Kirjoitukset avainsanalla Michael Monroe

Kävin viime viikolla katsomassa yhden X Factor Suomen lähetyksen.

Ohjelma on edennyt loppusuoralle ja tänään nähtävässä jaksossa valitaan kaksi finalistia neljän loppusuoralle päässeen talentin joukosta.

Olen katsonut ohjelmaa ensimmäisen jakson jälkeen kerran. Ennen suoraan lähetykseen menemistä katsoin edellisen jakson katsomosta, jotta tietäisin kuka kukin on.

Yllätyin.

Ensimmäisessä jaksossa nähdyistä artisteista mukana kahdeksan suoriin lähetyksiin päässeiden joukosta monta artistia. Bändiryhmästä molemmat ensimmäisessä jaksossa nähdyistä bändeistä oli mukana jaksossa ainoina bändien edustajina.

Toki ensimmäinen jakso on uudelle ohjelmalle aina tärkeä ja siihen on laitettava kiinnostavimmat tyypit. Laulukilpailu tavoittikin ensimmäisellä viikollaan 1,1 miljoona suomalaista keskikatsojamäärän ollessa 559 000 katsojaa. Viimeisin jakso, jossa meikäläinenkin vieraili katsomon puolella, tavoitti kuitenkin enää 445 000 suomalaista keskikatsojamäärän pudotessa 214 000 katsojaan.

"En allekirjoita sitä, ettei X Factorin tapainen ohjelma sopisi Suomeen"

Paikan päällä laskeneisiin katsojamääriin on vaikea keksiä syytä. Vetovoimaiset tuomarit Michael MonroeSaara AaltoMikael Gabriel ja Suvi Teräsniska hoitavat tonttinsa ja laittoivat suorassa lähetyksessä kaiken likoon. Studioyleisö tulee viihdytetyksi flossaavaa Aaltoa myöten.

Alkujakson pienestä vaivaantuneisuudesta ei ole jälkeäkään. Suurin osa artisteista on kehittynyt ammattimaisiksi esiintyjiksi. Lähetyksessä vierailee Pikku G ja Evelina ja se etenee vauhdilla. Viihdyn paikan kuvauksissa. 

Miksihän en ole katsonut tätä useammin kotona?

Vastaus on yksinkertainen. Syksyllä pyörinyt Idols ehti tyydyttää talent-tosi-tv-tarpeeni. Lisäksi Voicen pyöriessä ties monettako kautta putkeen, maan potentiaalinen artistikenttä on monta kertaa loppuunkoluttu, joten kovin montaa ihan kirkkainta hakijaa ei ole riittänyt enää X Factoriin asti.

En täysin allekirjoita sitä, ettei X Factorin kaltainen ohjelma sopisi Suomeen. Päinvastoin. Minusta se on formaattina jopa piristävänä, koska mukana on paljon eri-ikäisiä artisteja ja myös bändejä. 

Tässä vaiheessa on mietittävä myös, että kuinka moni potentiaalinen artisti jää kotiin, koska ei pidä tosi-tv-formaatteja enää potentiaalisena väylänä unelmansa toteuttamiselle?

Olen jo lähes anonut Voicen jättämistä tauolle. Ehkä katsojalukujen takia (finaalilähetys tavoitti keskimäärin 623 00 katsojaa) sitä jatketaan, vaikka tähtiä sen voittajista ei ole syttynyt vuosiin. Idols nähdään taas ensi syksynä, vaikka nimenomaan fiksua tämän kokoisessa maassa olisi tehdä tuotanto korkeintaan joka viides vuosi.

"Kuinka moni potentiaalinen artisti jää kotiin, koska ei pidä tosi-tv-formaatteja enää potentiaalisena väylänä unelmiensa toteuttamiselle?"

Tuolle puolivälille kesken Idolsin tuotantotaukoa voisi iskeä X Factor. Tällä kaudella ohjelma kärsii selkeästi huonosta ajoituksesta.

X Factor Suomi su 19.30 MTV3

kuva: MTV/Janita Autio

 

 

Kommentit (2)

TMS

Yllärinä tulisi ihmisille, jos katsoisivat muutakin kuin ekan tai pari ensimmäistä jaksoa, et XF:ssä taitaa olla kovin taso kun vertaa näitä kolmen ohjelman viimeisimpiä kausia.

Viime viikolla uutisoitiin, että X-Factor palaa ohjelmistoon kovien tähtituomareiden; Suvi Teräsniskan, Mikael Gabrielin, Michael Monroen ja itse oikeutetusti Saara Aallon voimin. 

Kilpailevalla kanavalla nähdään syksyllä pitkästä aikaa Idols, jonka koelaulut on jo laulettu. Ohjelman päätuomari Antti Tuisku on tällä hetkellä koko maan kovin poptähti, joka muodostaa kiinnostavan tuomarikolmikon Erinin ja tuottaja Jurek Reunamäen kanssa. 

Kun Idols päättyy jouluksi, niin kevätkaudella kanavalla nähdään Voice of Finland, johon on saatu mukaan uusi tähtivalmentaja, Toni Wirtanen. Edellisiltä kausilta tutut Anna Puu, Olli Lindholm ja Redrama jatkavat myös ohjelmassa.

