Kirjoitukset avainsanalla terveelliset elämäntavat

Itselle tehdyt uudenvuodenlupauksethan ovat tunnetusti tehty rikottaviksi, joten tänä vuonna ajattelin ottaa tähän juttuun ihan erilaisen lähestymistavan. Mitäpä jos tämä vuosi on taas yksi niistä vuosista, jolloin kaikki jälleen muuttuu? Entäpä jos minäkin tekisin elämäntapamuutoksen? Hear me out:

1.       Tee onnellisuutta edistäviä asioita

Ne jotka ovat lukeneet blogiani tietävät, että vuosi 2016 oli minulle suuri muutosten vuosi, jolloin irtisanouduin vakinaisesta työstäni ja ryhdyin yrittäjäksi. Tuosta henkilökohtaisesta elämän jättiloikasta on poikinut niin paljon hyviä asioita, että yhtenä iltana sitä miettiessäni minut valtasi melkein surullisuus: entäpä jos en koskaan olisi uskaltanut? Yrittäjän työ ei tietenkään ole ruusuilla tanssimista, uskokaa pois. Se on välillä ihan kamalaa, koska olet todellakin olet vastuussa yksin ihan kaikesta: toimeentulosta, teknisistä ongelmista, työhyvinvoinnista, kaikesta. Ei lomarahoja, ei sairaslomia. Mutta toisaalta onnistuessaan se mahdollistaa niin paljon asioita, jotka tekevät hyvin, hyvin onnelliseksi (niin kuin esimerkiksi tämä meidän uusi omakotitalo, joka puolestaan oli vuoden 2017  big giant change). Voit tehdä asiat juuri niin kuin itseä huvittaa, lomailla silloin kun haluat ja tehdä töitä siihen kellonaikaan, kun se sopii omaan aikatauluun. Ja saat valita itse omat työsi.

Jotta työtahtia jaksaa pitää yllä, on tehtävä muutakin kuin vain töitä (vaikka myös ne tekevät onnelliseksi) ja pidettävä itsestään huolta, huomaan. Liian kauan olen nipistänyt lisätunteja yöunien ja liikunnan kustannuksella. Mutta en enää. Siispä:

2.       Sopivasti töitä

Niin ihanaa kuin se onkin, kun sähköpostiin kilahtaa uusi työtarjous, on pakko ottaa järki käteen. Kaikkeen ei voi millään sanoa aina kyllä, vaikka työ olisi miten kiinnostava tahansa ja vaikka se olisikin järkevää taloudellisesti (koska koskaanhan ei voi tietää, jos tämän työn jälkeen ei tulekaan hetkeen mitään…). Työlle on rajattava vain tietty tuntimäärä vuorokaudesta lomia unohtamtta, muuten tulee hulluksi. Koska olen yksin kotitoimistolla vain klo 9-14 välisen ajan, pyrin tästä lähtien hyödyntämään tuon ajan mahdollisimman tehokkaasti, enkä sinkoile tekemään kotitöitä. Ne tiskit odottaa siellä vielä kello 16 jälkeenkin, ei hätää, heh. Ja kun työpäivän jälkeen on liikkunut tunnin ja syönyt hyvin, voi loppuillan tehdä mitä huvittaa. Vaikka kutoa sukkaa! :)

 

3.       Enemmän ulkoilua ja liikuntaa

Jotenkin minulla on ollut liikuntaan viha–rakkaus-suhde niin kauan kuin muistan. Yleensä innostun jostain ihan mahdottomasti, niin kuin viimeksi zumbasta. Tätä jatkuu yleensä kuukauden pari ja sitten into lopahtaa. Luulen, että monella on sama ongelma. Mutta mitä jos tähänkin ottaisi käänteisen lähestymistavan: tänäänkin olen terve ja saan palkita kehoani siitä liikunnalla. Ihminen ei voi olla koko päivää sisällä ja tehdä vain sitä, mistä maksetaan. Tavoitteeni on tästä lähtien ULKOILLA tunnin verran päivässä haluamallani tavalla. Sanamuoto on tärkeä: ei niinkään se liikunta vaan se ulkoilu. Ja ulkoillessahan tulee pakosti myös liikuttua, vink vink. Jos ei kerta kaikkiaan huvita mikään muu, teen puolen tunnin reippaan kävelylenkin, mutta jos on ihana ilma, voin tehdä pidemmän ja reippaamman lenkin. Jopa juosta jos siltä tuntuu, herran jestas. Ja pianhan voi taas ottaa polkupyöränkin varastosta ja sen jälkeen kaikkialle, mikä on alle 5 kilometrin päässä, menen pyörällä.

