Olympus-

Sommittelu, eli kohteiden ja elementtien sijoittelu kuva-alalle visuaalisesti ja kuvan viestiä sekä tarkoitusta tukien, on yksi valokuvauksen tärkeimmistä asioista, tai oikeastaan kyllä tärkein. Valokuvauksen tekniikasta mitään ymmärtämätön kuvaajakin, joka luottaa täysin kameran automatiikkaan, joutuu nimittäin tekemään sommitelutyön itse.

Mitä valita mukaan kuvaan, mitä jättää pois? Ottaako kuva kaukaa vai mennä selvästi lähemmäs? Pysty- vai vaakakuva? Kaikki nuo valinnat ja monia muita on tehtävä ennen napin painallusta. Kamera tai puhelin voi hoitaa puolestasi kaiken teknisen, mutta päätös siitä mitä kuvataan ja mistä vinkkelistä, on vain kuvaajan ratkaistavissa.

Kokosin tähän esimerkkikuvien kera vinkkejä kuinka tehdä kuvatessa harkitumpia valintoja joiden ansiosta lopputuloksena on mielenkiintoisempia ja parempia kuvia. Hyvä kuva ohjaa katseen juuri sinne mihin kuvaaja sen on halunnut ja pitää katsojan mielenkiintoa yllä pidemmänkin aikaa.

Vinkit luettuasi osallistu myös Kuva & Kamera -messulippujen arvontaan!

 

1. Valitse kuvaan pääkohde

Harjaantumattomalla kuvaajalla meinaa usein iskeä ahneus ja yhteen kuvaan halutaan mahduttaa kerralla paljon kaikkea. Niinpä juhlista ja lomamatkoilta nappaillaan paljon laajoja yleiskuvia. Lopputuloksena onkin useimmiten otos, jossa on paljon ihmisiä ja elementtejä, mutta mikään ei nouse kunnolla esiin ja kuva on levoton.

Pyri siis valitsemaan kuvaan aina jokin pääkohde, joka kiinnittää katsojan huomion. Yllä oleva kuva opiskelijoista näyttää myös miljöötä ja kertoo paikalla olleen useampia henkilöitä vaikka pääkohteeksi onkin valittu yksi ihminen. 

Kuvaparin vasemmalla kuvaan on ahnehdittu kaikki leikissä mukana olleet henkilöt. Selvää pääkohdetta ei erotu, joten katse harhailee kuvassa ja taustalla olevat tavarat ja elementitkin vievät huomiota. Oikealla harkitumpi poiminta samasta tilanteesta. 

 

2. Sommittele kohde kultaiseen leikkaukseen

Kultainen leikkaus on jo antiikin Kreikan ajoilta peräisin oleva sommittelun perussääntö, jota noudattamalla on kautta aikojen saatu aikaiseksi paljon ihmissilmää miellyttäviä lopputuloksia niin kuvataiteissa kuin arkkitehtuurissakin. Yksinkertaisesti sanottuna kuva-ala jaetaan vaaka- ja pystysuunnassa kolmeen osaan ja kuvan tärkeimmät elementit sijoitellaan sitten noiden kuvaa jakavien viivojen risteyskohdille. 

Yllä olevassa kuvassa on kahdet viivat, sisemmät tarkemmin kultaisen leikkauksen suhdeluvun 1 : 0,618 mukaan ja ulommat hieman vapaammassa 2:3 suhteessa. Ei hommaa tarvitse ottaa niin millin ja pilkun tarkasti, että päässä pitäisi suuria laskutoimituksia tekemään, mutta se on hyvä summittainen apu kuvan sommitteluun.

Itselläni kultainen leikkaus tuntuu eksyvän kuviin tiedostamatta ja lähes automaattisesti ja kaikki siitä poikkeavat sommitelmat ovat aina tietoisia valintoja rikkoa tuota klassista sääntöä.

Myös seuraavaan kuvaan voisi piirtää nuo samat viivat ja huomata kohteen osuvan niihin aika prikulleen.

 

3. Jätä liikkeelle ja katseelle tilaa

Kohteen liike ja katse johdattelevat myös kuvan katsojaa jatkamaan silmillään kuvassa samaan suuntaan. Liikkeen ja katseen suuntaan jätetty tila tekee kuvasta miellyttävämmän kuin se, että vaikkapa tuo kuva Millasta pyöränsä kanssa olisi rajattu poikki heti pyörän edestä. Liike saa tilaa jatkua sen sijaan, että törmäisi kuvan reunaan.

 

4. Tarkasta tausta

Kasvaako kohteen päästä lipputanko taikka liikennemerkki? Törröttääkö korvasta puun oksa? Skannaa kuvauskohteen ääriviivat ennen kuvan ottamista ja sommitele häiriötekijät taustalta pois. 

