/srv/www/fitfashion wordpress/releases/20150429070043/app/wp content/uploads/sites/103/2015/04/EXCUSES En ole tarpeeksi notkea voidakseni joogata ja muut tekosyyt omaan liikkumattomuuteen ja perättömät perustelut siihen miksi et voi kokeilla jotakin uutta vaihteen vuoksi. Tein jokin aikaa sitten videon, jossa käsittelen 10 yleisintä tekosyytä, joiden vuoksi ihmiset välttelevät joogaa ja kerron oman mielipiteeni näistä. Videon katsomiseen tarvitset ripauksen englannin kielen taitoa ja huumoria.

Yleisesti, ei pelkästään joogan suhteen, en voi ymmärtää mitä oudoimpia selityksiä, joiden vuoksi ihmiset eivät mene salille, mene lenkille jne jne. Tiedän, että on vaikeaa ottaa itseään niskasta kiinni (josta avauduinkin merkinnässäni: Vahingossa terveellinen), mutta tämän silkan laiskuuden puolustelu mitä jännittävimmillä mielikuvilla. Olen itse sitä mieltä, että aina kannattaa edes kokeilla. En ehkä ala harrastamaan boulderointia aktiivisesti, mutta päätin edes kokeilla. Olen kuitenkin löytänyt muita mielekkäitä liikuntamuotoja, joista nautin. Loppujen lopuksi meistä harvemmalla on jokin sairaus mikä estää ehdottomasti kaikki liikunnan muodot tai ikä painaa ym. Enkä tiedä montaa moniraajahalvaantunutta sohvaperunaa, muuta kuin henkisesti. On totta, että joskus saatat tarvita lääkärin tai muun ammattilaisen mielipidettä ennen kuin aloitat uuden harrastuksen koska olemmehan me kaikki kuitenkin yksilöitä.

Tätä varten on onneksi niitä ammattilaisia.

Itse käyn tsekkauttamassa kiropraktikolla lonkkani tilannetta ja alaselän skolioosia sillä tiedän, että ne ovat asioita, jotka minun täytyy huomioida harjoittelussani. Tämäkään ei kuitenkaan estä liikkumista tai uusien asioiden kokeilua. Itsellänikin tuo lonkan tilanteen tarkistelu on jäänne aikanaan tapahtuneesta autokolarista ja haluan ennaltaehkäistä tilannettani 30 vuoden päässä.

Jooga on mielestäni helpompi laji lähteä lähestymään kuin esimerkiksi salilla käynti (sillä voit kokeilla sitä ihan kotona!!) Joten puretaanpas hieman näitä ennakkoluuloja.

[embed]https://youtu.be/WeSeI736RXI[/embed]

  • "Anybody can breath. Therefore anybody can practice yoga." - TKV Desikachar
    Jokainen pystyy hengittämään, joten jokainen voi myös harjoittaa joogaa.

1. En ole tarpeeksi notkea
Joogassa ei ole kyse pelkästään notkeudesta, mutta ajan kanssa niin mielesi, että kehosi notkistuu.
2. Olen lihava
Ei estä joogan harjoittamista. Joogassa ei ole kyse vartalotyypeistä. Päärynöiltä ja omenilta pyydetään sama osallistumishinta.
3. Olen mies
Sitten sinulla on se etu, että olet naturellisti vahvempi kuin naiset, jotka taas ovat naturellisti notkeampia. Ei sen ihmeempää.
4. Olen uskovainen
Joogassa on spirituaalisia piirteitä myös, mutta se ei ole uskonto.
5. En ole koskaan joogannut
Sitten on ehdottomasti aika yrittää!
6. Minulla ei ole joogavaatteita
Niitä ei onneksi tarvitse...
7. Olen liian kiireinen
Niin olen minäkin!! Silti joogaan joka päivä.
8. Minulla ei ole joogamattoa
Et tarvitse onneksi sitäkään.
9. En näytä joogilta
Kuka muka näyttää??
10. Olen liian vanha
Laita googlen hakuun: 96 year old yoga woman

Ja nyt kun olemme läpikäyneet isoimmat esteet joogamiselle tässä vielä linkit pariin videoon, joista voi lähteä liikkeelle! Ja tietysti kommenttiboksi löytyy siitä alempaa niin sinne voi myös omia mielipiteitä laittaa.

