Kirjoitukset avainsanalla autokoulu

Nyt se on totta – Oikomutkasella on lompakossaan pieni ohut vaaleanpunainen! Sain ajokortin itse asiassa jo jokin aika sitten, mutta jotenkin ihmeellisesti tuppaan unohtamaan, että niin on päässyt käymään, ja saan aina uudelleen yllättyä siitä, että minulla todellakin on lupa ajaa autoa. Olen yrittänyt ajaa aina kun mahdollista. Käytännössä tämä tarkoittaa paria kertaa viikossa eli silloin kun olemme miehen kanssa lähdössä jonnekin yhdessä.

Nämä yhteiset ajomatkat ovatkin sitten luku sinänsä. Minulla ei vielä ole tullut täyttä rutiinia ajamiseen: kytkimen käyttöä, liikennesääntöjä ja ajolinjoja pitää ajaessa miettiä ja niihin pitää tietoisesti keskittyä. Pystyn kuitenkin pääsääntöisesti jo juttelemaan vänkärin kanssa ajon aikana! Kaiken kaikkiaan ajaminen ei vielä ole mitenkään erityisen sujuvaa. Mies repii tämän takia pelihousujensa haaroja aina vain hieman lisää, kun istuu kyydissäni. Hänen antamansa palaute on tähän mennessä sisältänyt seuraavanlaisia lausahduksia:

”No nyt sä kyllä niiiiin nolaat vaan ittes!” (Saatoin laittaa vilkun hieman turhan aikaisin päälle moottoritien poistumisramppia lähestyttäessä. Hieman turhan aikaisin tarkoittaa tässä yhteydessä liittymää edeltävän ”500 m päässä” kyltin kohdalla. Huomasin erheeni kyllä saman tien, mutta ilmeisesti vahinko oli jo päässyt tapahtumaan.)

”Voi jumalauta tässä on kolme kaistaa ja nyt sää kyllä oot tässä kahen kaistan keskellä näätkö sä!” (En nähnyt. Olimme liikennevalojen kohdalla odottamassa vihreää valoa, ja luulin tien leveyden johtuvan kohdalla olleesta bussipysäkistä.)

”Laita nyt herranjumala vaihde päälle, sulla ei oo vaihe päällä, tajuatko laatikko hajoo!” (Olin pysähtynyt risteykseen odottamaan, että pääsen kääntymään vasemmalle, ja laitoin pysähdyksissä ollessani vaihteen vapaalle. Lähtiessäni liikkeelle kuvittelin ykkösen olevan päällä, ja auto kyllä lähtikin liikkeelle, mutta se liikkui hetken vain sen takia, että olimme menossa alamäkeen. Ennen kuin mies alkoi huutamaan, ehdin vain ihmetellä, miksei kaasua painaessa mitään tapahdu.)

”Ehkä se automaattivaihteinen ois parempi.” (Erään ajomatkan päättänyt kommentti. Tästä jo suutuin, koska minusta olisi ollut tärkeämpää keskittyä onnistumisiin kuin kytkimen käytön ajoittaiseen nykivyyteen. Muistan, että itse olin vain niin täydellisen iloinen siitä, että olin hommannut itselleni kortin ja siihen tarvittavat taidot – ja sitten toinen oli heti vain haukkumassa. Keskustelimme tästä vielä myöhemmin kotona.)

Nyt onkin sitten lisähaastetta luvassa: mies vaihtaa autoa suhteellisen ketterästä Hondasta järkälemäiseen Subaru-maasturiin. Hirvittää vähän, sillä en edelleenkään oikein ajaessa hahmota, missä auton oikea reuna menee. Toisaalta Subarussa kyllä istutaan melko korkealla, joten näkyvyyden ainakin pitäisi olla hyvä. Ja nyt lumien sulettua ajaminen on senkin puolesta helpompaa, että kaistamerkit ynnä muut tiehen maalatut viivat ovat näkyvissä.

Oululaiset, varokaa nykien kulkevaa led-paneelilla varustettua hopeista Subaru-maasturia.


...mutta sitten tapahtuu jotain (?) ja silmät ovat tippua päästä.
Ensin kaikki on hyvin...
 


______

PS. Oikomutkasen maailmanvalloitus jatkuu, sillä nyt Oikomutkanen on myös Instagramissa! Oikean käden palkissa lampaiden pyllyjen ja blogin esittelytekstin välissä on pieni kuvake, joka ohjaa Oikomutkasen Instagramiin. Käyhän tsekkaamassa!