Vasemmassa kuvassa tympii sekä päästä kasvava harmaa ikkunanpoka että silmän tasalla oleva  taustalla olevan rakennuksen ikkunassa oleva musta teksti. Tausta rauhoittui hieman kuvakulmaa muuttamalla.

 

5. Käytä katsetta ohjaavia linjoja

Seinät, polut, aidat, tiet ja monet muut elementit toimivat kuvassa katsetta johdatellen. Sommittele kuvasi siis noita linjoja hyödyntäen, niin kuva imee katsojan huomion juuri sinne minne sen haluat. 

Ikkunaseinä ja sen vaakalinjat kuljettavat katseen poikaan. Alla ravustajat löytyvät laiturin ja veneen osoittamasta suunnasta. 

 

6. Kehystä kohde

Etsi ympäristön tarjoamia kehyksiä. Kohteen voi rajata kauniisti vaikkapa oviaukon tai puiden oksien avulla. Kylmäpihlajan majakka nousee kuvassa näyttävästi esiin varjoisien alueiden muodostaman kehyksen ansiosta.

Alla puolestaan porttikongiin vievä holvikaari antaa kuvan pääkohteelle kauniit kehykset.

 

7. Vaihtele kuvakulmia

Kaikkea ei todellakaan tarvitse kuvata silmäntasalta. Kyykisty tai nouse ylemmäs ja tarkastele miltä kohde näyttää eri perspektiivistä. Tai aina ei tarvitse edes kyykkiä tai kiipeillä tuolilla, vaan kääntyvän näytön avulla, jollainen esim Olympuksen PEN-lameroista löytyy, eri kuvakulmia ottaa haltuun huomattavasti helpommin. 

Esimerkkikuvassa opiskelijaporukan hyppyihin tuli huomattavasti lisää korkeutta ja uusi kampusrakennus näyttävämmin kuvaan, kun kuvaaja laskeutui rähmäälleen maahan.

 

8. Luo kuvaan syvyyttä

Kuva-alaa voi jakaa osiin myös syvyyssunnassa ja pääkohteen ei tarvitse aina olla etummaisena. Luo kuvaan syvyysvaikutelmaa sommittelemalla elementtejä niin etualalle, kuvan keskelle kuin taka-alallekin. 

Itse tykkään etenkin miljöökuvauksissa etsiytyä milloin minkäkin puskan takaa kuvaamaan, jotta etualalle saa jotain "hössöntössöä", kuten itse vaikkapa tuossa Iinan kuvassa mössönä näkyviä kukkia nimitän. :D

 

Loppuun vielä kolmen samasta tilanteesta otetun kuvan kollaasi ilmentämään useammankin edellä mainitun asian hyödyntämistä. Ensimmäisessä kuvassa (vasen ylä) sen enempää ajattelematta otettu räpsy Annista istumassa baarin sohvalla. Katse harhailee vähän siellä sun täällä ja huomiota kiinnittää mm. taustalla näkyvät Kirjakaupan punaiset ikkunateippaukset. Kokonaisuus on levoton.

Seuraavassa kuvassa sommittelu ja rajaus ovat jo rauhallisempia. Pääkohde erottuu selkeämmin, mutta miljöötäkin on mukana. Tausta edelleen levoton, koska näkyy niin terävänä.

 

Tausta rauhoittuu hieman kuvakulmaa muuttamalla ja syväterävyyttä kaventamalla (kuvattu siis isolla aukolla). Kohde sommiteltu jotakuinkin kultaiseen leikkaukseen ja katseella on tilaa. Etualalla epäterävänä olevat shakkinappulat luovat kuvaan syvyyttä. Katse pysyy niissä elementeissä joihin se on haluttukin eikä harhaile ympäriinsä.

Hyvin pieniä valintoja kuvaustilanteessa, mutta isoja eroja lopputuloksissa!

 

Haluatko tulevana viikonloppuna Helsingin messukeskuksessa järjestettäville Kuva& Kamera -messuille? Kerro kommenttiboksissa mitä kohteita kuvaat mieluiten ja mikä on pääasiallinen kuvausvälineesi, niin osallistut lippuarvontaan. Messuippuja on jaossa 4 x 2 kpl, joten onnettaren osuessa kohdalle saat lipun itselle ja kaverille. Muista täyttää sähköpostiosoitteesi sille varattuun kenttään, sillä liput toimitetaan voittajien meiliin perjantaina aamupäivällä. Osallistumisaikaa arvontaan on pe 15.3. klo 06.00 saakka. 

