Kirjoitukset avainsanalla Nillitys

Mä ymmärrän kyllä, että plussamallistojen mallit eivät varmasti koskaan tule olemaan itseni kokoisia ja näköisiä ja joudun näin ollen käyttämään kohtuullisesti mielikuvista katsellessani nettikauppojen kuvia ja yrittäessäni miettiä voisiko jokin vaate toimia kaltaisellani tissevällä omenalla. Niinhän se menee niin kutsuttujen normikokojenkin kanssa, että vaatteita esittelee hurjan hoikat mallit, joihin sitten perus-Pirjot kokoa 38 koittaa samaistua. Mut Mangon Violeta -malliston kuvia katsellessa mulle tuli kyllä ihan uskon puute ja totaalinen torjuntareaktio. Siis, että tässä nyt esitellään heidän ns. "curve sizes" -mallistoa kuten he itse tätä pluskokoskaalaansa nimittävät.

Jos kerran kohderyhmänä on me plussakokoiset pylleröt, niin ois kiva, jos edes helvetisti mielikuvitusta käyttämällä voisin saada sellaisen fiiliksen, että n Mangon Violeta -mallisto voisi tarjota jotakin itsellenikin sopivaa, mutta voin sanoa, että en nyt kyllä ihan sitä tunnetta tavoita.

mango violeta
mango violeta

Violetan koko-oppaan mukaan heidän kokonsa S vastaa about koko UK14, joka kääntyy eurooppalaiseen numerokokoon 42. En pysty arvioimaan noiden heidän malliensa vaatekokoa, mutta ihan noin yleisellä tasolla kuvista ei välity millään tasolla sellainen mielikuva, että niissä esiteltäisiin "curve sizes" -malliston vaatteita. Joidenkin kuvien kohdalla tulee fiilis, että vaatteet ovat yksinkertaisesti mallille liian suuria ja näyttävät siksi huonosti istuvilta. Kaltaiseni pyllerö ei löydä tästä nyt minkäänlaista samaistumispintaa. Kokotaulukon mukaan, mulle voisi Violetan koko XL olla jotakuinkin sopiva ja heidän alessa olisi vaikka mitä itseä kiinnostavia vaatteita, mutta epäilykseni on näiden mallivalintojen vuoksi melko suuri.

Selasin sitten muutamien muiden merkkien plusmallistoja ja kyttäsin minkämoisia malleja kuvista oikein löytyy ja täytyy sanoa, että kyllä löytyi melkoisesti Mangoa uskottavampia plusmallivalintoja. Kokosin muutamat esimerkkikollaasit, joten voitte tekin tehdä vertailua.


Asos Curve


HM+


Igigi


Junarose


Torrid

Omakohtaisesti löysin eniten samaistumispintaa jenkkimerkkien Torridin ja Igigin malleista johtuen ehkä siitä, että tissiosastoa löytyi muiden merkkien malleja enemmän. Ylipäätään mulla itsellä on fiilis, että nettikauppoja selatessa vastaan tulee enempi päärynämallisia plusvartaloita, joten ilahduttaa jostain löytää malleja joiden vartalon malli vastaa enemmän opmaani. Tuo Torridin kollaasin uikkarikuvan malli on vartaloltaan kaikista tänään vastaan tulleista eniten omani kaltainen ja siksi itselleni myyvä. Voin tuota kuvaa katsoessani kuvitella, että näyttäisin kyseisessä uikkarissa edes puoliksi yhtä upealta kuin tuo ylväs malli.

Ja jottei nyt kukaan ymmärtäisi asiaa mitenkään väärin, niin korostetaan nyt vielä, että mä en tippaakaan arvostele tässä yhdenkään mallin vartaloa tai sano, että mikään vaatekoko tai vartalonmalli olisi toista parempi tai huonompi. Itse näkisin mielelläni kaiken kokoisia ja muotoisia malleja. Ihmettelen kuitenkin mitä esimerkiksi Mango haluaa sanoa mallivalinnoillaan.  Ehkäpä Mango ei edelleenkään halua myydä vaatteitaan isokokoisille vaikka nimellisesti heille mallistoa tekevätkin. Mallivalinnallaan he kuitenkin nyt maalaavat kuvaa oikeasti aika hoikista naisista plussakokoisina enkä ymmärrä, että miksi.

Mutta mieltä mieltä te olette? Koetteko te myyvempänä kuvat, joissa vaatteet on esitelty itseänne huomattavasti pienikokoisemman mallin päällä vai toivoisitteko mieluummin selkeämpää samaistumispintaa? Haluatko siis ostaa "haavekuvaa" (kaikkien naisten oletetaan aina haluavan olla laihempia kuin ovat) vai realismia?

Kommentit (29)

Noita Mangon kuvia katsellessa tuli hassu tunne, kun mallien vartaloita(sen mitä niistä näki niiden liian suurien vaatteiden alta) katsellessa tuli mieleen, että kun joskus saisi samanlaisen kropan, vaikka en itsekään ole niin iso, että käyttäisin plussamallistojen isompia kokoja, vaan olen ns. normimallistojen ja plussamallistojen väliinputoaja.
Tuo ylempi alkoi kuulostaa omissa korvissa vähän oudolta selitykseltä, mutta toivottavasti ajatuksesta saa kiinni. Pointtini oli sanoa, että Mangon plussamallit eivät mielestäni ole plussaa nähneetkään, ihan "normaalikokoisia" mielestäni.

Veera
Liittynyt2.9.2015

mä taas en edes osaa haaveilla noin hoikasta vartalosta, kun se on omasta olemuskesta niin kaukana. Ihailen just ennemminkin noita oikeasti plussakokoisia, jotka on kauniin mallisia vartaloltaan.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Mulla vaikuttaa tähän asiaan varmasti se, että mun ei ole hyvä eikä kiva olla tässä nykyisessä koossa, ei fyysisesti eikä psyykkisesti ja sen vuoksi haluaisinkin pienentyä ja teen sen eteen töitä parhaani mukaan.
En kuitenkaan missään nimessä tarkoittanut antaa ymmärtää, etten pitäisi plussakokoisia kauniina, päin vastoin. Oikean kokoinen ja ja mallinen vaate näyttää tyrmäävän hyvältä koossa kuin koossa.

Veera
Liittynyt2.9.2015

jep, noin mäkin sen näen, että kun vaatteet on omalle vartalolle sopivia ja kantaa ne ylpeästi, niin se upealta näyttäminen ei ole koosta kiinni.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

pauliina

No huh huh mitä "plussa"-malleja Mangolla! Hoikkiahan nuo naisia ovat! Itse olen myös aika hoikka mutta niin paljon ärsyttää joissakin lehdissä esim. uikkarikuvat missä mallit ovat tosi tosi laihoja. Ei niistä kuvista saa pienintäkään vinkkiä miltä ne uikkarit näyttäisi vaikkapa tälläisen naisen päällä, joka sattuu omistamaan myös rinnat. Joskus lehdissä ja vaikkapa nettikauppojen sivuilla näkee niin pieniä malleja, että s-kokoiset vaatteetkin roikkuu rumasti heidän päällään. Mielestäni se ei ainakaan myyntiä voi edistää.
Asiakasta palvelisi parhaiten jos firmat käyttäisivät erikokoisia malleja ja myös mainittaisiin mikä koko mallilla päällä ja vähän mallin mittojakin. Näinhän esim Espritin sivuilla on. Ei siis erikokoisia malleja mutta se malli-info löytyy edes,

Veera
Liittynyt2.9.2015

mä olen kans just sitä mieltä, että haluaisin nähdä enemmän eri kokoja niin lehdissä kuin nettikaupoissakin. Olis niitä tosi hoikkia ja pluskokoisia ja kaikeka siltä väliltä. Että vähän jokaiselle jotakin. Kaikki sais tunnea itsensä normaaliksi. Muakin tässä Mangon kohdalla ärsyttää just tuo, että vaatteet ei istu hyvin, kun ovat monessa kohtaa selvästi mallille liian isoja ja se ei tosiaan anna vaatteista myyvää kuvaa.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Satu

Mun on paljon helpompi valita itselleni jokin noista vaatteista, joita esittelee rehellisesti plus-kokoinen nainen kuin sellainen, joka on puettu max 40-kokoisen naisen päälle. Eihän sen kokoisella naisella ole niitä ulottuvuuksia kuin itselläni, niin että vaate roikkuu ihan eri tavalla. Muutenkin se, että esitetään hoikkavartaloinen nainen PLUS-kokoisena antaa ihmisille täysin väärän signaalin siitä, mikä on isoa ja mikä ei, terveydestä puhumattakaan.

Veera
Liittynyt2.9.2015

no sama! Ja kun niitä kerta myydään 42 koosta ylöspäin oleville ihmisille, niin saattais olla ihan nappi juttu myös markkinoida niitä sen kokoisilla malleilla kuin on kohderyhmäkin.
Ja tosiaan vielä toi ulottuvuus, että jos nyt joku noiden mangon mallinen kokoinen sit alkaa pitää itseään jonain plussakokoisena, niin voi nyt hitto..

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

al

Kyllä noita plussamallejakin on photoshopattu ja siloiteltu....ei sellut hylly ja makkarakerrokset roiku. Ja puhun nyt noista alimpien kuvien plusmalleista...usealla näyttää olevan vyötärökin. Plussapuolellekin valitaan malliksi siloiteltu ja kaunisteltu "versio" isosta koosta, ihan samalla tavalla kuin muissakin kokoluokissa, kuka hoikistakaan on mallivartaloinen kilometrikoipi...onhan ne melkoinen vitsi ne doven taviksetkin... Mainonta nyt vaan ei ole niin realistista, siinä myydään mielikuvaa, näin kaunis sinäkin voit olla, kun ostat tämän, ..Mitä aiemmin sen itse kukin tiedostaa, sen parempi.

Veera
Liittynyt2.9.2015

no enköhän mäkin sen etenkin ammattivalokuvaajana kyllä ymmärrä, että photoshop noissa kuvissa tietenkin aina viuhuu. Mutta tässä oli nyt kyse ihan vaan puhtaasti noiden mallien koosta, ei siitä onko niillä sellua tai onko niiden ihoja siloiteltu.
"Mainonta nyt vaan ei ole niin realistista, siinä myydään mielikuvaa, näin kaunis sinäkin voit olla"
No näinpä, mutta onko käynyt mielessä, että kaikki ei haaveile olevansa kokoa 32 tai edes 38, vaan kaltaiseni plussakokoiset haluaa ostaa mielikuvaa johon olis edes aavistuksen verran helpompi samaistua.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

al

No en kyllä ole siinä luulossa, että kaikki haavelisivat olevansa 32 tai 38 -kokoisia, mistä tuokin nyt tuli ?? Minun pointtini oli siis se, ettei millekään koolle ole realistista mainontaa, sen enemmän niillle laihoille kuin lihavillekaan. Enkä toisaalta näe edes tarvetta sille, aika harvoin siellä nyt kuitenkin juuri se oman vartalon kaltainen malli on. Samalla logiikalla kauneustuotemainontakin on epärealistista. Enemmän kaipaisin tarkempia mittoja niistä vaatteista. Että voisi päätellä, mahtuuko ne omat makkarat ja sellut sinne kolttuun vai ei. Ja nykyään ei tarvitse todellakaan olla edes ammattivalokuvaaja tajutakseen, että photoshopin käyttö on ihan yleistä, joskus jopa ihan suotavaakin. Aika moni bloggaajakin taitaa nykyään siloitella lookiaan photarilla.

ugh

vaikka on tottunut siihen että plussamallistojen mallit on plussakokojen pienintä kokoa tai vielä vähän sitäkin pienempiä niin yleensä kuitenkin ovat edes niitä perusmalleja vähän isompia. nuo mangon malli näyttää siltä että on ihan tyypillistä mallikokoa! aika hölmön hommaa. miksi ei haluta palkata plussakokoista mallia? luulisi tuon malliston leikkausten tulevan paremmin esiin plussakokoisen päällä.

