Kirjoitukset avainsanalla Kaikkien aikojen helpoin juoksukoulu

Hyvin ehtii juosta monta lenkkiä ennen Mimmien Vitosta.

Hei kanssajuoksijani! Toivottavasti juoksuinnostus on jatkunut ja olet jaksanut juosta hissunkissun itseäsi rikkomatta ja kuntoasi kohottaen. Vielä reilu pari viikkoa ja sitten koittaa lauantai, jota ainakin minä olen odottanut.

Kaikkien Aikojen Helpoin Juoksukoulu on takana, vastoinkäymisiä on ollut, mutta myös runsaasti onnistumisia. Olen oppinut juoksemaan, olen opetellut uuden juoksutekniikan, muistanut levon ja oivaltanut juuri omiin jalkoihin sopivien juoksukenkien tärkeyden. Nyt vain odottelen, että lepo tekee tehtävänsä ja pääsen taas tien päälle jolkottamaan. Ja mikäs sen mukavampi tapa jatkaa juoksu-uraansa kuin juosta somejuoksu ja raportoida juoksun sujumisesta facebookiin, twitteriin ja instaan häshtägillä #mimmienvitonen. Muutama kaverini lähtee juoksemaan kanssani livenä, mutta suurin osa ystävistäni asuu kauempana, joten olemme päättäneet laittaa liverapparia tweetaten ja kuvia instaan heittäen. Kun ei juokse veren maku suussa ja lähtee tapahtumaan ennemminkin ilon ja positiivisuuden kautta, niin ehtii näitä sometoimintoja hyvin matkan varrella suorittaa :)

Eli parin viikon päästä tavataan somekanavissa in real business. Muista #mimmienvitonen lauantaina 17.5. klo 14.00!

Sillä välin treenaan keskivartalon voimaa ja kokeilen, josko jään koukkuun aktiivisuusrannekkeeseen. Kiinnostavan tuntuinen vempele, vaikka en mikään tavoitteellinen urheilija olekaan. Mutta siitä lisää myöhemmissä postauksissani!

Kommentit (0)

Asennoilla on väliä

Enpä ole ennen tajunnut, miten tärkeitä sanoja ylläolevat supinaatio, pronaatio ja neutraali ovat. Törmäsin näihin vasta koekaniiniuran aloitettuani, ja täytyy sanoa, että olisihan näistä asioista voinut ottaa selville ennen juoksemisen aloittamista. Itselläni vasta sitkeä polvikipu juoksun jälkeen ja juttelu fyssarituttavani kanssa juoksutekniikan ja oikeiden jalkineiden tärkeydestä saivat googlettamaan asiasta.

Kyse on siis jalan asennosta askelluksessa ja siitä, millaisiin virheasentoihin kroppa saattaa joutua, jos askellusta ei tueta oikein. Itselläni on oikeassa jalassa lapsena murtuneen jalkapöydän aiheuttama vinoon kasvanut ukkovarpaan kohta, joka näkyy vaivasenluun näköisenä ja varmasti aiheuttaa jotain virheasentoa. Mutta jotta asia oikeasti selviää, lähdin Intersport Jumboon tsekkaamaan, millainen jalkojen asento minulla on ja josko FootBalancen yksilöllisistä tukipohjallisista voisi olla apua. En nimittäin halua könkätä viikkoa kipeän polven kanssa - minullahan on seuraavana vuorossa juoksuhaasteen kiperin vaihe eli pitäisi jaksaa juosta puoli tuntia yhteen syssyyn!

FootBalancen jalka-analyysiin kannattaa varata aikaa. Testissä riisutaan sukat ja rullataan housunlahkeet ylemmäs, jotta testaaja näkee jalan asennot. Aluksi astuin vihreää valoa hohkavan lasialustan päälle ja analyysi alkoi. Minulla on selkeästi ylipronaatiota molemmissa jaloissa eli nilkkani vääntyvät sisäänpäin ja paino ei jakaudu tasaisesti koko jalkapohjalle. Lisäksi minulla on eriparijalat oikean jalan vamman vuoksi, pitkittäiskaari on normaali, mutta oikean jalan poikittaiskaari on laskeutunut. Oikeiden ja toimivien kenkien ostaminen on hankalaa tämän vuoksi, ja näin ollen yksilöllisten tukipohjallisten tarve taisi olla enemmän kuin tarpeen kohdallani.