PS. Kaikille messuille tulijoille tiedoksi, minut löytää koko viikonlopun ajan Olympuksen osastolta, joten tulkaa ihmeessä moikkaamaan ja tutustumaan tuotteisiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (28)

Pii
1/28 | 

Kuvaan pääasiassa puhelimella ja enimmäkseen lapsista tulee otettua kuvia. Haluaisin kyllä opetella kuvaamaan ihan kamerallakin.

Iina / MouMou
2/28 | 

Penillä (9) kuvaan ja Huawein puhelimella. Eniten tykkään kuvata lastani ja äitini kissaa, mutta käytännössä kuvaan kosmetiikkaa ja ruokaa. :)

LH-päiväkodista
4/28 | 

Ihmiset ovat suosikki kuvauskohde.
Bändikuvia ois ihan supermahtavaa päästä ottamaan, mutta työ lastenparissa tekee todellisuudesta toista.
Puhelimella pääsääntöisesti napsin, joskus jopa onnistuneesti. Vinkit painan kyllä mieleen!!!

Vierailija
6/28 | 

Ruoka- ja leivontakuvia kuvaan puhelimella. Järkkärikin on mutta haaveissa ois Pen 9 😊

LMK
7/28 | 

Eniten kuvaan puhelimella, mutta jos oikein kuvaamaan lähden, niin mukaan tulee PEN-8. Kesää odotellessa, sillä luontomakrot ovat PENillä mun lempparikuvauskohteita. Puhelimella tulee kuvattua lapsia, tai lähinnä nuorempaa, kun teinityttö ei enää salli äidin kuvaavan ;)

ainokata
9/28 | 

Kuvaan Nikonin D3300-mallilla. Kesällä innostun yleensä kuvaamaan luontoa ja kavereita. Arkisin tulee otettua kuvia pelkästään puhelimella. Haluaisin kyllä käyttää enemmän järkkäriäni, tuppaa vaan loppumaan aika. Ehkä messuilta löytyisi taas inspiraatiota kuvaamiseen, ehkä myös jos kamera olisi kevyempää mallia siihen tarttuisi useammin.

JMT
10/28 | 

Kuvaan pääasiassa kännykällä tätä nykyä, kun ei ole aikaa mennä kamera kaulassa. Mutta niihin hetkiin, kun aikaa on niin jollain filmikameralla tulee otettua. Joko Cosinan filmijärkällä tai King regulette kameralla. Pääasiassa omia lapsia ja erilaisia maisemia ja mielenkiintoisia yksityiskohtia.

MariaO
11/28 | 

Pääasiallisesti kuvaan puhelimen kameralla. Se kun kulkee aina mukana, ja kuvat saa kätevästi sosiaaliseen mediaan:) Käytössä myös järkkäri (Canon 600D), mutta sillä ei juurikaan ole tullut enää kuvattua. Kuvattua tulee snäppejä elämästä ja kauniista asioista ympärilläni sekä tekemistäni kakuista ja kakkukoristeista kakkusivustolleni.

kirsikka.t
12/28 | 

Kuvaan puhelimella kaikkea mahdollista, ruokakuvista lasten harrastuksiin. Kunnon kamera haaveissa ja hankintalistalla.. sitten joskus.

Pippa
13/28 | 

Kuvaan kaikkia kiinnostavaa luonto, matkalla ja konsertit sekä taidetapahtumat. Kuvaan samsung tai Olympus

ik
14/28 | 

Mieluiten kuvaan liikkumista, fiiliksiä ja maisemia harrastusten yhteydessä, ja tällöin iPhone tulee useimmiten käytettyä. Harmi kyllä, sillä matkapuhelin ei näissä tilanteissa ole paras. Vanhasta super ihanasta Olympuksen pokkarista akkulaturi on vain kadonnut. 

Minna-pinna
15/28 | 

Kuvaan pääasiassa surkealla iPhonen kännykkäkameralla ja haaveile kunnon kamerasta. Tänäänkin pakkasaamuna huurteiset puut kimaltelivat auringossa ja harmitti ettei ole kunnon kameraa millä kuvata tuota kauneutta. Messuilta saisi varmasti ideoita kameran hankintaan.

Ttk
16/28 | 

Kuvaan Olympus OM-D:llä ja arkimenossa myös kännykällä, pääasiassa luontoa ja omia eläimiä.

Heidiii
18/28 | 

Unohdin kirjottaa tuohon aiempaan kommenttiin mitä kuvaan mieluiten. :D Eli mieluiten kuvaan vaan hyviä hetkiä, koska se on kohta ohi (on ihana palata myöhemmin hyviin hetkiin kuvien kautta) ja luontoa, koska se on yksinkertaisesti vaan niin kaunis. <3

Majakkatytsy
20/28 | 

Kuvaan majakoita, luontoa kännykälläni reissuistani joita teen Suomessa tai ulkomailla. Kuvaan oikeastaan kaikkea mikä herättää mielenkiintoni. Kuvaan paljon myös itseäni tai lastani, lähinnä niin sanottuja taidekuvia. Niissä tunnelma on tärkeä. En omista vielä omaa järjestelmäkamera.

