Kirjoittelin aiemmassa postauksessani joogan melkeinpä mullistaneen maailmani. Kerroin, että jooga on tuonut minulle lisää itsehillintää, keskittymiskykyä ja mikä tärkeintä, jooga on opettanut hurjan paljon lempeyttä minua itseäni kohtaan.

Kerroin myös, että yksi haaveistani onkin kouluttautua joogaopettajaksi, mutta vielä ei ole ollut siihen sopivaa mahdollisuutta. Kerroin, että jos jokin ahdistaa tai stressaa minua, avaan joogamaton ja teen joogaharjoituksen tai ainakin muutaman rauhoittavan asanan.

Edellisessä postauksessa esittelin kuusi helppoa asanaa, jotka rauhoittavat mieltä ja helpottavat ahdistusta. Lupasin postaukselle jatkoa, joten tässä postauksessa esittelen viisi myöskin helppoa ja mieltä rauhoittavaa asanaa.

Kuten aiemmin kerroin, en ole joogaopettaja, joten ohjeet olen kirjoittanut oman kokemukseni kautta. Jos jokin asana ei tunnu hyvältä, älä tee sitä! Sen sijaan voit mennä joogatunnille tai kokeilla esimerkiksi Yogaia -nettijoogapalvelua.

Jos mahdollista, hengitä asanoissa ollessasi rauhallisesti nenän kautta. Jos se ei tunnu hyvältä, voit hengittää suunkin kautta tai vaikka nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Hengitä niin kuin sivusta tuntuu hyvältä!

 

1. Kissa-lehmä -sarja (Marjaryasana ja Bitilasana)

Asetu matolle nelinkontin niin, että olkapäät ja ranteet sekä lantio ja polvet ovat päällekkäin. Pidä selkä suorana ja sisäänhengityksellä nosta katsetta kohti kattoa, anna vatsan painua kohti lattiaa ja selän notkistua. Älä rasita niskaa liikaa vaan pidä pää kannateltuna ja kädet suorina. Tämä osa sarjasta on lehmä eli Bitilasana.

Uloshengityksellä siirrä katse kohti mattoa ja vedä napa sisään samalla kun pyöristät selkää kohti kattoa. Työnnä lattiaa käsillä ja pidä kädet suorina. Vedä leukaa hellästi kohti rintaa. Tämä osuus sarjasta on puolestaan kissa eli Marjaryasana.

Toista kissa-lehmä -sarjaa rauhallisen ja syvän hengityksesi tahdissa minuutin ajan.

 

2. Koiranpentu (Uttana Shishosana)

Asetu matolle nelinkontin niin, että olkapäät ja ranteet sekä lantio ja polvet ovat päällekkäin. Pidä selkä suorana. Kävele käsiä hieman eteenpäin, paina kämmeniä lattiaan ja laske rinta kohti mattoa. Selkä saa pyöristyä hieman ja otsan voi laskea mattoon. Hengitä rauhallisesti sisään sekä ulos ja pidennä selkärankaa jokaisella hengityksellä.

Pidä selkä sekä kädet pitkinä ja niska rentona. Paina kämmeniä ja jalkapöytiä lattiaan. Jalkaterät pysyvät samassa linjassa polvien kanssa. Hengitä rauhallisesti, pidä kädet aktiivisina ja pysy asanassa 30 sekuntia tai minuutin, jos se tuntuu hyvältä.

 

3. Lapsen lepoasento (Balasana)

Asetu matolle nelinkontin niin, että olkapäät ja ranteet sekä lantio ja polvet ovat päällekkäin. Tuo isovarpaat lähemmäs toisiaan ja laske sitten lantio kantapäiden päälle. Ylävartalo laskeutuu reisien päälle ja otsa mattoon. Kädet pysyvät suorina edessä. Hengitä rauhallisesti ja pidennä vartaloa jokaisella hengityksellä.

Voit avata polvia hieman leveämmälle ja laskea ylävartalon reisien väliin. Tee se versio, joka tuntuu sinusta parhaalta. Voit kokeilla laittaa kädet myös vartalon viereen ja jos otsa ei tunnu hyvältä matossa, voit kääntää pään sivulle. Jos teet niin, muista kääntää pää myös toisellekin sivulle.

Pysy asanassa minuutin verran.

