Kirjoitukset avainsanalla treenit

Näky on kieltämättä hieman absurdi. 

Kun menin ensimmäistä kertaa Hypoxiin ystäväni kanssa, nauroimme vedet silmissä. Alipainepuku, jonka malli vaihtelee laitteesta riippuen, näyttää nimittäin astronautin suojapuvulta. Puvusta roikkuu piuhoja, jotka yhdistyvät avaruussukkulaa näyttävään laitteeseen, jonka sisällä olevaa kuntopyörää alan polkea. Emme voineet lopulta katsoa ystävän kanssa edes toisiamme, kun tilanne nauratti meitä.

Tästä hekotteluksi menneestä Hypoxi-kerrasta on kymmenen vuotta aikaa, kun astun taas avaruusasuun Hypoxin Meilahden toimipisteessä. Kymmenen vuoden aikana Hypoxi on muuttunut pienen piirin kiinteytysmenetelmästä valtakunnan laajuiseksi. Toimipisteitä on ympäri Suomea.

Muistin taas Hypoxin olemassaolon, kun aloin miettiä aivoinfarktin jälkeen rauhallisia harjoitusmuotoja, jotka ovat toimineet kohdallani. Tilanne oli muutenkin toisenlainen kuin kymmenen vuotta sitten. Edellisen kerran Hypoxi-kuurin tehdessäni olin synnyttänyt vasta esikoiseni. Lähtöpainoni ja kokoni oli huomattavasti pienempi. Kuukauden jakson aikana ei paino tuolloin laskenut, mutta senttejä lähti mukavasti reisistä ja lantiosta, joihin harjoitus kohdistettiin.

Sentit eivät ole kuitenkaan ainoa syy, miksi hakeudun uudelleen Hypoxiin. Muistan, että edellisellä kerralla Hypoxi oli hyvä palautusmuoto repivien treenien vastapainoksi. Kehossa kävi kuurin aikana mukava hyrinä ja myös muut treenit kulkivat paremmin. Sittemmin monet urheiljat ovat ottaneet Hypoxin harjoitusohjelmaansa ja olin vuosien aikana kuullut Hypoxin vaikutuksesta heidän kauttaan. 

Minä kaipasin jotain palauttavaa ja tehokasta. 

Mitä Hypoxi siis on?

*Hypoxin on kehittänyt itävaltalainen urheilufysiologian erikoislääkäri, joka oli vuosia mukana lihavuustutkimuksissa. Hän tutki erityisesti keinoja, joilla voidaan vaikuttaa naisten kehon ongelma-alueidin hoitoon ja muokkaamiseen. 

*Hypoxi-kuuri suunnitellaan yksilöllisesti asiakkaan omien tavotteiden mukaan. 

Hypoxi-laitteet:

* Ihopuvussapuvun alla on yli 400 ilmakuplaa, jotka hierovat kehoa joka puolelta vaihtelevalla ilmanpaineella. Sen tehtävä on vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja pintaverenkiertoa. Selinmakuulla tapahtuva hoito kestää 20 minuuttia ja on rentouttava.

* Sukkulapyöriä on kahta erilaista. On makuultaan sekä istualtaan poljettavia. Niiden vaikutus on käytännössä sama; polttaa rasvaa kehon alaraajoista sekä vatsasta. Käytin pääsääntöisesti makuupyörää, joka auttoi myös työpäivänä jalkoihin kertyneiden  nesteiden ja turvotuksen poistamiseen.

* Juoksumatto, jossa rasvanpoltto on suunnattu vatsan alueelle. Miehet käyttävät tätä laitetta suhteessa enemmän.

Oma tavoite:

Ennen ensimmäistä *Hypoxi-kertaa otetaan mitat. Kolmen lapsen jälkeen niin sanottu ongelma-alueeni ei ole pelkästään reidet ja lantio, vaan jostain kummasta on ilmestynyt vatsamaggara, jonka kanssa olen yrittänyt kehopositiivisuuden hengessä hieroa sovintoa. Paino huitelee normaalipainon ylärajalla, mutta eniten huolestuttaa kivulias selluliitti, joissa kohdissa iho pysyy kylmänä treenin kuin treenin aikana. Toisin sanoen aineenvaihdunta noilla alueilla on jumissa, johon Hypoxi lupaa apua.

