Olin viikonloppuna viettämässä tyttöjen iltaa. Ilta venyi yli puolen yön yökerhossa, bilekengät hieman hiersivät ja järki sanoi, että mene taksilla. Lähdimme ystäväni kanssa yhdestä Helsingin keskustan yökerhosta syömään ja siitä taksijonoon. 

 

Taksijono oli kuin villi länsi.

 

Seisomme siinä kiltisti ja ympärillä pyöri monenlaista hämäränoloista kyydin tarjoajaa. Ehdotuksia sateli, vaikka emme olleet jonon ensimmäisinä, Uber autoa tarjottiin ja tavallisia auton ovia avattiin, kehoituksella hyppäämään sisään. Tuntui kuin olisimme olleet myynnissä pimeillä markkinoilla.

 

Kaikki se turvallisuus, luotettavuus ja helppous tuntui kadonneen. Aiemmin me pystyimme naisina aina lähtemään taksilla kotiin ilman huolta. Nyt meille molemmille tuli todella epämukava eikä lainkaan turvallinen olo. Siksi mietinkin, onko tämä seurausta heinäkuun alussa voimaan tulleen uuden taksilain eli liikennepalvelulain muutoksesta? Tuntui, että lakiuudistuksesta puhuttiin mediassa vain hinnoittelun näkökulmasta. Minusta turvallisuus menee sen edelle!

Jäimme kuitenkin jonoon, kunnes tuli tutun firman, Helsingin lähitaksin, auto. Taksi joka näyttää taksilta ulospäin, on sisältä puhdas ja mittari on paikoillaan niin kuin aina ennenkin. Minulle kuskin kotimaalla, sukupuolella tai uskonnolla ei ole mitään väliä, kunhan toiminta valvottua. Ja asiakkaalle eli tässä tapauksessa minulle sekä ystävälleni turvallista.

 

Taksilain uudistus on mennyt pieleen, jos se vie asiakkailta mahdollisuuden luotettavaan kyytiin.

 

Maksavatko asiakkaat hintaa kilpailun vapauttamisesta rahan lisäksi esimerkiksi lisääntyvinä raiskauksina tai ryöstöinä? Uskaltaako rikoksen uhri tehdä rikosilmoituksen, jos on hypännyt villiin taksiin? Vai meneekö hän kotiin ja jää syyttämään itseään tyhmyydestä?

 

Toivottavasti rehelliset yrittäjät pitävät pintansa tässä kilpailussa. Minä ainakin aion istua vain teidän kyydeissänne. Koska olen niin arvokas ja niin olet sinäkin. 

*Oletko sinä kokenut vastaavaa taksilain uudistuksen jälkeen? Koetko taksit luotettaviksi ja turvallisiksi? Mistä tiedät mihin taksiin voit luottaa? Olisi mielenkiintoista kuulla myös eroja paikkakuntien välillä. 

 

*Kuvat Pixabay ja ystävän ottama kuva.

*Jos et ole vielä Puhu murun seuraaja ja tykkääjä Facebookissa, tule mukaan matkaan! Nostan esiin kiinnostavia artikkeleita sekä vanhoja ja uusia blogitekstejäni. Toisinaan arjen kuulumisia ja oivalluksia. Kuvia elämästäni pääsee seuraamaan Puhu murun Instagram tililtä. <3

Kommentit (11)

Puhu muru
Liittynyt2.1.2018

Kiitos napakasta kommentistasi Vierailija. Laitoin siihen Helsingin Lähitaksi, koska ko. firma palvelee uudellamaalla laajemminkin. itse otin taksin Helsingin keskustasta. Eikä tässä ole kyse yksittäisestä firmasta, se todella olisi voinnut olla joku muukin tuttu firma kuten Kovanen tai Taksi Helsinki.

Peter

Onko tämä joku maksettu juttu vai mikä?

Olen kai ollut tosi huonossa hapessa kun en ole moisia 'filunkitakseja' huomannut.

On niitä pimeitä kyytejä ollut ennenkin: olivatko edes takseja lain, vai oltiiko sittenkin Voden/Vlafin/vAchmedin mutsin Datsunilla liikenteessä?

Ja Uberit eivät hae tolpalta. Koskaan. Että tämäkin tiedoksi.