Veera
Liittynyt2.9.2015

no kun tätä minäkin just ajattelen, että mun mielestä se olis noille vaatteille myyvempää, jos niitä esittelis mallit jotka olis kooltaan sen malliston kokoskaalan vaikka keskivaiheilta.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Lennu

Voi kyllä. Kyllä haluaisin nähdä mieluummin lähemmäs itseni kokoisia malleja kuin Mangon mallien näköisiä. Minulle kyllä riittää se, etten esimerkiksi löydä kivoja housuja edes aina plus-osastolta, joten olisi sitä k6va edes haaveilla voivansa näyttää hyvältä. :)

Veera
Liittynyt2.9.2015

niinpä.. tällaisista "plus"-malleista tulee tosiaan olo, että ei meille isommille edes haluta mitään myydäkään. :(

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

LtotheH

Allekirjoitan tekstin sanoman. Itselläni alkoi hullusti kiinnostamaan tuo Mangon curvy, koska olen kanssa hieman väliinputoaja normaalipainoisen kroppani kanssa, jossa kuitenkin on kurveja. Eli s-koko tuosta mallistosta voisi pukea ainakin osassa vaatteita minua. Täytyy puntaroida valikoimaa :D

Veera
Liittynyt2.9.2015

nyt siellä oli ihan hyvässä alennuksessa kampetta, joten itsekin mietin, et voisi muutaman vaatteen tilata ihan mielenkiinnosta testiin. Sun kaltaiselle ns. väliinputoajalle luulis just olevan passeleita, mutta oma kohtalo hieman mietityttää. Mut ajattelin ainakin jotain perus t-paitoja sun muita tilata, kun oli hyviä matskuja tarjolla (esim pellavaa)

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Veera
Liittynyt2.9.2015

juu, itseä kans kiinnostais kyllä mitä Mangolta tästä sanotaan. Että onko nää nyt ihan oikeasti heidän mielestä sitä curvyä ja plussaa???

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Witch

Huhhuh, itse olen kokoa 34 (enkä mikään erityisen lyhytkään) ja nuo Mangon mallit näyttävät enemmän itseltäni kuin normimallistojen nälässä pidetyt. Luultavasti ovat aika raskaalla kädellä photoshopattuja jos oikeasti käyttävät vähintään 42-kokoisia vaatteita.

Ihanteellista olisi, jos nettikaupoissa yleistyisi käytäntö jossa kaikki vaatekappaleet näkyvät useamman eri kokoisen ja muotoisen mallin päällä. Eipä näytä todellisuudessa asiakkaan shoppailukokemuksen helpottaminen vaatekauppiaita kiinnostavan :(

Veera
Liittynyt2.9.2015

toi olis aivan ihanne, että olisi esitelty vaatteet vaikka edes parin eri kokoisen tyypin päällä. Mutta se tuo kustannuksia, joten asiasta haaveilu on varmaan turhaa.. :/

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vihree

Henkkamaukalla oli joskus vaatekaappi/sovituskoppi-sovellus, jossa oli tyyppi, jolle sai syöttää omat mittansa ja sitten kone pyöristi (siis omassa tapauksessani) daamin "kokoisekseni". Mittoja ei ihan joka kohdasta annettu, mutta esim. kroppani kannalta tärkeä, valtava reidenympärys sinne annettiin. Sitten vaan verkkokaupan vaatteet tyypille päälle ja todellisempi näkymä, miltä vaatteissa näyttää.
Vaatteita ei ollut kauheasti mallattavana, ja ehkä se ei sitten myynyt oikeaa mielikuvaa, kun ei sitä kai enää ole, mutta minä olin tyytyväinen, kun vähän näin, mitä tuleman pitää.

Veera
Liittynyt2.9.2015

joo mä muistan kans ton sovelluksen! Kyllä se vähän osviittaa kuitenkin tarjosi. Taisi kuitenkin olla liian työläs toteuttaa, kun tuotteet vaihtuu niin tiuhaan.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Olen huomannut myös, että pluskoon mallit ovat usein vartalomallia A, eli "päärynä". Silloin rintamusta on vähemmän ja sarjavaatteiden yläosat istuvat helpommin mallin päällä. Usein valmisvaatteisiin jätetään liian vähän väljyyttä rinnoille, jopa minulla on usein vaikeuksia löytää hyvin istuvia yläosia, vaikken kovin rintava olekaan. Puhumattakkaan sitten oikeasti rintavista naisista, jotka sitten joutuvat pukeutumaan muodottomiin telttoihin, jotta vaatteet eivät kirraisi rintojen kohdalta. Olen kyllä pistänyt merkille, että sinä onnistut paremmin hyvin istuvien vaatteiden löytämisessä kuin monet kanssasisaresi :)

Veera
Liittynyt2.9.2015

juu... aika tuttu ongelma tosiaan tuo yläosien löytämisen vaikeus. :/ Aika harvat plusmerkit vaivautuu tekemään yläosia joissa olisi kunnon muotolaskokset sun muut, on helpompi eli halvempi tehdä a-mallia ja nehän tietty näyttää sitten tällaisen tissevän päällä kamalalta. Kiva kuulla, että näyttää kuin olisin onnistunut sen asian suhteen, sillä ne telttahommat on asia jotka todellakin yritän kiertää kaukaa. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Tuyaa

Minäkin olen jotain normi- ja plussakoon väliltä, esim. H&M:n plus-koon ja Junarosen vaatteista minulle sopivat useimmat alaosat (Junarosen farkut ovat luottofarkkuni), sen sijaan yläosat ja mekot ovat aina liian leveitä, vaikka rintamusta minultakin löytyy ("ongelma" on kai se, että on myös vyötärö). Mangon ja monen muunkin normaalimallisto sen sijaan on minulle totaalisen liian pieni. Tuo Mangon uusi mallisto näyttikin omiin silmiini lupaavalta, ehkäpä se olisi juuri sopiva minulle ja "minunlaisilleni", mutta varsinaiseksi plussamallistoksi en sitä kyllä minäkään noiden mallien ja kuvien perusteella määrittelisi. Ehkä sen pitäisi paremminkin olla "normaalikokoinen" mallisto, aiemmat normaalimallistot olisivat sitten "pienikokoinen" mallisto. ;)

Mangon mallisto näyttää mielestäni siltä, että se on lähtökohtaisesti suunniteltu todella huonosti (jos ollenkaan), vaikuttaa siltä kuin nomimallistosta olisi vain päätetty tehty isompia kokoja. Ja tästä syystä johtuen mallistoa markkinoidessakin on pakko käyttää malleja jotka edustavat kokoa 40-42.

Olen itse ollut aikuisiälläni 20 kiloa nykyistä kevyempi mutta myös 10 kiloa painavampi eikä ainakaan omaan kroppaani paino kerry tasaisesti niin että lantiolle, vyötärölle ja rinnanympärykseen tulisi senttejä lisää samassa suhteessa. Riippumatta siitä että onko rintava vaiko persevä niin väittäisin että hyvin monelle varsinaiseksi ongelmakohdaksi muodostuu keskivartalo. Varmasti on heitäkin onnekkaita jotka säilyttävät ampiaisvyötärönsä mutta hyvin usein painon kertyessä vyötärö hiljalleen häviää. Ja tässä mielessä Mangon mallisto ei kyllä houkuttele, enemmänkin nuo esimerkkikuvat korostavat keskivartalon tanakoitumista kuin häivyttävät sitä. Muiden merkkien mallistot sen sijaan näyttävät siltä että ne on alunperin suunniteltukin pluskokoisille.

Veera
Liittynyt2.9.2015

juu, toi on kyllä totta, että näyttää tosiaan siltä kuin olis vaan tehty perusmalliston vaatteet pikkuisen isompina.
Ja keskivartalo se on mullakin ongelmakohta, mutta niin on kyllä puskuritkin! :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Vierailija

Itse olen n.kokoa 44-46 riippuen vaatteesta. Mielelläni katselisin noita oikeesti plussamallin kokoisia. Eihän noi Mangon mallit ole plussaa nähneetkään. Mun mielestä vaatteet eivät tule kauniisti heidän päällään esiin (siis plussakokoiset vaatteet) ja jotenkin sitä vaatteen mallia on vaikea nähdä. Höh. Olisivat palkanneet paremmin noihin vaatteisiin sopivia malleja!

Kiitos kun esittelet meille tisseville (voiks noin sanoa :) ?) vaatemerkkejä! On vaikea löytää ihan tavallisesta keskikokoisesta suomalaisesta kaupungista kunnollisia vaatteita. Meillä ei esim. ole kuin ZIZZI, joka myy isompia vaatteita ja niissä usein yläosat on telttamaisia. Itse tarttisin just ryhdikkään ja istuvat vaatteen ylävartaloon kun on tota rintaa :D.

Tänään punttikoulussa valmentaja kysyi, että "huomaatko sä Veera itse miten paljon olet kehittynyt siitä kun tulit tänne?" Vitsit miten kiva olikin miettiä mitä kaikkea muutosta itsessä on tapahtunut. Siinä sitten keskustelu kääntyi myös syihin, että miksi esim. minä käyn rautoja kolisuttamassa. Ja sieltä nää mietteet sitten taas nousi..

Muistan tilanteen menneeltä vuodelta, kun tapasin ohimennen yhden hyvänpäiväntutun. Moikkausten ohella tyyppi hihkaisi, että "vitsi sä oot kyllä laihtunut, kun oot alkanut treenaamaan!". Minä korjasin harhaluulonsa vääräksi kertoen,  että grammaakaan ei ole ruhosta lähtenyt eikä muutenkaan mitat muuttunut. Henkilö meni hieman hämilleen ja jatkoi, että "no mä vaan aattelin.. kun näytät jotenkin paljon paremmalta kuin ennen".

Noin äkkiseltäänhän nuo kommentit voisi kuitata pelkästään positiivisena asiana. Että ooh, näytin jonkun silmään aiempaa hoikemmalta ja paremmalta, joten jippijaijee! Mutta homma ei ole ihan niin yksiuloitteinen.

