Oikomutkanen on noin kolmekymppinen, itsenäinen ja pärjäävä aikuinen nainen, jolla ei ole ajokorttia. Viimeinen kohta tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa, koska aloitin tällä viikolla autokoulun. (IIIIIIK!) Olen lykännyt ajokortin hankkimista näinkin vanhalle iälle, koska aiemmin olen kokenut, ettei minulla ole ajokortille tarvetta. Olen asunut aikuisikäni kaupungissa, joten päivittäiset asiat ja opintoihin tai töihin liikkumiset ovat hoituneet kävellen, pyörällä tai paikallisliikenteellä. Kaukaisempiin matkakohteisiin kuten Kittilään tai Turkuun on aina päässyt junalla tai bussilla. Nyt kun pyristelen työttömänä kohti unelmieni työpaikkaa (aiheesta tulossa postaus myöhemmin), tuntuu siltä, että ajokortti saattaisi parantaa työnsaantimahdollisuuksiani.

Tähän mennessä olemme käyneet autokoulun vetäjän kanssa läpi mitä lippusia ja lappusia ajokorttia varten tulee hankkia sekä miten autokoulu etenee. Ajokorttia varten täytyy laittaa ajokorttihakemus vetämään, käydä passikuvassa ja hommata lääkärinlausunto ajokyvystä. Nämä kaikki ovat hoituneet leikiten. Ajokorttihakemuksen täytin ja maksoin vaivatta netissä. Jos viimeisimmän passin hankkimisesta on alle viisi vuotta, ei uusia passikuvia kuulemma tarvitse, koska passiin käytetty kuva on jo Trafin järjestelmässä. Uusin passini kaksi vuotta sitten, joten passikuva-asia on sillä hoidettu. (Mietin tosin parhaillaan, haluanko ajokorttiini kuvan, joka sai kuvan ottaneen ammattikuvaajan päivittelemään kuinka minulla onkin niin ”tuijottavat silmät”.) Lääkärinlausunto ajokyvystä vaati hintavertailua netissä, ajanvarauksen netissä ja vastaamista sairaanhoitajan ”käytätkö liikaa alkoholia” tyyppisiin kysymyksiin. Hoitajan haastattelun jälkeen lääkäri astui huoneeseen, kysyi onko minulla kysyttävää ja allekirjoitti paperin. Kyllä nyt on Oikomutkanen todistettu terveeksi ja täyspäiseksi!

Huomenna maanantaina alkavat teoriatunnit. Olen lukenut Autokoulun oppikirjaa ja harjoitellut ajamisen teoriaa Ajokaistan sivuilla. Ajokaistassa teoriatehtävät jäljittelevät oikeaa teoriakoetta. Tehtäviä on yhteensä 60. Ne jakaantuvat sanallisiin ja kuvatehtäviin, joista edellisissä saa tulla kolme ja jälkimmäisissä kahdeksan virhettä. Viimeisin tulokseni Ajokaistassa oli 1+0 virhettä, mikä lupaa oikein hyvää teoriakoetta ajatellen. Yksi asia tehtävissä ottaa niin sanotusti kupoliin. Kuvatehtävissä täytyy ajoittain miettiä, mitä vastausta haetaan, eikä niinkään sitä, miten liikenteessä tulisi liikennesääntöjen (ja maalaisjärjen) mukaan oikeasti menetellä. Esimerkiksi tehtävien mukaan auton eteen kääntymässä olevaa pyöräilijää tulee onnettomuuden estämiseksi väistää, jos hän on kääntymässä ajoradan reunassa kulkevalta pyöräkaistalta. Tämä on mielestäni oikein ja ymmärrettävää. Tehtävien mukaan auton eteen kääntymässä olevaa pyöräilijää ei kuitenkaan tarvitse väistää silloin, kun tämä ajaa ajoradan reunassa. Silloin pyöräilijä on verrattavissa ajoneuvoon, eikä häntä tarvitse tietyissä tilanteissä väistää. Joskus tehtävissä siis odotetaan vastaajan eli autoilijan tinkivän omista oikeuksistaan onnettomuuden ehkäisemiseksi ja joskus taas ei. Tekemällä tehtäviä tarpeeksi paljon oppii kyllä muistamaan, millaista vastausta odotetaan mihinkin tapaukseen. Mielestäni on kuitenkin arveluttavaa, jos teoriakokeessa pärjääminen on osittain kokeentekijöiden aivoitusten tuntemisen varassa.

Onneksi autokoulusta vain puolet on teoriatunteja! Toinen puoli ja ehdottomasti se mielenkiintoisempi osio on tietenkin ajotunnit. Ajotunteja ei kannata aloittaa ennen kuin noin puolet teoriatunneista on käytynä, eli käytännössä voin ensimmäistä kertaa istua ratin taakse vajaan parin viikon päästä. Ajotuntien aloittaminen meinaa vähän jännittää (asteikolla lievästä käsien vapinasta jännäkakkaan sanoisin, että tällä hetkellä jännitys on kohdassa vapiseva jännäkakka). Ajotunnit jännittävät, koska tiedän niiden johtavan väistämättä inssi-ajoon, mikä itsessään on jännittävä hetki. Inssiin on kuitenkin yli kuukausi aikaa, joten yritän olla hermoilematta sen takia vielä. Uskon kyllä, että opin ajamaan ihan hyvin ajotuntien aikana, ja odotankin todella innokkaasti, että pääsen oppimaan aikuisiällä niinkin mullistavan uuden taidon kuin autolla ajamisen!

Uudenlaista menemisen vapautta kohti!

_____________________________________

Hauskinta autokoulussa tähän mennessä:

Autokoulun pitäjä: ”Milloin täytät 18? Sen mukaan voidaan sitten miettiä, koska sinun kannattaa aloittaa autokoulu.

Oikomutkanen: ”Täytin kahdeksantoista kolmetoista vuotta sitten.

- - -

Autokoulun pitäjä: ”On ehdottoman tärkeää, että muistatte sitten tahtoa tähän sopimukseen huoltajan allekirjoituksen. Muuten se ei ole pätevä!

Kommentit (4)

Oikomutkanen
Liittynyt24.8.2016

Kiitos kommentista! Mutta toisaalta: tuo synttäri-tiedustelu tuli niin sanotusti päin naamaa, mistä voi päätellä että näytän nuorekkaalta! Sitä paitsi, mie ainakin olen kuin juusto - paranen vaan mitä kauemmin kypsyn... kunnes kuivun.

Vierailija

Niin ajattelinkin. Milläköhän kaavalla se lasketaan, milloin sinun sitten kannattaa aloittaa autokoulu...?

Ihana lukija

Voivoi noita kommentteja. Ei vissiin kovin tavallista käydä ajokoulua ton ikäsenä o_O Omasta inssistä muistan, että en muistanu panna käsijarrua pois päältä ennen liikkeellelähtöä, ja sekös nolotti. Mutta ei kuitenkaan estänyt kortinsaamista :) Onnea matkaan!

Seuraa 

Noin kolmekymppinen välillä ihan pölijäksi heittäytyvä nainen Oulusta kirjoittaa erilaisista arjen asioista. Ainakin toistaiseksi toivottavasti anonyyminä pysytellen. Olen kieliin ja kielitieteellisesti suuntautunut opettaja–tekstityöläinen, mikä saattaa selittää satunnaiset kielenkäyttöön liittyvät kannanotot. Toimin perkolaattorikahvilla, lataudun liikunnasta ja siirrän avaruuksia läheisyyden voimalla.