Gertrud Von Hjalmarsson
21/28 | 

Luontokuvausta paljolti, sekä reissulla tietysti kaikkea mahdollista. Pääasiassa Nikon D5200, mutta myös Oneplus 6, kumpi sattuu olemaan kätevämmin käsillä.

Anne*
22/28 | 

Kuvausvälineeni on nikonin d5300 ja Nikon coolpix p900 ja Huawei P10+,kuvauskohteita koira ja luonto.

Tikruh
23/28 | 

Kuvauskohteita yleensä luonto ja ihmiset. Kuvailen mun puhelimella Huawei P9+ ja haaveilen ihan kunnon kamerasta.😍

Vierailija
24/28 | 

Vaikka järkkäri löytyy omasta takaa, taitaa nykyään useammin lenkkipoluilla kulkeutua uusi huawei mukana. Odotan kovasti että pääsen kuvaamaan kevään etenemistä ja kukkaloistoa. Useimmiten kuvauskohteena on koirat ja luonto. 

Pömppöruutu
25/28 | 

Maailman kauneinta vaimoani kuvaan nyt ensiraskauden edetessä. Järkkärillä kuvaan joskus ja pääasiassa Samsung S7 koska se on kokoajan mukana.

Joni
26/28 | 

Kuvaan matkoilla ja kotimaassa lähinnä kaupungin elämää ja arkkitehtuuria, etenkin suoria linjoja. Kamerana on kännykkä, sillä se on aina mukana mihin menenkin, ja kännyköiden kamerat kehittyvät koko ajan paremmiksi.

Sepontytär
28/28 | 

Kuvaan OnePlus puhelimella pääasiassa perheen 4 v. ja 9 vk ikäisiä minibulleja. Myös matkoilla valtaosa kuvista tulee otettua puhelimen kameralla, vaikka meillä on myös laadukas digikamera.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kaupallinen yhteistyö

-Kaupallinen yhteistyö, Olympus-

"Minulla on vain se kameran mukana tullut kittilinssi, niin mikä objektiivi kannattaisi seuraavaksi ostaa?" Tämä on kysymys, jonka moni on minulle vuosien varrella esittänyt. Yhtä oikeaa vastausta ei tietenkään ole olemassa, sillä sopivimmat välineet kullekin kuvaajalle riippuvat paljon siitä mitä ja miten tykkää kuvata.

Kuvassa etualalla 14-42 mm kameran mukana tuleva ns. kittilinssi (kit lens), joka tässä postauksessa vertailukohtana ja kaksi omaa suosikkilasiani.

Esittelen tässä postauksessa kaksi Olympuksen objektiivia joita itse tykkään käyttää PEN-kamerani kanssa ja näytän vertailukuvin miten ne eroavat kameran mukana tulevasta zoom-objektiivista. Ehkä esimerkkikuvat auttavat ymmärtämään mikä linssi voisi olla sopiva juuri sinun tarpeisiisi.

Nämä objektiivit sopivat toki myös O-MD -runkoihin sillä sekä PEN että O-MD -kamerat ovat kaikki samaa Micro four thirds -standardia. Jos siis vaikka vaihtaisit jossain kohtaa kamerarunkoa Olympus PEN:stä O-MD:en, niin kaikki hankkimasi linssit sopivat edelleen kameraasi. (PEN ja O-MD -kameroiden eroista voit lukea TÄSTÄ postauksesta)

Pakkaan matkoille mukaan yleensä pari objektiivia. Toinen kiinni kamerassa ja yksi ylimääräinen linssi mahtuu hyvin sen kylkeen kulkipa kamera sitten missä tahansa pussukassa. Nuo objektiivit ovat hyvin usein 45 mm. f1.8 ja 17 mm f1.8. Molemmat ovat valovoimaisia laseja, joissa kiinteä polttoväli.

(Kiinteä polttoväli tarkoittaa sitä, että objektiiveissa ei ole zoomia, vaan sen kuvakulma on vakio. Päästäksesi lähemmäksi tai kauemmaksi kohteesta on siis käytettävä omia jalkoja.)

Laajakulmaisemmalla 17 millisellä pärjää sisätiloissa, kuvaa kauniisti maisemat ja se sopii nopeaan katukuvaukseen. 45 millinen, ykkössuosikkini, puolestaan sopii loistavasti potretteihin, sillä poimii helposti yksityiskohdat sisustuksesta ja nappaa  esimerkiksi näyttävät ruokakuvat. Myös keikoilla kuvatessa minulla on aina 45 mm linssi mukana!

