Kirjoitukset avainsanalla Toni Wirtanen

Myönnän. Manailin alkuun Vain elämää -ohjelman seitsemättä kautta, paluu Satulinnaan hässäkkää. Olin varma, että ohjelman  vähäinen aitous, mitä siitä on jäljellä, muuttuu pelkäksi artistien syksyn promokanavaksi. 

Yritin alkuun katsella illan jaksoa aina silleen ammatillisesti sivusilmällä, samalla kun teen perjantai-iltapäivisin viikolta yrityksen kirjanpitoa. 

No kirjanpidot ovat jääneet tekemättä. Usein olen katsonut jakson uudelleen illalla perheen kanssa ja joskus toisen perään ennakkoon jo perjantai-iltana. Tänään vollotin Toni Wirtasen jakson äärellä niin, että jouduin hakemaan lapset päiväkodista aurinkolasit päässä.

Jakso nousi tuotannon suosikkijaksoni, kolmannen kauden Paula Vesalan päivän sfääreihin syistä, että...

1. Perusteltu paluu. Tonin tapauksessa paluu Satulinnaan on perusteltu. Niin kuin hän itsekin jaksossa totesi, edellisellä kerralla hän oli talossa täysin eri ihminen. Tällaisia kehityskertomuksia on onneksi muillakin sarjan artisteilla ja se näkyy ruudussa, mikä on tietenkin aina mielenkiintoista. 

2. Avoimuuus, jota formaatti ja hyvä jakso vaativat. Toni puhui edellisellä kerrallakin avoimesti elämänsä kipupisteistä. Nyt hänen elämässä on tosiaan tapahtunut isoja asioita, joista oli kiinnostava kuulla enemmän. Vai kenen silmäkulmat pysyivät kuivana, kun hän nimitti tytärtään omaksi vapahtajakseen?  

3. Hittimittari. Apulannan tuotannon kappaleet ovat niin moniulotteisia ja puhuttelevia, että niistä sai tehtyä ehkä kauden tähän saakka monipuolisimmat tulkinnat. Sinällään nämä artistit ovat ansainneet paikkansa toiseen kertaan illallispöydässä, sillä aika harvalla suomalaisella artistilla olisi hittejä kahdelle kierrokselle. Wirtasen tapauksessa kansan lävistäviä hittejä taisi jäädä vielä uusiinkiin illalliskattauksiin.

4. Itsenä näköinen sankari. Olen joskus aikaisemmin tainnut blogissa todeta, että nuorempana (siis kymmenen vuotta sitten) en oikein tiennyt, miten suhtautua Apulannan jannuihin. En ollut aivan varma, olivatko he aina heitoissa ihan tosissaan ja jätin epämääräisimmät kommentit julkaisematta. Toki aina tiedostin, että he ovat älykkäitä ja hauskoja haastateltavia. Nykyään arvostan todella paljon sitä tervettä nöyryyttä ja teeskentelemättömyyttä, jolla he meitä toimittajia kohtaavat. Semmoinen hyvä tyyppi, jonka kanssa voisi haluta istua perjantai-iltana kaljalla, näkyi tänään myös ruudussa. Semmoiselle on helppo haluta hyvää ja elää jaksoa tämän mukana.

5. Tunteiden kirjo. Hyvä Vain elämää -jakson ei tarvitse olla pelkkää kyynelvirtaa. Itsellä ne aukesivat Cheekin Jumala-kappaleen kohdalla. Mutta yhtä lailla repeilin Wirtasen dildotaidekeskustelulle, toki myös sille, että tyypit repeilivät itse todella. 

Ihan harmittaa, että tämän formaatin on pakko jäädä nyt vain tauolle. Ehkä viisi vuotta olisi uskottava tauko, jotta uusia artisteja ja hittiputkia on ehtinyt ohjelmaan kehittyä. Mutta nautitaan nyt tämä syksy vielä näistä sankareista.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Kommentit (2)

aurinkolasit myös

Koin ihan samoja tunteita ja oli uskomattoman hienoa, miten nämä artistit avaavat kipupisteitään.

Vain elämää toimii varmasti terapiatuokiona monille meistä.

Viime viikolla uutisoitiin, että X-Factor palaa ohjelmistoon kovien tähtituomareiden; Suvi Teräsniskan, Mikael Gabrielin, Michael Monroen ja itse oikeutetusti Saara Aallon voimin. 

Kilpailevalla kanavalla nähdään syksyllä pitkästä aikaa Idols, jonka koelaulut on jo laulettu. Ohjelman päätuomari Antti Tuisku on tällä hetkellä koko maan kovin poptähti, joka muodostaa kiinnostavan tuomarikolmikon Erinin ja tuottaja Jurek Reunamäen kanssa. 

Kun Idols päättyy jouluksi, niin kevätkaudella kanavalla nähdään Voice of Finland, johon on saatu mukaan uusi tähtivalmentaja, Toni Wirtanen. Edellisiltä kausilta tutut Anna Puu, Olli Lindholm ja Redrama jatkavat myös ohjelmassa.

