Kirjoitukset avainsanalla liikunta

Oikomutkanen on jäykkä kuin heinäseiväs. Takareisiä, pohkeita ja lonkankoukistajia kiristää jo siinä määrin, että huomaan monesti käveleväni ylävartalo lantiolta hieman eteenpäin taittuneena ja jalat hienoisesti koukussa. Samoin rintalihakseni ovat niin jumissa ja kireät, että ne vetävät ryhtini lysyyn. Kauhistun joskus kun tajuan, että köpöttelen eteenpäin kuin vanha mummeli. Siispä nyt alkavat päivittäiset venyttelyt!

Aion tästä päivästä alkaen tehdä kuukauden ajan päivittäin noin puolen tunnin venyttelysetin netistä löytyvien venyttelyvideoiden tahtiin. Tänään tein treenaakotona.com-sivuston venyttelyn, joka keskittyy alavartaloon. Videolla painotetaan sitä, että venyttelyn pitää tuntua mukavalta (eli ei saa sattua) ja kroppaa pitää kuunnella. No jaa, ehkä toisinaan hyvä olo on saavutettavissa vain kärsimyksen kautta: en voisi tehdä venytyksiä ollenkaan, jos sen pitäisi "tuntua mukavalta". Ehei  — jalkani olivat kuin tulessa miltei koko videon ajan, hiki nousi ylähuulen päälle ja teki mieli työntää läppäri pakasteeseen pois silmistä. Jälkikäteen olo oli kuitenkin hyvä ja rento. Yritänkin aina jatkossa keskittyä luvassa olevaan hyvään oloon venyttelyhetkeä aloittaessani.

Jotta venyttelyn tulokset olisivat selkeämmin huomattavissa ja koko homma siten motivoivempaa, aion viikottain ottaa valokuvat kahdesta alavartalon venyvyyden paljastavasta asennosta. Alkutilanne on tämä:

  • Sormet varpaisiin -venytys onnistuu tällä hetkellä kuvan osoittamalla tavalla. Jo tämä asento tuntuu epämiellyttävältä, enkä halunnut pysyä siinä kuvaa ottamista pidempään.
Venyttely on hyödyllistä, mutta tuntuu kaamealta. Kuva: Oikomutkanen.
 
  • Kämmenet lattiaan -venytys onnistuu tällä hetkellä polviin asti. Vielä on lattiaan matkaa! (Eivätkä polveni edes ole tässä suorassa...)
Venyttelyssä säännöllisyys on tärkeää. Kuva: Oikomutkanen.

Itseni tuntien tiedän, että tärkeintä on saada kunnon rutiini päälle heti alkuun. Kahden ensimmäisen viikon aikana en siis skippaa venyttelyä yhtenäkään päivänä mistään hinnasta, muuten sen unohtaminen on seuraavana päivänä vielä vähän helpompaa. Päivittelen edistymistäni myös tänne, joten pysyhän kuulolla — ja jos itse olet heinäseipäiden sukua, tuu messiin ja ala venyttelemään!

_________

Mukavaa marraskuuta sinulle, lukijani!

Kommentit (1)

ihana lukija

Hassua. Minusta taas venyttely on ihanaa. Tsemppiä venyttelykuukauteen ja ihanaa marraskuuta!

Raikkaassa syysilmassa kuntoilupuistossa tehty jumppa on päivän tähtihetki. Kuva: Oikomutkanen.

Yks, kaks, koli, neli - kaik' yhdes koos! Kaikki mukaan Oikomutkasen syyskuntopiiriin! Luvassa alkulämppä ja neljä liikettä: askelkyykky, rengassoutu, köysien paiskonta ja dippi. Kuntopiiri alkaa n-y-t-NYT!

Alkulämppä. Reipas kävely, pyöräily tai kevyt hölkkä kuntoilupuistoon. Perille päästyä penkille nousua ja kyykkyä vuorotellen, kumpaakin puoli minuuttia kerrallaan yhteensä neljä minuuttia. Jos et hengästy ja hikoile jo, tee toinen satsi mutta kovempaa!

Penkille nousu. Ota kädet mukaan, niin syke nousee tehokkaammin. Kuvat: Oikomutkanen.
 
