Garmin Vivofitin avulla tietoa unesta

Näppärä vehje tämä testissäni oleva Garmin Vivofitin aktiivisuusranneke. Pari viikkoa sitten juoksemani lenkki kipeytti lonkkani siihen malliin, että tuli taas pakkolepoa hetkeksi lääkekuurin lisäksi. Pidin silti aktiivisuusranneketta öin ja päivin, mutta rannekkeen punaiset palkit (= en siis liikkunut tarpeeksi) alkoivat ärsyttää. Jos ja kun ei voi liikkua, niin on parempi käyttää ranneketta pelkkänä rannekellona. Kunhan taas pääsee kunnolla liikkeelle, saa rannekkeesta täyden hyödyn eli kummasti aktivoituu päivän mittaan liikkumaan pienissäkin pätkissä töissä ja tietokoneella istumisen lomassa. Mutta lonkkaongelma ei tietenkään unimittausta haittaa, ja siihen Vivofit onkin aika vinkeä vimpain.

Olen ollut vuosia, likkojen syntymästä saakka, huono nukkumaan. Uni on levotonta, välillä en nukahda millään ja välillä taas stressi saa heräilemään aamuyöstä. Vivofitin avulla sain oikean näkymän öihini ja siihen, millaista uneni oikeastaan on.

Vivofitin käyttö on helppoa kuin heinänteko: painamalla ainukaista nappulaa niin kauan kunnes näytössä on sana SLEEP asetetaan ranneke yöasentoon. Ja aamulla painetaan samaista nappulaa ja ranneke hyppää päiväasentoon mittaamaan aktiivisuutta. Olen seurannut yöunia kuukauden verran, eikä tilanne nyt ihan hirveän hyvältä näytä. Pidempiä yöunia tilaukseen, kiitos.

Alla muutamia  käppyröitä. Yritin etsiä jostain jotain analyysityökalunpoikasta, jolla olisin paremmin pystynyt analysoimaan käppyröitä, mutta toistaiseksi olen vetänyt vesiperän. Mutta jatkan googlailua, eiköhän jostain joku linkki löytyne. Sen verran noista ainakin näkyy, että tunteja kertyy käsittämättömän vähän,  ja yöllä näköjään on useita syvän unen vaiheita.

 

 

Taidan olla hieman koukussa aktiivisuusrannekkeeseen, vaikken vastaavista vimpaimista ole aiemmin ole ollut lainkaan innostunut. Varsinkin tämä unihomma kiinnostaa ja siitä aionkin lisäinfoa etsiä. Ja mistä sitä tietää, jos vaikka joskus hankin sykemittarin...

Kommentit (0)

Seuraa 

Kategoriat