Olimme viime viikonloppuna vuorokauden risteilyllä Viking Linen M/S Viking Gracellä. Olemme kyseisellä laivalla risteilleet viimeksi kolmisen vuotta sitten ja pakko sanoa, että on kyllä edelleen erittäin hyvässä kunnossa tuo laiva! Eihän kyseessä tietenkään mikään vanha laiva olekaan, mutta silti yllätyin, kuinka se edelleen oli melkein kuin uusi. Tieseittekö muuten, että Grace on ensimmäinen hybridialus, joka liikkuu yhdistelmällä tuulityöntövoimaa ja nesteytettyä maakaasua?

Laiva lähti risteilylle lauantai-iltana vähän ennen yhdeksää Turun satamasta ja oli yöllä perillä Maarianhaminassa. Siitä se jatkoi matkaa Tukholmaan, jossa oli perillä aamulla. Tukholmasta matka jatkui melkeinpä heti takaisin Maarianhaminaan ja siitä Turkuun. Turussa olimme perillä sunnuntai-iltana vähän ennen kahdeksaa. Siitä sitten ajelimme takaisin Tampereelle.

Minulta toivottiin videota meidän laivareissusta, joten tässä sellainen nyt sitten olisi:

Me varasimme hytiksi Premium -hytin, jossa oli parivuode ja levitettävä sohva sekä kylpyhuone. Mahduimme hyttiin hienosti ja vanhimmat lapset nukkuivat vuodesohvalla ja pienin miehen ja minun välissä. Sohva tultiin levittämään ja lapset saivat pyyhkeet puhelinsoitolla ja samoin sohva myös kasattiin pois seuraavana aamuna. Kun sohva oli levitettynä, oli hytissä aika vähän tilaa, joten oli mukava, että sen sai takaisin kasaan päiväksi. Myös pienimmälle tuotiin petivaatteet ja pyyhe samalla soitolla.

Lapset saivat sänkyynsä ihanat Ville Viking -lakanat, joissa oli ilmeisen hyvä nukkua. Itse en nukkunut mitenkään hyvin, mutta se ei tullut kovinkaan suurena yllätyksenä. Minulla kestää aina hetki ennen kuin opin nukkumaan vieraassa paikassa. Esimerkiksi viikon lomallakin menee ensin muutama yö opetteluun ja sitten pikkuhiljaa opin nukkumaan. Nyt vielä oli lapsi samassa sängyssä meidän kanssamme, joten melkoista pyörimistä oli kyllä yö! Mutta onneksi lapset saivat nukuttua.

Lauantaina illalla menimme oikeastaan heti laivaan astumisen jälkeen syömään buffettiin ja olipahan muuten hyvä buffa! En ole liiemmin buffettien ystävä, mutta tämä oli kyllä todella, todella hyvä ja monipuolinen. Sekä lapset että aikuiset tykkäsivät ja se ei meidän porukan kanssa ole ihan yleistä! Buffan jälkeen pyörähdimme Tax Freessä ja menimme suihkun kautta nukkumaan.

Kaivelin kuvia ja huomasin, että en ollut ottanut yhtäkään kuvaa kokonaisesta ruoka-annoksesta, joten nämä ruokakuvat nyt ovat vähän niin ja näin. Mutta tosiaan, buffettia ja myöskin aamupalaa voin suositella! Premium -hyttiin kuului Premium -aamupala ja sen söimme Oscar á la Carte -ravintolassa. Aamupala oli monipuolinen, kahvi hyvää ja maisemat ihan huiput. Kuoharilasillinenkin kuului Premium -aamiaiseen.

Aamupalan jälkeen olikin sitten luvassa ajanviettoa laivalla. Kävimme kaupoissa, leikkipaikoissa ja kansilla. Ihmettelimme kannelta Maarianhaminaa ja lapset leikkivät kannen leikkipaikalla. Kahvillakin kävimme ja herkkuja tuli kyllä syötyä! Otimme lapsille Ville Viking -rannekkeet, joilla lapset saivat niin paljon mehua ja limua kuin jaksoivat juoda laivan kaikissa ravintoloissa. Lisäksi he saivat Ville Viking -mukit, yllätyslahjat ja jäätelöpuikot. Arvaatte varmaan, että oli melko hyvä setti!

Lounaspaikkaa arvoimme sunnuntaina aika kauan ja päätimme mennä ravintolaan nimeltä Frank's. Ravintola osoittautui sellaiseksi osittain itsepalvelupaikaksi ja tarjolla oli pitsaa, burgereita ja ramen -annoksia nyt ainakin. Itse söin ramen -annoksen ja se oli ihan hyvä. Ei loistava, mutta ei varsinaisesti valittamistakaan. Jos nyt saisin valita, menisimme ennemmin Oscar á la Carteen, sillä viimeksi ainakin siellä oli tosi hyvä ruoka.

