Olin viikonloppuna viettämässä tyttöjen iltaa. Ilta venyi yli puolen yön yökerhossa, bilekengät hieman hiersivät ja järki sanoi, että mene taksilla. Lähdimme ystäväni kanssa yhdestä Helsingin keskustan yökerhosta syömään ja siitä taksijonoon. 

 

Taksijono oli kuin villi länsi.

 

Seisomme siinä kiltisti ja ympärillä pyöri monenlaista hämäränoloista kyydin tarjoajaa. Ehdotuksia sateli, vaikka emme olleet jonon ensimmäisinä, Uber autoa tarjottiin ja tavallisia auton ovia avattiin, kehoituksella hyppäämään sisään. Tuntui kuin olisimme olleet myynnissä pimeillä markkinoilla.

 

Kaikki se turvallisuus, luotettavuus ja helppous tuntui kadonneen. Aiemmin me pystyimme naisina aina lähtemään taksilla kotiin ilman huolta. Nyt meille molemmille tuli todella epämukava eikä lainkaan turvallinen olo. Siksi mietinkin, onko tämä seurausta heinäkuun alussa voimaan tulleen uuden taksilain eli liikennepalvelulain muutoksesta? Tuntui, että lakiuudistuksesta puhuttiin mediassa vain hinnoittelun näkökulmasta. Minusta turvallisuus menee sen edelle!

Jäimme kuitenkin jonoon, kunnes tuli tutun firman, Helsingin lähitaksin, auto. Taksi joka näyttää taksilta ulospäin, on sisältä puhdas ja mittari on paikoillaan niin kuin aina ennenkin. Minulle kuskin kotimaalla, sukupuolella tai uskonnolla ei ole mitään väliä, kunhan toiminta valvottua. Ja asiakkaalle eli tässä tapauksessa minulle sekä ystävälleni turvallista.

 

Taksilain uudistus on mennyt pieleen, jos se vie asiakkailta mahdollisuuden luotettavaan kyytiin.

 

Maksavatko asiakkaat hintaa kilpailun vapauttamisesta rahan lisäksi esimerkiksi lisääntyvinä raiskauksina tai ryöstöinä? Uskaltaako rikoksen uhri tehdä rikosilmoituksen, jos on hypännyt villiin taksiin? Vai meneekö hän kotiin ja jää syyttämään itseään tyhmyydestä?

 

Toivottavasti rehelliset yrittäjät pitävät pintansa tässä kilpailussa. Minä ainakin aion istua vain teidän kyydeissänne. Koska olen niin arvokas ja niin olet sinäkin. 

*Oletko sinä kokenut vastaavaa taksilain uudistuksen jälkeen? Koetko taksit luotettaviksi ja turvallisiksi? Mistä tiedät mihin taksiin voit luottaa? Olisi mielenkiintoista kuulla myös eroja paikkakuntien välillä. 

 

*Kuvat Pixabay ja ystävän ottama kuva.

*Jos et ole vielä Puhu murun seuraaja ja tykkääjä Facebookissa, tule mukaan matkaan! Nostan esiin kiinnostavia artikkeleita sekä vanhoja ja uusia blogitekstejäni. Toisinaan arjen kuulumisia ja oivalluksia. Kuvia elämästäni pääsee seuraamaan Puhu murun Instagram tililtä. <3

Kommentit (20)

Puhu muru
Liittynyt2.1.2018

Kiitos napakasta kommentistasi Vierailija. Laitoin siihen Helsingin Lähitaksi, koska ko. firma palvelee uudellamaalla laajemminkin. itse otin taksin Helsingin keskustasta. Eikä tässä ole kyse yksittäisestä firmasta, se todella olisi voinnut olla joku muukin tuttu firma kuten Kovanen tai Taksi Helsinki.

Peter

Onko tämä joku maksettu juttu vai mikä?

Olen kai ollut tosi huonossa hapessa kun en ole moisia 'filunkitakseja' huomannut.

On niitä pimeitä kyytejä ollut ennenkin: olivatko edes takseja lain, vai oltiiko sittenkin Voden/Vlafin/vAchmedin mutsin Datsunilla liikenteessä?

Ja Uberit eivät hae tolpalta. Koskaan. Että tämäkin tiedoksi.

