Joogasarjani jatkuu yhdeksällä energisoivalla jooga-asanalla, jotka on helppo tehdä kotona. Olen kirjoitellut kahdessa ensimmäisessä joogasarjan postauksessa rauhoittavista ja ahdistusta poistavista asanoista, joten nyt on niiden energisoivien asanoiden vuoro. Tässä postauksessa on niistä viisi ja seuraavassa sitten loput neljä.

Rakastan joogaa ja se on tuonut minulle lisää itsehillintää sekä keskittymiskykyä. Jooga on opettanut hurjan paljon lempeyttä minua itseäni kohtaan ja se on ehkä se tärkein asia, jonka olen oppinut. Olen aiemminkin kirjoittanut, että yksi haaveistani on kouluttautua joogaopettajaksi, mutta vielä ei ole ollut siihen sopivaa mahdollisuutta.

Rakastan joogata kotona, mutta aina ei ole sillä hetkellä kun joogaa tarvitsisi, aikaa kokonaiselle harjoitukselle. Silloin voi tehdä muutaman asanan vaikka keskellä olohuonetta. Energisoivat asanat toimivat loistavasti esimerkiksi siihen iltapäivällä iskevään totaaliväsymykseen!

Kuten todettu, en ole joogaopettaja, joten ohjeet olen kirjoittanut oman kokemukseni kautta. Jos jokin asana ei tunnu hyvältä, älä tee sitä! Sen sijaan voit mennä joogatunnille tai kokeilla esimerkiksi Yogaian nettijoogaa. Itse olen käyttänyt sitä jo monta vuotta ja voin suositella palvelua erittäin lämpimästi!

Mutta nyt niihin energisoiviin jooga-asanoihin!

 

1. Alaspäin katsova koira (Adho Mukha Svanasana)

Asetu matolle nelinkontin niin, että olkapäät ja ranteet sekä lantio ja polvet ovat päällekkäin. Pidä selkä suorana ja laita varpaat alle niin, että pystyt uloshengityksellä nostamaan takapuolesi kohti kattoa. Jos kantapäät eivät yllä lattiaan asti, se ei haittaa. Myös polvet voi olla hieman koukussa. Paina kämmeniä kohti lattiaa ja pidä sormet levitettyinä.

Pidä selkä suorana ja kädet vahvoina. Hartiat eivät saisi olla korvissa ja toisaalta, rentouta niska. Pidä katse säärissä ja jännitä reisiä niin, että nostat etureisiä ylöspäin. Hengitä rauhallisesti sisään sekä ulos ja viivy asanassa 30 sekunnista minuuttiin.

 

2. Lankku (Phalakasana)

Mene alaspäin katsovaan koiraan ja siirrä painoa sisäänhengityksellä kohti käsiä niin, että vartalo suoristuu. Korjaa asentoa, jotta pystyt olemaan kokonaan suorana ja, jotta hartiat pysyvät ranteiden yläpuolella. Pidä sormet levitettyinä ja paina kämmenillä lattiaa.

Pidä jalat suorina ja redet jännitettyinä niin, että ajattelet polvitaipeiden kohoavan kohti kattoa ja etureisien nousevan ylöspäin. Pidä vatsassa hyvä tuki ja vedä lapaluita kohti selkää. Katse on matossa ja niskä pysyy pitkänä.

Lankku on minulle yksi haasteellisimmista asanoista, sillä oma selkäränkani ja esimerkiksi kyynärpääni ovat yliliikkuvat, joten minun on hankala saada ne pysymään suorina ja vahvoina. Lankussa kannattaa pysyä 30 sekuntia tai jopa minuutti ja hengittää rauhallisesti.

 

3. High Lunge Twist 

Seiso jalat lantion leveydellä, nosta sisäänhengityksellä kädet ylös ja taivuta uloshengityksellä eteenpäin. Astu toinen jalka sisäängityksellä pitkälle taakse ja pidä jalka suorana. Katso, että etujalan polvi ei mene nilkan etupuolelle vaan pysyy nilkan päällä.

Aseta vastakkainen käsi (jos vasen jalka on edessä, niin aseta oikea käsi) hartian alapuolelle tukijalan viereen. Sisäänhengityksellä nosta toinen käsi kohti kattoa ja kierrä samalla ylävartaloa niin, että tuntuu edelleen hyvälle. Katso kohti kattoa ja hengitä rauhallisesti.