Peruskyykky. Tarkista, että kyykätessä polvesi ja varpaasi osoittavat samaan suuntaan. Kuvat: Oikomutkanen.
-----

Askelkyykky 3x15. Laita takajalka korokkeelle ja etujalka niin kauas eteen, että ala-asennossa etujalan polvi ja kantapää ovat päällekäin (polvi ei saa mennä varpaiden ohi eteen). Paino etujalan kantapäällä. Kolme kertaa 15 toistoa per jalka. Nyt kyykätään, paina paina!

Askelkyykyn yläasento. Katse eteen, selkä suorana, rinta auki. Kuva: Oikomutkanen.
 
Askelkyykyn ala-asento. Etujalka saa olla tästä vielä vähän enemmän edessä; kantapään tulisi olla polven alla. Älä siis tee kuten mie teen, vaan tee kuten mie sanon. Kuva: Oikomutkanen.
------

Rengassoutu 3x15. Ota renkaista tukeva ote ja nojaa taakse. Nosta itsesi lapoja yhteen rutistaen renkaiden tasolle, ja laskeudu hallitusti takaisin alas. Kolme kertaa 15 toistoa. Voima lähtee coresta, jaksaa!

Rengassoudun ala-asento. Muista pitää keskivartalo tiukkana. Kuva: Oikomutkanen.
 
Rengassoudun yläasento. Muista edelleen keskivartalon tuki. Kuva: Oikomutkanen.
-----

Köysien paiskonta 3x20 sekuntia. Paisko köysiä joko tasa- tai vuorotahtiin. Tasatahdissa saat otettua tehokkaammin voimaa avuksi jaloista, mikä tekee liikkeestä kevyemmän. Vuorotahti vaatii vartalon kiertoa, mikä puolestaan tekee liikkeestä raskaamman. Kolme kertaa 20 sekuntia täysillä. Nyt hapottaa, mutta kohta on euforinen olo!

 
Köysien paiskonta. Pidä keskivartalo tiukkana, ja ponnista voimaa jaloista. Näyttää kevyeltä. Kuva: Oikomutkanen.
 
Köysien paiskonta jatkuu. Vaikka liike näyttää kevyeltä, on sen tekeminen ainakin Oikomutkaselle voimainponnistus. Kuva: Oikomutkanen.
-----

Dippi 3x15. Nojaa käsillä penkin reunaan katse penkistä pois päin, rystyset eteen suunnattuina. Laskeudu tasaisesti alas taivuttamalla kyynärpäitä, ja punnerra sitten itsesi takaisin alkuasentoon. Voit säätää liikkeen raskautta muuttamalla jalkojen etäisyyttä penkistä: mitä kauempana jalat, sitä raskaampi liike. Kolme kertaa 15 toistoa. Vika liike, nyt kaikki peliin!

Dipin yläasento. Säilytä pieni pehmeys kyynärpäissä, älä suorista niitä ihan lukkoon asti. Pidä kädet lähellä vartaloa. Kuva: Oikomutkanen.
 
Dipin ala-asento.Pidä rinta auki ja hartiat alhaalla takana. Kuva: Oikomutkanen.
-----

Jäähdyttelynä kävelyä kuntoilupuiston läheisyydessä. Mie kävin kierroksen kuvissa taustalla kimmeltävän Kangaslammen ympäri.

PS. Inspiraatiota ulkoliikuntaan saat myös aiemmin ilmestyneestä Oikomutkasen kesäkuntopiiristä!

Energistä alkavaa viikkoa sinulle, lukijani!

 

Kommentit (0)

Ryhmäliikunta on kivaa, mutta jumpassa voi myös menettää hermonsa totaalisesti. Oikomutkanen lajitteli jumppasalien ärsyttävimmät lajityypit TOP5-listaan. Nää on niitä, jotka pistää veren kiehumaan.

1. Raisa Rytmitajuton, tunnin ohjaaja. Yleensä Raisa vetää pumppia, joskus myös combatia ja steppiä. Musiikissa on selvä biitti, mutta Raisa ei saa siitä kiinni. Ei. Sitten. Niin. Millään. Parhaiten tämä näkyy liikesarjojen alkaessa, kun Raisa lähtee liikkeelle ykkösiskun sijaan kolmosiskulla. Itse voi toki pitää kiinni oikeasta rytmistä, mutta se vaikeutuu siinä vaiheessa, kun ei muista seuraavaa liikekomboa ja ohjaaja tulee muutaman toiston perässä. Pahinta on, kun Raisa Rytmitajuton laskee mikkiin rytmiä yksi-kaksi-kolme-neljä-alas-alas-ylös-ylös VÄÄRÄSSÄ TAHDISSA. Voi luoja ota minut jo pois täältä.

