Kesän aikana tulee vietettyä pidempiä ajanjaksoja junassa, lentokoneessa, laivalla tai muussa mannerten yli kiidättävässä kulkuvälineessä. Näille kaikille tavoille liikkua lomamatkan aikana on yhteistä useimmiten ahtaat tilat. Erityisesti lentokoneessa ahtaus, liikaläheisyys kanssamatkustajien kanssa ja erilainen ilmanpaine aiheuttavat vartalossa kaikkea epämukavaa. 

travelyoga

Kesä-heinäkuun ajan matkustin junalla edestakaisin suhteellisen paljon pidempiä matkoja ja päätin toteuttaa videon, jossa demonstroin liikkuvassa junassa muutamat hyvät venytykset, joita voi hyödyntää kun on jumissa pidemmällä matkalla. Kaikkea seuraavista ei ehkä kehtaa aina toteuttaa (tosin wc-tilat toimivat pikavenyttelyssä myös suhteellisen hyvin!) ja joissakin venytyksissä ikkunapaikasta on hyötyä, mutta ideana kuitenkin venyttely ahtaissa tiloissa kun on saatava veri kiertämään.

Palasin juuri Kaliforniasta, jonne matkustan muutaman kerran vuodessa poikaystäväni luo. Olen alkanut kiinnittää enemmän huomiota lentokoneella matkusteluun, etenkin kun Helsinki-Vantaalta saapuminen LAXiin kestää parhaimmillaan vain 12 tuntia, mutta pisimmillään +24h välilaskuineen kaikkineen. Yksi yleisimpiä reittejä on lentää Helsingistä New Yorkiin, mikä on lentokoneesta ja yhtiöstä riippuen 7-9h matka. Tämän jälkeen on vielä mentävä läpi koko Pohjois-Amerikan, mikä on myös noin 5-7h matka.
(Nopein lento btw on Tukholma-LAX väli, joka on vain 11h, Norwegian lentää tätä. Tietysti on vielä varattava matkat Helsingistä Tukholmaan. Toinen nopea vaihtoehto on Aeroflotin operoima Helsinki-Moskova-LAX väli, jossa on tunnin vaihto Moskovassa, mutta koko lentoaika on silti vain 12-14h. )

Vähintäänkin siis kaksi todella pitkää ajanjaksoa tuhansien kilometrien yllä viettämiseen. Huomasin itse yhden lennon jälkeen, jolloin sain nukuttua läpi kummankin reissun kiitos melatoniinin, että pohkeissani oli muutamia pieniä mustelmia. Myöhemmin satuin lukemaan DVT:stä (Deep Vein Thrombosis = Syvän suonen veritulppa? En löytänyt tälle suomennosta), joka on yksi lentomatkustamisen mahdollisista sivuoireista. Lyhyesti veritulppa, mikä muodostuu verisuoneen ja estää/hidastaa verenkiertoa. Ennemminkin riskitekijä raskaana oleville, diabetes, suonikohjut, tupakoitsijat, huono verenkierto ym.

En väitä, että sain itse veritulpan reiteeni vaan hälytyskellot alkoivat soida mustelmien takia ja koska verenkiertoni on heikohko (tähän vaivaan auttaa muuten E-vitamiini, syön päivittäin ja mustelma alttius vähentynyt). Yleisesti siis aloin kiinnittää enemmän huomiota lentokoneella matkustamiseen.  Näin jalka -aiheessa pysyen monien jalat turpoavat lennon aikana. Itse en ole huomannut tätä vielä tapahtuvan omalla kohdallani tai sitten olen onnistunut välttämään sen alla olevien vinkkien avulla,

  • Venyttele jalkoja niin usein kuin mahdollista
  • Kävele ja venyttele puolen tunnin välein (=verenkierto)
  • Pyörittele nilkkoja muutaman kerran vähintään kerran tunnin sisällä
  • Laske pää sydämen alapuolelle väh. minuutiksi silloin tällöin. (Esim. seistessä eteentaivutus tai istuessa pää polviin jos muu ei ole mahdollista), jotta aivot saavat hapekkaampaa verta.
  • Älä mene itseäsi lähinnä olevaan vessaan vaan kävele kaukaisempaan vessaan, jotta keho saisi liikuntaa

Videolla vielä itse ne ahtaanpaikan venytykset.

[embed]https://youtu.be/CZpuUz0B-4k[/embed]

Kommentit (0)

Seuraa 

Marinka Essel
Harrastan joogaa päivittäin ja tubetan, minkä vuoksi en enää vain vloggaa vaan olen myös Suomen ensimmäinen v-joogaaja ja pyrin inspiroimaan muitakin rakentamaan parempia vatsalihaksia ja mielenrauhaa yhtäaikaisesti. #ABSandPeace

Muita hallitsevia aiheita liikunnan ohella niin blogissani, että arjessani ovat ihonhoito, muoti ja matkustaminen.

 

OTA YHTEYTTÄ
info@marinkaessel.com

 

Seuraa myös muualla SoMessa!


 

Teemat

Blogiarkisto

2015
Kesäkuu