Pohjalliset tehdään todellakin yksilöllisesti kustomoiden jokaisen omaan jalkaan sopiviksi. Niinpä eriparijalallisuudella ei ole mitään väliä vaan kumpaankin jalkaan saa juuri siihen sopivan ja sitä tukevan pohjallisen. Pohjallinen tungettiin johonkin laitteeseen, kuin johonkin paahtimeen, ja sitten lämmintä pohjallista alettiin muokata jalkaan sopivaksi. Simsalabim ja yhtäkkiä valmiina oli jalkoihini sopivat pohjalliset.

Pohjallisia voi käyttää juoksukenkien lisäksi myös muissakin kengissä, vaikka hiihtomonoissa, mutta huonoihin kenkiin niitä ei kannata tunkea. Minulla oli mukanani vanhat lenkkarini ja tyttäreni juoksukengät, joilla olen juossut, ja samalla vilautin niitä asiantuntijalle. Tuomio oli aika selkeä - toisista oli aika ajanut ohi jo vuosikymmen sitten (roskiin vaan) ja toiset eivät tukeneet vähääkään hieman tytärtäni vankemmmalla elopainolla varustettua vartaloani. Eli tytär saa omat kenkänsä takaisin ja itse joudun kenkäkauppaan. Mutta se onkin sitten eri stoori se.

Pikkuvinkkinä suosittelen jalka-analyysiin menemistä ennen juoksu-uran aloittamista ja erityisesti meille taviksille se olisi kyllä tärkeää. Ennen luulin, että tällaiset ovat tosijuoksijoiden hömpötyksiä, mutta nimenomaan meille tumpelojuoksijoille analyysista saatavat ohjeet ovat suureksi avuksi juoksu-uraa aloittaessa. Itsekin olisin säästynyt monelta polvituskalta, kun ensin olisin käväissyt asiantuntijan pakeilla enkä olisi suinpäin lähtenyt jolkottamaan surkeilla lenkkareillani. Hintakaan ei päätä huimaa, pieni raha siihen nähden, että kivuilta säästyy eikä riko kroppaansa (yksilöllisten pohjallisten hinta on 59,90). Harjoittelukin on mukavampaa.

Vuoden pari (riippuu juoksukilsojen määrästä) näillä pohjallisilla nyt pitäisi pärjätä. Tositestiin pääsevät heti pääsiäisenä, jahka olen ensin uudet juoksukengät hankkinut. Lisäraporttia on siis odotettavissa.

Blogaus on tehty yhteistyössä FootBalancen ja Intersport Jumbon kanssa. Suurkiitos Intersportin asiantuntijalle Kafalle!

Kommentit (3)

Vierailija

Jes, kokemuksia odotellaan! :) Jos tuntuvat auttavan, juoksen itse kans hakemaan tuollaiset.

Vierailija

Eikös jaloille oikeat juoksukengät aja saman asian eli en yhtään ymmärrä, mihin niitä pohjallisia vielä tarvitaan? Ei kai niitä laiteta juoksukenkiin, joissa on jo muotoilu? Kertokaa!

Sarikoooo
Liittynyt25.3.2014

Minulla ainakin ongelmana se, että jalat ovat eripariset eli toimivia kenkiä on siis käytännössä mahdoton löytää. Lisäksi voin siirtää pohjallisia myös muihin, jo olemassaoleviin kenkiin (monot, sisäliikuntakengät, salikengät). Minulla ovat ainakin toimineet loistavasti. Eron myös huomasi, kun kokeili ylipronaatiota varten tehtyjä kenkiä - hyviltä tuntuivat. Kenkiin lisättiin minun jalkoihini kustomoidut pohjalliset - kengistä tulivat loistavat. 

Sari

 

Pururadalla on niin kiva juosta!

Maanantaina oli vuorossa Kaikkien aikojen helpoimman juoksukoulun viimeinen juoksusatsi ennen 5 kilometrin juoksua. Ja mikäs oli juostessa, kauniissa auringonpaisteessa ja lähes kymmenen asteen lämmössä!

Töistä autolla posottaessani päätin lähteä heti kotiin tultuani samantien lenkille. Auto parkkiin, juoksuvermeet päälle ja menoksi. Eka lenkki ilman otsapantaa ja hanskoja, wuhuu!