Yllä oleva kollaasi on hyvä esimerkki noiden kahden linssin käytöstä samassa kuvaustilanteessa. Laajat yleiskuvat 17 millisellä ja lähikuvia lyhyellä syväterävyydellä 45 mm objektiivilla.

Asukuvani kuvaan pääsääntöisesti 45 mm kakkulalla, mutta kun tilaa ei ole paljon toimii myös 17 mm objektiivi henkilökuvissa.

Joku saattaa nyt miettiä, että mitä etua näissä kiinteäpolttovälisissä ns. prime-objektiiveissa on verrattuna näppärään zoomiin, jolla voi kuvata samalla kakkulalla niin lähempänä kuin kauempanakin olevat kohteet. Syitä on monia: parempi valovoima, mahdollisuus lyhempään syväterävyyteen (blurratut tausta ja etualat) ja myös kiinteiden objektiivien parempi piirto.

Erot valovoimassa ja syväterävyydessä on varmasti helpompi ymmärtää vertailukuvista.

Tyhjä jälkkärikippo kuvattuna samalta etäisyydeltä ensin kittiobjektiivin laajakulma-asennossa, eli 14 mm, sen suurimmalla mahdollisella aukolla f/3.5. Alempana puolestaan käytössä 17 mm objektiivi sen suurimmalla aukolla f/1.8. Näin laajakulmalla erot syväterävyydessä eivät ole dramaattisia, mutta huomattavia. Tausta blurrautuu aukolla 1.8 häivyttäen esimerkiksi takana olevan talon yksityiskohdat ja ikkunan tahrat.

Kirkkaalla päivänvalolla kittilinssilläkin pärjää mainiosti, mutta valon vähentyessä käsivaralla kuvaaminen hankaloituu ja kuvat tärähtävät helposti. Silloin siis valovoimaisemmasta objektiivista on hurjasti hyötyä.

Valovoimasta ja linssien erosta siinä suhteessa kertoo paljon alla olevat kuvat.

Vasemmalla 45 mm objektiivilla otettu kuva sen suurimmalla aukolla f/1.8. Oikeassa laidassa puolestaan kittiobjektiivilla otettu kuva sen zoomin ollessa pisimmillään, jolloin suurin mahdollinen aukko on f/5.6. Käytössä sama suljinaika ja ISO-herkkyys kuin vasemman reunan kuvassa. Ero on tosiaan kuin yöllä ja päivällä.

Kittilinssillä mahdollisuudet ovat joko pidentää suljinaikaa merkittävästi, jolloin käsivaralta kuvaaminen hankaloituu. Tai sitten tehdä kuten keskimmäisessä kuvassa ja nostaa ISO-herkkyyttä melkoisesti. Jotta tuossa samassa olosuhteessa, samalla 1/125 suljinajalla sai saman valotuksen aukolla 5.6 kuin aukolla 1.8, oli ISO nostettava 4000 saakka, kun 45 millisen linssin kanssa ISOksi riitti 400. 

Mikäli ISO-herkkyys ei terminä oikein aukea, niin kannattaa lukaista TÄMÄ POSTAUS, missä käyty läpi myös muita tärkeitä perusasioita.

Pelkän näytön- ja herätyskellon valoissa kuvaaminen olisi ollut lähes mahdotonta ilman valvoimaista objektiivia.

Jos vielä nuo objektiivien millimetrit ja termi polttoväli tuntuvat hankalilta hahmottaa, niin alla oleva kuvapari kertoo kahden suosikkilinssini eron.

Kahvilan pöydässä istuen kuvattuna 17 mm objektiivilla kuvaan olisi saanut mukaan myös ystävän, jos sellainen olisi sattunut pöydän toisella puolen istumaan. 45 mm objektiivilla puolestaan samalta etäisyydeltä kuvaan mahtuu vain eväät. Tätä ne millit objektiivien kyljessä siis tarkoittavat. Mitä vähemmän millejä, sitä laajempi kuvakulma ja päinvastoin.

Koska itse kuvaan enimmäkseen henkilökuvia ja tykkään poimia otoksiini ennemmin yksityiskohtia kuin laajoja näkymiä, on Olympuksen M.Zuiko 45 mm F1.8 suosikkilinssini PENillä kuvatessa. Jos kuitenkin vaikkapa maisemat ovat enemmän sinun juttusi ja kaipaat monipuolista yleislinssiä voisi 17 mm olla sinun seuraava hankintasi. Jos taas kuvauskohteesi ovat jotain hyvin pientä kannattaa tutustua makro-objektiiveihin, voit lisää TÄÄLTÄ.