Vierailija

Ai ei hae uberit tolpalta, sinä et ilmeisesti ainakaan Helsingin taksien olosuhteita oikeasti tunne. Uberit veivaavat tyhjiltä tolpilta usein, näin tapahtui ennen nykylain voimaantuloa jo ja nyt niillä saa olla myös taksikupu joten saavat ajaa laillisesti tolpalle. Ja mitäpä luulet, ajaako uberkuski tolpalta hakemaan oikealla taksihinnalla asiakkaan jos kohdalle osuu vai jää kyttäämään puolihintaisia uberkeikkoja josta välittäjä vetää vielä 25% ohi? Ihan oikeatkin taksit ajavat mielummin ottamaan tolpalta asiakkaan kuin välityksestä sillä nykyään moni tilaus on jullikka varsinkin keskusta-alueella ja aina tulee tyhjää ajoa kun menet tilaukselle. Viikonloppuna tolpat vetävät keskustassa niin hyvin että suurin osa takseista pitää välityslaitetta ei kyytejä-tilassa ja ottaa asiakkaat suoraan tolpalta koska siellä niitä on jonossa eikä tule ohareita. Sitten kun palataan lähiöistä keskustaan takaisin niin taas välitys päälle. Tuolla kun taksia öisin hesassa ajelee ammatikseen niin saattaa tietää asioita hieman paremmin kuin satunnaisesti laput silmillä matkaileva

Puhu muru
Liittynyt2.1.2018

Peter. Ensi vastaan sinulle. Ensinnäkin tilanteet varmasti vaihtelevat eri päivinä ja kellonaikoina sekä paikan mukaan. Kirjoitin YHDEN oman kokemukseni pohjalta, koska mielestäni muutos oli iso. Kirjoituksesi pohjalta herää myös kysymys, että jos sinulle ei näitä pahemmin tarjota - onko niin että villejä takseja tarjotaan juuri naisille enemmän? Miksiköhän? 

Ja kyllä, Uber kuski tuli nykimään hihasta taksijonossa. Ja olis siinä monta muutakin paikalla huutelemassa. Se, että se ei ollut mielestäni millään tavalla miellyttävä kokemus on MINUN KOKEMUKSENI. 

Tämä ei ollut mainos kenellekään vaan rehellinen tilannekuvaus viime viikonlopulta.

Kiitos Vierailija sinulle oman kokemuksesi jakamisesta. Taksikuskina sitä varmasti näkee paljon kaikenlaista, paljon paljon enemmän kuin me taksin käyttäjät. Se on varmasti ikävää, että noita ohareita tulee. Ymmärrän hyvin, että käytätte tolppia viikonloppuna ahkeraan. Itse ennen aina ajattelin, että se on turvallinen tapa ottaa taksi etenkin yöaikaan. Mutta nyt täytyy olla vieläkin tarkempi ja luottaa tuttujen brändien kuskeihin sekä autoihin.

Puhu muru
Liittynyt2.1.2018

Fakta-Pekka. Vastaus kysymykseesi ei ole. Maksoin matkani ystäväni kanssa puoliksi ja kirjoitin tästä, koska tilanne huolestuttaa MINUA. En halua pelätä taksin kyytiin menoa, koska sen pitäisi olla mielestäni turva, että pääsen turvallisesti perillinen. Lähitaksin kuskit ovat hoitaneet hommansa aina hyvin, joten miksi en voisi kirjoittaa sitä blogiini?

Riikka

Itsellä ei Hesasta kokemusta. Mutta Hämeenlinnassa hyppäsin taksi kyltillä varustettuu taksiin. Hinnan otti mittarin mukaan. Pelätä sai kyydissä, sillä 60km/h ajettiin 30km/h alueella kun on niin kiire saada ajettua mahdollisimman monta kyytiä yössä. Siinä on kyydissä olevien turvallisuus toinen juttu. Tämän on kilpailutus ainakin tuonut mukanaan.

Puhu muru
Liittynyt2.1.2018

Kiitos Riikka kokemuksesi jakamisesta. Ei tuokaan kuulosta millään tavalla kivalta ja turvallisuus on todella kaukana, jos kuski kaahailee. Kilpailutus tuo varmasti monenlaisia lieveilmiöitä mukanaan, mistä ei ole vielä puhuttu avoimesti. Toivottavasti laki uudistuksen vaikutuksia seurataan, tutkitaan ja tulokset kerrotaan julkisuudessa.