Hienoja artistikiinnityksiä tuomareiksi kaikki, mutta en ole varmaan ainoa joka saattaa miettiä, mistä löytyvät kaikki potentiaaliset tähdet näihin ohjelmiin? Ja vaikka heidät löytäisi, on aiheellinen kysymys toimivatko talent-formaatit kenellekään enää todellisena apuna artistin uralle?

Nopea katsaus historiaan osoittaa, että suurimmat tähdet, jotka ovat onnistuneet vakiinnuttamaan paikkansa maan artistikentässä, ovat Idolsin ensimmäisiltä kausilta vuosikymmenen takaa. Antti Tuisku, Anna Puu ja Anna Abreu ovat pysyneet leivässä työllään kaikki nämä vuodet.

Voice of Finlandista alkaa nyt seitsemäs kausi, mutta ohjelman voittajista kukaan ei ole saanut käännettyä näkyvyyttä hyväkseen. Ensimmäiseltä kaudelta kelvon artistiuran on onnistunut luomaan Jesse Kaikuranta.  Viimeiset kaudet ovat sekoittuneet toisiinsa ja finaaleita katsoessa piintyneen viihdetoimittajan on ollut vaikea nähdä ilmassa tähtipölyä. Vaikka olen vilpittömästi aina kilpailijan puolella.

Idols kiinnostaa ainakin meikäläistä pitkän tauon jälkeen.
Idols kiinnostaa ainakin meikäläistä pitkän tauon jälkeen.

Kyse ei ole välttämättä siitä, että hakijat eivät olisi hyviä laulajia. Päinvastoin. Mutta nykyisessäkään viihdebisneksessä se ei riitä. Kiinnostavuuden ja karisman lisäksi ratkaisevat ennen kaikkea kappaleet. Ilman kunnon hittiä ei voi nousta isoksi artistiksi (ellei tee saaraaaltoja ja yritä läpimurtoa kansainvälisen näkyvyyden kautta). Ilman hittejä (striimauksia ja Spotify-menestystä) on vaikea saada keikkoja, joiden palkkioista iso osan artistin palkkapussista koostuu.

Jos kilpailija ei itse osaa tehdä kappaleita, hänellä pitäsi olla ainakin vahva näkemys siitä, kenen tekijöiden kanssa hän haluaa hittejä tehtailla ja mihin suuntaan uraansa viedä. Toinen tarina on sitten se, ketkä isot tekijät haluavat lähteä panostamaan oikeasti studiovalojen sammuttua talent-tähden uraan. Ohjelman jälkeen voittajalta vaaditaan rutkasti tahtoa ja näkemystä, sekä ilmaisia työtunteja, jos homman haluaa oikeasti viedä maaliin. Moni huomaa, että helpommalla taitaa päästä aika monessa muussa hommassa.

Kaikki seuraavan vuoden aikana nähtävät talent-ohjelmat ovat erilaisia, mutta varmasti valtaosa hakijoista kuitenkin havittelee niiden kautta tähteyttä. Tällaisten foorumeiden olemassaolo on mahtava juttu. Hakijoiden on kuitenkin hyväm muistaa, että kyse on ennen kaikkea viihdeohjelmista, joita katsojat ovat kyllä kiitettävästi katsoneet. Tuskin Voice olisi muuten edennyt seitsemännelle kaudelle, vaikka tähtiä ohjelma ei ole käytännössä viime vuosina luonut lainkaan. Mutta toinen tarina on se, kuuntelevatko katsojat enää ohjelman loputtua kilpailijan kappaleita.

Voicen uudella kaudella Toni Wirtasen tiimiin voi olla tulijoita.
Voicen uudella kaudella Toni Wirtasen tiimiin voi olla tulijoita.

Ongelma on kuitenkin myös se, että ohjelmissa olleita laulajia on ollut liikaa, eikä niissä menestymisessä ole enää kuulijoille alkuaikojen uutuudenviehätystä. Mielestäni ehkä paras tapa hakijalle olisi se, että hän tekisi kasan omantyylisiä kappaleita mahdollisimman valmiiksi ennen ohjelmaan osallistumista. Biisien hiomiseen voisi kulisseissa yrittää pyytää apua tähtituomareilta. Tuskin tuotantoyhtiökään vastustaisi loppusuoralla oman biisin esittämistä. Toisten kappaleiden laulaminen on kuitenkin aina toisten kappaleiden laulamista. 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

MITÄ?

Sivuraiteilla -blogi jatkaa viihteen maailman ilmiöiden ja ihmisten käsittelemistä siitä, mihin Radalla-palsta jää. Elämääkin täällä eletään ja ihmetellään - välillä myös skumppalasin kera.

KUKA?

Emilia Saloranta on kolmekymppinen toimittaja, jonka mielestä viihde on ihmiselle hyväksi.

YHTEYS?

empuntemputjatarinat@gmail.com

Blogiarkisto

2018
2017

Kategoriat