Kommentit (4)

Toinen pölijä

Harva meistä on seppä syntyessään. Ajokorttikin on alussa enemmän lupa jatkaa harjoittelua itsenäisesti. Tsemppiä harjoitteluun ja ennen kaikkea turvallisia kilometrejä!

Oikomutkanen
Liittynyt24.8.2016

Hei Toinen pölijä, kiitos kommentista! Semmoinen etu tuossa Subarussa on, että se on diesel-auto, mikä on mulle ainakin helpompi ajaa sulavamman kytkimen takia. Ja onhan se ymmärrettävää, jos toinen turhautuu, kun teen samat aloittelijan virheet joka kerta kun oon ratissa. Vaikka eipä sillä oo väliä - aiheuttaa se turhautumista tai ei, pakko on kuitenkin harjoitella. Ja antaahan mies myös kyllä hyviä neuvoja.

Ihana lukija

Onnea! Harmi, kun sait tympeetä kommenttia. Toivottavasti myös kannustavaa. Hienoa, että sait kortin!

Oikomutkanen
Liittynyt24.8.2016

Kiitos viestistä! Kommentit olivat ehkä viimeistä lukuunottamatta enimmäkseen vaan hilpeyttä herättäviä. Itse en jaksa nolostua pikkujutuista. Pääasia etten ajamisellani aiheuta vaaraa kenellekään. Ja kuten sanottu, oon saanut myös hyviä neuvoja!

Teoriassa Oikomutkanen on turvallinen kuski. Kävin tekemässä ajokortin teoriakokeen viime viikon torstaina. Noudatin itseni kanssa ennalta sovittua linjaa, jonka mukaan ei jäädä vatvomaan, vaan luotetaan ensimmäisen vastauksen voimaan. (Noh, kahden kysymyksen kohdalla saatoin vatvoa ihan vähän vaan.) Ajo-opettajani kertoi, että vain alle viisi prosenttia B-kortin teoriakokeeseen osallistujista saa ensimmäisellä kerralla kaikki oikein. No, minä sain. Jottei omakehu liikaa haisisi, alla on eilen tiistaina tekemäni harjoituskokeen tulos:

Teoriakokeessa on siis 60 kysymystä ja aikaa puoli tuntia. Kysymyksistä kymmenen on sanallisia ja loput kuvakysymyksiä. Koe on hyväksytty, jos virheitä on sanallisissa kolme tai vähemmän ja kuvissa kahdeksan tai vähemmän. Kysymykset ovat helppoja, jos tuntee liikennemerkit ja ajovuoroja koskevat säännöt. Kuvat ovat kuitenkin joskus hämääviä: aina kuvasta ei välttämättä esimerkiksi erota kuinka pitkälle tie oikeastaan jatkuukaan ennen mutkaa, jolloin vastaaminen kysymykseen ”voitko lähteä ohittamaan” vaikeutuu huomattavasti. Siltikin koe on mielestäni helppo, ja siitä selviytyy kunnialla vähällä vaivannäöllä.

Nyt onkin sinun vuorosi testata, miten pärjäisit kokeessa! Alla seitsemän kuvaa harjoituskokeen kysymyksistä, ja niiden jälkeen oikeat vastaukset. Kuvakysymyksissä vastausvaihtoehdot ovat kyllä tai ei.

 

 

 

 

 

 

Oikeat vastaukset: A, kyllä, kyllä, kyllä, kyllä, ei, ei.

Miten meni noin niinku omasta mielestä?

Kommentit (2)

Ihana lukija

Tosi hyvin osasit! Mää en :) Aika paljon tulee sävellettyä liikenteessä ja niin monella muullakin. Siksi kai niitä onnettomuuksia tapahtuu niin paljon. Pitäisköhän välillä käydä ajantasaiset matskut läpi.

Oikomutkanen
Liittynyt24.8.2016

Hei! Teoriakysymysten osaaminen ei välttämättä tietenkään kerro miten hyvin ajaessa liikennesäännöt muistuu mieleen, kun ne pitää yhtäkkiä vaan tietää. Ja onhan se vähän niinkin, että vaikka miten hyvin ajaisi itse, voi joutua vaaratilanteeseen kun muut eivät noudata sääntöjä. Vaan eipä muuta kuin kertaamaan jos siltä tuntuu!

Pieni kuskinpoika

(Sävelenä Pieni nokipoika)

 

Pieni kuskinpoika vaan

aina rattiin kipuaa.

Ope neuvoo vieressä

kymmen ajoo jäljellä.