Muista pitää hartiat ja niska rentona sekä painaa kämmenella lattiaa. Pidä takajalka suorana ja reisi jännitettynä niin, että ajattelet nostavasi etureittä ylöspäin ja polvitaivetta kohti kattoa. Pysy asanassa 30 sekunnissta minuuttiin ja toista sama toiselle puolelle.

 

4. Soturi 3 (Virabhadrasana III)

Seiso jalat lantion leveydellä ja nosta sisäänhengityksellä kädet kohti kattoa. Laske uloshengityksellä kädet rinnan eteen rukousasentoon. Taivuta ylävartaloa lantiosta asti eteenpäin ja pidä selkä suorana. Nosta samalla toinen jalka irti lattiasta niin, että jalkapohja osoittaa suoraan takaseinään.

Taivuta sen verran, että asana tuntuu hyvältä ja, että saat tasapainon pidettyä. Pida katse lattiassa yhdessä pisteessä ja ajattele, että tukijalka on juurrutettu lattiaan. Pidä molemmat jalat suorina ja ajattele, että nostan molempien jalkojen etureisiä ylöspäin. Pidä lantio mahdollisimman suorana yhdessä linjassa niin, ettei toinen pakara ole ylempänä kuin toinen.

Hengitä rauhallisesti ja pysy asanassa 30 sekunnista minuuttiin. Tee sitten sama toiselle puolelle.

 

5. Seated Twist (Marichyasana C)

Istu jalat suorassa ja asettele takapuolesi niin, että istuinluut pääsevät kunnolla lattiaan. Nosta toinen jalka toisen jalat yli ja pidä se koukussa reiden vieressä. Kierrä ylävartaloa vastakkaiseen suuntaan kohti takaseinää ja tue toinen käsi koukussa olevan jalan polveen.

Pidä katse takaseinässä ja sisäänhengityksellä pidennä selkärankaa kun taas uloshengityksellä voit ajatella kierron syvenevän. Pidä suorana oleva jalka suorassa ja ajattele painavasi polvitaivetta kohti lattiaa. Pysy kierrossa 30 sekunnista minuuttiin ja tee sama toiselle puolelle.

 

Hengityksen tahdissa

Muista hengittää rauhallisesti sisään sekä ulos ja mielellään nenän kautta. Jooga opettaa hyvin tehokkaasti hyödyntämään hengitystä liikkeiden ja asanoiden teossa. Sitä kannattaa todellakin käyttää avuksi, jotta asanoista ja joogaharjoituksesta saa kaiken irti.

Jos hengitys nenän kautta ei luonnistu tai tunnu hyvältä, hengitä juuri niin kuin sinusta tuntuu hyvältä. Pääasia, että muistat hengittää ja tehdä liikkeet hengityksesi tahdissa!

Täältä löytyy ensimmäinen joogapostaus, jossa on rauhoittavia asanoita ja täältä taas toinen.

-R

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

 

Tavallinen elämä, arki ja koti voi olla kaunista ja ihanaa. Ilo pitää ottaa irti elämän ja arjen pienistä asioista sekä hetkistä.

Meidän kodissa tavarat vaihtavat jatkuvasti paikkaa ja jokunen projekti on aina kesken tai ainakin suunnitteilla. Ruokareseptejä blogissa ei ehkä näy, mutta kotikosmetiikkaohjeita kyllä!

Tässä kodissa asuu kolmen lapsen äiti, joka on joogahullu luonnonkosmetiikkafani ja hänen miehensä sekä kahdeksanvuotias esikoistytär, viisivuotias pikkuveli sekä kolmevuotias pikkusisko. Mukana menossa on myös karvainen koirakaveri!

Lukijat ovat kertoneet blogin olevan elämänmakuinen ja se ilahduttaa kirjoittajaa kovasti. 

Tervetuloa seuraamaan!

Facebook

Instagram

Bloglovin

 

Yhteydenotot:
koti.kumpulassa@gmail.com

 


Blogin edelliset jutut löydät tämän linkin takaa.

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018
2017

Kategoriat