Robin-V

Kyllä niitä kyytejä tarjoillaan miehillekin mutta ei ole tullut paljon tolpalla seisottua kun Uberilla saa ovelta-ovelle kyydin, usein halvin ja ainakin turvallisin vaihtoehto kun kaikista kyydeistä jää tarkat tiedot talteen. 

Vierailija

Kaunis kuvitelma sinulla. Uber on halpa, totta. Niin halpa ettei uberia lähde ajamaan kuin sellainen joka ei muuhun välitykseen pääse. Se liirumlaarum mitä kovasti selitetään että siinä saa ihanasti päättää omat työaikansa ja bla bla on aika onttoja sillä nykylain mukaan ei missään taksissa ole enää pakkovuoroja. Uberilla ei ole helsingissä riittävästi autoja, osoitus siitä on selkeä eli surge-kertoimet. Jos niillä olisi autoja riittävästi, ei olisi jatkuvasti kartta punainen ja kertoimet päällä silloin kun autoja tarvitaan. Syykin on selvä, jos autoilija ja kuski ovat kelvollisia oikean taksikeskuksen riveihin niin miksi he ajelisivat alihintaisia kyytejään? Voi aina toki väittää että saavat enemmän keikkaa kun ovat halpoja, noh, ei ne sen enempää ehdi ajamaan kuin muutkaan taksit. Totuus vaan on se ettei siellä ole kuin niitä jotka ei muualle pääse, valitettavasti. Se pisteytysjärjestelmä on kyllä hyvä niillä.

Puhu muru
Liittynyt2.1.2018

En ole itse Uberin kyytejä tilannut tai kokeillut. Mutta hienoa, jos heillä on kunnon seuranta systeemi Robin V. Tämä yksittäinen kokemus oli minulle epämiellyttävä ja kirjoitus on tosiaan sen pohjalta tehty. Täytyy ehkä joku kerta kokeilla päivällä tilata Uber. Ihan kokeilu mielessä.

Tähän asti olen kuitenkin tykännyt käyttää valvonnan alla olevia taksifirmoja ja heidän palveluitaan. Niistä minulla on ollut aina hyvät kokemukset. En lähde sen enempää spekuloimaan asiaa. 

Sami

"En ole itse Uberin kyytejä tilannut tai kokeillut. Mutta hienoa, jos heillä on kunnon seuranta systeemi Robin V."

Miten sitten pidit mahdollisena, että Uber on kasvanut niin suureksi yritykseksi, muuten kuin että se olisi varmistanut luotettavuuteen jne. liittyviä asioita panostaen niihin? Jos Uberista olisi tosi huonoja kokemuksia ympäri maailmaa, niin kyllä se olisi karsiutunut pois aikaa sitten.

Vierailija

Meinaatkos Ruubeni ettei ns.oikeita takseja seurata? Niissä on kamera, tosin tiedot saa vain taksikeskus auki eikä avaa ilman poliisia, autoissa on välitysjärjestelmän takia jatkuva paikannus, systeemi tietää milloin mittari päällä jne ja laitteita ei saa auki kuin kuljettajakortilla. Tiedetään siis mikä auto, missä, kuka ajaa ja tarvittaessa kuvamateriaali vielä. En pitäisi ubersysteemiä missä kuka tahansa voi netin kautta ladata itse tehtyjä tai muokattuja asiakirjoja ulkomaiselle palvelimelle mitä kukaan ei valvo eika mitään tarkista. En kyllä ymmärrä niitä matkustajiakaan jotka luottokorttitietonsa syöttävät Uberin kaltaiseen palveluun mikä ei ole suomessa, jää jatkuvasti kiinni kaikenlaisista suhmuroinneista ja niin edespäin.

vrnon

Hei! Mielestäni tämä kirjoitus on turhaa spekulointia ja välityskeskuksiin kuulumattomien taksiyrittäjien mustamaalaamista. Nämä puheet raiskauksista ja ryöstöistä kielii vain ennakkoluuloista ja haluaisinkin kuulla oikeita kokemuksia näistä tunnuksettomista takseista. Tosiasiassa se on yleensä kuljettaja, joka joutuu pelkäämään ryöstetyksi tai väkivallan kohteeksi tulemista öisin.