Jos joku ihminen näyttää paremmalta kuin ennen, niin ainakin omasta mielestäni siihen voi varmasti olla olemassa muitakin mahdollisia syitä kuin laihtuminen. Ja jos joku näyttää  poikkeuksellisen hyvältä, niin sen kommentoimiseksi riittääisi ihan vain esimerkiksi yksinkertainen "näytät tosi hyvältä tänään!". Pelkkä kiva kehu, joka ei sisällä viittauksia henkilön painoon eikä muistele sitä kuinka aiemmin olet näyttänyt kommentoijan mielestä jotenkin huonommalta.

Tuo alkuperäinen kommentointi sisältää aika paljon sen sanojan ajatusmaailmaa. Siitä voidaan lukea, esim seuraavanlaisia ajatuksia: A) jos joku treenaa, etenkin jos läski treenaa, niin se varmasti yrittää laihduttaa. B) Se on nyt somen ja blogin mukaan treenannut jo muutaman kuukauden, niin pakkohan se on ollut vähän edes laihtua C) Jos joku yrittää laihduttaa, niin se varmaan haluaa kuulla, että näyttää hoikemmalta kuin ennen. D) jos ylipainoinen ihminen näyttää jotenkin edellistä tapaamista paremmalta, niin sen on pakko johtua siitä, että se on laihtunut. 

Minulta on viimeisen vuoden aikana myös udeltu muutamaan otteeseen, että millainen laihdutustavoite minulla on. Se saa mut aina vaan miettimään, et eikö jumalauta saa ylipainoinen ihminen urheilla ilman että asettaa itselleen laihdutustavoitteen? Olenkin todennut kysyjille aina, että minulla on painonlaskutavotteiden sijaan painonnostotavotteita. Don't get me wrong, en mä taistele väen vängällä sitä vastaan, jos nyt sattuis laardia tästä kropasta lähtemään, mutta antakaa nyt läskikammoiset ihmiset mulle anteeksi se, ettei mulla ole kilojenpudotustavotteita.

pullero sporttaaja kokovartalorikoossa

Mä olen vallan hyvin perillä ylipainon terveysriskeistä ja haitoista ja siitä, että olomuotoni on monien mielestä ympäristörikos. Mutta mulle mun koko ei ole todellakaan se kiinnostavin juttu, ei ees top vitosessa. Mua kiinnostaa kyllä terveys, sitähän mä tässä nyt olen alkanut edistämän lisättyäni liikuntaa elämääni. Mut mua ei kiinnosta pätkääkään se, että mun hyvinvointia ja esimerkiksi kauneutta arvioidaan painolukeman mukaan.

Mä olen nyt reilun vuoden ajan treenannut enemmän ja vähemmän epäsäännöllisesti. Ja kaikkien suureksi pettymykseksi voin kertoa, että painan kilolleen saman verran kuin vuosi sitten. Ja se lukema on sama kuin kolmekin vuotta sitten. Kolmen vuoden takaista kehonkoostumusmittausta tämän vuoden alussa tehtyyn vertaamalla selviää kuitenkin, että lihasta on tullut lisää. Se ei näy ulospäin tän rasvakerroksen alla, mut mä tunnen sen itse omassa arjessani. Siinä missä en reilu vuosi sitten jaksanut kyykätä kunnolla edes pelkällä naisten tangolla, niin nyt kyykkään yli puolet omasta painostani. Maasta vedän jota kuinkin oman painoni ja ihan kaikessa muussakin kehityssuunta on koko ajan ylöspäin.

Sama muija, ihan saman painoisena, joka ei viime vuoden helmikuussa todellakaan päässyt liikkuvuutensa puolesta syväkyykkyy, saati sitten notkeasti ja näppärästi ylös, hoitaa nykyään suuren osan töistään   rehellisessä slaavikyykyssä ilman pieninpiäkään ylösnousuongelmia. Aiemmin seisomista matalemmat kuvausasennot vaativat yleensä perseelleen tai makuulleen menemistä.

Että mitä jos keskityttäis jokainen enempi siihen mitä siellä omalla vartalollamme pystytään tekemään ja mitä se jaksaa kuin siihen montako kiloa se tomumaja painaa ja näyttääkö perse tänään leveämmältä vai kapeemmalta kuin viime viikolla. Ja pointti tässä oli vielä se, että keskitytään nimenomaan siihen omaan vartaloon ja annetaan muiden huolehtia omistaan. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin joku voi olla ihan tyytyväinen omaan ulkonäköönsä/painoonsa vaikka sun mielestä asialle pitäisi jotain tehdä.

Mä olen tosi iloinen, että elämänmuutosten myötä löysin vihdoin motivaatiota ja jaksamista palata liikunnan pariin ja mä todella kovasti toivon lisääväni sitä arkeeni entistä enemmän. Mulla on myös pyrkimyksiä järkevöittää syömisiäni ja esimerkiksi viime kuukausina olen jo aika hyvin onnistunut ujuttamaan elämääni esimerkiksi aamiaisen. Minä siis olen läski nainen, jota kyllä kiinnostaa oma hyvinvointi, mutta mä en vaan ole kiinnostunut vaa'an lukemista. Mua ei kiinnosta ruokien punnitseminen, ei kaloreiden laskeminen, eikä laihdutustavoitteet. Mua kiinnostaa se miltä musta tuntuu, se paljonko voin laittaa rautaa tankoon ja se millaisiin asioihin mun keho pystyy. Mua kiinnostaa se, että punttihommat on parantanut mun ryhtiä, vähentänyt niska- hartia ja päänsärkyjä ja tehnyt musta notkeemman.

Niin, että saisko läski vähän urheilla vaikkei se typerys oo tajunnu alkaa jutta-dietille ja asettaa kilotavotteita muuta kuin tangon päihin?

PS. Ois ollu tosi makoisaa kuvittaa tää postaus kunnon wannabe-fitness -posetuksilla belfieineen, mut mun pokka ei riittänyt. :D :D

EDIT: Lisäyksenä vielä linkki Kukka Laakson hyvään blogikirjoitukseen otsikolla Kehitä, älä kuihduta. Kantsii lukee!!

Kommentit (36)

Tarja

Olet mahtava Veera! Aivan huippu! Niin hyvä kirjoitus.

Kohteliaisuudet on taitolaji. Ja ei todellakaan tunnu imartelevalta kuulla "kohteliaisuutta", jonka pääpointti on, että "hyvä, kun teit jotain itsellesi, koska näytit ennen aika karmealta"... Näitä on tullut kuultua. Ihan todellakin riittäisi se "näytätpä kivalta". Mutta kaikki ei vaan osaa.

Tsemppiä treeneihin! Itsellä tavoitteena saada liikuntaa lisää elämään juuri terveyden takia. Laihtuakin voisi, mutta rehellisesti sanoen en ole käynyt vaa'alla vuosiin. Lähinnä kaipaisin tervettä ja virkeää oloa. Keski-ikä on varmastikin se viimeisin hetki ottaa itsensä hoitaminen tosissaan. En vain just nyt tiedä, että mistä repisin aikaa itselleni kaiken tämän arkihärdellin keskellä. Onneksi pitäisi muutaman viikon sisällä helpottaa ja sitten... Kirjoituksesi antoi inspiraatiota! Kiitos! :)

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mitäpä siellä vaa'alla käymäänkään, ei se lukema kuitenkaan mihinkään vaikuta. Se on just se virkeys jja hyvä fiilis jota kannattaa tavoitella. Kiva jos tää teksti inspiroi, kevät on ihana aika aloittaa liikkumaan!

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

risu

Sä oot kyllä niin huipputyyppi, että oksat pois. Ei mitään peukutuksia, vaan kunnon tuuletus HYVÄ VEERA!!!

salla

Osuit veera naulan kantaan!
Kommentit painosta oli ne sitten negatiivisia tai positiivisia ottavat mua suunnattomasti kalloon. Aina kun kertoo jollekkin aloittaneensa kuntoilun tai että katsoo vähän tarkemmin mitä suuhunsa pistää, lyödään ensimmäisenä painokortti pöytään, ei sitä pääseekö portaat ylös puuskuttamatta tai onko notkeempi kuin ennen tai jaksaako päivät paremmin.. ja mun mielestä se on ihan väärä asenne. Tärkeintä ei oo ne kilomäärät vaan itsensä hyväksyminen ja oman hyvinvointinsa parantaminen.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Jep, paino on mun mielestä asioita joita ei tarvii ihmisten toisilleen kommentoida jos ei kysytä.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Have

En tiedä mitä suitsutussanoja tähän laittaisi, että pääsisi edes samalle tasolle kuinka hieno ja kehopositiivinen teksti tää on! Kaikki maailman pisteet ja papukaijamerkit!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Kehopositiivinen on hyvä termi! Just sellanen mä haluun olla ja sitä asennetta välittää.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Hiramunda

Niin totta! Olen itsekin huomannut roller derbyn aloitettuani, että vielä aiempaankin verrattuna huomattavasti enemmän kiinnostaa kropan suorituskyky, ei se, missä painossa/mitoissa liikutaan, kunhan vaatteet mahtuvat päälle. Olin aiemminkin todella tyytyväinen kroppaani ja sen suorituskykyyn - onhan sitä syytäkin, jos koiranlenkityksellä on treenannut kunnon, jolla jaksaa uupumatta arjessa ja tarvittaessa hölkkää 8 km/h vauhtia puolimaratoninkin kylmiltään (yllytyshullu täällä hei :D tuttava meni väittämään, ettei koiranulkoilutus ole kunnollista liikuntaa saati kehitä kuntoa...). Mutta nyt olen mielettömän ylpeä kropastani ja siitä, mihin kaikkeen se pystyy rullaluistimilla, miten tasapainoni on kehittynyt jne. :)

Veera
Liittynyt2.9.2015

Just tää, suorituskyky! Sitä mä haluun parantaa ja on ihan sama oonko mä suorituskykyinen läskeineni vai ilman.

