Itselläni kuuluu treeniviikkoon 2-3 aerobista ”vain”, kun säästän niitä paukkuja salille ja voimailuun kuitenkin  enempi. Mutta kyllä tuo perus hapenottokyky on kuitenkin tärkeää pitää kunnossa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten vaikuttaa tietty sitten voimailuunkin. Jaksaa sitten nostella enemmän, mutta myös kokonaishyvinvointiin! Nuita salitreenejä tulee viikkoon sitten 4kpl.  

 

HIIT, eli high intensity interval training on kätevä tapa suorittaa aerobinen treeni, jos vaikka käy niin kuin minulle: päivä meni virastoissa ja illalla täällä maalla on niin pirun pimeää ja viiden suden lauma pyörii nurkilla, eli ei viitsi viivytellä tuolla lenkkipolulla. Joten löysin siis sukset kaapista jalkaan ja mies mukaan otsalamppuineen tuohon viereiselle pellolle.

Mies on nuoruudessaan hiihtänyt kilpaa, ja minä lähimpään puskaan tupakalle (hyi mua) joten taktiikka ja tekniikka on aika eri tasoa meidän välillä. Itse keskityin lähinnä siihen, että a) pysyin pystyssä b) pääsin eteenpäin.

 

Mutta kun nämä olemaan hallussa, niin sellainen 20min tehotreeni tuli tehtyä.

 

15-20min on aika hyvä HIIT- treenin pituus ja itse suosin pitkän matkan ja matalemman syketason lenkkejä, mutta on tässäkin puolensa. Kulutus on suurempaa aikaan nähden ja saa sellaista räjähtävyys- kestoa kasvatettua. Vaikka jos tulee se susihukka vastaan. Pitkäkestoinen on taas siinä hyvä, että sillä luodaan se peruskunto. Eli jaksaa juosta pidempään suden kanssa.

 

Aloitin sellaisella pienellä lämmittelykierroksella ja siitä sitten jatkoin niin, että muutaman minuutin normisykkeillä ja 30 sekuntia täysillä räpiköiden otsalampun valossa. Taas tasasin sitten hengitystä muutaman minuutin ja sitten menoksi.

Näin tein sellaiset 4x ja loppuun vielä jäähdyttelykiekka. Kokonaisaika oli 20min ja valitettavasti aktiivisuusrannekkeen akku loppui, ennen kun ehdin tarkistaa kulutetut kalorit, että sen max- sykkeen millä menin. Mutta hiki tuli ja läähätin lopussa! Treeni meni siis perille.

 

 

Hiihdon hyviä vaikutuksia:

 

 

  • parantaa hapenottokykyä. Hiihto vahvistaa tehokkaasti verenkierto- ja hengityselimistöä, koska koko kroppa on mukana hiihtoliikkeissä.
  • hiihto vahvistaa myös lihaksia ja kehittää liikehallintaa kuten tasapaino- ja koordinaatiokykyä. Hiihtäessä kehittyvät erityisesti reisi-, vatsa-, selkälihakset sekä käsivarren lihakset.
  • soveltuu nivelvaivoista ja kulumista kärsiville. Esimerkiksi kävelyssä tai juoksussa niveliin kohdistuu iskuja tai paineita enemmän kuin perinteisen tyylin hiihdossa.
  • sopii pitkäkestoiseksi kestävyysliikunnaksi. Huonompikuntoinenkin jaksaa hiihtää useita tunteja ilman rasitusvammojen riskiä, kunhan säätelee vauhtiaan ja valitsee tasaisen maaston.
  • kuluttaa energiaa. Hiihdettäessä sekä ala-, keski- että ylävartalon lihakset työskentelevät tehokkaasti, jolloin kuluu paljon energiaa.

*Lähde UKK- instituutti

 

 

 

 


Kyllä etenee! ;D
Kuvaa viimevuodelta päivänvalossa
 

Itse en ole ollut mikään hiihdon paras kamu, kun jäi aika perinteiset kammot liikuntatunneilta. Otin vasta viimevuonna nämä sukset käyttöön, vaikka tuolla autotallissa olivat jemmassa odottelemessa.

Mutta, eipä tämä pöllömpää puuhaa olekkaan! Ehken sen teini- angstin ja kapinamielen voisi jo rauhoittaa ja ottaa uudella asenteella hiihtämisen. Meinaa kyllä pukata jostain muistijäljestä sellainen: nörttiä puuhaa, mä lähen kamun kaa röökille- fiilis.

Hassua, miten joskus kokemat asiat vaikuttavat vielä aikuisenakin! Niitä on muuten enemmän kuin arvaisikaan, ja vaikuttavat moniin valintoihin. Joskus kandee haastaa itsensä ja antaa uusi mahdollisuus!

 

Ihanaa päivää kaikille!

 

xoxo

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Täällä kirjoittelee 47v nainen, jonka focus on voimanostossa ja yleisessä hyvinvoinnissa.

Keittiöpuuhat, lähinnä kokkailu on iso osa arkea myöskin, sillä omaan elämäntapaani kuuluu treenien ohella järkevähkö syöminen. Ilman ruokaa ei kertakaikkiaan vaan jaksa! :)

Uusi etappi elämässäni on harjoitella vieläkin kovempaa, että kehtaapi voimanostokisoihin lähteä. 

Ikä ei ole edes hidaste! 

 

Yhteydenotot sujuvat parhaiten:

maarit.uittamo1@gmail.com

Hae blogista

Blogiarkisto

2018

Kategoriat

Instagram