Joogapostaukseni jatkuvat energisoivilla jooga-asanoilla. Ne ovat helppoja tehdä vaikka keskellä päivää tai olohuonetta ja tärkeintä on, että teet ne niin kuin sinusta tuntuu hyvältä. Itseään ei saa väkisin vääntää mihinkään asentoon!

Olen aiemmissakin postauksissa kertonut, että en ole joogaopettaja ja nämä joogaohjeet on tehty omien kokemuksieni perusteella. Jos jokin ei tunnu hyvältä tai toisaalta, jos jooga alkaa kiinnostaa, kannattaa mennä joogatunnille tai esimerkiksi kokeilla Yogaia -nettijoogasalia. Itse olen sitä käyttänyt monta vuotta!

Joogaopettajan koulutus minulla on yhtenä haaveena ja sen haluaisin kyllä joskus vielä toteuttaa. Vielä sen aika ei ole tullut, mutta ehkä se tulee vielä jonain päivänä!

Joogatessa kannattaa hengittää mahdollisimman rauhallisesti ja mielellään nenän kautta. Jos se ei tunnu hyvältä, hengitä niin kuin hyvältä tuntuu. Pääasia on, että hengität rauhallisesti ja liikut hengityksen tahdissa.

 

1. High Lunge, Crescent Variation (Ashta Chandrasana)

Seiso jalat lantion leveydellä, nosta sisäänhengityksellä kädet ylös ja taivuta uloshengityksellä eteenpäin. Astu toinen jalka sisäängityksellä pitkälle taakse ja pidä jalka suorana. Katso, että etujalan polvi ei mene nilkan etupuolelle vaan pysyy nilkan päällä.

Nosta vartalo ylös ja kohota kädet kohti kattoa. Katse voi seurata myös käsiä kohden ja jos tuntuu siltä, että haluat taivuttaa ylävartaloa taakse, tee niin kevyesti. Muista pitää hartiat ja niska rentona sekä painaa etujalalla tasaisesti lattiaa.

Pidä takajalka suorana ja reisi jännitettynä niin, että ajattelet nostavasi etureittä ylöspäin ja polvitaivetta kohti kattoa. Pidä myös lantio suorassa linjassa niin, ettei se aukea takajalan mukana. Pysy asanassa 30 sekunnista minuuttiin ja toista sama toiselle puolelle.

 

2. Extended Triangle Pose (Utthita Trikonasana)

Seiso jalat vierekkäin ja astu toinen jalka noin 1,5 metriä taaksepäin. Nosta molemmat kädet sivuille kämmenet alaspäin ja käännä takana olevan jalan varpaat 90 astetta sivulle päin. Katso, että kantapäät ovat samassa linjassa toistensa kanssa.

Uloshengityksellä pidennä vartaloa ja taivuta sitä lonkasta, ei vyötätöstä, eteenpäin. Voit pitää alaspäin menevän käden kevyesti vaikka säärellä, jossei se yllä lattiaan asti. Tarkoitus ei ole nojata koko painoa etujalkaan tai lattiaan vaan pitää selkä suorana ja keskivartalo vahvana.

Käännä etujalan sisäreittä ikään kuin ulospäin ja nosta etureittä sekä polvilumpiota ylöspäin. Etujalan polvi voi olla hieman koukussa, jos se tuntuu paremmalta. Jännitä myös takajalka nostamalla etureittä ja polvilumpiota ylöspäin ja pidä jalkapohjat tiukasti lattiassa.

Toinen käsi osoittaa kohti kattoa ja katse seuraa perässä, jos se tuntuu hyvältä. Pidä molemmat kädet sekä selkä suorina ja ajattele, että häntäluu suoristuu myös. Pysy asanassa 30 sekunnista minuuttiin ja tee sama toiselle puolelle.

 

3. Kobra (Bhujangasana)

Asetu mahalleen makuulle laske otsa lattiaan. Aseta kämmenet olkapäiden alle ja vedä käsivarsia kylkiä kohden. Pidä niska pitkänä ja suorista jalkoja painamalla niitä lattiaan. Paina lantio ja varpaat lattiaan, jännitä reisiä ja rentouta takapuoli.

Vedä lapaluita kohti häntäluuta ja sisäänhengityksellä hitaasti suorista hieman käsiä ja nosta ylävartaloa. Nosta rintaa vain sen verran, että häpyluu pysyy tukevasti lattiassa. 

Itse tykkään laskea käsivarret lattiaan kun löydän oikean taivutuksen selässä ja hengittelen siinä rauhallisesti. Jos haluan taivuttaa selkää oikein paljon, pidän kämmenet lattiassa ja suoristan käsiä. Minulla Kobra tuntuu parhaalta kun pidän sen matalana ajattelen selkään enemmän pituutta kuin taivutusta.

Alaselkään ei saa kohdistua painetta ja hartiat täytyy muistaa pitää rentoina. Jalat pysyvät vahvoina ja asanassa voi viipyä noin 30 sekuntia tai toki kauemminkin, jos se tuntuu hyvältä. Muista hengittää rauhallisesti ja uloshengityksellä laskea rinta alas kun olet viipynyt asanassa tarpeeksi kauan.