Ja hitto toi "koiranulkoilutus ei oo liikuntaa" -kommentti. No ei varmaan jonku pikku fifin pissatus postilaatikolla ookaan, mutta teitä koiranulkoiluttajiakin on niin erilaisia ja eri tavoin niiden piskien kans liikkuvia, et ei voi taas kukaan ulkopuolinen tietää totuutta.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Have

Joo todellakin! Meidän kahden kuonolaisen (köh, luupään) ulkoiluttaminen on harvoin mitään hiljakseen haahuilua. Kyllä siinä ihan hiki tulee, että pysyy noiden perässä. :)

n

Hyvää tekstiä ja ihan aiheesta! Minulle on myös todettu, että eipä tuosta kuntosaliharrastuksesta näytä hyötyä olevan. Tietenkin ajatuksella, että et ole laihtunut. Aika monelle liikunta tarkoittaa lähes samaa kuin laihdutus. Kummallista.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Juu, se on just toi, että osalle liikunta = laihdutus, mut sellainen ihminen ei oo sit itse varmaan koskaan liikkunut ihan vain siksi et se okis vaikka kivaa.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

emmien

Niin totta, kiitos Veera! <3
Minullekkin todettiin, kun kävin salilla, että eipä taida treenata oikein, kun ei tuloksia (=laihtumista) näy. Että ei varmaan ole tosissaan.. No, jumankauta, olin kyllä, jaksoin kerta kerran jälkeen nostaa enemmän painoja, pitempiä sarjoja ja vetää kauemmin aerobista. Mutta kun en selvästi laihtunut kymmeniä kiloja, en treenannut tosissaan tai oikein. Hmm. just.
Muutenkin saan lähes päivittäin pyytämättä ruokailuohjeita ja kehotuksia kävelemään työmatkani yms. Kuitenkin liikun päivittäin paljon, kiitos kahden vilkkaan koirani ja pyrin löytämään itselle sopivan ruokavalion.
Itselleni tärkeintä on se, että miltä minusta tuntuu ja se, että olen terve, ei se, että paljon se vaaka näyttää. Muille tämä tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Onko se tää hemmetin fitnessintoilu mikä saa ihmiset ihan täysin unohtamaan mikä liikunnan ykköstarkoitus on joskus ollut, suorituskyvyn lisääminen??? Nyt pinnalla on treenaaminen ulkonäön vuoksi. Ei muulla väliä, kunhan pakaralihas on oikeen muotonen. Ja mitä on tosissaan treenaaminen? Se voi olla eri ihmisille eri asioita. Mulle tosissaan treenaaminen on sitä, että yritän tehdä siitä pysyvän tavan. Tosissaan oon, mutta en ota hommaa vakavasti, vaan ilon kautta.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Emmi

Kyllä!! Aah, kiitos Veera, olet oivaltanut liikunnasta jotain olennaista. Muistaakseni Patrik Borg on kertonut luennollaan siitä, miten oudosti suomalaiset näkevät tämän liikkumisasian: siitä puuttuu mukavuus ja mikä ei tunnun mukavalta ihmisestä ja on tehty hampaat irvessä tavoite painolukemassa, ei jää pysyväksi elämään. Melkeen itkettää, kun ihmiset ei etsi sellaista lajia, mistä NAUTTII ja harrasta ilman ulkonäköön liittyviä tavoitteita. Miksi liikunta= laihdutus, en ymmärrä! Oon todella iloinen, että olet löytänyt liikunnan:-)

laura

Kirjoitus oli hyvä mutta sen sävy.. Sain juurikin sen käsitteen "läskien on puolustauduttava ja hyökättävä". Mutta kuten sanoit, hyvinvointi ennen kaikkea ja se jos joku on paljon tärkeämpää kuin ulkoinen olemus :)

Veera
Liittynyt2.9.2015

Missä tässä kukaan hyökkää? Kunhan kirjoitan asiasta joka mua henkilökohtaisesti vituttaa. Ja kun joku vituttaa niin harvemminsitä tekstiä pumpuliin käärii. Eli en ymmärrä mikä tekstin sävyssä on ongelmallista.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Nipstus

Mun puolituttu työkaveri kerran totesi että "Oooo, sä olet laihtunut!". Olin ihan järkyttynyt, koska a) ei tunneta niin hyvin, että voisit kommentoida jotain tuommoista, b) ei en ollut ja c) mitä se kellekään kuuluu olenko vai enkö? Kun oikaisin häntä, että ei, ei ole kyllä kiloakaan lähtenyt niin hän mutisi että "Se on varmaan toi, kun sulla on tukka kiinni, niin näytät laihemmalta". :D :D Geeee, THANKS!
Jos haluaa kehua ulkonäköä niin otan vastaan: "näytätpä hyvinvoivalta/hyvältä/iloiselta/kauniilta" tai jopa (mielellään) "näyttääpä sun perseesi hyvältä noissa housuissa". ;)

Yksi ystävä mulle harmitteli kun treenamisesta ja ruokavaliosta huolimatta kiloakaan ei ollut tippunut painoa. Vähän pintaa syvemmältä raaputettiin, niin selvisi että hän jaksaa treenata nykyään pidempään, nostaa painavampaa punttia, harrastaa useampia lajeja ja oikeasti nykyään NAUTTII liikunnasta. Hän totesi keskustelun jälkeen, ettei enää harmita vaikka kiloakaan ei ollut pudonnut. :)
Keskitytään positiiviseen kaverit!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mäkään en ymmärrä miksi toisten ihmisten koko on joidenkin tyyppien mielestä ihan normi keskusteluaihe. En sikai ymmärrä lihomis enkä laihtumiskommentteja.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

NO NYT! Huippu teksti, kiitos! Mietittiin tässä hetki sitten ystävän kanssa että mikä hitto siinä on kun nykyään ei saa treenata vaan siks kun huvittaa ja on kivaa? Että kaiken liikunnan pitäis jotenki johtaa nimenomaan laihuttamiseen ja olla niin kovin tavoitteellista. Eihän siinäkään mittään vikkaa oo, jos on tarkkaan mietityt tavoitteet liikunnan suhteen mutta ihan yhtä normaalia on sekin jos harrastaa liikuntaa vaan liikunnan ilon ja hyvän olon vuoksi. Ihmiset ON erilaisia mutta se aina välillä näköjään unohtuu kun lähtee kaikenlaiset massailmiöt vähän käsistä. :D
Kukin tietty tyylillään, ja jos ei oo toiselle aidosti mitään hyvää sanottavaa niin sitten on varmaan parempi olla ihan hiljaa vaan. :)
Aurinkoista kevättä Veera!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mulle on ihan ok, jos joku muu liikkuu ulkonäön parantaminen mielessä, mut ois kiva jos muille ois myös ok, että mun syyt liikkumiseen on muut.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

-mirkku-

Olet innostunut edistämään terveyttäsi ja tiedostat ylipainon terveyshaitat. Ymmärrän tuohtumuksesi tutun kommentista, mutta toisaalta ymmärrän senkin että joku voi päätellä terveyden edistämisestä innostuneen ylipainoisen ihmisen haluavan myös ainakin vähän laihduttaakin...

Veera
Liittynyt2.9.2015

Juu, niin teitä ihmisiä tuntuu olevan jotka niin olettaa. Mutta kuten sanoin, mulla ei ole mitään tavotteita painon pudotuksen suhteen. Se tippuu jos tippuu näitä hitaita elämäntapamuutoksia tekemällä. Mutta miksi ihmeessä niiden "kai se nyt laihduttaa" -olettajien on kommentoitava asiasta mitään? Miksi vieraan ihmisen läskit vaivaa?

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

al

No sitähän ei voi valita, mitä muut sanovat, ajattelevat tai olettavat, mutta sen voi valita, miten siihen suhtautuu : ) Tsemppiä liikuntoihin ja sen syömisen järkevöittämiseen.

Veera
Liittynyt2.9.2015

Toisaalta suhtautuminen tollasiin aivopieruihinn onkin, että ihan v***n sama, mutta kyllä tää aihe toisaalta jaksaa ittee ihmetyttää, joten kiva välillä vähän pärrätä. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Hosuli

Preach it, sister!

Sellainen sivuseikka pitää kans vielä mainita tuon sun kehonkoostumusmittauksen ja kommenttilaatikonkin innoittamana, että jos nyt ihmiset ihan oikeasti on niin kiihkeänä siitä että kun LIIKKUU pitää LAIHTUA, niin sähän teet oikeastaan hommaa juuri oikein päin: jos laihduttaa itsensä syömällä liian vähän (esim. pelkkää salaattia pupeltamalla - newsflash, ihminen tarvitsee eritoten proteiinia mutta myös hiilareita ja, kyllä, niitä rasvojakin) ja sotkemalla kuntopyörää nollavastuksella kolme tuntia päivittäin, niin laihtuu ehkä kyllä joo, mutta se mikä kropasta lähtee on usein ykkösenä se lihas. Lihas taas kuluttaa enemmän energiaa pelkällä olemassaolollaan kuin "läski", joten jos ihan tosissaan pitkäkestoinen ja järkevä elämänmuutos painonpudotukseenkin tähdäten kiinnostaa, niin punttia käteen ja ruokavalio järkevään kuosiin! :) Tottakai aerobinen ja kehonhuollot ym. ovat tuikitärkeitä tukemaan hommaa, ja monipuolinen paletti auttaa kehittämään erilaisia vahvuuksia, mutta tämä näin ihan biologian kantilta noille yrmyttelijöille.

Ja loppuun vielä pitää painottaa, että itse ymmärrän 100% että sulle laihtuminen ei ole urheilun tarkoitus. Ei ole muuten mullakaan. (Eikä pitäisi olla kenelläkään, ruoastahan se on loppupeleissä kiinni.) Enemmän tyydytystä saan itsekin jatkuvasti paremmasta energiasta, isommista kiekoista tangolla; siitä kun venytellessä huomaakin, että hetkinen, otin pohkeesta kiinni ja siellä tuntuu... lihas?! :D Aurinkoista kevättä ja tsemppiä puntille!

Veera
Liittynyt2.9.2015

Mä mietin sen just noin, että olen nyt aloittanut jostain hyvästä jutusta ja ehkä se sit poikii positiivisen oravanpyörän kauttaa muutoksia ruokavalioonkin jne. Ja vaikka ei ikinä paino putoais, niin ainakin lihakset kasvaa ja jaksaminen lisääntyy.

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Annie

Tää oli aivan mahtava! Vielä kun saisin äitini ymmärtämään tän, että se liikkuminen ei aina vaadi laihtumista. Tosin toi pirun psykedeelinen treeniasu sattu silmiin ihan törkeesti, ei siis rumalla tavalla vaan nyt-tulee-päänsärky -tavalla. Syy miks en käytä kuvioita vaatteissani...

Veera
Liittynyt2.9.2015

:D ei oo ihan munkaan lemppari toi kuvio, mutta haalari vaan on niin hyvä painonnostopuuhissa. :D

Vaikka paino vaihtelee, laukut mahtuvat aina!

Rusinainen

Jo postauksen otsikko sai hyvälle tuulelle! Loistavaa vastapainoa yhteiskunnan läskifobialle.

Ihan älyttömän huippu teksti! Itse olen törmännyt aivan samaan tässä elämäntaparemonttini kanssa! Samanlaisia ajatuksia ja tunteita on herännyt itselläkin, ja ärsytystä. Itse en ole osannut sitä kirjoittaa missään vaiheessa ulos, sinä sen sijaan veit sanat suustani! Kiitos siitä! :)

Pyörittiin eilen Iinan kanssa Helsingin keskustassa rättikaupoissa ja törmäsin erääseen itseäni yllättäneeseen ja ärsyttäneeseen tietoon. Aleksanterinkadun H&M:ssa kysäisin myyjältä, että missä heidän uudelleen järjestetyssä liikkeessä mahtaa sijaita "läskinurkka" eli H&M+ -osasto. Sain suureksi ihmetyksekseni kuulla, että plussa-mallistoa ei löydy enää yhdestäkään Helsingin keskustan henkkamaukasta. Syynä on kuulema tilan puute. Mutta sain ohjeen suunnata Itäkeskukseen, josta tuotteita kuulema löytyy "sinne pääsee kuitenkin kätevästi metrolla".