Kuvaatpa mitä tahansa, niin suosittelen lämpimästi jonkin valovoimaisen prime-objektiivin hankkimista. Kittilinssi on hyvä lasi alkuvaiheen opetteluun ja sillä pärjää hienosti valo-olosuhteiden ollessa suotuisat. Kun kamerastaan haluaa saada enemmän irti ja käyttää sitä myös haastavammissa olosuhteissa, on kameralaukusta hyvä löytyä omiin tarpeisiin sopiva valovoimainen objektiivi.

 

Nyt olisi uutta objektiivia hamuaville loistava alekoodi tarjolla! Koodilla VIERUSKA1902 saa Olympuksen omassa nettikaupassa alennuksella seuraavat kolme objektiivia:

17 mm F1.8: 359,00 (norm 479 €)

25 mm F1.8: 309,00 (norm 379 €)

45 mm F1.8: 209,00 (norm 259 €)

Alennuskoodi voimassa 28.2. saakka. Objektiiviostoksille pääset TÄSTÄ.

 

Mikäli jokin asia jäi mietityttämään, niin kysy ihmeessä lisää! Ja aihetunnisteesta Olympus pääsee lukemaa aiempia kamera-aiheisia postauksia.

 

Kommentit (1)

Satuilua
Liittynyt26.9.2016
2/1 | 

Hei, olen vuosia lukenut blogiasi ja ihaillut niin suhtautumistasi omaan itseesi, kuin pukeutumistasikin. Vaikka olen sinua vanhempi, olen saanut monta kivaa vinkkiä ja pikkuhiljaa oppinut arvostamaan itseäni tällaisena kuin olen. Olen myös huomannut, että pluskokoisille on kivoja vaatteita tarjolla monissa nettikaupoissa. Rakastan värejä ja olen tavallaan ylpeä itsestäni, kun osaan jo pukea niitä päälleni. 

Kiitos tästä kamerajutusta, ostin viime vuonna itselleni Olympuksen PEN E-PL9 kameran ja nyt sitten alekoodilla 45 mm objektiivin. Muutenkin olen lukenut innolla näitä sun kirjoituksia kamerasta ja oppinut.

Kiitos kivasta blogista ja aurinkoista, lämminhenkistä kevään jatkoa sinulle.

Kaupallinen yhteistyö

-Kaupallinen yhteistyö Olympuksen kanssa-

Nyt ainakin kaikki Olympus-kuvaajat kuulolle! Uudenvuodenaatto ilotulituksineen ja tähtisädetikkuineen on mitä loistavin hetki treenailla kamerastasi mahdollisesti löytyvää pitkän valotusajan Live Composition -toimintoa. Ja jos et tämän toiminnon sisältävää kameraa vielä omista, niin lue silti ja ihastu.

Live Composite on helppo käyttöinen tapa kuvata pitkiä valotuksia ilman ylivalottumista. Sen sijaan, että kameran suljin olisi yhtäjaksoisesti auki, Live Comp ottaa useita valotuksia peräkkäin kooten ne yhdeksi kuvaksi. Kuva valottuu lisää vain, kun kuva-alalle tulee jotain vaaleampaa kuin aiemmin. Ja mikä parasta, kuvan kehittymistä voi seurata näytöltä ja lopettaa valotuksen sitten, kun kokee otoksen valmiiksi. 

Näin saa siis näppärästi otettua kuvan vaikkapa juuri niistä ilotulituksista siten, että kuva-alalle mahdollisesti sommitellut muut valaistut elementit (esim kaupunkinäkymä) eivät ylivalotu. Ainoastaan taivaalle uuteen kohtaan tai edellistä kirkkaampana lentävät ilotulitteiden kuviot valottavat kuvaa lisää ajan kuluessa. 

Live comp löytyy ainakin seuraavista kameroista:

- PEN E-PL7, -8 ja -9, PEN-F

 - OM-D E-M10, -Mark II ja Mark III

- OM-D EM5 Mark II

- OM-D E-M1 ja - Mark II

 

Esimerkkikuviin ei nyt järjestynyt ilotulitusta, mutta led-valomiekan ja tähtisädetikkujen loiste kyllä demonstroivat asian. 

Kuinka Live Comp sitten toimii? Ihan ensiksi, tarvitset pitkien valotusten vuoksi jalustan. Live Comp -toimintoon pääset käsiksi asettamalla kameran kuvausohjelmalle M ja valitsemalla "valotusajaksi" Live Comp. Pyörität siis suljinaikaa pidemmäksi ja pidemmäksi aina niin kauan kunnes 60 sekunnin valotusajan jälkeen tulee vaihtoehdot Bulb, Livetime ja lopuksi Live Comp.  

