Rakastan joogaa. Se on tuonut minulle lisää itsehillintää, keskittymiskykyä ja mikä tärkeintä, jooga on opettanut hurjan paljon lempeyttä minua itseäni kohtaan. Yksi haaveistani onkin kouluttautua joogaopettajaksi, mutta vielä ei ole ollut siihen sopivaa mahdollisuutta.

Nykyään, jos jokin ahdistaa tai stressaa minua, avaan joogamaton ja teen joogaharjoituksen. Aina ei ole aikaa kokonaiselle harjoitukselle, mutta onneksi joogaa voi tehdä koska vain. Kotona ainakin se on todella helppoa!

Jos jooga ei entuudestaan ole tuttua, kannattaa ihan ehdottomasti kokeilla. Itse aloitin joogamisen kotona Yogaia -nettipalvelun kautta ja voin suositella sitä jokaiselle. Sieltä löytyy tunteja niin aloittelijoille kuin jo pidempäänkin jooganneille.

Kokosin yhteen 11 helppoa jooga-asanaa, joiden on kerrottu rauhoittavan ja vähentävän ahdistusta. Tässä postauksessa on niistä kuusi ja seuraavassa postauksessa sitten loput viisi.

En ole joogaopettaja, joten ohjeet olen kirjoittanut oman kokemukseni kautta. Jos jokin asana ei tunnu hyvältä, älä tee sitä! Sen sijaan voit mennä joogatunnille tai kokeilla esimerkiksi Yogaian nettijoogaa.

Jos mahdollista, hengitä asanoissa ollessasi nenän kautta, mutta jos se ei tunnu hyvältä, voit hengittää suunkin kautta.

 

1. Helppo istuma-asento (Sukhasana)

Istu jalat joko ristittyinä tai lotusasennossa ja tarvittaessa ota takapuolen alle vaikkapa tyyny. Suorista selkä ja nosta kädet rinnan eteen rukousasentoon (Anjali Mudra). Sulje silmät ja keskity hengittämiseen. Hengitä mieluiten nenän kautta sisään ja ulos. Ensimmäiset hengitykset voit tehdä niin, että hengität nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. 

Viivy asanassa noin 30 sekuntia ja vaihda jalat toisin päin. Suorista selkä ja nosta kädet takaisin ruokousasentoon. Viivy toiset 30 sekuntia.

 

2. Eteentaivutus istuen (Paschimottanasana)

Istu lattialla ja suorista jalat. Liikuttele takapuoltasi hieman, jotta istuinluut pääsevät kunnolla lattialle. Suorista selkä ja nosta kädet ylös. Hengitä sisään ja pidennä itsesi niin, että selkäsi on suora. Uloshengityksellä taivuta eteenpäin kohti varpaitasi. Muista pitää jalat kokoajan aktiivisena, varpaat kohti kattoa ja ikään kuin painaa polvitaipeita kohti lattiaa.

Muista, että tärkeää ei ole saada päätä sääriin vaan taivuttaa eteenpäin juuri sen verran kuin itsestä tuntuu hyvältä. Muista hengittää ja pitää jalat aktiivisena. Pysy asanassa noin minuutin verran.

 

3. Puu (Vrksasana)

Seiso tukevasti jalat vierekkäin. Nosta toista jalkaa tukijalkaa pitkin niin, että varpaat pysyvät lattiassa. Kun tasapaino alkaa löytyä, nosta jalkaa tukijalkaa pitkin hieman ylemmäs. Tarkoitus olisi saada nostettua jalka niin ylös kuin mahdollista. Jalkaa ei kuitenkaan kannata pitää polvinivelen kohdalla, sillä se rasittaa polvea turhaan.

Kun olet löytänyt oman kohtasi, nosta kädet rukousasentoon ja hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja ulos. Muista pitää katse jossakin kiintopisteessä, tukijalka kunnolla juurrutettuna lattiaan ja selkäranka suorassa. Pysy asennossa 30 sekuntia ja vaihda jalkaa.

 

4. Soturi 2 (Virabhadrasana II)

Seiso jalat vierekkäin ja astu toinen jalka pitkälle taakse niin, että varpaat osoittavat ulospäin. Kantapäät pysyvät samassa linjassa ja lantio sekä ylävartalo saavat aueta. Pidä jalat suorina, hengitä sisään ja nosta kädet sivuille. Pidä kädet pitkinä niin, että toinen käsi osoittaa edessä olevan jalan suuntaan ja toinen takajalan suuntaan.

Uloshengityksellä koukista edessä olevaa jalkaa sen verran, että asento tuntuu hyvältä ja vahvalta. Pidä huoli, että edessä olevan jalan polvi ei mene nilkan etupuolelle kun syvennät asentoa vaan, että se pysyy nilkan päällä. Pidä suorana oleva jalka vahvana, suorana ja aktiivisena painamalla jalkapohjaa lattiaan ja ajattelemalla, että nostat etureittä ylöspäin.

Pysy asanassa noin 30 sekuntia, pura asana ja toista toisella puolella.

 

5. Eteentaivutus seisten (Uttanasana)

Seiso jalat vierekkäin lantion leveydellä ja nosta kädet ylös kattoa kohti sisäänhengityksellä. Uloshengityksellä taivuta ylävartaloa eteenpäin lantiolta asti, ei vain vyötäröltä. Pidä selkä suorana ja taivuta eteenpäin sen verran kuin tuntuu sopivalta. Pidä jalat mahdollisimman suorana, mutta koukista niitä hieman, jos se tuntuu paremmalta.