Ihanteellisessa kuukauden Hypoxi-kuurissa treenataan yhdistelmähoitoa (ihopuku 20min+30min aerobinen laite) kolme kertaa viikossa. Noina päivinä noudatetaan myös ruokavaliota, jonka saa valmiina. Käytännössä Hypoxi-treenin jälkeen on hyvä olla muutama tunti syömättä, jotta rasvanpoltto pysyy käynnissä. Sen jälkeen nautitaan proteiinipainotteista ruokaa. 

Pääsin itse Hypoxiin niin sanotun kuurin aikana 2-3 kertaa viikossa. Noudatan ruokavaliota Hypoxi-päivinä. Muuten syön samalla tavalla; kai aika perusterveellisesti, mutta muutamia poikkeuksia tulee jokaiselle viikolle. Kolmem viikon ajan olen kokonaan nauttimatta alkoholia. 

Syksyn ja alkutalven koleus astuu kehiin kuurin aikana, joten paras fiilis on, kun Hypoxista lähtiessä kehossa on mukavan lämmin. Olo ei ole samanlainen kuin rankan treenin jälkeen, vaan ennemmin kehossa tuntuu lämpimältä ja mieli on hieman rauhallisempi, kun usein väsyneenä ja stressaantuneena paikalle saapuessa. On aika luksusta sukeltaa ihopukuun ja levätä keskellä päivää parhaimmillaan kaksikymmentä minuuttia.

Kolmen viikon Hypoxin jälkeen otamme välimitat. Olen hämmästynyt; painoa on lähtenyt tasan viisi kiloa ja senttejä eri puolilta kehoa yhteensä 48! Toisaalta. Olen treenannut kaksi kertaa viikossa Hypoxin ohessa ja tuntui todella, että rasvanpoltto on kiihtynyt myös niiden aikana. Kehon aineenvaihdunta on lähtenyt liikkeelle. Ulkoreidet ja pakarat hikoilevat taas normaalisti. Myös iho on silottunut reisistä ja alavatsasta. 

Hypoxin jälkeen suositellaan runsasta veden juomista. Join vettä aika lailla saman verran, kun ihan normaalin urheilutreenin jälkeen.
Hypoxin jälkeen suositellaan runsasta veden juomista. Join vettä aika lailla saman verran, kun ihan normaalin urheilutreenin jälkeen.

Jatko

Hypoxi-kuurin jälkeen paino ja senttilukemat pysyvät kuukauden samoissa lukemissa. Lähden kahdeksi viikoksi Jenkkeihin, jonka jälkeen käyn taas Hypoxissa. Hypoxin alipaine toimi minulla hyvin lentoturvotuksen poistajana. 

Päätän jatkaa Hypoxia ylläpitona omakustanteisesti. Joulukuusta lähtien olen käynyt viikottaisen 2-3 treenin lisäksi joka toinen viikko Hypoxissa. Yritän säätää ajat keskelle työpäiviä, jolloin vireystila samalla nousee ja saan pienen lepohetken sellaisina päivinä, kun jatkan töitä vielä illalla. Nyt odotan mielenkiinnolla, millä tavalla Hypoxi vaikuttaa kevään treeneihin ja jaksamiseen, kun ylläpitokerrat on saatu säännöllisin väliajoin kalenteriin. Eikä siis yhtään haittaisi jos vatsamaggara vielä hieman tuosta pienenisi. 

Hinnat

12x rasvanpoltto (eli pyöräily tai juoksumattotreenit) maksaa 590e

12x yhdistelmähoito (eli ihopuku ja pyöräily) kustantaa 790e

Lisätietoja täältä.

* Jakson jälkeen kolme lisäkertaa veloituksetta Meilahden toimipisteessä, kun mainitset Sivuraiteilla.

 

 

* Hypoxi-jakso saatu

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

MITÄ?

Sivuraiteilla -blogissa liikutaan kurahousuviidakosta Cheekin kainaloon, tehdään tukka takussa haastatteluita punaisilla matoilla, juodaan liikaa pepsiä ja katsotaan liian myöhään Netflix-sarjoja. Blogi jatkaa usein viihdemailman tapahtumien ja ilmiöiden peilaamista siitä, mihin Me naiset -lehteen toimittamani Radalla-palsta jää.

Ja koitetaan löytää kuulua tasapainoa tämän kaiken välillä.

KUKA?

Emilia Saloranta on kolmekymppinen yrittäjä-toimittaja-tietokirjailija ja kolmen lapsen äiti, jonka mielestä viihde on ihmiselle hyväksi.

YHTEYS?

empuntemputjatarinat@gmail.com

INSTAGRAM

galawoman

Blogiarkisto

2020
2018
2017

Kategoriat