Lounaan jälkeen menimme kahville ja jälkkäreille kahvilaan. Lapset olivat syöneet jo rannekkeisiinsa kuuluneet jätskit, joten taisivat tässä kohtaa syödä jo päivän toiset jälkkärit. Sitten taas oli vuorossa hieman leikkejä ja muuta lasten ajanviettoa. Iltapäivällä otettiin pieni lepohetki hytissä, sillä kaikilla oli lyhyt yö takanaan ja vielä oli ilta sekä ajomatka kotiin edessä. Mies taisi olla ainoa, joka hieman torkahti, mutta kyllä varmasti ihan pelkkä lepäily ja rauhassa piirtely teki lapsille hyvää.

Olimme varanneet jo laivalippuja tilatessamme yksityissaunan käyttöömme kahdeksi tunniksi iltapäivälle. Ajattelimme, että siinä kohtaa rupeaa jo väsymys painamaan ja tarvitaan jotain aktiviteettia. Saunahetki oli ihan huippu ja oli ihanaa päästää rauhalliseen, omaan, porealtaaseen, suihkuun ja saunaan. Saunalle oli tuotu myös vettä hedelmillä ja ilman sekä sitten aivan ihana hedelmälautanen. Hedelmät kyllä maistuvat hyvälle porealtaan ja saunan jälkeen!

Yksityissauna, allas ja suihku sekä muut siihen kuuluvat tilat olivat todella siistit ja puhtaat. Voin kuvitella, että valoisalla näkymät yksityissaunasta ja yleiseltäkin kylpyläpuolelta ovat ihan huiman hienot! Poraltaan äärellä oli yksi ikkuna ja istuskelualueen äärellä oli pari isoa ikkunaa, joista maisemia olisi pystynyt ihailemaan. Myös yleisen puolen porealtailla oli isot ikkunat ja altaiden sekä tavallisen saunan lisäksi myös lumiluola ja höyrysauna.

Meillä oli sauna varattuna iltapäivällä ja kun varauksemme loppui, olimmekin jo melkein Turussa. Olin pakannut hytissä tavarat jo valmiiksi, joten saunomisen jälkeen ei tarvinnut oikeastaan muuta kuin vain hakea laukut hytistä ja poistua laivasta. Iltapesut oli tehtynä valmiiksi ja puhtaat vaatteetkin vaihdettuna, joten kotona ei tarvinnut enää ennen nukkumaan menoa muuta kuin syödä iltapala, pestä hampaat ja vaihtaa yökkärit.

Pojan Graceltä ostama 350 palan "legolaivakin" koottiin heti seuraavana aamuna ja vaikka pikku-legot eivät minun alaani olekaan, laivasta tuli aika hieno! Lasten mielestä risteilyllä parasta oli karkit ja kylpylä. Itse tykkäsin hyvästä ruuasta ja tottakai siitä, että lapsilla oli niin kivaa. Kylpylä oli myös tosi ihana!

Vuorokauden risteily oli tähän väliin juuri sopiva pieni irtiotto arjesta ja lapset ovat jo suunnitelleet, että seuraavaksi tehdään "kahden yön" -risteily. Se voisi kyllä keväällä ollakin aika kiva! Voisi viettää päivän keväisessä Tukholmassa ja tosiaan pari yötä laivalla.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-R

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa

Tavallinen elämä, arki ja koti voi olla kaunista ja ihanaa. Ilo pitää ottaa irti elämän ja arjen pienistä asioista sekä hetkistä.

Meidän kodissa tavarat vaihtavat jatkuvasti paikkaa ja jokunen projekti on aina kesken tai ainakin suunnitteilla. Ruokareseptejä blogissa ei ehkä näy, mutta kotikosmetiikkaohjeita kyllä!

Tässä kodissa asuu kolmen lapsen äiti, joka on joogahullu luonnonkosmetiikkafani ja hänen miehensä sekä kahdeksanvuotias esikoistytär, viisivuotias pikkuveli sekä kolmevuotias pikkusisko. Mukana menossa on myös karvainen koirakaveri!

Lukijat ovat kertoneet blogin olevan elämänmakuinen ja se ilahduttaa kirjoittajaa kovasti.

Tervetuloa seuraamaan!

Instagram

Bloglovin

Yhteydenotot:
koti.kumpulassa@gmail.com

Blogin edelliset jutut löydät tämän linkin takaa.