2. Marsa Myöhäläinen, kanssajumppari. Marsa tulee tunnille aina elegantisti myöhässä. Siinä vaiheessa kun tunti on juuri alkamaisillaan, Marsa alkaa vasta katsoa varusteitaan kuntoon. Marsan seura on parasta pumppitunneilla, koska niiden aikana tarvitaan aikas paljon välineitä (lauta, matto, tanko, muutama eri setti painoja, painojen kiinnikkeet). Saadakseen kaiken kasaan Marsan täytyy marssia oman paikkansa ja varustekaapin väliä vähintään kolme kertaa – ja samalla muut joutuvat lämpän aikana varomaan häntä ja varusteitansa. Marsa Myöhäläisen mielestä tämä ei ole riittävä syy saapua ensi kerralla jumppaan seitsemän minuuttia aikaisemmin, koska hei, hänhän puikkelehtii salissa silleen näppärästi ja nopeesti ja ihan vähän vaan.

3. Tiina Takariviläinen, Marsan serkku. Tiina on kuin Marsa, mutta hieman pahempi vielä. Tiina nimittäin haluaa ehdottomasti takariviin. Siitä huolimatta, että suomalaiseen tyyliin jumppasalin takarivi täyttyy aina ensin, eikä siellä Tiinan saapuessa oikeasti ole enää tilaa. Tiina kuitenkin änkeää itsensä johonkin koloon tai vaikka väkisin jonkun kainaloon. Tämä johtaa siihen, että joku tunnille ajoissa tulleista takariviläisistä joutuu siirtymään salin etuosaan, jotta loukkaantumisilta vältyttäisiin. Tiina ei tajua, että ekana tulleet pääsevät valitsemaan paikkansa ja vikana tulleet menevät sinne missä on tilaa. Nyt pois sieltä mun kainalosta prkle!

4. Liisa Lyömätön, kanssajumppari. Liisa on combat-tunnin jumppakaveri. Hän on käynyt tunneilla jo iät ja ajat, mutta ei vieläkään ole oppinut sääntöä numero yksi: katso AINA mihin potkaiset ja mihin lyöt. Ehei. Liisa heittelee takapotkuja katse tiukasti ohjaajassa, sivupotkuja katse tiukasti ohjaajassa, kaikki lyönnit joka hemmetin suuntaan katse tiukasti ohjaajassa. Omaa suoritusta hillitsee kummasti, kun tajuaa, että Liisa sattui vieruskaveriksi sekä vasemmalle että oikealle…

5. Sirkku Sosiaalinen, tunnin ohjaaja. Sirkku vetää spinningiä + Sirkulla on puheripuli = spinningtunnilla ei kuule musiikkia, kuulee Sirkun. Spinningtunnin aikana tekniikkaohjeet ja kehotukset säätää vastusta ovat ihan ok. Miksi, oi miksi, Sirkun pitää hölöttää niiden lisäksi kaikesta muusta mahdollisesta? Musiikki kun kuitenkin on spinningissä se juttu, jota ilman polkeminen on todella tylsää ja jota ilman on helpompi luovuttaa kun voimat loppuvat. Paha vain, että Sirkun tunneilla MUSIIKKIA EI KUULE! Saattaa jossain vaiheessa se mikin piuha mystisesti katketa.

_______

Alkavalla viikolla mulla on kuntosalitreenin vuoro, joten jumppasalien hirmuja ei tarvitse kohdata. Seuraavalla viikolla sitten...

