Kirjoitukset avainsanalla Nanna Karalahti

Moni kaveri on kauhistellut niin sanottuja koronakiloja, joita kotiin ”jumahtaminen” on aiheuttanut. Minulle korona-aika on avannut silmät toisellakin tapaa. 

Kun yritykseni alkoi tuottaa vuoden 2017 alussa Me naisten Radalla-palstaa, niin kävin toimituksessa huomattavasti vähemmän kuin tehdessäni palstatyötä edelliselle asiakkaalle. Eli tein kotona enemmän töitä - samalla työtahti kiihtyi. Istun siis konkreettisesti koneella enemmän kuin aikaisemmin. Samalla työmatkojen välikävelyt julkisissa ja isoissa lehtitaloissa ovat jääneet vähemmälle.

Kun lapsia ja töitä on enemmän niin luonnostaan myös stressitaso on viime vuosina noussut. Olen välillä yrittänyt kompensoida tätä nousevien kilojen kanssa salikertoja lisäämällä, järkevöittämällä, mutta usein muuttuneet aikataulut (työkeikat, lasten sairastelut jne) ovat sekoittaneet suunnitelmat.

Lisäksi olen huomannut, että kiireviikkoina liian ankara treenaaminen tekee minut stressaantuneemmaksi ja väsyneemmäksi, kun palautumiselle ei jää ollenkaan aikaa. Siksi olen viime vuosina turvautunut Fustraan ja Hypoxiin, joissa ei aina treenata sata lasissa. 

Nyt muiden päivitellessä koronakiloja tajusin, että ehkä omat "koronakilot" ovat jääneet osittain kolmannen lapsen synnyttyä työmatkoihin liittyvän hyötyliikunnan vähentyessä ja stressin lisääntyessä. Muuten en kuitenkaan ole muuttanut treenitottumuksia niin radikaalisti. Askeleita ei vain yksinkertaisesti kerry. Ja kuten nyt on huomattu, ehkä kotona kuitenkin tulee syötyä enemmän.

Ymmärsin kuitenkin tämän kaiken vasta nyt, kun monet alkoivat valitella koronakilojaan töiden siirtyessä kotiin.

Eli jos jotain hyvää tästä viime vuosien kotityöstressistä on ollut, niin koronan alkaessa (sitä ensimmäistä viikonloppua lukuun ottamatta) minulle ei ole kertynyt kiloja, sillä ne ovat tainneet kotityövuosien aikana tainneet tulla jo aikaisemmin. Heh. 

Toki minunkin sali meni nyt poikkeustilan aikana kiinni. Vähän harmittelin sitä, sillä ensimmäistä kertaa koko 14 vuoden työuran aikana pystyisin suunnittelemaan kalenterini kesän loppuun - mutta nyt kuntosalit ja sen jumpat ovat olleet pois pelistä. Toki tajusin myös, että minun liikkumiseni tai liikkumattomuus tämä on pienin mahdollinen ongelma tässä kriisissä, mutta miksi en voisi yrittää löytää tästä kuitenkin sitä kuulua hopeareunusta?

Jos on vielä terveenä ja on vielä töitä, olisiko tässä elämäntilanteessa mahdollista muuttaa elintapoja? Löytää uusia keinoja liikkua? 

Itsestään kun tänä aikana väkisinkin oppii lisää.

Mun työhuone on poikkeusoloissa muuttunut jumppasaliksi. Isommat lapset tekevät siellä etätreenejä. Kuva otettu kuukausi sitten, ennen Hero-treenien alkamista.
Mun työhuone on poikkeusoloissa muuttunut jumppasaliksi. Isommat lapset tekevät siellä etätreenejä. Kuva otettu kuukausi sitten, ennen Hero-treenien alkamista.

Ennen koronakriisiä Hero järjesti talvella tilaisuuden, jossa kerrottiin erilaisista verkkovalmennuksista ja esiteltiin niiden valmentajia.  Tykkäsin Heron metodista, sillä kuulosti siltä, että muutosta pyritään tekemään pitkällä tähtäimellä ja hyvä terveys sekä fiilis edellä. Ajattelin, että voisin kokeilla heiltä jotain pidempää valmennusta, sitten joskus kun siihen voi keskittyä.