TIPS FOR PRACTICING YOGA AT HOME:
http://youtu.be/RynuJgXhL6Y

SUPER BEGINNER YOGA:
http://youtu.be/NOtt7KzIZV8

5-MINUTE MORNING YOGA:
http://youtu.be/B9D1gSDGFMg

Kommentit (8)

Jinx

Sehän se jännä juttu onkin, että silloin, kun joogaan, niin olkapäätä ei säre juuri lainkaan. Lähinnä tuntuu olevan sellaista ns. leposärkyä, varsinkin nukkumaan mennessä. Tähän auttaa hieman se, että nostan särkevän käden ylös. Punnerrus/lankku onnistuvat ihan hyvin eli ne pitäisi olla ok asennon suhteen. En tosiaan ole aiemmin joogannut ja olen muutenkin aika rapakunnossa eli arvelinkin, että kyse olisi siitä, että esim. juuri downward dog vaikuttaisi uusiin lihaksiin. Itselläni särkee oikeaa puolta ja olen vasenkätinen, joten ehkä kyse on tosiaan vain lihassärystä. Kauanko sinulla meni siihen, että kipu katosi? Tietenkin jokainen on yksilöllinen ja tähän vaikuttaa joogan määrä jne, mutta jonkinlainen osviitta kuitenkin. Jospa vain aloitan taas n. 30 min päivä ja katson, miten käsi/olkapää reagoi.

klaaqu

Jos tosiaan joogasit sen 2vk putkeen ja keho ei ole vielä tottunut niin voi olla, että keho ei ehtinyt toipua treenistä. Joogaa suositellaan aloittelijoille 3-4 kertaa viikossa ja vasta jonkin ajan kuluttua päivittäisenä rutiinina (tai 6x per viikko). Itsellä kipu katosi parin lepopäivän jälkeen ja ei ole uusiutunut. Kyseinen särky tuli kun aloin treenata enemmän voimaa vaativia liikkeitä, jotka eivät olleet olleet osa harjoitteluani pieneen hetkeen. Kokeile tosiaan taas aloittaa ja katsoa tuleeko kipua ja jos tulee niin sitten ehkä kokeile pitää päivän tauko ennen seuraavaa harjoitusta. Toivottavasti on vain leposärkyä!

Sicko

Kävin jooga tunneilla nuorempana useamman kuukauden ajan ja tykkäsin siitä kyllä, mutta lopetin kun pyörryin tunneilla useampaan otteeseen peräkkäisillä kerroilla ja pelästyin tätä. Mitään ideaa mistä pyörtyily saattanut johtua? Olen todella huono harrastamaan liikuntaa ilman ohjausta ja kärsin kroonisista kivuista mikä vaikeuttaa kaikkea liikuntaa. Käyn kyllä lenkeillä koiran kanssa mutta se on turhan yksipuolista ja haluaisin aloittaa jonkun ohjatun liikuntamuodon, joka ei olisi liian raskasta heti aluksi kun leposäryt tulee aika rajuina jo pienen rasituksen jälkeen joten pitäisi saada lihaskuntoa nostettua aivan pikkuhiljaa. Yritän myös lopettaa tupakoinnin tällä hetkellä ja sain tuosta vahingossa terveellinen postauksestasi inspiraatiota pyrkiä terveellisempään elämään :)