Sisäänhengityksellä suorista selkää ja liu'uta käsiä nilkoille tai säärille. Pidä selkä suorana. Uloshengityksellä palaa eteentaivutukseen ja jos tuntuu hyvältä, voit ottaa käsillä vastakkaisista kyynärpäistä kiinni. Sisäänhengityksellä pidennä selkää ja uloshengityksellä syvennä taivutusta, jos mahdollista. Pidä niska rentona.

Pysy asanassa noin 30 sekuntia tai minuutin verran. Pääasia, että tuntuu hyvältä.

 

6. Kotka (Garudasana)

Seiso jalat lantion leveydellä ja siirrä paino toiselle jalalle. Nosta toista jalkaa hieman ja hae tasapaino. Koukista tukijalkaa ja nosta toinen jalka sen yli. Kierrä jalka vielä säären takaa, jos se tuntuu hyvältä. Jos ei, voit vain nostaa jalan tukijalan yli ja laskea varpaat mattoon.

Jos sinulla on vasen jalka tukijalkana, kierrä oikea käsivarsi vasemman käsivarren alle ja paina sitten kämmenet yhteen. Sormenpäät osoittavat ylöspäin. Jos kädet eivät mene ihan kokonaan ympäri, voit jättää ne siihen pisteeseen kuin tuntuu hyvältä. Kuten huomaatte, en ole ammattilainen, sillä minulla on kädet tässä kuvassa väärinpäin!

Hengitä rauhallisesti ja istu hieman syvemmälle asanaan. Pidä olkavarret lattian suuntaisesti ja sormet osoittavat suoraan kohti kattoa. Pysy asanassa 30 sekuntia ja toista sama toiselle puolelle.

 

Jooga sopii jokaiselle

Muista, että kukaan ei ole esimerkiksi liian kankea aloittamaan joogaa. Joogassa ei todellakaan tarvitse olla tietynlainen vaan jooga sopii ihan jokaiselle. Joogassa ei verrata itseään muihin tai muita itseensä. Siinä keskitytään täysin omaan olotilaan ja oman kehon tuntemuksiin. Joogassa tavoitellaan oman kropan sekä mielen hyvinvointia ja kuunnellaan vain omaa kehoa.

Itselläni oli ennen kuin joogaan tutustuin, aivan väärä kuva koko joogasta. Olin kuvitellut sen olevan hyvin ankaraa ja vaativaa kropalle, mutta väärässä olin. Jooga on kaikkea muuta! Se on lempeää, hellivää ja eheyttävää. Jooga todella hoitaa kehoa sekä mieltä ja niiden yhteyttä.

Toki joogaharjoitus voi olla hyvinkin haastava ja rankka fyysisesti, jos niin haluaa. Joogassa onkin parasta juuri se, että teet itse valinnan, mitä harjoitukseltasi haluat. Fyysisesti rankka harjoitus vaatii paljon myös mieleltä, sillä vaativammat asanat vaativat hurjan paljon keskittymistä.

Ei muuta kuin joogaamaan!

Joogasarjani muut postaukset löydät tästä:
Mieli rauhalliseksi näillä helpoilla jooga-asanoilla (osa 2).
Energiaa päivään: Viisi helppoa jooga-asanaa (osa 1).

 

-R

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (4)

-Helen
1/4 | 

Muistan kuinka ensi kertaa tein tuota puu-asentoa enkä millään meinannut pysyä tasapainossa :D
Nopeasti sitä kuitenkin kehittyy.
Täällä myös kotijoogan epäsäännöllinen harrastaja.

Riika V.
Liittynyt15.9.2017

Kiva kuulla muistakin kotijoogeista! :)

Todellakin, nopeasti sitä kehittyy ja on hienoa kuinka voi aina välillä yllättää itsensä tekemällä jotain, mihin ei vielä eilen pystynyt.

-R / Koti Kumpulassa

Aloitteleva kotijoogaaja
2/4 | 

Hei kiitos näistä kuvallisista ohjeista, olen etsinyt tällaisia ikuisuuden kera järkevien ohjeiden. Kiitos ihan valtavasti!

Riika V.
Liittynyt15.9.2017

Ole hyvä! Toivottavasti näistä on apua ja ovat tarpeeksi selkeitä. On yllättävän vaikeaa kirjoittaa sanoiksi liikkeitä!

Huomasitko muuten jo muut joogasarjan postaukseni? Linkitän ne varalta tähän, jos haluat lukea nekin!
Mieli rauhalliseksi näillä helpoilla jooga-asanoilla (osa 2)
Energiaa päivään: Viisi helppoa jooga-asanaa (osa 1)

Mukavaa sunnuntain jatkoa ja ihanaa alkuviikkoa!

-R / Koti Kumpulassa

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

 

Tavallinen elämä, arki ja koti voi olla kaunista ja ihanaa. Ilo pitää ottaa irti elämän ja arjen pienistä asioista sekä hetkistä.

Meidän kodissa tavarat vaihtavat jatkuvasti paikkaa ja jokunen projekti on aina kesken tai ainakin suunnitteilla. Ruokareseptejä blogissa ei ehkä näy, mutta kotikosmetiikkaohjeita kyllä!

Tässä kodissa asuu kolmen lapsen äiti, joka on joogahullu luonnonkosmetiikkafani ja hänen miehensä sekä kahdeksanvuotias esikoistytär, viisivuotias pikkuveli sekä kolmevuotias pikkusisko. Mukana menossa on myös karvainen koirakaveri!

Lukijat ovat kertoneet blogin olevan elämänmakuinen ja se ilahduttaa kirjoittajaa kovasti. 

Tervetuloa seuraamaan!

Facebook

Instagram

Bloglovin

 

Yhteydenotot:
koti.kumpulassa@gmail.com

 


Blogin edelliset jutut löydät tämän linkin takaa.

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018
2017

Kategoriat