 

4.       Vartti blogia päivässä

Blogin kirjoittaminen ja valokuvaaminen ovat minulle tosi rakkaita harrastuksia. Siksi tämäkin blogi on vielä olemassa, vaikka se olisi harvan päivitystahdin takia pitänyt lopettaa jo aikapäivää sitten. Mutta pitkien tietokoneella istuttujen päivien jälkeen on ollut entistä vaikeampaa löytää aikaa ja halua kyyristellä vielä harrastuksen parissa tällä samalla koneella. Blogikirjoittaminenkin on lopulta melko aikaavievää puuhaa: ensin otetaan kuvat (jos kuvataan kotona, on ensin siivottava kaikki roina pois kuvista, heh), kuvat ladataan koneelle, kuvat käsitellään, postaus luonnostellaan ja kirjoitetaan, kuvat ladataan blogialustalle ja postaus julkaistaan. Tämän jälkeen postausta kannattaa mainostaa haluamissaan medioissa, kuten Facebookissa (ai niin, ne Katja Karpalo -FB-sivuthan ovat vielä luomatta) ja Instagramissa (nämä löytyvät jo @katja_karpalo). Niillä onnellisilla, jotka saavat postauksiinsa kommentteja, on edessään vielä kommenttien lukeminen ja niihin vastaaminen.  Mutta! Tähänkin löytyy toinen vaihtoehto: voin esimerkiksi tehdä jotain blogiin liittyvää 15 minuuttia päivässä. Enemmänkin saa tietenkin tehdä, mutta 15 minuuttia riittää. Siinä ajassa tekee aina jotakin yllä mainittuja edistävää ja postaustahdiksi saa ainakin yhden postauksen viikossa (mieluummin kuin yhden kolmessa kuukaudessa). Ja näitä varttejahan päivissä riittää. Hyvä suunnitelma!

5.       Keskimäärin 8 tuntia unta yössä

Minulla on siitä tyhmä univaikeus, että jos en mene nukkumaan silloin kun nukuttaa, unijuna menee ohi ja olen ihan virkeä tuntien ajan. Näin käy myös, jos teen töitä myöhään illalla, nukahtaminen vaikeutuu tuntien ajaksi. Nyt yritän siis mennä aikaisin nukkumaan aina arkena, enkä tee enää töitä klo 18 jälkeen. Ja kello 23 pää tyynyyn, vaikka olisi mitä tarjolla telkkarissa. Jätetään ne kukkumiset sitten viikonloppuun.

6.       Terveellinen ruokavalio

Meidän perheessä on nyt aivan uudenlainen ruuanlaittobuumi, kun 8-vuotias tyttäremme on television ruokaohjelmien myötä innostunut ruuanlaitosta. Tässä alkupala iskälle ja äidille tehdystä kolmen ruokalajin illallisesta:

Myös minua kiinnostaa pitkästä aikaa taas laittaa arkiruokaa viikolla, vaikka tähän asti se on jäänyt melkein pelkästään miehen vastuulle. Kasvisruoka kiinnostaa ihan todella ja aionkin hommata jonkun hyvän kasvisruokakeittokirjan lähiaikoina. Onko teillä muuten siihen liittyviä hyviä ehdotuksia? Arkiruokailuakin voi helpottaa ihan todella tekemällä kerralla ison satsin, jota syödään kahtena päivänä. Näin joka toisena päivänä on ruoka valmiina, joten siihen ulkoiluunkin voi nyt satsata, kun ei tarvitse alkaa laittaa ruokaa lenkin jälkeen. Ja jos tuo satsi olisi kasvisruokaa, tulee viikkoon kaksi kasvisruokapäivää kuin huomaamatta. Jos toisella kerralla laittaa kanaa ja toisena kalaa, siinähän on jo kuuden päivän ruokailut, joten sunnuntaina voi laittaa elämän risaiseksi ja laittaa possupaistin uuniin, heh. Ja säännöllisen ruokailun sivutuotteena ei olisi yhtään pahitteeksi, jos lähtisi pois sellainen viisi kiloa.. ;).

Siinäpä pläjäys minun omia oivalluksiani. Eivätkä edes minun, nämähän ovat ihan terveellisen elämäntavan perusohjenuoria. Kesti vain hieman kauan oivaltaa…

Miten sinä aiot pitää huolta itsestäsi tänä vuonna?

Mukavaa viikkoa!

K.K.

Kommentit (4)

Joojoohanna

Hyvää uutta vuotta 2018! Terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hyviä ruokajuttuja löytyy pinterestistä. Ei tarvitse ostaa enää ikinä sisustuslehtiä tai ruokaoppaita! Varsinkin englanninkielisillä hakusanoilla löytyy makuja maailmalta. Ja kun löydät yhden hyvän, tulee jo ohjaus uuteen. Oletko käynyt siellä?

Katja Karpalo
Liittynyt7.12.2015

Kiitos samoin sulle! :) Joo todellakin, Pinterest on kaikkeuden aarreaitta, jonne voisi unohtua tuntikausiksi. Mun pinnaukset löytyy tutun Katja Karpalo -tunnisteen alta.

Vierailija

Hei Katja, samaa sanon kuin edellinen kommentoija: netti on kaikkeen ruoanlaittoon niin hyvä väline, että kirjoja ei juuri tarvita. Mieleisesi, suunnittelemasi, ruoka-aineet hakumoottoriin, ja Lyyti alkaa kirjoittaa! Löydät niin paljon ihania reseptejä, että elämä ei riitä niiden toteuttamiseen!

t. Pauliina

Katja Karpalo
Liittynyt7.12.2015

Wautsi, kiitos Pauliina vinkistä ! En tajunnutkaan, että reseptejä voi hakea noinkin, pelkillä ainesosilla! testasin juuri ja heti löytyi ihanuuksia, nam. Kyllä se kehitys näköjään vaan kehittyy ;).

Seuraa 

Sisustustotuuksia kaihtavaa blogia kirjoittaa Turun seudulla asuva freelancer, joka sisustaa perheen omakotitaloa rakkaudella ja rennossa skandihengessä – useimmiten kieli poskessa.