Hyvä tai huono kokemus ei takaa samanlaista kokemusta toisessa taksissa. Jokainen kuljettaja on erilainen riippumatta siitä, kuuluuko taksi välitykseen vai ei. Kuljettajan taidoilla ja koulutuksella on merkitystä. Esimerkiksi viime taksimatkallani kuljettaja ei osannut lukea navigaattoria eikä rahastaa minua oikein, vaikka auto oli erään isomman firman auto.

Loppuun haluaisin sanoa pari sanaa Uberista. Moni luulee, että kaikki välitykseen kuulumattomat taksit ovat Ubereita. Näin ei ole. Uber tilataan sovelluksen kautta, eikä Ubereilla ole taksikupua. Näin ollen Uberia on lähes mahdotonta tunnistaa, mikäli ei ole kyytiä itse tilannut. Mikäli haluat istua rehellisen taksin kyydissä, tiedoksesi Uber ei maksa veroja Suomeen.

CabMan

Hei. Itse ajan mm. Uberille ja sen mustamaalaaminen tuntuu olevan kovin trendikästä. Noh, johtunee paljon siitä miten se ensimmäisellä kertaa tuli Suomeen laittomasti toimimaan sekä tietämättömyydestä. Nyt tilanne on toinen. Uberia ajaakseen tarvitsee täysin samat luvat ja vakuutukset kuin perinteiseen taksiin. Uberilla seuranta on paljon tarkempaa kuin perinteisillä takseilla. Jokaisesta matkasta jää jälki, että kuka kuljetti, ketä kuljetti, reittitietoineen (koko ajettu reitti piirretty kartalle). Kuljettaja arvio matkustajan ja matkustaja kuljettajan kyydin päätteeksi applikaatiolla. Tällä tavalla palautteen anto on todella helppoa ja pienistäkin asioista on helppo huomauttaa nimettömästi. Perinteisen taksikuskin toiminnasta on palautteen anto sen verran hankalaa, että monesti jää tekemättä vaikka kuski olisi ollut todella huono. Palautteen kautta Uberista putoaa pois, niin huonot kuskit kuin huonot matkustajatkin.

Uber tosiaan tilataan vain ja ainoastaan applikaation kautta. Jos joku tulee hihasta vetämään autoon ja sanoo olevansa Uber-Taksi, niin on varmaan ollut joku huijari. Uber-Taksissa ei tarvitse olla taksikupua katolla, mutta nykyjään se saa olla. Se miten tuollainen Uber tulee verot maksamaan Suomeen on varmaan kaikille vielä epäselvää. Ihan kuten kaikki isot globaalit yritykset, se varmaan koittaa kiertää Suomen kallista verotusta. Mutta tuohan koskee vain heidän 25% osuutta. Uberille ajavan taksiyrittäjän 75% osuudesta maksetaan verot Suomeen. Uberin kautta ei pääse edes ajamaan pimeitä kyytejä, koska myös koko maksuliikenne kulkee applikaation kautta, eikä kuski voi ajaa "mittari kiinni" kuten perinteisessä taksissa voidaan tehdä. Veronkierto taksiyrittäjällä on helpompaa perinteisessä taksissa kuin Uberilla.

Uber ei rajoita muiden tilauskeskusten käyttöä ja sama taksiyrittäjä voi ajaa vaikka Uberille, joillekin tilauskeskuksille ja omia kyytejä tolpilta. Joten Uberin kun tilaa, niin voit saada ihan tavallisen taksin näköisen ja tasoisen auton ja kuljettajan. Toisaalta voit saada 10v vanhan Toyota Corollan eteesi.

Tämä ei ole mainospuhe Uberista. Vaan faktojen jakamista Uberista. Se onko Uber millään muotoa edes kannattavaa päätoimiselle yrittäjälle... Sen aika näyttää, mutta epäilen. Itse olisin pitänyt taksiliiikenteen sellaisena kuin se oli noin 10-15v sitten. Nyt on perinteisenkin taksin laatu laskenut huomattavasti. Pelkään että taksista on tulossa halpatyön työpaikka ja laatu sen mukaista. Ja pahiten tästä tulee luultavasti kärsimään juuri (humalaiset) naiset turvallisuuden kustannuksella.