No pääsee joo metrolla ja onhan se nyt vielä samaa kaupunkia, mutta en silti voinut olla ihmettelemättä, että meidät pylleröt on päätetty täysin häätää keskustan liikkeistä. On kuulema tilanpuutetta jo nytkin. No juu, täyttä näyttää olevan, mutta kyllä minä ainakin otan tuon tilan säästämisen juuri plussamallistosta aika selkeänä viestinä, ettei isompikokoisia naisia koeta tässä yrityksessä kovinkaan tärkeäksi asiakasryhmäksi. Ei se HM+ -mallisto ole toki laajudella koskaan muutenkaan häikäissyt, mutta monta kivaa vaatetta olen valikoimasta silti löytänyt.

Mua kiinnostaisi hirveästi kuulla vaateketjujen päättäjien ajatuksia koskien näitä plus-mallistoja. Koetaanko ne vain pakolliseksi pahaksi? Että muutama isompikokoinen rätti on merkiltä löydyttävä, jotta saadaan meidät pullerotkin toiveikkaina kyttäämään uutuuksia, josko sieltä joskus putoaisi jotain kivaa meillekin. Ja sitten kun ei löydy, niin lohduttaudutaan ostamalla edes käsilaukkuja ja rihkamakoruja, kun se sentään mahtuvat. Ehkä he kokevat pluskokoiset naiset samalla kuitenkin merkityksettömäksi ihmisryhmäksi, joiden vaatteita ei haluta missään nimessä näyteikkunoihin ja paraatipaikoille, vaan pylleröitä kehotetaan mieluummin matkustamaan hankkimaan kamansa metromatkan päästä lähiöistä.

Miksi muotia tarjotaan edelleen niin pirun nihkeästi isommille mimmeille? Ja miksi se täytyy erottaa aina niin selkeästi omaksi pieneksi osastokseen, joka piilotetaan kaupan perimmäiseen nurkkaan (jos osasto nyt ylipäätään mahtuu mukaan)? Miksi plusmallistoja ei koeta ketjuissa panostamisen arvoisiksi?

kollaasi

Kommentit (73)

hmmm

Uskon, että toi on ärsyttävää, vaikka itellä tota ongelmaa ei ole. Oma ongelmani on se, että aina on ne isoimmat koot jäljellä esim. alennusmyynneissä.

ketä tahansahan se turhauttaa, jos ei omia kokoja tahdo löytyä. Mutta tässä plussamalliston jättämisessä kokonaan myymälästä pois on kuitenkin kyse isommasta asiaasta kuin siitä, että on jostain tuotteesta tietty koko loppu. Tässä kohtaa niitä ei haluta isoille edes tarjota alunperinkään. :P

bella

Todellaki. H&M on tarkoitettu Hoikille Mimmeille. Ainakin Raision Myllyssä valikoima on ollut olematonta jo vuosia - ja luvalla sanoen mallit ja kuosit täysin ala-arvoisia. Joskus on tullut pyörähdettyä, mutta vain huomatakseen, ettei sieltä todellakan löydy mitään.

Onneksi KappAhl ja Lindex ovat vähän läskiystävällisempiä. Myllyn Seppälän norsuosasto on piilotettu myös jonnekin omituiseen paikkaan, en ole onnistunut sieltä bongaamaan yhtään mitään parin viime kuukauden aikana.

Lindex on tosiaan onnistunut viime aikoina yllättämään usein iloisesti. Ja ainakin Porin myymälöissä on Lindexillä norsuosasto ihan hyvillä paikoillakin myymälässä eikä jossain sovituskoppien takana pimeässä nurkkauksessa. :D

Amy May

Samaa mieltä! Lindex ja Kappahl kannattaa aina tsekata. Seppälä ja HM, turha vaivautua.

Anu Tuomainen

Hyvä Veera! Aina noita vatipäitä riittää, ikävä kyllä.

Amy May

Hyvät kommentit! Päivän parhaat naurut! Tuolla tankki-kommentoijalla on varmaan itsellä täydellinen vartalo. ;)

BTW, on ihanaa olla nainen. Tietää miten koolla on väliä! ;D

Nainen

Mies, tällainen provosoituminen sinulta kertoo lähinnä omasta epävarmuudestasi. Onko peeniksesi kenties normaalikokoa pienempi? Oletko kuullut, että jo kahden ja puolen kilon laihdutus tuo peniksen vartta puoli senttimetriä enemmän näkyviin? Eli mitäpä, jos itse laihduttaisit, nysä?;)

Fantti

Ahihihiiiiihhhaahahhaa miten älykkäästi sivallettu, kyllä nyt meni varmaan bloggarilla jauhot suuhun, tsihihiiiii!!!

Tässä postauksessa ihmeteltiin suuren vaateketjun suhtautumista isokokoisiin ihmisiin. Miten ihmeessä kehoitus laihduttaa vaikuttaisi HM:n suhtautumiseen isokokoisiin ihmisiin?

Olet varmastikin poliisi, koska osaat kirjoittaa muttet lukea.

Heidi

Hahhahhaa:D Miten edes oot eksyny tänne? Niin tyhjä kommentti, ettei mitään rajaa...

Salla

Kun olin Vero Modalla tetissä, siellä oli mielestäni paljon plus vaatteita tarjolla.:) Yllätyinkin jopa että kuinka paljon niitä plus kokoja jäi sitten ylimääräiseksi ja ale myyntiin lojumaan. En kylläkään tedä onko kaikissa Vero Modan liikkeissä näin...

jonkin verran voi olla syytä siinäkin, että aika harva edes tietää, että Vero Modasta vois löytyä jotain pluskokoista, joten liike kierretään kaukaa jo ihan suosiolla. Jotenkin hirveän vähän panostetaan plusmallistojen markkinointiinkaan. :P

maimai

Ehkä me pylleröt viedään siellä liikkeessä asioidessamme niin paljon tilaa ettei muut mahdu enää ostoksille ;)

Mun mielestä joka ikisen kaupan joka ikisestä vaatteesta pitäisi tehdä niin paljon kokoja, että "meille isommillekin" löytyisi. Tuntuu jotenkin kurjalta joutua katselemaan jotain generous/plus/great girls -vaatteita kun siellä "normipuolella" olisi vaikka mitä ihania juttuja, jotka ei vaan mahdu päälle.

Tämä taitaakin olla eka kerta kun kommentoin tänne, joten sanotaan nyt samalla että kiitos ihanasta blogista! (:

paljon on myös sitä ongelmaa, että joltain merkiltä kyllä löytyis isompiakin kokoja, mut sisäänostajat ottaa myyntiin vaan ne peruskoot. Ihan pöljää. :P

keke

Eikö tule mieleen, että kyseessä saattaa olla ihan kaupallinen seikka, mikä on tähän ohjannut? Nykyään ihmiset pitävät aika aktiivisesti huolta terveydestään mm. liikunnalla ja ruokavaliolla, joten ehkäpä isokokoiset vaatteet eivät vain käy kaupaksi?

Tulee kuitenkin muistaa, että vaateliike on vapaaehtoinen bisnes, jota harjoitetaan sen takia ,että saataisiin rahaa. Jos ei pullukat osta tarpeeksi plussamallistoa, plussamalliston pitäminen tarjolla aiheuttaa yritykselle tappioita.

Ei kuitenkaan ole mikään ihmisoikeus saada minkä kokoisia vaatteita tahansa H&M:stä.

Teen töitä Espoossa eräässä isohkossa kauppakeskuksessa, jonka H&M myymälän myyjät eivät pidä mitään huolta plussa osastosta. Kävin 3 viikon aikana muutaman kerran kyseisessä kaupassa ja surukseni huomasin että sama paita oli samanlailla rypyssä samassa kohtaa koko sen 3 viikkoa. Harvemmin laittelen asiakaspalautetta minnekkään, mutta silloin jouduin kyllä laittamaan jo muuallekkin kuin kyseisen myymälän myymäläpäällikölle. Lisäksi plussa osastoja pienennetään koko ajan niin että kohta ei löydy pluskoon osastoja kuin juurikin sieltä itäkeskuksesta, koska espoostahan pääsee kätevästi yhdellä tai kahdella bussilla paikanpäälle=1,5h. Anteeksi avautuminen, mutta tää on harmittanut jo pitkään. :)

mä oon itse huomannut ihan samaa. Osastojen esillepano on ihan onnetonta eikä siisteydestä huolehdita yhtä innolla kuin muiden osastojen. Hirveen harmillista ja antaa ikävän viestin siitä, että heitä ei kiinnosta kyseisen malliston ostajat. :(

Mä olen jo pidempään kiertänyt kyseisen puljun kaukaa, koska tämä sotkuisuus on ärsyttänyt todella paljon. Tosin olen huomannut samaa sotkuisuutta pylleröosaston lisäksi myös mammavaatteiden puolella ja kaikista eniten lasten-/vauvanvaatteiden puolella. Ei todellakaan tee mieli edes kierrellä, kun ei vaatteita näe kunnolla osaston sotkuisuuden vuoksi. Viime viikolla kävin pitkästä aikaa eräällä HenkkaMaukalla, mutta visiitti jäi minimaaliseksi. Yhteenkään vaatteeseen en tainnut edes koskea, koska sotkuisuus, lika ja epäjärjestys tekivät koko paikasta niin luotaantyöntävän. Onneksi vieressä oli siisti ja ilmava Lindex. ;)

Fit not Fat

Aika törkeää väittää tälläistä ja äärimäisen epäkohteliasta rasismin oikeille uhreille, Te voitte valita oletteko läskejä vai ette, kukaan ei voi valita esim ihonväriään.

ZeiZei

Ehkäpä ne ajattelee, että me pullerot lenkkeillään sinne sivummalle ostoksille ja kilot siinä karisee... Kansanterveyden kannalta mahtava ajatus, mutta...

Tämä tieto saa kyllä meikäläisen boikotoimaan kyseisen ketjun liikkeitä! Jos minä kiloineni olen heidän mielestään vähemmän edustavia vaatteita tarvitseva yksilö, niin pitäköön tunkkinsa!