Live Compin ollessa valittuna pääset Menu-nappia painamalla suoraan oikeaan valikkoon, missä valitaan yhden valotuksen pituus. Sopiva valotusaika riippuu tietenkin vallitsevan valon määrästä, kuten myös ISO-herkkyyskin. Eli vähän testailua vaatii, jotta juuri optimaalisimmat asetukset löytyy. 

Näissä postauksen esimerkkikuvissa ISO-herkkyys on vaihdellut välillä 250-400, aukko on kaikissa f13 ja Live Compin yhden valotuksen suljinaika 1s. 

Vaikka homma kuulostaisi omiin korviin ihan heprealta suljinaikoineen ja iso-herkkyyksineen, niin rohkeasti vain testailemaan. Live Comp -kuvien harjoittelusta saa vaikka kivan ohjelmanumeron illaksi lasten tai kavereiden kanssa.

Meilläkin oli äidin kanssa tosi hauskaa, kun kokeiltiin millä tavalla piirtyisi parhaat sydämet ja miten kirjoitella kauneimmin vuosilukuja ilmaan. Hyvällä yhteistyöllä saatiin sitten jokunen ihan nätti ruutu aikaiseksi ja kiva UV-kortti somessa jaettavaksi.

Loppuun näiden kuvien syntyä hieman rautalangasta vääntäen. Alla olevaa viimeistä kuvaa tehdessä olen siis pistänyt Live Comp -valotuksen päälle ja kävellyt ensin kuvan vasempaan reunaan pimeässä. Sinne päästyäni napsauttanut valon päälle ja piirtänyt sillä ensimmäisen sydämen. Sitten valo suljettuna siirtynyt keskemmälle kuva-alaa laittanut valon päälle ja piirtänyt ilmaan toisen sydämen.

Minä en kuvassa juurikaan näy, koska en tummissa vaatteissani ole tuonut kuvaan mitään aiempaa valoisampaa ja vaaleampaa. Hopeanväriset kenkäni ovat kynttilän vieressä hieman valottuneet kuvaan.

Sitten olen kävellyt rauhassa pois ja tilalle tepasteli äitini, joka sytytti tähtisädetikun maassa olevasta kynttilästä ja kirjoitti sillä vuosiluvun. Mammakaan ei kuvassa näy em. syystä. Lumi, mihin kynttilän valo lankeaa, on hyvä esimerkki siitä miten Live Comp -ei polta tuota kohtaa puhki, vaikka kokonaisvalotusaika on kuvassa ollut noin parin minuutin luokkaa.

Samalla systeemillä siis voi koittaa illalla vangita myös niitä upeita ilotulituksia. Treenaa ennakkoon vaikka juurikin tähtisädetikkujen tai minkä tahansa valonlähteiden kanssa. Kännykän valollakin saa aikaiseksi monenlaista!

EDIT: Päättynyt tarjous poistettu postauksen lopusta.

Kommentit (2)

Hennaeer
1/2 | 

Kiitos Veera tästä! Ostin vuosi sitten tuon pen 8 itselleni joululahjaksi mutta kuvailut jäänyt pariin kertaan kun iskee turhautuminen. Nyt onneksi uv reissussa kuvauksen päälle ymmärtävä kaveri ja tietty se kamera eli kerrankin voi saada kivoja kuvia raketeista. Kiva kun jaksat vääntää rautalangasta :) mahtavaa vuoden vikaa ja kaikkea hyvää alkavaan vuoteen!

Kaupallinen yhteistyö

-Kaupallinen yhteistyö, Olympus-

Minun tulisi ehdottomasti petrata yhdessä asiassa blogin asukuvien suhteen. Pitäisi muistaa useammin kuvata myös erilaisia yksityiskohtia! Yleensä, jos minua kuvaa joku kaveri, pyydän kyllä kuvaamaan erikseen vaikkapa kengät tai korvakorut, mutta itsekseni jalustan kanssa puuhaillessa se tahtoo helposti jäädä. 

Vaikka asun osat näkyvätkin ihan hyvin myös tällaisissa kokokuvissa tai korvikset vaikka kasvolähiksissä, niin erilaisia kuvia sekoittamalla kokonaisuudesta saa ehdottomasti sekä visuaalisemman että kertovamman.

Olipa kyse sitten asupostauksesta tai vaikka lomakuvista kootusta kuvakirjasta, pysyy katsojan mielenkiinto ja kuvasarjan jännite paremmin yllä, kun mukana on kaikenlaisia ruutuja aina laajoista yleiskuvista pieniin yksityiskohtiin. Jos miljöö on kiinnostava, saa se henkilökuvissakin ihan reilusti näkyä.