Kommentit (0)

Auringonpaisteelta en nähnyt yhtään, mitä ruudussa oli kun nappasin kuvan. Ihan hyvin osui silti naama ruutuun. Väkeä tuli lopulta paikalle vielä rutkasti enemmän.
_______

Voihan vitsi kuinka todella ihanan heinäkuisen kuuma päivä tänään olikaan. Hikikarpalot vaan valuivat, kun Oikomutkanen kävi aamupäivästä pyöräilemässä muutaman kilometrin Kuivasjärven ympäri ihan huvin vuoksi. Onneksi oli sen jälkeen asiaa kauppaan, koska liha- ja maitohyllyillä oli taivaallisen viileää. Vaan mitäpä tällaisen päivän iltana sitten tuli tehtyä? No suuntasin tietenkin puistojumppaan Ainolanpuistoon! Fressi järjestää joka tiistai kesän ajan puistojumpan vaihtuvalla teemalla, ja tänään oli vuorossa FressiBody. Tunti sisälsi lihaskuntoliikkeitä kehonpainolla, ja muun muassa takuuvarmasti polttavat lihakset aikaansaavat punnerrukset ja lankutukset olivat mukana. Jumppa alkoi iltaseiskalta ja oli osin varjoisalla alueella, joten pahin kuumuus ei päässyt enää jumpatessa iholle. Siitä huolimatta 0,75 litran juomapullo oli tunnin loputtua tyhjä, ja tulinkin kotiin pää jyskyttäen janosta ja hyökkäsin suoraan vesihanan alle. Siitä huolimatta teki nannaa!

_______

Punainen paita saa naaman näyttämään vähemmän punaiselta :)
_______

Puistojumpassa on minusta parasta se, että siellä on rento tunnelma. Tilaa ja valoa on riittämiin, ja jotenkin tuntuu, että paikalle tulleet ovat poikkeuksetta erityisen iloisella mielellä. Se tarttuu! Yritän aina olla tarpeeksi ajoissa paikalla, jotta mahtuisin eturiviin, sillä siinä on paras musan volyymitaso. Tykkään jumpata musat kovalla, koska musiikin rytmi on se, mikä antaa liikkeille ryhtiä ja pakottaa pysymään tahdissa, vaikka lihaksissa ja keuhkoissa jo polttelisi. Tänään tosin jättäydyin suosiolla hieman taaemmas, koska en halunnut kaikkien näkevän minun ottavan kuvia (apuva kuinka nolotti silti ottaa selehvieitä kesken kaiken, aivan kuin se nyt olisi ollut sen hetken tärkein asia... eiku juu, mutta niinhän se olikin).

_______

Rutistaa, rutistaa, jaksaa, jaksaa. Niin kauan kun ei kramppaa niin seuraavaa kehiin!
_______

Tänä kesänä olen kerennyt puistoon jumpalle tasan kerran tätä ennen, koska olen jumppapäivinä ollut reissussa tai suunnistusrasteilla. Heinäkuussakin on pari pikkureissua vielä tulossa, mutta ehkäpä jossain välissä satun sopivana päivänä olemaan myös kotona Oulussa puistojumppia silmälläpitäen. Jos et ole tänä kesänä vielä puistojumppaa kokeillut, niin vielä ehtii! Muista puistojumppaan lähtiessäsi varata mukaan tarpeeksi vettä ja maaperän kosteuden pitävä jumppamatto. Ennen jumpan alkua muista tarkistaa, onko kohdallasi kuoppia, juuria tai muita varottavia maastonmuotoja tai koirilta jääneitä yllätyksiä. Alla linkkejä Oulussa ilmaisia puistojumppia järjestävien tahojen sivuille.

_______

Ja hyvillä mielin äkkiä kotia iltapalalle eli pinaattilätyille ja jätskille. Olipas mukavaa!
_______
 

Ei muuta kuin jumppamatto kainaloon ja menoks! Kaik’ yhdes’ koos!

Kommentit (0)

Seuraa 

Oikomutkanen-blogia kirjoittaa Rita, noin kolmekymppinen välillä ihan pölijäksi heittäytyvä nainen Oulusta. Olen ihanan Mantelisilmän avopuoliso, viiden enemmän tai vähemmän ison mukulan sisko ja muutaman huipputyypin ystävä. Ammatiltani olen kasvatus- ja opetusalan kehittyvä pro sekä osa-aikainen tekstityöläinen. Blogitekstit suodattuvat näiden filttereiden läpi, ja vastuu ei ole sen enempää lukijalla kuin kenelläkään muullakaan. Olin vielä jokin aika sitten kieliin ja kielitieteellisesti suuntautunut yliopisto-opiskelija, mikä saattaa selittää satunnaiset kielenkäyttöön liittyvät kannanotot. Toimin perkolaattorikahvilla, lataudun liikunnasta ja siirrän avaruuksia läheisyyden voimalla. oikomutkanen@gmail.com 

Blogiarkisto

2018