Laatua arvostava

Taksi keskustasta kotiini maksaa ajankohdasta riippuen 9-14€. Hinnalla ei ole merkitystä minulle - jos haluan halvemmalla, ajan bussilla. 20€ alkaa olla kipurajoilla, sitä enemmän en toisaalta ole valmis maksamaan. Käytän tuttuja, tutun firman takseja, joista näkee selkeästi ulospäin firman nimi ja auto sekä kuski on puhdas ja siisti. Miksi? Koska olen sen arvoinen. Koska haluan päästä ehjänä kotiin. Koska haluan, että näiden tuttujen firmojen palvelut pelaa jatkossakin, tarjoten myös lapsille ja vanhuksille turvallisen tavan liikkua. Enhän muuallakaan osta aina halvinta vaihtoehtoa vaikka se varmasti Ok monesti olisikin siihen hetkeen. Miksi tekisin takseissa näin?

Sami

Taksiliikennettä on syytä pitää luvanvaraisena aivan yhtä vähän, kuin on syytä pitää luvanvaraisena vaikka parturikampaamoitakaan. Hyvä juttu, kun normaali länsimainen markkinatalous saapuu vähitellen Suomeenkin. Aiemmin normaalin markkinatalouden merkkejä ovat olleet mm. Suomessa aluksi vastustettu Lidl ("se on ulkomaalainen huijari tms.") ja Onnibus ("Se ei aja meidän kirkonkylän kautta - kaikille on oltava sama lipun hinta ja kaikista kirkonkylistä on päästävä bussilla").

Kyllä huomaa, että suomalaisille on mustamaalattu ja muodostettu käsitys yrittäjistä - etenkin pienyrittäjistä - epäluotettavina vuosikymmenten aikana. On myös luotu käsitys epäluotettavista ulkomaalaisista ja rehellisistä suomalaisista. Joten kun yrittäjiin ei voi luottaa, kun ne huijaavat, on niitä valvottava joka käänteessä ja taksien määrää vieläpä rajoitettava. Joten jotta ei tule huijatuksi - joka on kuitenkin marginaalista - on lukuisa määrä suomalaisia blogin kirjoittaja mukaanlukien valmis maksamaan riistomonopolihintoja. Tunnu ei myöskään haittavan se valtava byrokratia, jonka kaiken sääntely vaatii.

Suomalaiset voisivat ottaa enemmän vastuuta itsestään, eivätkä olettaa, että valtio takaa kaikkien asioiden sujumisen joka ikisessä tilanteessa, mm. tälläisessä taksimatkailussa, jossa mm. hinnan voi itse varmistaa etukäteen, ennen kuin hyppää autoon. Huonot yrittäjät karsiutuvat myös nopeasti pois, koska sana kiirii.

Vierailija

Kuljin myös uberin taxilla viime kesänä jopa Panamassa ja kaikki sujui mahtavan hyvin, matka oli n. 150 km. Turvallisuutta lisäsi kaikki tiedot kuskista, ja myös muiden matkustajien kommentit heidän matkoistaan kyseisen kuskin kanssa. Aion käyttää uberia jatkossa kaikkialla missä sitä on saatavilla.

Seuraa 

Puhu muru blogin kirjoittaja on erityistason seksuaaliterapeutti (NACS) Marja Kihlström, jolla on vastaanotto Sexpossa. Hän on myös toinen Pannaan menemään -kirjan kirjoittajista ja naisten orgasmeista kertovan Iso O - matkaopas huipulle kirjan kirjoittaja. Blogissaan Marja kirjoittaa rakkaudesta, seksuaalisuudesta ja naisen elämästä. Aiheet kuuluvat Marjan elämään vahvasti murun ja kolme lapsen kautta. <3
www.marjakihlstrom.fi

Seuraa somessa

Facebook

Ota yhteys bloggariin

puhumuru@gmail.com

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteyttä Sanoma Lifestylen mediamyyntiin.

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017
2016

Kategoriat

Instagram