klaaqu

Outoa, että pyörytymiseesi ei puututtu tunnilla. Itse näin myös tähtiä jooga harrastuksen alussa kun nousi tai laskeutui nopeasti ym, koska heikko ääreisverenkierto (joka on sittemmin parantunut joogan myötä itseasiassa). Olettaisin että tämä sama liittyy sinun tilanteeseesi. Siinä kohtaa auttaa hyvä nesteytys ennen tuntia ja hieman rauhallisemmalla temmolla eteneminen. Joogatunneilla on ihan ok seurata vierestä pari sekuntia ja nähdä miten muut&opettaja etenevät tunnilla, niin ei tarvi kiirehtiä perässä. Hengityksen pidättäminen (mikä voi johtua liiasta keskittymisestä) on myös yksi huimauksen syy. Neuvoni siis vain on, että nesteytä ja etene omassa tahdissasi ja jos tuntuu, että kohta pyörryt niin hidasta ja skippaa vaikka se seuraava nopea siirtyminen lattia asanasta seisoma asanaan. Kun menet joogatunnille niin mainitse opettajalle, että on pyörtymistaipumuksia ja muita kipuja (ja jos opettaja on hyvä) niin hän ottaa asian huomioon ja tulee myös henkilökohtaisesti ohjeistamaan sinua kun tietää, mistä ahdinkosi johtuu jos se näkyy kasvoiltasi tunnin aikana.
Toivottavasti tästä oli jotain jeesiä ja kiva jos postaukseni oikeasti motivoi jotakuta lopettamaan tupakoinnin!! Tsemppiä siihen!!

Hillasuo

Mielenkiintoinen ajatus, että jooga olisi helpompi lähestyttävä kuin salillakäynti. Musta taas juuri toisin päin, suorituskeskeinen liikunta on helpompaa lähestyä, koska sen filosofia on paljon ymmärrettävämpi monelle. Jooga taas musta voi vaatia useita tunteja, että se vaikuttaa ymmärrettävämmältä, esimerkiksi sillä ajatuksella, että ollaan matkaalla eikä suoriteta ja että jonkinlainen henkisyys on enemmän tai vähemmän läsnä. Myös arvelen, että kilpailuhenkisyys vaikeuttaa joogassa tarvittavan orientaation omaksumista ja arvelen, että se on syy joillekin miehille siihen, miksi jooga on vaikea lähestyttävä (toisaalta joogassa on monta muutakin asiaa, jotka voivat viedä pois omalta mukavuusalueelta).

klaaqu

Joogassahan on juuri näitä spirituaalisia puolia ja muita asioita mikä on hyvä pointti, mutta tarkoitinkin tätä, että se on helppo alkaa tekemään jonkun videon avulla hieman joogaa n. 5-15minuuttia kotona kun haluaa vain kokeilla ilman, että kukaan näkee. Salitreeniin tarvitsee kuitenkin sen salin ellei omasta takaa jo löydy painoja ym.

Jinx

Innostuin sun videoiden kautta joogasta, kiitos! Huomasin noin 2 viikon jälkeen, että mun toista olkapäätä/käsivartta alkoi särkemään. Joogasin n. 30 min joka päivä siis tuon kahden viikon ajan ja otin ihan rauhallisesti eli en yrittänyt "ylivenytellä" tms. Nyt 4 päivän tauko ja särky helpottanut. Harmittaa tosi kovasti, sillä pidän joogasta paljonkin. Ehkä aloitan uudestaan ja kokeilen joogata vaikka joka toinen päivä.

klaaqu

Huomaatko, että juuri joissain tietyissä asennoissa se olkapää särkisi? Pysyyhän olkapää ja kyynärpää esim punnertaessa tai lankussa samassa kulmassa/päällekkäin? Jos et ole aikaisemmin joogannut niin ihan jo joku downward dog saattaa olla keholle uutta ja uudet lihakset ovat alkaneet toimimaan. Itsellä myös tuli jossain vaiheessa vain toiseen käteen (juuri olka/käsivarsi) särkyä, mutta se olikin vain lihassärkyä siitä, että vasen (olen oikeakätinen) ei ollut yhtä vahva kun oikea puoli ja huomasin kivun juuri punnertaessa. Kipu lähti lihaksen vahvistuttua. Mahtaisikohan olla tästä kyse

Seuraa 

Marinka Essel
Harrastan joogaa päivittäin ja tubetan, minkä vuoksi en enää vain vloggaa vaan olen myös Suomen ensimmäinen v-joogaaja ja pyrin inspiroimaan muitakin rakentamaan parempia vatsalihaksia ja mielenrauhaa yhtäaikaisesti. #ABSandPeace

Muita hallitsevia aiheita liikunnan ohella niin blogissani, että arjessani ovat ihonhoito, muoti ja matkustaminen.

 

OTA YHTEYTTÄ
info@marinkaessel.com

 

Seuraa myös muualla SoMessa!


 

Teemat

Blogiarkisto

2015
Kesäkuu