 

Kuskinpoika aina vaan

kytkintä niin kouluttaa,

oikeen aikaan toimimaan

yhteen kaasun kanssa, haa!

 

Kuskinpoika se nyt näin

parkkipaikal’ väärin päin.

Pakitus siis harjaantuu

auton rajat hahmottuu.

 

Kuskinpoika se jo, hui

oikeel’ tielle sekaan ui.

Valot, kiertoliittymät

ovat uudet ystävät.

 

Pieni kuskinpoika vaan

keskustaan jo kaasuttaa.

Säännöt liikenteen sujuu

tietää väistöt, vauhdit, juu.

 

Kuskinpoikasellein vaan

tulos’ on viel’ seuraavaa:

radalla niin liukkaalla

ajoo on testattava.

 

Pikku kuskinpoikanen

kohta ajaa kurvaillen,

oman kortin turvin näin

uusii seikkailuja päin.

Kommentit (1)

Oikomutkanen on noin kolmekymppinen, itsenäinen ja pärjäävä aikuinen nainen, jolla ei ole ajokorttia. Viimeinen kohta tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa, koska aloitin tällä viikolla autokoulun. (IIIIIIK!) Olen lykännyt ajokortin hankkimista näinkin vanhalle iälle, koska aiemmin olen kokenut, ettei minulla ole ajokortille tarvetta. Olen asunut aikuisikäni kaupungissa, joten päivittäiset asiat ja opintoihin tai töihin liikkumiset ovat hoituneet kävellen, pyörällä tai paikallisliikenteellä. Kaukaisempiin matkakohteisiin kuten Kittilään tai Turkuun on aina päässyt junalla tai bussilla. Nyt kun pyristelen työttömänä kohti unelmieni työpaikkaa (aiheesta tulossa postaus myöhemmin), tuntuu siltä, että ajokortti saattaisi parantaa työnsaantimahdollisuuksiani.

Tähän mennessä olemme käyneet autokoulun vetäjän kanssa läpi mitä lippusia ja lappusia ajokorttia varten tulee hankkia sekä miten autokoulu etenee. Ajokorttia varten täytyy laittaa ajokorttihakemus vetämään, käydä passikuvassa ja hommata lääkärinlausunto ajokyvystä. Nämä kaikki ovat hoituneet leikiten. Ajokorttihakemuksen täytin ja maksoin vaivatta netissä. Jos viimeisimmän passin hankkimisesta on alle viisi vuotta, ei uusia passikuvia kuulemma tarvitse, koska passiin käytetty kuva on jo Trafin järjestelmässä. Uusin passini kaksi vuotta sitten, joten passikuva-asia on sillä hoidettu. (Mietin tosin parhaillaan, haluanko ajokorttiini kuvan, joka sai kuvan ottaneen ammattikuvaajan päivittelemään kuinka minulla onkin niin ”tuijottavat silmät”.) Lääkärinlausunto ajokyvystä vaati hintavertailua netissä, ajanvarauksen netissä ja vastaamista sairaanhoitajan ”käytätkö liikaa alkoholia” tyyppisiin kysymyksiin. Hoitajan haastattelun jälkeen lääkäri astui huoneeseen, kysyi onko minulla kysyttävää ja allekirjoitti paperin. Kyllä nyt on Oikomutkanen todistettu terveeksi ja täyspäiseksi!

Huomenna maanantaina alkavat teoriatunnit. Olen lukenut Autokoulun oppikirjaa ja harjoitellut ajamisen teoriaa Ajokaistan sivuilla. Ajokaistassa teoriatehtävät jäljittelevät oikeaa teoriakoetta. Tehtäviä on yhteensä 60. Ne jakaantuvat sanallisiin ja kuvatehtäviin, joista edellisissä saa tulla kolme ja jälkimmäisissä kahdeksan virhettä. Viimeisin tulokseni Ajokaistassa oli 1+0 virhettä, mikä lupaa oikein hyvää teoriakoetta ajatellen. Yksi asia tehtävissä ottaa niin sanotusti kupoliin. Kuvatehtävissä täytyy ajoittain miettiä, mitä vastausta haetaan, eikä niinkään sitä, miten liikenteessä tulisi liikennesääntöjen (ja maalaisjärjen) mukaan oikeasti menetellä. Esimerkiksi tehtävien mukaan auton eteen kääntymässä olevaa pyöräilijää tulee onnettomuuden estämiseksi väistää, jos hän on kääntymässä ajoradan reunassa kulkevalta pyöräkaistalta. Tämä on mielestäni oikein ja ymmärrettävää. Tehtävien mukaan auton eteen kääntymässä olevaa pyöräilijää ei kuitenkaan tarvitse väistää silloin, kun tämä ajaa ajoradan reunassa. Silloin pyöräilijä on verrattavissa ajoneuvoon, eikä häntä tarvitse tietyissä tilanteissä väistää. Joskus tehtävissä siis odotetaan vastaajan eli autoilijan tinkivän omista oikeuksistaan onnettomuuden ehkäisemiseksi ja joskus taas ei. Tekemällä tehtäviä tarpeeksi paljon oppii kyllä muistamaan, millaista vastausta odotetaan mihinkin tapaukseen. Mielestäni on kuitenkin arveluttavaa, jos teoriakokeessa pärjääminen on osittain kokeentekijöiden aivoitusten tuntemisen varassa.

