Kirjoitukset avainsanalla Liikunta & ravinto

Olen juossut puolimaratonin, Helsinki City Runin, kerran vuonna 2007. Tuolloin oli kaupungissa päällä armoitettu Lordin Suomeen tuoma euroviisuhulina ja starttasin Hard rock hallelujan kajahtaessa ilmoille. Nykyistä lähtöryhmäjakoa ei tainnut olla olemassa, sillä lähes viereiseltä paikalta starttasi Peltsi. Muuta itse juoksusta en juuri muistakaan,

Ongelmaksi koitui tuolloin, että juoksin tuossa hurmoksessa alun liian lujaa. Lisäksi olin harjoitellut juoksuun lähinnä juoksumatolla ja viimeiset ylämäet vetivät selän ja pakarat totaalijumiin.

Olin juoksun jälkeisen illan niin kipeä, että en voinut katsoa kuin Hanna Pakarisen avausvedon viisuareenalla ja poistua taksilla suoraan kotioven eteen, kun muu jengi lähti yöhön.

Nyt - 11 vuotta ja kolme lasta myöhemmin - ajattelin valmistautua hommaan hieman järkevämmin. Tai no ainakin juoksemalla osan lenkeistä juoksumaton sijaan ulkona. Nyt haasteena on jatkuva aikapula.

Lenkkejä; kaksi lyhyttä ja yksi pitkä lenkki on lumien vihdoin sulettua kyllä saa aikataulutettua kalenteriin, mutta välillä sairastelut, työmatkat, eli ihan elämä on tullut toki väliin. Olin ehtinyt juosta ennen tätä viikonloppua vain kaksi pitkää lenkkiä (13-15km).

Tällä viikolla olin jo varma, että koko maraton jää juoksematta, sillä aikaisemmin jo juoksumatolla vihotellut polvi kipeytyi pitkäksi aioitulla lenkillä jo neljän kilometrin jälkeen.

Juoksin kuuteen kilometriin asti kyyneleet silmissä, sitten oli pakko lopettaa.

Voitteko kuvitella, että en ole käyttänyt SportsTrackeria ennen tätä kevättä?
Voitteko kuvitella, että en ole käyttänyt SportsTrackeria ennen tätä kevättä?

Olen juossut kaikki nämä vuodet viikoittain juoksumatolla, mutta vasta tämän vuoden alussa tuo polven kipeytyminen alkoi. Tällä viikolla varasin lopulta ja onneksi ajan hyväksi tietämälleni fysioterapeutille.  

Kuten olin epäillytkin polvessa oleva kipu johtui muun kehon toiminnasta. Kaksi viimeistä lastani olivat tosi isoja ja alatiesynnytykset rankkoja ja jättivät jälkensä lantioon sekä vatsalihaksiin. Vatsaa olen saanut vahvistettua fustrassa, jossa on myös laitettu merkille heiluva lantioni. Nyt fyssari avasi selästäni  11 lihaslukkoa ja paineli lantion myös suoraksi.

Oikea polvi oli todella jumissa, mutta olin helpottunut diagnoosista, että hyvin todennäköisesti mikään ei ole rikki.

Niinpä pääsin eilen viimein pitkälle lenkilleni.Yleensä urheilen ihan vararavinnolla (aamuisin tyhjällä vatsalla), mutta nyt sain kevään alussa testiin *Lidlin Sportyfeel-sarjan lisäravinteita. Pitkillä lenkeillä olen käyttänyt sarjan sitruunanmakuista urheilujuomajauhetta (sekoitetaan veteen) sekä energiageelipusseja, jotka saa näppärämmin sullottua juoksuvyölaukkuun.

 Lenkin jälkeen olen juonut suklaan makuista palautusjuomaa (Sportyfeel RecoPro+) sekä syönyt Lidilin mansikanmakuisen proteiinipatukan (nämä ovat lemppareita) tai tällaisen Sportyfeelin raakasuklaapatukan (ihan ok). Yleensä annan lenkillä itselleni luvan turvautua energialisiin kymmenen kilometrin jälkeen. Minun kunnolla niistä on ollut apua juuri niissä kipeimmillä viimeisillä kilometreillä.

 Vaikka puolimaraton on vain puolimaraton, niin viime viikkoina on tullut paljon kysymyksiä valmistautumiseen ja ravintoon liittyen. Yleisurheiluliiton harrastepäällikkö Markku Haverinen vastasi kymmeneen minua (ja kahta juoksukollegaani) arveluttaviin kysymyksiin.

1. Jos on kaksi kertaa juossut viime viikkoina 15km noin aikaan 1.45 onko valmis osallistumaan viiden viikon kuluttua puolimaratonille? - Juostu matka ja myös vauhti riittävät puolikkaan juoksuun.

