Kirjoitukset avainsanalla treeni-into

Arjen kiireet luovat lapsiperheessä aivan oman venäläisen ruletin. Kyllä, nyt puhutaan ruuhkavuosista! Kiire ei ole vain tekosyy, kun lapset ovat pieniä. Kotona olevalla vanhemmalla on kädet täynnä hommaa ja lapset ”apuna”. Työssäkäyvät vanhemmat juoksevat päiväkotirumban läpi päivästä toiseen.  Ei kannata silti aina antaa kiireelle periksi.

 

Väsymys on treenivihollisten kruunaamaton kuningas. Yö yön perään, kun nukkuu huonosti ei kiinnosta treenata eikä pystykään. Kun yrittää väsyneenä punnertaa alkaa oksettaa ja kyykkyhypyt meinaa saada pyörtymään. On tärkeää olla itselleen armollinen ja ymmärtää, milloin ei pidä treenata. Sitten taas kun väsymys helpottaa, kannattaa kevyesti aloittaa taas treenaaminen.

Itse olen todennut, että kolmen lapsen äidin treenaaminen vaatii ennen kaikkea TREENI-INTOA eli motivaatiota. Ilman sitä on ihan turha yrittää mitään. Ripaus mielikuvitusta on myös tarpeen. Ajan ja paikan kanssa täytyy käyttää luovuutta.

 

Siksi kerron teille, mistä ihmeestä se minun treeni-intoni syntyy ja mikä pitää sen yllä.

 

  1. Halusta voida hyvin minun kehossani. Haluan jaksaa leikkiä lasten kanssa, juosta kilpaa ja kantaa kauppakassit kuopus Manducassa. Tahdon olla toimintakykyinen vielä pitkään! On pelottava ajatus, että jos en tee mitään rapistun kiihtyvällä tahdilla. Se tuntuu järjenvastaiselta. Haluan nauttia elämästä vielä pitkään!
  2. Olen lähes koko elämäni ollut timmissä kunnossa ja silloin tunnen olevani oma itseni. Raskauden jälkeen motivaatio saada vanhat pöksyt jalkaan on suuri. Ei farkkukoon tarvitse kasvaa lapsien myötä lopullisesti! Se ei ole turhamaisuutta. On mahtavaa nähdä vaatteista, miten treeni puree ja tuntea kun olo kevenee. Silloin jaksaa painaa kotitreeniä vaikka sohva kuinka huutelisi.
  3. Yksinkertaisesti rakkaus urheiluun. Kun ne tuskaiset ensimmäiset kolme treeniä on tehty, keho muistaa miten ihanaa se on! Melkein kuin moottori hyrähtäisi käyntiin. Ruokahalu kasvaa, tekee mieli urheilla lisää, tulee hyvä mieli ja yöuni paranee. Huomaan myös haluavani seksiä silloin enemmän, koska oloni on itsevarmempi. Keho tuntuu jäntevämmältä ja veri kiertää paremmin kunnon sykkeen noston jälkeen.
  4. Treenaaminen, jos mikä antaa ajatuksille tilaa. Joskus se tyhjentää koko pään ja tunnen vain sydämeni lyönnit. Toisinaan saan mahtavia oivalluksia ja tunnesolmut aukeaa, kun hikoilen oikein kunnolla. Se on parisuhteemme yksi salainen ihmelääke. Suosittelen!
  5. Treenaaminen on mahtava tilaisuus saada edes silloin tällöin omaa aikaa. On ihana mennä treenaamaan esimerkiksi meren rannalle Hietsuun. Tuntuu kuin sielu lepäilisi, kun keho tekee töitä. Samalla tavalla kotona voi luoda tunnelman, mistä nauttii. Kun lapset on laitettu nukkumaan, on ihana laittaa kynttilät palamaan ja alkaa treenaamaan. Aina en tykkää hikoilla hulluna, rakastan myös venytellä ja joogata kehoa kuunnellen.