Ota siis reissussa sen perinteisen maisemakuvan rinnalle lähikuva vaikka viereisen puun kauniista lehdestä ja täydennä ravintolassa napatun annoskuvan tarinaa ikuistamalla myös ympäröivää miljöötä. Kaverin juhla-asua ikuistaessa nappaa kuva myös upeista kengistä tai mielenkiintoisesta korusta.

Vaikka aina sanotaankin jo yhden kuvan kertovan enemmän kuin tuhat sanaa, niin muutaman tarkoin valitun ja toisiaan täydentävän otoksen avulla sitä kertookin sitten jo melkoisen stoorin.

Samalla kannattaa kuitenkin muistaa etenkin kirjoittajille tuttu ohje 'kill your darlings' ja uskaltaa myös karsia kuvia reippaalla kädellä, jos ne eivät tuo kokonaisuuteen mitään uutta. Kuvia katsoessa uupuu ja tylsistyy helposti, jos vaihtelua ei ole riittävästi ja samanmoiset kuvat seuraavat toisiaan. (Kaikki meistä on joskus katsonut jonkun tuttavan tuskastuttavan pitkäveteisiä loma-albumeja... :D)

Voidakseen kuvata monipuolisesti, ei kameralaukussa tarvitse kuljettaa hirmuista määrää erilaisia objektiiveja. Jo parilla oikein valitulla ja toisiaan täydentävällä linssillä saa käyttöönsä jo paljon ilmaisuvoimaa. 

Töitä tehdessä mun laukusta löytyy toki hieman enemmän tavaraa, mutta vaikkapa lomamatkoilla tai juurikin blogikuvia kuvatessa, mukanani on yleensä juurikin se pari objektiivia. Toinen polttoväliltään laajakulmaisempi (esimerkiksi 17 mm) ja toinen taas jokin muotokuviin sopiva lasi (tilanteesta ja fiiliksestä riippuen vaikka 30 tai 45 mm).

Pienikokoisten Olympus-kamojen ollessa kyseessä, mahtuu mun PEN E-PL9 ja pari objektiivia näppärästi hyvin pieniinkin laukkuihin. Tyylistä ei siis tarvitse tinkiä heittämällä selkään jotain tylsän näköistä kamerareppua!

Minulta kysellään usein, että mikä objektiivi kannattaisi hankkia kittilinssin (14-42 mm) lisäksi, kun kuvaamisen nälkä kasvaa. Asiaan ei toki ole yhtä oikeaa vastausta, vaan se riippuu sitä mitä itse kukakin enimmäkseen kuvaa. Nyt on kuitenkin menossa kiva kampanja, missä PEN E-PL9:n kanssa saa kaupan päälle 30 mm 1:3.5 makro -objektiivin (arvo 279 €).

Vaikka 'makro' linssin nimessä tarkoittaakin sitä, että kyseisellä objektiivilla voi kuvata pieniä kohteita hyvinkin läheltä, niin tuo sama linssi sopii loistavasti myös muotokuviin. Yhdellä ja samalla objektiivilla kuvaa siis yhtälailla korujen pikkuruisia yksityiskohtia kuin myös kauniisti piirtyviä henkilökuvia. 

Monipuolisuutta kuviin saa erilaisten rajauksien ja kuvakokojen lisäksi myös leikittelemällä syväterävyydellä. 30 mm objektiivilla saa jo kivasti epäterävää taustaa henkilökuviin. Tai niin kuin yllä, epäterävää henkilöä kamerakuvaan. :D

Postauksen ensimmäinen kuva on otettu 14-42 mm f/3.5-5.6 kittiobjektiivilla ja kaikki muut 30 mm f/3.5 makrolla.

Jos kamerat ja valokuvaus kiinnostaa, niin lue myös aiemmat Olympus postaukset! Niistä löydät ohjeet mm. Olympuksen wifi-ominaisuuksien käyttöön, vinkkejä parempiin kuviin ja apua kameran valintaan.

 

-Kaupallinen yhteistyö, Olympus-

Kommentit (0)

Seuraa 

Tätä vuonna 2007 perustettua tyyli-/lifestyleblogia kirjoittaa 37-vuotias kenkäfriikki, jonka mielestä kenkien kuuluu aina näkyä.
Pukeutumistyylin lisäksi blogissa metsästetään toisinaan myös parempaa kuntoa, kauneutta, kulttuurielämyksiä ja uskoa itseen ja tulevaisuuteen.
Motto on kuulunut jo vuosia, että "vaikka paino vaihtelee, niin laukut mahtuu aina!"

------------------------------------------------------

veera @ tyyliametsastamassa.fi

------------------------------------------------------

Tyyliä metsästämässä somessa:

Facebook / Instagram

Blogiarkisto

2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010

Kategoriat