Hienoja artistikiinnityksiä tuomareiksi kaikki, mutta en ole varmaan ainoa joka saattaa miettiä, mistä löytyvät kaikki potentiaaliset tähdet näihin ohjelmiin? Ja vaikka heidät löytäisi, on aiheellinen kysymys toimivatko talent-formaatit kenellekään enää todellisena apuna artistin uralle?

Nopea katsaus historiaan osoittaa, että suurimmat tähdet, jotka ovat onnistuneet vakiinnuttamaan paikkansa maan artistikentässä, ovat Idolsin ensimmäisiltä kausilta vuosikymmenen takaa. Antti Tuisku, Anna Puu ja Anna Abreu ovat pysyneet leivässä työllään kaikki nämä vuodet.

Voice of Finlandista alkaa nyt seitsemäs kausi, mutta ohjelman voittajista kukaan ei ole saanut käännettyä näkyvyyttä hyväkseen. Ensimmäiseltä kaudelta kelvon artistiuran on onnistunut luomaan Jesse Kaikuranta.  Viimeiset kaudet ovat sekoittuneet toisiinsa ja finaaleita katsoessa piintyneen viihdetoimittajan on ollut vaikea nähdä ilmassa tähtipölyä. Vaikka olen vilpittömästi aina kilpailijan puolella.

Idols kiinnostaa ainakin meikäläistä pitkän tauon jälkeen.
Idols kiinnostaa ainakin meikäläistä pitkän tauon jälkeen.

Kyse ei ole välttämättä siitä, että hakijat eivät olisi hyviä laulajia. Päinvastoin. Mutta nykyisessäkään viihdebisneksessä se ei riitä. Kiinnostavuuden ja karisman lisäksi ratkaisevat ennen kaikkea kappaleet. Ilman kunnon hittiä ei voi nousta isoksi artistiksi (ellei tee saaraaaltoja ja yritä läpimurtoa kansainvälisen näkyvyyden kautta). Ilman hittejä (striimauksia ja Spotify-menestystä) on vaikea saada keikkoja, joiden palkkioista iso osan artistin palkkapussista koostuu.

Jos kilpailija ei itse osaa tehdä kappaleita, hänellä pitäsi olla ainakin vahva näkemys siitä, kenen tekijöiden kanssa hän haluaa hittejä tehtailla ja mihin suuntaan uraansa viedä. Toinen tarina on sitten se, ketkä isot tekijät haluavat lähteä panostamaan oikeasti studiovalojen sammuttua talent-tähden uraan. Ohjelman jälkeen voittajalta vaaditaan rutkasti tahtoa ja näkemystä, sekä ilmaisia työtunteja, jos homman haluaa oikeasti viedä maaliin. Moni huomaa, että helpommalla taitaa päästä aika monessa muussa hommassa.

Kaikki seuraavan vuoden aikana nähtävät talent-ohjelmat ovat erilaisia, mutta varmasti valtaosa hakijoista kuitenkin havittelee niiden kautta tähteyttä. Tällaisten foorumeiden olemassaolo on mahtava juttu. Hakijoiden on kuitenkin hyväm muistaa, että kyse on ennen kaikkea viihdeohjelmista, joita katsojat ovat kyllä kiitettävästi katsoneet. Tuskin Voice olisi muuten edennyt seitsemännelle kaudelle, vaikka tähtiä ohjelma ei ole käytännössä viime vuosina luonut lainkaan. Mutta toinen tarina on se, kuuntelevatko katsojat enää ohjelman loputtua kilpailijan kappaleita.

Voicen uudella kaudella Toni Wirtasen tiimiin voi olla tulijoita.
Voicen uudella kaudella Toni Wirtasen tiimiin voi olla tulijoita.

Ongelma on kuitenkin myös se, että ohjelmissa olleita laulajia on ollut liikaa, eikä niissä menestymisessä ole enää kuulijoille alkuaikojen uutuudenviehätystä. Mielestäni ehkä paras tapa hakijalle olisi se, että hän tekisi kasan omantyylisiä kappaleita mahdollisimman valmiiksi ennen ohjelmaan osallistumista. Biisien hiomiseen voisi kulisseissa yrittää pyytää apua tähtituomareilta. Tuskin tuotantoyhtiökään vastustaisi loppusuoralla oman biisin esittämistä. Toisten kappaleiden laulaminen on kuitenkin aina toisten kappaleiden laulamista. 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

MITÄ?

Sivuraiteilla -blogi jatkaa viihteen maailman ilmiöiden ja ihmisten käsittelemistä siitä, mihin Radalla-palsta jää. Elämääkin täällä eletään ja ihmetellään - välillä myös skumppalasin kera.

KUKA?

Emilia Saloranta on kolmekymppinen toimittaja, jonka mielestä viihde on ihmiselle hyväksi.

YHTEYS?

empuntemputjatarinat@gmail.com

Blogiarkisto

2018
2017

Kategoriat