 

4. Syväkyykky (Malasana)

Seiso matonleveydellä ja avaa varpaita maton ulkoreunoja kohden. Jalkaterien ei tarvitse avautua niin paljon kuin minulla kuvassa, mutta avaa niitä sen verran kuin tuntuu sopivalta. Oma balettitaustani mahdollistaa sen, että jalata aukeavat suhteellisen hyvin.

Uloshengityksellä koukista polvia ja laskeudu alaspäin. Polvien pitää mennä samaan suuntaan varpaiden kanssa, eikä niissä saa tuntua kiertoa tai painetta. Ajattele, että istuinluut osoittavat kohti lattiaa. Kantapäiden täytyisi pysyä maassa, mutta jos niin ei käy, aseta joogatiili tai vaikka kasa kirjoja tai vaikka rullattu pyyhe kantapäiden alle.

Paina kyynärpäillä tai olkavarsilla hyvin kevyesti sisäreisiä taaksepäin ja ajattele, että istuinluut laskevat alemmas kohti lattiaa. Ylävartalo saa olla hieman etuviistossa ja laita kädet rinnan eteen rukousasentoon, jos se tuntuu hyvältä. Paina kämmeniä toisiaan kohti ja nosta rintalastaa ylöspäin.

Hengittele asanassa rauhallisesti ja ajattele, että jokaisella uloshengityksellä istut alemmas kohti lattiaa ja syvennät kyykkyä entisestään. Asanassa voit viipyä 30 sekunnista minuuttiin ja kun olet valmis, sisäänhengityksellä voit nousta ylös.

 

Rakkaudesta omaan vartaloon

Jooga on opettanut minua kunnioittamaan sekä rakastamaan omaa vartaloani ja toisaalta myös itseäni ihan kokonaisuutena. Jooga on ihan huippuhyvä liikuntamuoto, mutta se tarjoaa harjoitusta myös henkisellä puolella. Jooga vaatii niin hurjan paljon keskittymistä ja jo se, että keskityt johonkin aivan täysillä, auttaa sinua unohtamaan kaiken muun. Se on melko terapauttista!

Jooga on toisaalta hyvin haastavaa, mutta joogassa ei kuulu verrata itseään tai omaa suoristustaan kehenkään muuhun tai kenenkään muun suoritukseen. Joogassa on aivan mahtavaa huomata oma kehityksensä. Se, että eilen ei pystynyt johonkin, johon tänään pystyy, on upeaa!

On ihana nähdä omassa kehossa tapahtuvat muutokset, joita jooga saa aikaan. Ja se mikä siinä on niin ihanaa, on, että ne muutokset ovat lempeyden ja oman kehon rakastamisen tulos. Eivät lopputulosta siitä, että omaa kehoa on rääkätty ja inhottu.

Ihanaa viikonloppua!

 

-R

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (2)

Kovaa rakkautta
1/2 | 

Eli jos vaikka treenaa kovaa omasta halustaan vaikka painoilla on huono homma ja laji väärä? Kun rakkaudesta ja kuitenkin vie itsensä äärirajoille, rakkaudesta vahvoihin lihaksiin, jotka saavat näkyä, vahvaan itseensä ja oman näköiseen tekemiseen ja voimaan? On ok tykätä joogasta, mutta samalla ajatuksen tasolla muiden liikuntamuotojen dissaaminen ei ole ok. Ei ole parempaa eikä huonompaa kuten ei ihmisiäkään. Tämä olisi toimiva postaus, jollei olisi liian yksipuolinen sen suhteen, että vain jooga täyttää nämä tunnusmerkit ja ovat ainoa oikea tie itsensä rakastamiseen sekä lempeyteen. Namaste 🙏

Riika V.
Liittynyt15.9.2017

Ei. Jos tekee kaiken, mitä luettelit, rakkaudesta omaan kehoon ja omaan itseen, ei todellakaan ole väärä laji. Ei kai laji voi koskaan olla väärä, mistä niin päättelit? Ainoastaan se on mielestäni väärin, että inhoaa vartaloaan tai jotain kohtaa siinä. Itse olen sitäkin valitettavasti tehnyt ja jooga on opettanut tilalle itsensä ja kehonsa rakastamisen taidon. Leppoisaa sunnuntaita! Namaste. 🙏🏼

-R / Koti Kumpulassa

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

 

Tavallinen elämä, arki ja koti voi olla kaunista ja ihanaa. Ilo pitää ottaa irti elämän ja arjen pienistä asioista sekä hetkistä.

Meidän kodissa tavarat vaihtavat jatkuvasti paikkaa ja jokunen projekti on aina kesken tai ainakin suunnitteilla. Ruokareseptejä blogissa ei ehkä näy, mutta kotikosmetiikkaohjeita kyllä!

Tässä kodissa asuu kolmen lapsen äiti, joka on joogahullu luonnonkosmetiikkafani ja hänen miehensä sekä kahdeksanvuotias esikoistytär, viisivuotias pikkuveli sekä kolmevuotias pikkusisko. Mukana menossa on myös karvainen koirakaveri!

Lukijat ovat kertoneet blogin olevan elämänmakuinen ja se ilahduttaa kirjoittajaa kovasti. 

Tervetuloa seuraamaan!

Facebook

Instagram

Bloglovin

 

Yhteydenotot:
koti.kumpulassa@gmail.com

 


Blogin edelliset jutut löydät tämän linkin takaa.

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018
2017

Kategoriat