Oho, onpas kyllä kummallinen veto poistaa nimenomaan plussamallistot kaikista liikkeistä. Ymmärtäisin, jos tilan puutteen vuoksi plussamallisto poistettaisiin jostain liikkeestä ja vastaavasti toisesta liikkeestä siirrettäisiin pois esimerikiksi Home-osasto tai Trend-mallisto. (En nyt tiedä mitä osastoja löytyy kaikista Helsingin keskustan liikkeistä, mutta you get the point...) Mutta että nimenomaan plussamallisto pois aivan jokaisesta liikkeestä? Antaa kyllä kieltämättä sellaisen vaikutelman, ettei plussakokoisia naisia haluta liikkeisiin.

tähän asiaan nyt tokikin vaikuttaa varmasti se, että yksi myymälä jäi nyt keskustasta pois (Kämp gallerian H&M). Toivottavasti kyseessä olisi vain väliaikainen tilanne eikä lopullinen plussapalleroiden syrjintä.

Terhi

Helsinki kaikessa junttiudessaan haluaa katukuvaansa vain hoikkia kansalaisia. Itse keikun plussa ja normaali mallistojen välimaastossa. Vaikka olisin hoikempi.. normaaliosaston alaosat ei minulle ikinä mahdu, koska olen jostain perinyt semmoisen latinalaisamerikkalaisen perseen, eli pakaraa ja reittä riittää kuin Kim Kardashianilla ikään. Osta siinä sitte HenkkaMaukan Skinny farkkuja kun farkut jää jumiin perseen alle :D

(Ja nykyään kun muuta farkkumallia ei tunnu kaupoista saavan :()

joo, farkkumuoti on kyllä pitkään ollut aika skinny-voittoista. Nyt onneksi näyttäisi trendi olevan menossa vähän armollisempaan suuntaan. :)

Heidi

Buu, iso miinus! Tampereellakaan ei siellä isommalla henkkamaukalla ole enää plus-osastoa, mutta keskustasta onneksi sentään vielä löytyy. Pylleröt pois vaan paraatipaikoilta!

no mut kiva, että löytyy kuitenkin siitä pienemmästä liikkeestä. Täytyykin käydä siellä, kun seuraavan kerran treelle suuntaan.

Anna

Heippa! No näköjään H&M on ottanut hoikat mimmit etusijalleen! Se on niin saatanan ärsyttävää.

Voisin kertoa tilanteen täältä Pohjois-Pohjanmaalta kotosuunnaltani. Asun Oulussa, enkä ole Oulun henkkamaukoissa törmännyt H&M+ mallistoon. Tosin Kempeleessä ihan vieressä on kauppakeskuksessa läskimallistoakin myyvä myymälä. MUTTA. Plussamalliston rekkien paikat vaihteleee ärsyttävän paljon. Sitä joutuu aina metsästämään. Sitten kun sen onnistuu löytämään, huomaan MAAILMAN ÄRSYTTÄVIMMÄN ASIAN: ne rekit on sullottu niiin järkyttävän täyteen, ettei sieltä saa mitään pois ilman muitten vaatteiden tippumista ja henkareiden muljuttelua irti toisistaan. Ne ovat sullotumpia kuin mikään muu osasto siellä.

Sen vielä voin kestää, mutta ne rekkien väliset käytävät. Ne saakelin käytävät. Olen useasti antanut verkkosivuille sekä myymälän henkilökunnalle palautetta aiheesta. MIKSI PLUSSAPUOLEN KÄYTÄVÄT ON PALJON PIENEMMÄT KUIN NORMIPUOLELLA?!? En tajua :D Olimme ystäväni (ystävä kokoa 36, minä kokoa 50/52) shoppailemassa ja nauroimme häpeänurkkauksen rekkien väliselle käytävälle. Minä en edes yrittänyt mennä katsomaan vaatteitani, MUTTAKUN YSTÄVÄNI KOKOA 36 EI MAHTUNUT SIINÄ KATSELEMAAN ILMAN, ETTÄ HENKARIT OLISIVAT KOKOAJAN JOSTAKIN RAAPINEET SELKÄÄ. Huoh.

Ai kun teki hyvää purkautua. Ihanaa Veera, että säki mietit tälläsiä. Lisää vaan, oot huippu! Mukavaa päivää sulle :)

:D :D :D Eikö ne tajua, että siellä plussapuolella kuuluis olla sellaiset ylileveän kuljetuksen mentävät käytävät!?!

Vilma

Heippa ja kiitos hyvästä kirjotuksesta! Ensiksi kehottaisin laittamaan palautetta Hennesin verkkosivujen kautta HM+ malliston suppeudesta ja toiveestasi saada se keskustan liikkeisiin. Työskentelen itse tällä hetkellä Aleksanterinkadun Hennesillä ja aiemmin olin Kämpin myymälässä, missä plussakoot tosiaan siis löytyivät. Kun Kämpin myymälä suljettiin, lähti samalla monta konseptia pois keskustasta. Mm pukumiehet joutuvat lähtemään Espooseen Iso Omenan myymälään hakemaan pukunsa. Myyjänä ei ole kivaa joutua ohjaamaan asiakas toiselle puolelle kaupunkia vaateostoksille. Mutta asia tällä hetkellä vaan on niin, myymälä on aivan täynnä. Kyse ei ole siitä ettei "norsukokoja" haluttaisi meidän myymälään. Jos ne tällä hetkellä sinne otettaisiin, kävisi juuri tämä jonkun mainitsema sullonta, eikä vaatteita saisi revittyä telineistä ilman että puolet tippuvat samalla.

Joku mainitsi myös HM+ osaston sotkuisuudesta. Kämpissä työskennellessäni myönnän, että HM+ osasto sai liian vähän huomiota siivotessani. Huomion vei aina muut isommat, vielä enemmän sotkeutuvat ja rahaa tuovat konseptit. Olen samaa mieltä jonkun kommentoijan kanssa siitä, että kun kerta isommat koot on päätetty Hennesille ottaa, miksei siihen panosteta enemmän ylemmiltä tahoilta ja siihen haluta tuoda enemmän uutuuksia ja muutenkin laajentaa osastoa.

Mutta olen kuitenkin ymmärtänyt, että näitä konsepteja mitkä olivat vaan Kämpissä, koitetaan saada joillain keinoin tuotua takaisin keskustan liikkeisiin. Suunnittelu viel kuitenkin aikansa, kyse kun ei ole kuitenkaan ihan vaan yhdestä tai kahdesta vaatekappaleesta kuitenkaan. Toivon myös kovasti, että mahd pian voin omassa myymälässäni ohjata sekä pukumiehet, että plussakokoiset meidän myymälään ostoksille!

Hyvää kevään jatkoa sinulle :)

tosi kiva, kun kommentoit näin asiasta tietävänä. :)

Kyllä mä toki ymmärään, että nyt kun yksi myymälä lähti pois, niin se aiheutti ongelmia tilojen kanssa. Toivottavasti kuitenkin olisit oikeassa tuon suhteen, että noita Kämpissä olleita konsepteja yritettäisii saada jollain lailla mukaan keskustaankin.

Ja voisin kyllä tosiaan laittaa palautetta H&M:n sivuilta. Jospa asiakkaiden toiveet ja palautteet jollain tavalla vaikuttaisivat päätöksen tekoon. :)

Johanna

Heippa Veera,

Taalla Pariisissa vasta pulleroita tyonnetaan nurkkaan! Itse asiassa pulleropuolen vaatteita saa vain Henkalta (tosin tiedan vaan kaksi liiketta Parisiin keskustassa josta naita saa ja niitakin saa etsia koirien ja kissojen kanssa), New Look Inspire mallistoa ei saa Pariisin keskustan liikkeessa vaa saa lahtea ns lahioon ja kun Pariisi on aika iso kaupunki niin se lahio saattaa olla parin tunnin reissun passa. Forvever 21 aukaisi tanne liikkeen, mutta kun kyselin plussa puolen juttuja niin sanoivat, etta ihmiset kylla kyselee, mutta heille ei ole tulossa.....Ilokseni sentas huomasin etta osa HM:n vaatteista nykyaan on jopa kokoon 46 johon saatan mahtua tietyssa leikkauksissa. Tallaisen palleron ainoa vaihtoehto on tilata netista tai taytella kaappeja kun kayn Englannissa....

T.Johanna

Anne

No täältä kyllä löytyy +osastot on ainakin Macyllä yhtä iso kuin aikuisten naisten osasto :D ja monella muullakin ketjulla. Se, mitä täältä USAsta jään eniten vaaterintamalla kaipaamaan, on petit osasto. Vois kuvitella, että se on vain pienille tytöille, mutta kun niillä on myös PXL ja PXXL eli kaikki puserot ei roiku polvissa eikä tarpeeksi isoja housuja tarvi lyhentää...

Nella

Kivaa pohdintaa asiasta Veera, mutta tällä kertaa olen kyllä eri mieltä, vaikka vielä ihan erilluokan sotanorsu olenkin. :)

Minusta on täysin ymmärrettävää, että liike luopuu tilanpuutteessa siitä osa-alueesta joka tuottaa heille vähiten. On ymmärrettävää, ettei kukaan halua tahallaan tuottaa huonoa tulosta yritykselleen. Ei minusta ole iso juttu matkustaa parikymmentä minuuttia, jos haluan vaatteen nähdä livenä. Itse olen tehnyt valintani myös kokoni suhteen, joten en voi ulkoistaa vastuuta pukemisestanikaan kenellekään muulle.

Eihän kukaan huutele ruokakauppiastakaan rasistiksi, jos hän ei (kannattamattomasti) tarjoa kaikkien (vähemmistöjen) vaatimia tuotteita? Miksi vaatekaupan tulisi toimia toisin?

en minä toki ole niin urpo, etten tajuaisi tätä tuotto-aspektia asiasta. Mutta tässä oli nyt kyseessä mun henkilökohtaisen tason harmistumisen inspiroima kirjoitus, jossa ei ollut tarkoituskaan tarkastella asiaa joka kantilta.

johanna

Eiköhän tähänkin ole niinkin yksinkertainen syy kuin raha :) Läskivaatteet ei vaan tuo firmalle tarpeeksi voittoa.

Camilla

Hyvin kirjoitettu!

En itse koe yleensä maista ongelmaa kun olen aika pieni kokoinen mutta juuri raskaana ollessa tämä oli hyvinkin yleistä ja ärsyttävää!

Kaikilla merkeillä on oma äitiysvaatte mallisto mutta ei niitä mistää liikkeistä löydy ja jos hyvällä tsäkällä löytyy niin ne on sysi rumia perus t-paitoja missä on vähän extra tilaa kasvavalle mahalle.

Kokemukseni oli että raskaana olevat halutaan vain pitää kotona neljän seinän sisällä kun heille ei löydy kunnolla edes sitä pientä nurkkausta missä vaatteet olisivat.

H&Mlle kyllä selvä miinus tämänlaisesta tilan säästämisestä.

just eilen katsoin Aleksanterin kadun henkkamaukalla niiden todella surkeaa mama-osastoa. se oli surullinen näky. :(

Suvi

Itse matkustin taannoin ihan varta vasten sinne itäkeskukseen katsomaan HM+-malliston mekkoa.

Pyörin liikkeessä monta monta minuuttia, ja olin jo lähdössä, kunnes tajusin, että alusvaateosaston takana onkin jotain vaatteita. Siellähän se oli, joku 5 neliön HM+ osasto, sullottuna nurkkaan, johon ei edes näe muualta liikkeestä.