 

Treeni-into ei kuitenkaan yksin riitä. Vielä pitää käydä tiukat hallitusneuvottelut kumppanin kanssa tai jos olet yksin, kysy apua tukiverkoltasi. Muista perustella hyvin kantasi.

Sinä tarvitset omaa AIKAA treenataksesi. Et tarvitse paljon, puoli tuntia riittää. Olet erittäin onnekas, jos saat tunnin. Perustele se myös sillä, että se on tärkeää ”äidin omaa aikaa”. Kaikki voittaa silloin. Vaikka et saisi apua lastenhoitoon, tilanne ei ole toivoton. Lasten kanssakin voi treenata tai silloin kun lapset nukkuvat.

 

Treenaamiseen panostaminen vaatii aina jonkun verran RAHAA. Se on epäreilua, että raha ikävä kyllä helpottaa treenaamista ja sen puute vaikeuttaa. Ei kannata silti luovuttaa. Voit tsempata itseäsi vähentämällä herkkujen syöntiä ja käyttämällä ne rahat esimerkiksi treenivaatteisiin tai välineisiin. Kannattaa ehdottomasti tsekata facebookin eri kirppisryhmiä. Kaiken ei tarvitse olla uutta eikä pienien tulojen tarvitse olla voittamaton este.

 

Olen itse löytänyt esimerkiksi Mark Laurenin kirjan Kehonpainoharjoittelun käsikirjan. Siellä on valmiit treeniohjelmat ja sinä olet oma ”treenivälineesi”. Treenit ovat sopivan lyhyitä vain 20-30 minuuttia ja ne voi tehdä missä vain. Todennäköisesti kirja löytyy kotipaikkasi kirjastosta ja jos ei löydy, toivo sitä.

On tärkeää asettaa itselleen realistiset TAVOITTEET. Instagram ja facebook luovat maailman, missä näkee toinen toistaan täydellisempiä vartaloita. Sellaisia, mitä ei edes usko olevan olemassa! Totuus on kuitenkin, että maailma on polarisoitumassa. Osa ihmisistä lihoo ja voi huonosti, kun taas toinen ääripää vetää ihan överiksi panostamalla itseensä ja hyvinvointiinsa.

 

Treenimotivaatiosi kuihtuu kokoon varmasti, jos tavoittelet vartaloa, jota treenataan elämäntyönä eli jotain mikä on tavalliselle ihmiselle mahdotonta. Minun tavoitteeni ollut palata omaksi ”timmiksi” itsekseni. Apunani on omat valokuvat, ennen kolmannen lapsemme raskautta. Tiedän, että tavoitteeni on realistinen ja sen saavuttaminen on vain itsestäni kiinni.

 

BONUKSENA ajattelen aina, että olen hyvä esimerkki lapsille. Treenaamisen jälkeen hymyilen naamapunaisena ja puhkun energiaa. Uskon, että se jos mikä tukee omien lasteni hyvää suhdetta urheiluun. Ehkä se jonain päivänä muuttuu vielä rakkaudeksi, niin kuin minullekin kävi. <3

*Mikä on sinun treeni-intosi salaisuus? Syksyn pimetessä kaikki varmasti kaipaavat pientä lisätsemppiä! =)

Kommentit (0)

Seuraa 

Puhu muru blogin kirjoittaja on erityistason seksuaaliterapeutti (NACS) Marja Kihlström, jolla on vastaanotto Sexpossa. Hän on myös toinen Pannaan menemään -kirjan kirjoittajista ja naisten orgasmeista kertovan Iso O - matkaopas huipulle kirjan kirjoittaja. Blogissaan Marja kirjoittaa rakkaudesta, seksuaalisuudesta ja naisen elämästä. Aiheet kuuluvat Marjan elämään vahvasti murun ja kolme lapsen kautta. <3
www.marjakihlstrom.fi

Seuraa somessa

Facebook

Ota yhteys bloggariin

puhumuru@gmail.com

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteyttä Sanoma Lifestylen mediamyyntiin.

Blogiarkisto

2018
2017
2016

Kategoriat