(oma huomio: viimeiset kilometrit ovat suhteessa todella hitaita)

2. Oikea polvi kipeytyy lähes aina 7-8 km juoksun jälkeen. Mistä tämä voi johtua? - Vähäisestä juoksuun tottumisesta, juoksutekniikasta,  vääristä jalkineista, vähäisestä lihashuollosta tai lihaskuntoharjoittelusta.

(oma huomio: varmasti myös tottumattomuudesta yli tunnin lenkkeihin, mutta myös viimeisimmän raskauden ja synnytyksen aiheuttaneista lantion löystymisistä, joka vaikuttaa selkään ja polviin, eli kyllä; varmaan myös vääränlaisesta lihaskuntoharjoittelusta niiden suhteen)

3. HCR:n kisapäivänä lähtö on ilmoitettu klo 11.00? Moneltako yli kahden tunnin tavoiteajalla juoksevat pääsevät lähtemään? 1.lähtö 11.30, seuraavat 4. n. 10 min välein. Lähtöryhmä ilmoitetaan henkilökohtaisesti myöhemmin sähköpostitse. 

(lähinnä minua kiinnostaa tämä siksi, että samana päivänä on prinssi Harryn ja Meghanin häät ja olen luvannut pitää kotona häiden kisastudion)

4. Mitä syödä edellisenä päivänä/ puolimaraton-aamuna? - Edellinen päivä hiilihydraattipainotteinen ruokavalio  ja paljon nestettä, kisapäivänä aamupala; puuroa, mehua, jogurttia, leipää, hedelmiä.

(oma huomio: olen pitänyt pitkiä lenkkejä edellisinä iltoina pizza/pastaillan, samalla tavoin aion toimia ennen puolimaratonia, kun kerrankin takuulla kuluttaa sen minkä syö)

5. Millaisia energialisiä suosittelet matkan toista kertaa elämänsä aikana juoksevalle kolmekymppiselle? - 2-3 geelipussia , käyttö alkaen 14-15 km jälkeen. Urheilujuomaa juoma-asemilta.

(oma huomio: täähän on mennyt melkein oikein)

6. Onko kaksi lyhyttä (noin 45min)  yksi pitkä (13-15km) lenkkivauhti hyvä viiden viimeisen valmistautumisviikon aikana? - Erinomainen resepti!

(oma huomio: sain reseptin ihan asiantuntijoilta, en keksinyt itse)

7. Miten puolimaratonia edellisen viikon treenit kannattaa ajoittaa? Edellisenä lauantaina tai sunnuntaina pidempi. Alkuviikosta 2-3 peruslenkkiä 6-10 km.

(oma huomio: ajattelin juosta alkuviikosta vain nuo kaksi lyhyttä ja reilu viikko ennen puolimaraton päivää pitkän, sillä olen hidas palautuja)

8. Mitä juomia puolimaraton reitin varrella tarjoillaan? - Urheilujuomaa ja vettä..

(Hyvä!)

9. Jos vessahätä yllättää kesken matkan vähennetäänkö pissatauko juoksuajasta? - Ei , kuten ei 100 m juoksussakaan.

(:D)

10. Moneltako tapahtuma päättyy puolimaratonin osalta? - 15.10 kilpailuaika päättyy, eli juoksuaika kaikilla 3h.

(Kolmen tunnin alitus on mun virallinen tavoitteeni)

 

 

 

Fysioterapeutin lihaslukkojen avaamisen lisäksi viikonlopun pitkän lenkin mahdollisti ystäviltä lainaan saatu polvituki. Yhdelle pitkistä lenkeistä teippasin itse polvea ja se auttoi, kunnes sidos pääsi löystymään. Tämä oli huomattavasti parempi apu. 

Ja hyvä niin, sillä havahduimme eilen, että HCR:n puolimaratonille oli eilen aikaa tasan neljä viikkoa! Nyt pidetään vain peukut ja pottuvarpaat pystyssä, että polvi ja toki myös kunto kestää itse koitoksen.

Kuinka muiden kevään ja kesän puolikkaan juoksijoiden harjoittelu edistyy?

*saatu

Kommentit (0)

Seuraa 

MITÄ?

Sivuraiteilla -blogi jatkaa viihteen maailman ilmiöiden ja ihmisten käsittelemistä siitä, mihin Radalla-palsta jää. Elämääkin täällä eletään ja ihmetellään - välillä myös skumppalasin kera.

KUKA?

Emilia Saloranta on kolmekymppinen toimittaja, jonka mielestä viihde on ihmiselle hyväksi.

YHTEYS?

empuntemputjatarinat@gmail.com

Blogiarkisto

2018
2017

Kategoriat