Onneksi autokoulusta vain puolet on teoriatunteja! Toinen puoli ja ehdottomasti se mielenkiintoisempi osio on tietenkin ajotunnit. Ajotunteja ei kannata aloittaa ennen kuin noin puolet teoriatunneista on käytynä, eli käytännössä voin ensimmäistä kertaa istua ratin taakse vajaan parin viikon päästä. Ajotuntien aloittaminen meinaa vähän jännittää (asteikolla lievästä käsien vapinasta jännäkakkaan sanoisin, että tällä hetkellä jännitys on kohdassa vapiseva jännäkakka). Ajotunnit jännittävät, koska tiedän niiden johtavan väistämättä inssi-ajoon, mikä itsessään on jännittävä hetki. Inssiin on kuitenkin yli kuukausi aikaa, joten yritän olla hermoilematta sen takia vielä. Uskon kyllä, että opin ajamaan ihan hyvin ajotuntien aikana, ja odotankin todella innokkaasti, että pääsen oppimaan aikuisiällä niinkin mullistavan uuden taidon kuin autolla ajamisen!

Uudenlaista menemisen vapautta kohti!

_____________________________________

Hauskinta autokoulussa tähän mennessä:

Autokoulun pitäjä: ”Milloin täytät 18? Sen mukaan voidaan sitten miettiä, koska sinun kannattaa aloittaa autokoulu.

Oikomutkanen: ”Täytin kahdeksantoista kolmetoista vuotta sitten.

- - -

Autokoulun pitäjä: ”On ehdottoman tärkeää, että muistatte sitten tahtoa tähän sopimukseen huoltajan allekirjoituksen. Muuten se ei ole pätevä!

Kommentit (4)

Oikomutkanen
Liittynyt24.8.2016

Kiitos kommentista! Mutta toisaalta: tuo synttäri-tiedustelu tuli niin sanotusti päin naamaa, mistä voi päätellä että näytän nuorekkaalta! Sitä paitsi, mie ainakin olen kuin juusto - paranen vaan mitä kauemmin kypsyn... kunnes kuivun.

Vierailija

Niin ajattelinkin. Milläköhän kaavalla se lasketaan, milloin sinun sitten kannattaa aloittaa autokoulu...?

Ihana lukija

Voivoi noita kommentteja. Ei vissiin kovin tavallista käydä ajokoulua ton ikäsenä o_O Omasta inssistä muistan, että en muistanu panna käsijarrua pois päältä ennen liikkeellelähtöä, ja sekös nolotti. Mutta ei kuitenkaan estänyt kortinsaamista :) Onnea matkaan!

Seuraa 

Oikomutkanen-blogia kirjoittaa Rita, noin kolmekymppinen välillä ihan pölijäksi heittäytyvä nainen Oulusta. Olen ihanan Mantelisilmän avopuoliso, viiden enemmän tai vähemmän ison mukulan sisko ja muutaman huipputyypin ystävä. Ammatiltani olen kasvatus- ja opetusalan kehittyvä pro sekä osa-aikainen tekstityöläinen. Blogitekstit suodattuvat näiden filttereiden läpi, ja vastuu ei ole sen enempää lukijalla kuin kenelläkään muullakaan. Olin vielä jokin aika sitten kieliin ja kielitieteellisesti suuntautunut yliopisto-opiskelija, mikä saattaa selittää satunnaiset kielenkäyttöön liittyvät kannanotot. Toimin perkolaattorikahvilla, lataudun liikunnasta ja siirrän avaruuksia läheisyyden voimalla. oikomutkanen@gmail.com 

Blogiarkisto

2018