Vierailija

Ai ei hae uberit tolpalta, sinä et ilmeisesti ainakaan Helsingin taksien olosuhteita oikeasti tunne. Uberit veivaavat tyhjiltä tolpilta usein, näin tapahtui ennen nykylain voimaantuloa jo ja nyt niillä saa olla myös taksikupu joten saavat ajaa laillisesti tolpalle. Ja mitäpä luulet, ajaako uberkuski tolpalta hakemaan oikealla taksihinnalla asiakkaan jos kohdalle osuu vai jää kyttäämään puolihintaisia uberkeikkoja josta välittäjä vetää vielä 25% ohi? Ihan oikeatkin taksit ajavat mielummin ottamaan tolpalta asiakkaan kuin välityksestä sillä nykyään moni tilaus on jullikka varsinkin keskusta-alueella ja aina tulee tyhjää ajoa kun menet tilaukselle. Viikonloppuna tolpat vetävät keskustassa niin hyvin että suurin osa takseista pitää välityslaitetta ei kyytejä-tilassa ja ottaa asiakkaat suoraan tolpalta koska siellä niitä on jonossa eikä tule ohareita. Sitten kun palataan lähiöistä keskustaan takaisin niin taas välitys päälle. Tuolla kun taksia öisin hesassa ajelee ammatikseen niin saattaa tietää asioita hieman paremmin kuin satunnaisesti laput silmillä matkaileva

Puhu muru
Liittynyt2.1.2018

Peter. Ensi vastaan sinulle. Ensinnäkin tilanteet varmasti vaihtelevat eri päivinä ja kellonaikoina sekä paikan mukaan. Kirjoitin YHDEN oman kokemukseni pohjalta, koska mielestäni muutos oli iso. Kirjoituksesi pohjalta herää myös kysymys, että jos sinulle ei näitä pahemmin tarjota - onko niin että villejä takseja tarjotaan juuri naisille enemmän? Miksiköhän? 

Ja kyllä, Uber kuski tuli nykimään hihasta taksijonossa. Ja olis siinä monta muutakin paikalla huutelemassa. Se, että se ei ollut mielestäni millään tavalla miellyttävä kokemus on MINUN KOKEMUKSENI. 

Tämä ei ollut mainos kenellekään vaan rehellinen tilannekuvaus viime viikonlopulta.

Kiitos Vierailija sinulle oman kokemuksesi jakamisesta. Taksikuskina sitä varmasti näkee paljon kaikenlaista, paljon paljon enemmän kuin me taksin käyttäjät. Se on varmasti ikävää, että noita ohareita tulee. Ymmärrän hyvin, että käytätte tolppia viikonloppuna ahkeraan. Itse ennen aina ajattelin, että se on turvallinen tapa ottaa taksi etenkin yöaikaan. Mutta nyt täytyy olla vieläkin tarkempi ja luottaa tuttujen brändien kuskeihin sekä autoihin.

Puhu muru
Liittynyt2.1.2018

Fakta-Pekka. Vastaus kysymykseesi ei ole. Maksoin matkani ystäväni kanssa puoliksi ja kirjoitin tästä, koska tilanne huolestuttaa MINUA. En halua pelätä taksin kyytiin menoa, koska sen pitäisi olla mielestäni turva, että pääsen turvallisesti perillinen. Lähitaksin kuskit ovat hoitaneet hommansa aina hyvin, joten miksi en voisi kirjoittaa sitä blogiini?

Riikka

Itsellä ei Hesasta kokemusta. Mutta Hämeenlinnassa hyppäsin taksi kyltillä varustettuu taksiin. Hinnan otti mittarin mukaan. Pelätä sai kyydissä, sillä 60km/h ajettiin 30km/h alueella kun on niin kiire saada ajettua mahdollisimman monta kyytiä yössä. Siinä on kyydissä olevien turvallisuus toinen juttu. Tämän on kilpailutus ainakin tuonut mukanaan.

Puhu muru
Liittynyt2.1.2018

Kiitos Riikka kokemuksesi jakamisesta. Ei tuokaan kuulosta millään tavalla kivalta ja turvallisuus on todella kaukana, jos kuski kaahailee. Kilpailutus tuo varmasti monenlaisia lieveilmiöitä mukanaan, mistä ei ole vielä puhuttu avoimesti. Toivottavasti laki uudistuksen vaikutuksia seurataan, tutkitaan ja tulokset kerrotaan julkisuudessa.

Robin-V

Kyllä niitä kyytejä tarjoillaan miehillekin mutta ei ole tullut paljon tolpalla seisottua kun Uberilla saa ovelta-ovelle kyydin, usein halvin ja ainakin turvallisin vaihtoehto kun kaikista kyydeistä jää tarkat tiedot talteen. 

Seuraa 

Puhu muru blogin kirjoittaja on erityistason seksuaaliterapeutti (NACS) Marja Kihlström, jolla on vastaanotto Sexpossa. Hän on myös toinen Pannaan menemään -kirjan kirjoittajista ja naisten orgasmeista kertovan Iso O - matkaopas huipulle kirjan kirjoittaja. Blogissaan Marja kirjoittaa rakkaudesta, seksuaalisuudesta ja naisen elämästä. Aiheet kuuluvat Marjan elämään vahvasti murun ja kolme lapsen kautta. <3
www.marjakihlstrom.fi

Seuraa somessa

Facebook

Ota yhteys bloggariin

puhumuru@gmail.com

Kiinnostaako sinua kaupallinen yhteistyö tämän blogin kanssa? Ota yhteyttä Sanoma Lifestylen mediamyyntiin.

Blogiarkisto

2018
2017
2016

Kategoriat