Tarvinneeko edes mainita, että ko. mekkoa ei siellä ollut, vaikkakin muuten löytyi kaikkea leggareista ulkotakkeihin.

Lindexiä taas täytyy kehaista, uudessa Lindex MOM-mallistossa ainakin alusvaatteissa koot menevät 50 saakka :) Meinas olla plussakokoisella mammalla vähän haasteita löytää sopivat alkkarit :)

itsekin annan Lindexille kyllä plussaa niiden Generous-mallistosta ja niiden esillepanosta ja malliston laajuudesta!

Mari

Rakkaat kanssasisaret. Ollessani yläasteikäinen opettajani kuuli minun teiniangstipöllyissäni hokevan vittua, ja kysyi lempeästi että miksi alennan oman sukupuoleni ja sukupuolielimeni noin rumasti. Senkin jälkeen olen toki sitä kirosanana käyttänyt, mutta ikinä en ole unohtanut opettajani "nuhtelua", koska se laittoi minut ajattelemaan sanojen valtaa. Nykyisenä mielenterveystyöntekijänä korvaani särähtää sanat ja kuvaukset kuten "läskinurkka", "norsuosasto", "pylleröt" jne. Itseään ei tietenkään kannata liian vakavastikaan ottaa, ja vitsailu myös omasta koostaan on sinänsä ihan tervettä. Mutta jos puhuu itsestään alentavasti se madaltaa muillekin kynnystä puhua alentavasti. Seuraukset voi jokainen arvata. Ihmisellä on myös taipumus ruveta uskomaan siihen mitä usein toistetaan, joten jos jatkuvasti puhuu negatiivisin adjektiivein, sillä myös on negatiiviset seuraukset. Toivon sydämestäni että saisin kuulla ja nähdä enemmän ihania, positiivisia tai edes neutraaleja adjektiiveja isommista mimmeistä niinkuin Veera kivasti sanoi :) Iloista kesän odotusta jokaiselle ihanalle naiselle kokoon katsomatta!

en mä itse koe, että jos käytän plusosastosta termiä läskinurkka, niin halventaisin sillä itseäni. Oon omasta mielestäni tosi ihana siitä huolimatta, että asioin norsuosastolla. Se on ennemminkin ironiaa siitä, että meidät isompi kokoiset tosiaan erotellaa sinne omille pikkuruisille osastoillemme. Ja mitä itse paljon käyttämääni sanaan pyllerö tulee, niin se on mielestäni aivan ihanan kuvaava sana omalle vartalomallilleni. :D

Mari

Sun blogia pitkään lukeneena, oon ymmärtänyt että sulla on terve itsetunto painon ja koon suhteen, ja pystyt ( haluat? ) ottaa asian kevyesti ja vitsailla siitä. Ja that´s fine, sehän on mainiota! Haluaisitko kuitenkaan että kukaan tulisi sulle sanomaan että hei läski sun kokosten vaatteet on tuolla norsuosastolla? Minusta se kuulostaa alentavalta noin niinkuin yleispätevästi, vaikkei se kaikkia hyvällä itsetunnolla varustettuja loukkaisikaan.

Vaikka sanat ovat vain sanoja, niillä ON oikeasti valtaa :)

Mari

Ja vielä lisään että todellakin oon sitä mieltä että lähes kaikista asioista voi, saa ja pitää vitsailla eikä itseään ja maailmaa pidäkään ottaa liian vakavasti! Musta ja sarkastinen huumori, check, kyllä löytyy :) Tämä on vain yksi niistä harvoista asioista mihin suhtaudun likimainkaan tiukkapipoisesti, koska tiedän työni kautta mitä "pelkät" sanatkin voi saada aikaan.

Poistun saarnastuolista :D

p.s. Molemmat blogisi on hauskoja, tykkään!

teehoo

Minäpä taas ihmettelen sitä, että miksi normiosaston vaatekoot loppuu aina siihen 42 kokoon ja plussapallopuolella alkaa n.48 koosta? Miksei normiosaston vaatteita tehdä isommassa koossa? Olen itse kokoa plussapallo, mutta aiemmin kun en ollut, olin kuitenkin roteva. Normiosaston housut olivat malliltaan oikeat, mutta kokoa ei ollut. Plussaosastolla taas kokoa löytyi liian isona, mutta malli oli aivan kauhea jätesäkki.

Sekin muuten nypäjää että farkkujen lahkeet lyhenevät sitä mukaa kun persustan leveys kasvaa. Kaikki isolla ahterilla varustetut eivät ole niitä 30 tuuman punteilla pärjääviä! Jos tarvitsee mittaa sen 34 ja saman ahterin leveyteen (tai enemmän), ei ole mitään asiaa Lindexille tai Kappahlille, saatika Henkkamaukalle.

toi lahkeiden pituus on kyllä ihan totta! itse olen onnekseni just niin keskimittainen, että mulle on lahkeet plussamallistoissa yleensä aika jees, mutta olen kyllä usein miettinyt, että mitenkähän mua pidemmät naiset oikein löytää sieltä itselleen riittäviä pituuksia. :(

teehoo

Ei ne löydä. Ne kyllästyy etsimiseen ja ottaa liian lyhyet, ratkoo puntit auki ja häpeää. Syvästi.

Selina

TOTTA PUHUT! Oma ongelmani kohdistuu pylleröön, 180cm pitkään kroppaani, joka tulee vastaan varsinkin housujen kanssa, kun peffa mahtuisi, niin puntit loppuu kesken ja jos olisivat tarpeeksi pitkät, tuskin edes nousevat niin ylös, että nappi ylttäisi edes näkemään toista :D Ajoittainen itkupotkuraivari saa sovituskopissa vallan, mutta yleensä kyllä vaan naurattaa, että millaisia ihmeen muotteja ne pöljät käyttää tehdessään vaatteita suomalaisille (tai itseasiassa ihan kelle vaan)! :D Nettikauppojen farkkuosastot tulee koluttua useamman kerran kuussa läpi - välillä turhankin toiveikkaasti..

itkupotkuraivarit sovarissa, mä niin tiedän tunteen!!! Itselläni ne aiheuttaa useimmiten yläosat.

teehoo

No sama vika! Ja pahimmillaan pyörii siellä kopissa itkien kun ei lähe puntti pohkeesta irti..

Ksy

Mulle on nykyisin laitettu porttikielto HM:n liikkeeseen - ainakin juuri "siihen" aikaan kuusta. Olen itte ns. kokoa 40-42. Riippuen vaateliikkeestä menevät koot 38-42 ihan täydellisesti - paisi H&M liikkeessä koko 46 jää johonkin polvitaipeiden kohdalla jumiin ja siellä ähkit ja puhkut kopissa, ku housut eivät mene ylös mutta perkele suostu menemään alaskaan. Sitten kun vielä menee hakemaan farkkuja a. kyrsiintyneenä b. menkkaisena c. joku muu hyvä syy, on poikaystävä sanonut että loppuu tää uliseminen ja yksinkertaisesti etsit housusi muualta. Piste. :D Ja olemme molemmat ihmetelleet samaa, että on sinällään kuitenkin outoa, koen itteni ihan normaalipainoiseksi/muutama ylimääräinen kilo/kuka jaksaa näitä laskeskella, oha mulla poikaystävä jne. tyyliseksi... niin miksi juuri H&M farkut ovat aina niin perhanan vaikeita?!

Ol

Virkistävää lukea muotiblogista muustakin kuin ihanien asusteiden kotiuttamisesta, kiitokset siitä! Uskon, että muotibloggaajilla on suuremmat mahdollisuudet vaikuttaa kuin meillä tavallisilla kuluttajilla. Kritisoida saa ja pitää, vain niin asiat kehittyvät.

Moni blogi on jäänyt kulutushysterian ja brändien kehumisen takia pois lukulistalta. Tämän blogin lukemista jatkan, koska täällä on helmia. Kiitos Veera!

Joopa joo

Niin, varmaan tulee noita kommentteja siitä että on oma valinta onko lihaisa vai hoikka. Eikä se varmaan ole tämän bloggauksen pointti. (Tosin suosittelisin terveellisempiä elämäntapoja siitä huolimatta, olet aika isohko atm.. Elämänlaatu paranisi jne.)

Mutta asiasta. Koet sen huutavana vääryytenä että joutuisit menemään metrolla kauemmas ostoksille? Noh, jos se on tärkeää, että voit ostaa läheltä vaatteesi, niin ehkä voisit sitten muuttaa sinne "itiksen" liepeille? Asunnotkin taitavat olal halvempia siellä?

Karrikoiden esimerkkinä tähän, eihän tuolla maaseudullakaan ole yhtään HM -liikettä, josta minä saisin ostaa vaatteeni! Joudun matkustamaan 60km lähimpään kaupunkiin josta SAATAN löytää jotain itselleni, saatika että sielä olisi sitten mitään "erikois-osastoja" isokokoisille.

Ymmärrätkö kuinka naurettavalta se näyttää täältäpäin katseltuna, kuinka paljon joku voi ottaa kierroksia siitä ettei se "oma tuttu osasto" enää olekkaan tutulla paikalla ja että kuinka lähellä tuo itäkeskuskin teillä on. Meillä nimittäin menee bussi ohi kaksi kertaa päivässä, eikä täältä niin vain lähdetäkkään "keskustaan shoppailemaan..."

Ritu

Positiivinen yllätys: Tampereen Koskikeskuksessa on ylpeällä paikalla naisten vaateliike isokokoisille. Jopa mallinuket ovat liikkeessä vähintään L-kokoa! Mukavaa vaihtelua katukuvaan ja antaa positiivista viestiä ihmisille. Laihuus ei nimittäin ole kovin kaunista. Olin itse liian laiha kolmikympiseksi asti ja näytin kamalalta.

Mutta, jos Helsingin keskustan kauppoihin halutaan vain langanlaihoja pikkutyttöjä niin äänestäkäämme jaloillamme ja lompakoillamme. "Läskiosasto" löytyy onneksi monesta muusta halpisliikeestä.

H&M:n "läskinurkka" on sitä paitsi kaikkea muuta kuin läskeille. Olen kokoa 40/42, pituutta 173 cm. H&M:n valikoimissa saan kuitenkin hakeutua useimmiten koon 44-46 luokse. Sairasta. Jopa Japanissa, pienten ja hoikkien ihmisten maassa, olen aina löytänyt vaatteita ihan normaalivalikoimasta. On todella kummallista, että H&M:n kokotaulukko on näin vääristynyt.

Muualla Euroopassa isojen kokojen saatavuus on huomattavasti parempaa. Sitä paitsi koko 40 tai 42 ei ole edes määritelmällisesti "iso". Mielestäni normaalipainoinen nainen, jolla on pituutta noin 170 cm, on yleensä suunnilleen kokoa 42, vartalon ja vaatteen mallista riippuen. Paitsi H&M:ssä kokoa 46.