 

4. Jalat seinällä (Viparita Karani)

Mene selinmakuulle ja nosta jalat koukussa rinnan päälle. Suorista jalat kohti kattoa ja koukista nilkat. Laita kädet vartalon sivuille tai hieman leväälleen matolle tai vaikkapa rinnan päälle. Voit laittaa alaselän alle korokkeen tai vaikka kädet, jos haluat. Asanan voi tehdä myös seinää vasten, jolloin jalat saavat levätä. Koukista polvia hieman, jos se tuntuu paremmalta.

Minä viihdyn asanassa parhaiten ilman koroketta tai seinää, mutta tee niinkuin sinusta tuntuu parhaalta. Viivy asanassa minuutin verran.

 

5. Päälläseisonta (Sirsasana)

Päälläseisonta on asana, joka rauhoittaa minun mieleni aina. Aina kun asiat ovat vinksallaan, seison hetken aikaa päälläni. Kuulostaa hölmöltä, mutta se toimii! Päälläseisontaa en ala nyt kenellekään neuvomaan tai opettamaan, sillä se on sen verran vaativa asana. En halua neuvoa ketään tekemään sitä väärin ja pahimmassa tapauksessa satuttamaan itseään. 

Mutta, jos taidat jo päälläseisonnan, tee se ja viivy siinä vaikkapa puoli minuuttia tai jopa minuutti. Johan helpottaa!

 

Kuvaaminen kannattaa

Asanoiden kuvaaminen on muuten todella tehokas tapa oppia omasta kehosta enemmän. Itse huomaan paljon korjattavaa tämän sekä edellisen postauksen kuvissa ja seuraavalla kerralla tiedän mitä teen toisin. Videointi on myös erinomainen tapa oppia oman kropan liikkumisesta ja mahdollisista virheasennoista enemmän.

Joogassahan ei ole tarvetta olla täydellinen tai tehdä asanoita täydellisesti, mutta esimerkiksi tuota päälläseisontaa helpottaa kummasti kun kiinnitän ensi kerralla enemmän huomiota siihen, että jalat osoittavat suoraan kohti kattoa. Nyt ne kallistuvat vasemmalle ja tasapainoa on niin todella vaikea löytää.

Suosittelen ihmeessä kokeilemaan joogaa! Kuten kirjoitin, jooga sopii ihan jokaiselle eikä esimerkiksi kukaan voi olla liian kankea aloittaaksen joogan. Käy lukemassa edellisen postauksen vinkit täältä ja tee muutama asana vaikka heti! 

 

-R

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (2)

Riika V.
Liittynyt15.9.2017

Mä jostain syystä pelkäsin pitkään päälläseisontaa enkä uskaltanut ruveta harjoittelemaan sitä. Hetken se otti ja mukaan kuului muutamat kaatumiset, mutta kyllä se kannatti! 👍🏼

Tosiaan, kuvaamalla huomaa aika hyvin, että miksi joku asana tuntuu hankalalta tai vaikealta. Itse oon ainakin melko toispuoleinen ja sen huomaa kyllä välillä tosi selkeesti. Tavoitehan ei tosiaan ole olla täydellinen, mutta itsellä ainakin on kova halu kehittyä! 😊

Mukavaa päivää ja kevättä sekä antoisia joogahetkiä! ☀

-R / Koti Kumpulassa

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

 

Tavallinen elämä, arki ja koti voi olla kaunista ja ihanaa. Ilo pitää ottaa irti elämän ja arjen pienistä asioista sekä hetkistä.

Meidän kodissa tavarat vaihtavat jatkuvasti paikkaa ja jokunen projekti on aina kesken tai ainakin suunnitteilla. Ruokareseptejä blogissa ei ehkä näy, mutta kotikosmetiikkaohjeita kyllä!

Tässä kodissa asuu kolmen lapsen äiti, joogahullu luonnonkosmetiikkafani, joka ei ihan vielä osaa letittää hiuksiaan, hänen miehensä ja heidän kahdeksanvuotias tyttärensä, neljävuotias pikkuveli sekä kaksivuotias pikkusisko.

Lukijat ovat kertoneet blogin olevan elämänmakuinen ja se ilahduttaa kirjoittajaa kovasti. 

Tervetuloa seuraamaan!

Facebook

Instagram

Bloglovin

 

Yhteydenotot:
koti.kumpulassa@gmail.com

 


Blogin edelliset jutut löydät osoitteesta:
http://www.lily.fi/blogit/koti-kumpulassa

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018
2017

Kategoriat

Instagram