Suuntasin viikonvaihteen tapaan lähistön pururadalle. Kepeästi kulkee jo, ja pystyn juoksemaan myös ylämäet ilman puolikuolemaa. Hengästyn toki, mutta ei tunnu pahalta ja hyvin jaksaa vetää viiden minuutit vedot. Kauemminkin jaksaisin varmaankin juosta... No, sehän testataan kohta!

Olen ajoituksen mestari! Lenkille lähtiessäni iskin aurinkolasit silmille ja nautin koko matkan ihanasta auringonpaisteesta. Kotiin takaisin jolkotellessani huomasin tummien pilvien kerääntyvän taivaalle, näytti ihan kuin ukkonen olisi alkamassa. Pikainen suihkussa käynti ja Emmerdalea tuijottamaan ja eiköhän siinä samassa rakeet iskeneet ikkunaan! Päivän opetus: älä vetkuttele vaan lenkille heti, kun aurinko paistaa :)

Huomioita:

- olen oppinut juoksemaan, ainakin joten kuten
- juoksu tulee jäämään osaksi harjoitteluvalikkoani, mutta tosijuoksijaa tai maratoonaria minusta ei taida tulla. Juoksen jatkossa lähinnä 13 v. valkun kaverina ja mieluusti tasamaalla pururadalla.
- uskon selviytyväni 5 km haasteesta. Jännä nähdä, onnistunko!

Sää: lähtiessä kaunis, aurinkoinen kevät ja lähes 10 astetta lämmintä, kotiin palattuani sateinen, viileä kevät ja lämpötila tippui 5 astetta!

P.S. 13 v. valkku ei lähtenyt lenkille tänään mukaan. Hänellä oli mielessään jotain ihan muuta. Ihana vastaleivottujen sämpylöiden tuoksu tervehti eteisessä, kun tulin lenkiltä kotiin. Kuppi kahvia ja kunnon sipaisu voita lämpimän sämpylän päälle, nam! 

Kommentit (0)

Nyt lähtee! Pururadalla on ihana juosta!

Pari päivää juhlintaa takana ja perjantaina ihana BodyBalance aloitti viikonlopun vieton. 13 v valkku lupasi lähteä mukaan kirittämään minua lauantain lenkille ja tällä kertaa suuntana oli lähellämme sijaitseva pururata. Ihan aamutuimaan emme liikkeelle päässeet, sillä valkku on sarjaa aamu-uniset.

Aurinkoa oli taidettu luvata lauantaiksi, mutta tasaisen harmaalta keli kyllä näytti. Asteitakin oli vain neljä, joten pitkähihaista laitoin varoiksi juoksutakin alle. Ja eikun menoksi!

Ilma oli ihanan raikas! Ensimmäinen kymmenen minuutin kävely ja viisiminuuttinen juoksu taivallettiin asvaltilla, mutta sitä seuraavat kuusi asvalttia huomattavasti joustavammalla ja pehmeämmällä alustalla eli pururadalla. Aivan erilaista kuin asvaltilla! Jos olisin aloittanut juoksukoulun vasta nyt enkä silloin, kun ainoat suht koht sulat paikat oli asvalttisilla kävelyteillä, olisin ilman muuta juossut vain pururadalla ja tuskin polvikaan olisi kipeytynyt. Tosi kiva juosta alustalla, joka ei joka askeleella tärähdä ja tunnu polvissa.

Lähistömme pururadalla on melkoiset korkeuserot ja pari juuri ylämäkeen sattunutta juoksuosuutta pisti mukavasti puuskuttamaan. Mutta kaikkinensa kiva lenkki ja tänne tullaan kyllä seuraavallakin kerralla juoksemaan. Nyt loppui asvalttijuoksut!

Huomioita:

- kun lämpöasteita on neljä tai yli, pärjää pelkällä topilla juoksutakin alla, pitkähihainen oli ihan liikaa, vaikka ohut onkin
- pururata on ihana juoksualusta asvalttiin verrattuna
- yllättävän hyvin jaksaa jo juosta!

Sää lauantaina 12.4.2014: + 4 astetta, raikasta, pururadalla mukavan tuuletonta

Kommentit (0)

Seuraa 

Kategoriat