Kirjoitukset avainsanalla corelihakset

 

Olen saanut monta viestiä, joissa on kysytty, että voisinko tehdä muutaman postauksen, jossa voisin antaa ohjeita corea eli käytännössä keskivartaloa vahvistaviin jooga-asanoihin. Olen kaikkiin vastannut, että totta kai voin ja niin aion kyllä tehdäkin!

Arvostan sitä todella, että edelliset jooga-aiheiset postaukseni sekä ohjeeni ovat olleet mieluisia ja on ihan huippua, että niitä on pyydetty jopa lisää! Kiitos siis siitä. Kysykää ja pyytäkää jatkossakin, jos tulee mieleen jotain, mistä toivoisitte minun kirjoittavan!

Ennen kuin teen postausta, jossa neuvon omat, corea vahvistavat suosikkiasanani, haluan kertoa muutaman syyn miksi corelihakset ovat meille niin tärkeät. Eli miksi niitä kannattaa vahvistaa ja mitä hyötyä niistä on. Ja nyt en todellakaan puhu enkä kirjoita ulkonäköseikoista vaan paljon merkittävimmistä asioista!

 

 

Mitkä lihakset kuuluvat corelihaksiin?

Corelihaksista puhuttaessa on yleensä kyse kaikista vatsan, lantion ja selän lihaksista. Monesti puhutaan vain coresta, mutta tarkoitetaan kuitenkin corelihaksia. Core yksinään tarkoittaa käsittääkseni anatomisesti kuitenkin ylä- ja keskivartalon rakenteita. En todellakaan ole mikään anatomian asiantuntija, mutta näin olen ymmärtänyt.

Minun ainakin tulee puhuttua ja kirjoitettua vaikkapa coretreenistä kun tarkoitan corelihaksia vahvistavaa treeniä. Toisin sanoen tarkoitan siis keskivartalotreeniä eli vatsa- ja selkälihastreeniä. Siis kun sanon (tai kirjoitan) virheellisesti vain core, tarkoitan corelihaksia.

 

 

Mihin corelihaksia tarvitaan?

Coretreeneistä puhutaan joka puolella ja niitä tulee itsekin tehtyä. Minusta on kuitenkin hyvä muistaa, että coren tehtävä ei ole näyttää hyvältä sixpackeineen vaan ihan oikeasti sillä on todella tärkeitä tehtäviä tässä kokonaisuudessa nimeltään ihminen.

Corelihakset nimittäin:

  • tukevät ja ylläpitävät selkärangan asentoa
  • kontrolloivat ja tekevät mahdollisiksi meidän liikkumistamme
  • saavat aikaan vartalomme liikkumista
  • pitävät yllä meidän tasapainoamme
  • osallistuvat hengitykseemme
  • vaikuttavat ryhtiimme
  • olen joskus jostain lukenut myös, että ne vaikuttaisivat jopa ruoansulatukseemmekin.

Core  on englannista suomennettuna ydin  ja se kuvastaa mielestäni hyvin sitä, mitä corelihakset ovat. Ne ovat meidän ydinlihaksemme, jotka mahdollistavat esimerkiksi minun joogaharjoituksissani melkeinpä kaikki liikkeet ja asanat (asennot). 

Käsillä tasapainoilut, yhden jalan varassa työskentely tai vaikkapa päällä- ja käsilläseisonta-asanat vaativat paljon meidän coreltamme. Vahvat corelihakset mahdollistavat nämä sekä monet muut harjoitukset ja toisaalta myös suojaavat kehoa loukkaantumisilta. Monissa asanoissa corelihakset kannattelevat meitä ja antavat meille vahvan tuen. 

 

 

Muista vahva core  kun horjuttaa

Monesti kun teen tasapainoa vaativia jooga-asanoita ja meinaan horjua, muistan sanat vahva core. Kun aktivoin corelihasten kannatuksen, on minulla paljon parempi tasapaino. Toki on päiviä, jolloin ei vain tasapaino pysy, mutta ilman vahvaa corea, ei se pysy minään päivänä.

Näin joogan kautta asiaa tarkasteltuna, minusta corelihaksilla on aivan valtavan suuri merkitys asanassa kuin asanassa. Niitä tarvitaan jo ihan siinä kun seistään suorassa ja aloitellaan harjoitusta. Ilman corea olisi ryhti aivan lysyssä eikä oikein pystyssäkään pysyisi.

Corelihakset ovat siis minusta erittäin tärkeässä osassa meidän kehoamme ja niitä on syytäkin vahvistaa. Itse ainakin teen coretreenejä, jotta pystyn kehittymään joogaharjoituksissani ja jonain päivänä opin tekemään jooga-asanoita, joista tällä hetkellä haaveilen. Vahvistamalla corelihaksiani, pystyn niihin vielä jonain päivänä!

 

 

Core kuntoon

Tykkään itse perustreeninä tehdä paljon corea vahvistavia asanoita ja tasapainoiluja, jotta saisin itsekin jonain päivänä coren kuntoon. Ajattelin tosiaan lukijatoiveiden pohjalta tehdä postauksen tai pari omista suosikkiasanoistani sekä liikesarjoista, joilla tykkään corelihaksia vahvistaa eli palaamme coreasioihin vielä uudemman kerran!

Omalla kohdalla lisätarpeen vahvoille corelihaksille tuo yliliikkuvuus, joka vaatii todella paljon tukea esimerkiksi juuri näiltä corelihaksilta. Myös tästä syystä tykkään keskittyä corelihasten vahvistamiseen.

Tästä löydät aiemmat joogaohjeeni:

 

Nyt kuitenkin toivottelen ihanaa viikkoa kaikille!

 

-R

 

Kommentit (2)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

 

Tavallinen elämä, arki ja koti voi olla kaunista ja ihanaa. Ilo pitää ottaa irti elämän ja arjen pienistä asioista sekä hetkistä.

Meidän kodissa tavarat vaihtavat jatkuvasti paikkaa ja jokunen projekti on aina kesken tai ainakin suunnitteilla. Ruokareseptejä blogissa ei ehkä näy, mutta kotikosmetiikkaohjeita kyllä!

Tässä kodissa asuu kolmen lapsen äiti, joka on joogahullu luonnonkosmetiikkafani ja hänen miehensä sekä kahdeksanvuotias esikoistytär, viisivuotias pikkuveli sekä kolmevuotias pikkusisko. Mukana menossa on myös karvainen koirakaveri!

Lukijat ovat kertoneet blogin olevan elämänmakuinen ja se ilahduttaa kirjoittajaa kovasti. 

Tervetuloa seuraamaan!

Facebook

Instagram

Bloglovin

 

Yhteydenotot:
koti.kumpulassa@gmail.com

 


Blogin edelliset jutut löydät tämän linkin takaa.

 

Blogiarkisto

2019
2018
2017

Kategoriat