Sitten joskus tulikin yllättävän pian. Valitsin seitsemän viikon Step by step -valmennuksen*, sillä siinä käsitellään ravinnon lisäksi ruokaa ja mieltä. Lisäksi halusin jotain pitkäkestoisempaa, sillä pitkäkestoisempi näyttää olevan poikkeustilakin.

Tosin kärsimättömänä luonteena ostin kylkeen saman yrityksen Tehosetin, kun pelästyin, että eikö tässä jumakauta liikuta ollenkaan (liikutaan kyllä, step by step). Olen hieman jäljessä molemmissa valmennuksissa, mutta se juuri on verkkovalmennusten hyvä puoli; luennot ja jumpat pysyvät ostamisen jälkeen käyttäjillä Facebook-ryhmässä vuoden, joten niihin voi palata tai aloittaa, milloin itselle sopii.

Tässä muutamia verkkovalmennuksia ja terveyteen sekä liikkumiseen liittyviä asioita, joita olen oivaltanut vajaan kuukauden aikana. 

Step by step

On siis Heron Nanna Karalahden, Varpu Hintsasen ja Anna Räsäsen pitämä verkkovalmennus, joka pyrkii tuomaan ratkaisuja painonhallintaan ja terveellisempään elämään. Kyseessä ei ole mikään tiukka dieetti, vaan monipuolisempi kokonaisuus, jossa mietitään terveydelle ja omalle hyvinvoinnille sopivia valintoja. Sopii niille, jotka haluavat matalan kynnyksen liikkumiseen, ravintoon ja syömisen psykologiaan. 

Alkuun tuntui, että minulle monet asiat ovat tuttuja ja siksi maksoin lisäksi vielä tosiaan Nannan tehovalmennuksen. Pian huomasin, että juuri syömisen psykologian, omien arvojen ja luulojen rauhallinen tarkastelu mielenvalmentaja-Varpun avulla sekä Nannan havainnollistava, mutta ei liian tarkka ravintoluento rauhoittivat mieltä ja muistuttivat olennaisesta; ei tässä ole mihinkään kiire. Lopulta yksi Annan jumpista jäi tästä ohjelmasta viikko-ohjelmaani, vaikka luulin aluksi ettei tässä treenata kovin kovaa. Eli todellakin treenattiin, mutta kukin oman kunnon mukaan.

Olen oppinut ja oivaltanut muun muassa seuraavaa:

-  Ylipainoisena keho on usein matala-asteisessa tulehduksessa, jolloin hormonitkaan eivät toimi normaalisti.

-   Painonhallinta kannattaa aloittaa ruokavaliosta ja henkisen hyvinvoinnin tarkastelusta (stressi!)

-  Omaan itseen liittyy paljon luuloja ja olettamuksia, jotka tekevät painonhallinnasta vaikeaa. Itse esim ajattelen, että en kirjoita hyvin yöllä ilman sokeria. No nyt olen kokeillut korvata yökirjoittamista proteiinipatukalla ja jääteellä pepsi maxin sekä popcornit.

TEHOSETTI

Nannan luotsaama Tehosetti lupaa suoraviivaisemmin asioita tietyssä ajassa. Ja mikäpä houkuttelisi jojoilijaa enemmän kuin viiden kilon painonpudotus.

 Treenit tehosetissä tuntuivat heti astetta tiukemmilta, mutta ne oli rakennettu niin, että kukin voi haastaa itseään omalta tasolta. Ensimmäinen huomio itselläni ei liittynyt itseeni vaan ohjaajaan; herramunvereni kun Nanna on timanttisessa kunnossa - enkä tarkoita nyt tarkoita mitään six-packia, vaan ihan fyysistä suorituskykyä. Mutta tätä ei kannata säikähtää. Jos jotain ahdistaa tai on taipuvainen vertailemaan itseään muihin, niin verkkovalmennuksen hyvä puoli on siinä, että ohjaaja on turvallisesti siellä lasin takana. 

Mietin Tehosetin treenejä tehdessä omia aktiiviaikojani, kun saatoin ohjata yhdeksän tuntia jumppaa päivässä ja vetää vielä illan päälle tanssikeikan – en silti aikanaan olisi parikymppisenä jaksanut hymyssä suin vetää Tehosetin raskaimpia treenejä.

