Oikomutkanen kävi Mantelisilmänsä kanssa reilun viikon reissun Norjassa Lofooteilla. Lofooteilla ihastuin mereen jälleen uudestaan ja sain ihailla sieluni täydeltä kauniita maisemia. Alla reissun mieleenpainuneimmat hetket.

Kaitum-joki Ruotsissa

Menomatkalla ainoa pysähdyspaikkamme ennen Lofootteja oli Kaitum-joki. Yövyimme joen varressa kolme yötä: lähtöpäivän iltana saavuimme myöhään ja menimme suoraan nukkumaan, seuraavana päivänä laskimme packrafteillä pätkän jokea (ensin tarvoimme puoli päivää suossa ylävirtaan) ja viimeisenä päivänä pitelimme sadetta asuntovaunussa :) Sadepäivän jälkeisenä päivänä lähdimme jatkamaan matkaa ja silloin tietty paistoi aurinko.

Hennes

Pieni paikka, jossa muutama patikointipolku. Noin 45 minuuttia suuntaansa reitiltä ohi, joten polkujen mitäänsanomattomuus hieman harmitti alkuun, mutta sitten löysimme yhden hienon reitin kukkulaa ylös ja takaisin. Huipulla ollessamme aurinkokin näyttäytyi.

Å

Yksi toiveeni reissulle oli, että kävisimme Å-nimisessä kylässä. Å houkutteli, koska se on pieni kylä Lofoottien kärjessä, jonne valtatie E10 päättyy - siis kylä maailman laidalla. Åsta käsin kävimme yhden yön telttaretken Ägvatnet-järven ympäri. Järven rannalla sattui olemaan erämiesten laavu, jota lainasimme sateensuojaksi. Tarkoituksena oli ylittää Gjerdtindan-vuori, mutta rinkan kanssa mulla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia suoriutua ylityksestä sekä sen vaatiman fyysisen ponnistelun että reitin jyrkkyyden tuomien haasteiden takia (haaste = korkealla reunalla huimaa ja iskee halvaannuttava pelko).

Kvalvika strand

Toinen toiveeni reissulle oli, että telttailisimme Kvalvikan rannalla. Kvalvikaa kehutaan netin matkakertomuksissa ja voin yhtyä kehuihin täysin. Kaunis ranta, jossa on hyviä telttapaikkoja ja paljon tilaa, vaikka muutama muukin olisi eksynyt paikalle. Kvalvikalle ei pääse autolla, mutta patikkamatka ei ole pitkä, ja varsinkin eteläisin sinne vievistä kolmesta reitistä on helppokulkuinen.

Rundfjellet

Ennen kotimatkan aloittamista kävimme vielä huiputtamassa Rundfjelletin. Tai no, emme päässeet ihan huipulle, koska reitin loppupätkällä oli vielä lunta, jonka koimme liukkaana ja arvaamattomana liian vaaralliseksi. Tai no, mies koki, koska itse olin katsonut parhaimmaksi jäädä loppupätkää edeltävälle tasanteelle odottamaan. Melkein huipulla kuitenkin käytiin! Ajan yllättävän usein itseni tilanteisiin, jossa mietin, että pitikö tämmöiseenkin paikkaan itsensä saattaa. Etukäteen pelkäsin Rundfjelletin huiputtamisen olevan yksi niistä, mutta reitti olikin suhteellisen helppo - vain pari sataa metriä piti kontata ylös ja tulla vastaavasti karhukävelyllä tai kuin liukumäkeä laskien alas.

Kotimatka ja viimeinen yö reissussa

Reissun viimeisen yön leiriydyimme uimarannalla. Paikka oli kaunis ja kävimme järvessä uimassa, ja mulle tuo paikka oli tavallisuudessaan jotenkin ihmeellisesti yksi tunnelmallisin reissun aikana löytämistämme. Vettä, hiekkaranta, tarpeeksi etäällä tiestä ettei pissakäynnit näy joka karavaanarille ja jopa pöytäryhmä kokkailua varten. Eka kuva alla on matkan varrelta olleelta taukopaikalta. Kirkasta vettä!

_______

Lofootit on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Meilläkin jäi paljon vielä näkemättä, joten ehkä suuntaamme sinne joku päivä uudestaan. Nyt on kuitenkin mukava olla ihan vaan kotona ja rötvätä.

Kommentit (1)

Seuraa

Oikomutkanen-blogia kirjoittaa Rita, noin kolmekymppinen välillä ihan pölijäksi heittäytyvä nainen Oulusta. Olen ihanan Mantelisilmän avopuoliso, viiden enemmän tai vähemmän ison mukulan sisko ja muutaman huipputyypin ystävä. Ammatiltani olen kasvatus- ja opetusalan kehittyvä pro sekä osa-aikainen tekstityöläinen. Blogitekstit suodattuvat näiden filttereiden läpi, ja vastuu ei ole sen enempää lukijalla kuin kenelläkään muullakaan. Olin vielä jokin aika sitten kieliin ja kielitieteellisesti suuntautunut yliopisto-opiskelija, mikä saattaa selittää satunnaiset kielenkäyttöön liittyvät kannanotot. Toimin perkolaattorikahvilla, lataudun liikunnasta ja siirrän avaruuksia läheisyyden voimalla. oikomutkanen@gmail.com