Yksi suosikki nettikauppani on Evans, joskin siellä pienin koko 42 on minulle hiukan suuri, mutta onneksi vaatteita on helppo hiukan nippaista pienemmäksi. Vaatteet ovat tyylikkäitä ja edullisia. Miksi näitä liikkeitä ei saada Suomeen? Saapa nähdä, rajoittuuko Suomeen rantautuvan Marks & Spencerinkin kokovalikoima Suomessa kokoihin 34-42, kun se Briteissä ulottuu noin kokoon 52 saakka. Hinnat tulevat taatusti olemaan kolminkertaiset alkuperäiseen M&S:iin verrattuna, kuten ne olivat viimeksi, kun ketju Suomeen hetkeksi tuli.

Sellon H&M on painajaismainen. Itsellä heiluu koko siinä 42-44 välillä, joten vaatteita löytyy kyllä normipuolelta MUTTA...Sellossa niitä isoja kokoja otetaan sisään vähän ja pieniä paljon. Mikä on aika outoa, kun katsoo Sellon asiakaskuntaa. Toki siellä nuorempien osastolla voi olla pienempää settiä, kun nuorena sitä on muutenkin kapeampi mutta että aikuisten puolella? Siellä on AINA isot koot loppu ja kokoa 34-36 roikkuu todella pitkään rekeillä. Siksipä olen nykyään enemmän Lindexin asiakas, kun sieltä löytyy aina jotain. Nyt tosin kaduttaa etten ostanut sitä viime kevään leoparditakkia. Dammit, dammit, dammit.

Carmen

No eipä ole H&M:ssä lyhyille tai pienikokoisillekaan mitään omaa nurkkausta, niin eikai joka liikkeessä tarvi olla +kokojakaan?

Varsinkin kun liikkeen imago on muutoinkin sellainen, että mallit usein todella hoikkia ns. mallimaisia. Jos itse olisin isokokoinen en kyllä kyseistä lafkaa tukisi muutenkaan.

Samoin ei ole useimmiten näissä perus vaatekaupoissa rintisikoiden tai biksujen yläosan kokoja isopovisille, jolla rinnan alusmitta on alle 75.

Ritu

Totta, tuo rintsikka-kommentti. Eipä löydy H&M:stä D-kuppia isompaa, ja turha on F-kuppikokoisena yhtään mistään etsiä ympärysmittaa 70 tai 65, ainakaan edullisesti, ainakaan Suomesta. Huoh.

Anniina

Mulle sanottiin töykeästi vaan että eiköhän TEILLE löyry nykyää muualtakin jotain päällepantavaa. Ei mainittu lainkaan tilanpuutteesta. Annoin kyllä suoraan tiukkaa palautetta. Harmittaa vaan vietävästi kun siellä on ollu hintalaatusuhre hiukan parempi kun muissa vaateliikkeissä mistä on saanut isoja kokoja,.

Onhan se totta että netistä on helppo tilata, mut ei aina jaksais sitä palautusrumpaa kun joutuu ottamaan ainaki kolmee eri kokoo. Jotkut ehkä jaksaa mut mä en torellaka oo sellanen tyyppi.

Helsinkiin tulossa ensi viikolla

No tuliko niitä H&M+ vaatteita takaisin Helsingin keskustaan ? Olen tulossa työreissulla käväisemään siellä ja yritän aina saada vaate + kenkäostokset hoidettua siellä kun täällä Oulussa on niin onneton valikoima MITÄÄN! Jostain syystä Lindexillä ei ole mitään tarjolla, Kappahlilta sentään housuja löytää. Elin toivossa kun tänne avattiin uusi kauppakeskus lokakuussa, ja siellä on iso H%M myymälä, mutta ei vahingoissakaan plussakokoja. Onneksi sentään lyhyen lentomatkan päässä on Berliini, jossa C&A ja nykyään Primarkkikin myyvät isoja kokoja edullisesti. Ei vaan aina ehtisi ulkomaillekaan shoppailemaan...

Mun täytyy nyt myöntää, että en muista mikä tilanne on tällä hetkellä.. että joko se plussanurkka on taas tuonne Helsingin keskustan johonkin myymälään palannut. Ei mitään käryä.

Meillä on täällä Porissa Lindexin Generous osasto ihan kivan kokoinen, mutta HM ei kans tarjoa plussaa täälläkään.

Mutta Helsinkiin mennessäs, niin käy tsekkaamassa Aleksanterinkadulla oleva Object, siellä on Junarose-osasto!

Ja siinä sitten voi samalla tarkastaa melkein vieressä olevan Lindexin plussatarjonnan.

20130502-232624.jpg

Ääh. Kuten kuvasta näkyy, niin tämän päivän väripilkku on ollut pinkki kinesioteippi. Muuta kivaa kuin teipin pirtsakka väri tässä tilanteessa ei sitten olekaan.

Fyssarini tilannearvion mukaan olkapää-, kyynäärpää- ja rannekipuni aiheuttaja on hermopinne kaularangan alueella. Enpä olisi kipukohtien perusteella osannut itse paikallistaa syyllistä sinne, mutta vääntelyn, kääntelyn ja havainnollistusten jälkeen se tuntui todella järkeenkäyvältä.

Erilaiset hermopinteiden aiheuttamat oikean käden oirehdinnat ovat itselleni tuttuja jo vuosien ajoilta. Toisinaan menee pitkiäkin aikoja oireitta, mutta välillä saankin kärsiä sitten ihan kunnolla.

Nyt tuntuu olevan se kunnolla. Kädestä on puristusvoima huonontunut, rannetta ei voi taivuttaa kivutta kuin toiseen suuntaan, olkavarsi ja kyynärpää särkee ja kädelle ei tahdo löytyä yhtään asentoa, jossa olkapää ei kärsisi.

Kättä ei voi nostaa kunnolla moneenkaan suuntaan muuten kuin jäytävän olkapään ja lavan kipuilun kanssa. Ja jotta, elämävarmasti vaikeutuisi, on kyseessä tietenkin oikea käsi.

Tänään ei siis voinut kuvitellakaan menevänsä töihin en keksi mitään, mitä voisin tehdä töissä pelkällä vasurilla. Huomenaamuna pääsen sitten lääkäriin, saa nähdä minkä aikaa tässä joutuu lepuuttamaan.

Ei kyllä passais just nyt kalenteriin tällainen kädettömyys, sillä maanantaina olis näyttökoe ja sitä varten vielä muutama kuva kuvaamatta. Että helvetin helvetti.

Sori tää vinkuminen. Ei oo mikään vakava juttu kyseessä ja kipeämpänäkin oon elämässäni ollut, mutta ei tää nyt riemunkiljahduksia aiheuta. :P

Kommentit (12)

Voi pöh, tuo ei kyllä ole kivaa. Erinäiset kineesioteippaukset on täälläkin tuttuja, selän takia pääasiallisesti. Toivottaasti paranee mahdolliseman nopeasti tuo!

muutaman päivän lepo on onneksi auttanut jo sen verran, että levossa ei pahemmin satu, joten eiköhän tää tästä!

pimmiainen

Oletko kuittanut vaihtaa hiirikättä? Mulla auttoi samantyyppisiin kipuihin. Aluksi tuntui tosi vaikealta mutta aika nopeasti totuin. Nykyään pystyn vaihtamaan edes takaisin ja käyttämään hiirtä kummallakin kädellä sekaisin.

mä en kyllä pysty tekemään kuvankäsittelyä vasurilla vaikka kuinka yrittäisin. Varmaan vois opetella jotain perustouhua vasurillakin, mutta tarkkuutta vaativat hommat on ihan kieli keskellä meininkiä jo oikeallakin. :D

Voi että inhottavaa tuollainen! Pystyn melko hyvin samaistumaan, mutta minulla oireet eivät ole olleet ihan noin pahoja. Rannekanavaoireyhtymän takia mulla on silti ollut pikkusormi ja nimetön sormi vasemmassa kädessä puoliksi tunnottomina noin puoli vuotta putkeen pahimmillaan.

no ei kuulosta sunkaan vaiva kivalta. puutumisen tunteet on ihan kamalia! Toivottavasti helpottaa ilman että tarttis leikata!

Marjukka

Aamulehdestä huomasin oivan lauseen:

Nuorempana sitä sattui ja tapahtui, nykyään vaan enimmäkseen sattuu.

HeliJ

Keskushermon ja Struthersin ligamentin pinne täällä hei! (Lisäksi ranteessani on ganglio l. hyytelörakkula)... Suosittelen osteopaattia, minulla se auttoi noihin hermopinnekipuihin. Sain sähköshokkeja ja hierontaa - kuullostaa keskiaikaiselta, mutta auttoi!

Lisäksi osteopaatti sanoi, että paikallaan kättä ei kannata pitää eikä saa tehdä venyttävää liikettä, koska hermo ei veny (figures...). Pitää liikuttaa sitä jollain pumppaavalla liikkeellä.

Toivottavasti saat apuja ja käden kuntoon - tiedän tuon kivun paremmin kuin hyvin... Tsemppiä!!

jees, pumppaavia kevyitä liikkeitä näytti mullekin fyssari. Eli liikettä kivun rajoissa.

Ja gangliokin on tuttu kaveri. Mulla oli sellainen pari vuotta sitten, mutta häipyi tällä kertaa onneksi itsekseen. Pelotti pelkkä ajatuskin sen tyhjentämisestä neulalla. :P

pling

Heips! Onnistuessaanhan kinesioteippauksen pitäisi viedä koko kipu pois (tosin silloin pitäisi itsellä olla aika hyvä tietämys siitä mihin oikeasti tarkalleen ottaen koskee)! Esim Helsingissä Töölön Mehiläisessä on kertakaikkiaan maailman paras teippaava fysioterapeutti (Partanen), jos ei lähempää löydy. Se tunne kun se jäytävä kipu yhtäkkiä lähtee helpottamaan ja kohta katoaa, ilman minkäänlaisia särkylääkkeitä, on aika priceless... Terkkuja vaan entiseltä krooniselta käsikipupotilaalta :)

Kati N

Johannisöljy auttaa tuollaisiin hermoperäisiin juilintoihin, lähimmästä luontaistuotekaupasta löytynee nopeimmiten...

Seuraa 

Tätä vuonna 2007 perustettua tyyli-/lifestyleblogia kirjoittaa 35-vuotias kenkäfriikki, jonka mielestä kenkien kuuluu aina näkyä.
Pukeutumistyylin lisäksi blogissa metsästetään toisinaan myös parempaa kuntoa, kauneutta, kulttuurielämyksiä ja uskoa itseen ja tulevaisuuteen.
Motto on kuulunut jo vuosia, että "vaikka paino vaihtelee, niin laukut mahtuu aina!"

------------------------------------------------------

veera @ tyyliametsastamassa.fi

------------------------------------------------------

Tyyliä metsästämässä somessa:

Facebook / Instagram

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010

Kategoriat

Instagram