Tehosetissäkin oli tiivistettynä myös mielen hyvinvointia ja ravinnon yhteyttä, mutta eniten nappasin täältä treenejä. Näissäkin saa haastaa itseään loputtomiin. Tärkein oivallus minulle oli, että

-  Lihaskuntoni on paljon heikompi, mitä olen luullut. Painon noustessa olen yrittänyt keskittyä tekemään aerobista liikuntaa (koska sehän polttaa rasvaa). Olen myös vuosia ajatellut, että teen tunnin treenejä. Eli ajattelen etukäteen, että reilun puolen tunnin lenkin päälle teen puolisen tuntia lihaksia. Oikeasti olen tehnyt vähän vatsoja ja alkanut sen jälkeen selata jo työmaileja. Nyt on ollut helpompi pitää kiinni siitä, että oikeasti tekee lihakset tehokkaasti koko puolen tunnin ajan.

-  Se luulo, että lihakseni kasvavat nopeasti, voin kyllä jättää parikymppisen bicciohjaajan ongelmien joukkoon :D 

Vaikka välillä kotona treenin aloittamista välttelee viimeiseen asti, niin en kyllä muista, että kertaakaan olisi kaduttanut!
Vaikka välillä kotona treenin aloittamista välttelee viimeiseen asti, niin en kyllä muista, että kertaakaan olisi kaduttanut!

Molemmissa valmennuksissa on venyttelyä, lihashuoltoa ja rentoutumista – uskon, että ne riittävät valtaosalle. Itsellä entisenä voimistelijana ja tanssijana keho huuuutaa tanssin ja voimistelun liikekieltä.

Joraajille suosittelen

*StepUp Schoolin verkkotunteja, joissa on sekä ilmaisia ja maksullisia tunteja. Mun suosikkitunti on aikuisiällä ollut Marco Bjurströmin Happy hour. Olen aina ollut aika hidas nappaamaan tunnilla sarjoja, joten tässä pääsee nauttimaan nopeasti itse tanssista ja saa hien pintaan.

*Tekisi mieli kovasti liittyä myös Tiktokiin tanssivideoiden takia, mutta esikoinen on ollut kovasti sitä vastaan. Ehkä syynä on se, että olen uhannut liittyä nimellä ”Pro Jessin äiti”. Instagramissa Lady Gagan taustatanssija Mark Kanemura pitää kello 14 jenkkiaikaa noin 20-30 minuuttia kestävän tanssisetin, joka on ollut superhauska, jos on iltavirkku liikkuja.  

Ennen kaikkea olen hyväksynyt, että tämä matka ja aika vaatii kärsivällisyyttä, niin henkisesti kuin fyysisesti. Kotioloissa monien elämäntapojen muuttaminen voi olla helpompaa, kun ei ole niin paljon ulkopuolisia houkutuksia ja ärsykkeitä. Ehkä töiden vähentyessä voi ainakin yrittää antaa enemmän aikaa omalle itselle ja hyvinvoinnille.

Se kantanee sitten poikkeusajan jälkeen.

Heron seuraavat valmennukset löydät täältä.

Heron Step by step -arvonnan voittimmarihh. Huhuilen myös Instagramissa.

Kommentit (3)

Resurge and sleep
3/3 | 

By consuming Resurge pills as instructed by the manufacturer, your visceral will burn out by reducing the level of hydrocortisone and your sleep cycles will become balanced. Resurge customer reviews are all positive and they reveal that the supplement really does miracles.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

MITÄ?

Sivuraiteilla -blogissa liikutaan kurahousuviidakosta Cheekin kainaloon, tehdään tukka takussa haastatteluita punaisilla matoilla, juodaan liikaa pepsiä ja katsotaan liian myöhään Netflix-sarjoja. Blogi jatkaa usein viihdemailman tapahtumien ja ilmiöiden peilaamista siitä, mihin Me naiset -lehteen toimittamani Radalla-palsta jää.

Ja koitetaan löytää kuulua tasapainoa tämän kaiken välillä.

KUKA?

Emilia Saloranta on kolmekymppinen yrittäjä-toimittaja-tietokirjailija ja kolmen lapsen äiti, jonka mielestä viihde on ihmiselle hyväksi.

YHTEYS?

empuntemputjatarinat@gmail.com

INSTAGRAM

galawoman

Blogiarkisto

2020
2018
2017

Kategoriat

Instagram