Kirjoitukset avainsanalla käsimatkatavaroihin mahtuvat matkarattaat

 

Ostin reissua varten uudet matkarattaat ja valitsin Milla & Måns SoMa  -rattaat, sillä ne taittuvat niin pieneen kasaan, että mahtuvat lentokoneessa käsitavarahyllylle. Minä tykkään ottaa rattaat aina koneelle asti, jos se suinkin on mahdollista, sillä silloin lapsi on rattaissa turvallisesti paikoillaan eikä häntä toisaalta tarvitse silloin kantaa sylissäkään.

En tiedä olisiko tällä kertaa saanut edes viedä rattaita koneelle asti, sillä Kroatian päässä lento laskeutui niin lähelle kenttää, että kävelimme suoraan "putkesta" kentälle. Rattaat olisi siis Helsingissä heitetty (kirjaimellisesti heitetty) ruumaan joko jo tiskillä tai viimeistään koneella ja sitten Dubrovnikissa olisimme saanet (toivottavasti ehjät) rattaat matkatavarahihnalta.

Dubrovnikissa lento lähti niin, että kävelimme suoraan kentältä "putkea" pitkin koneeseen eli rattaita ei olisi pystynyt jättämään koneen ulkopuolelle ruumaan heitettäviksi. Ne olisi varmasti pistetty sinne jo tiskillä muiden matkatavaroiden kanssa ja kaksivuotias olisi saanut kävellä itse kentällä tai sitten hän olisi ollut jonkun sylissä.

Nyt saimme pitää lapsen rattaissa ihan viimemetreille asti ja ennen viimeistä lippujen sekä passien tarkastusta, laitoin rattaat kasaan sekä kassiin ja nostin sitten koneessa hyllylle. Kun lento oli laskeutunut, avasin rattaat heti kentällä sisällä ja lapsi pääsi (omasta mielestään joutui) rattaisiin. Nopeasti hän yleensä kuitenkin rauhottuu rattaisiin eikä se pieni mielenosoituksellinen huuto mitään haittaa.

 

 

Lensimme Norwegianilla  ja Helsinki-Vantaalla sovitin rattaita Norwegianin edustajan kanssa käsimatkatavarakehikkoon. Tiedättekö se sellainen kehikko, jonka sisään laukun pitää mahtua, jotta sen saa ottaa koneeseen sisälle ja laittaa käsimatkatavarahyllylle? No, rattaat olivat ehkä sentin-pari liian leveät ja ajattelin, että no niin, siinäkö se sitten oli.

Edustaja kuitenkin käytti maalaisjärkeään ja sanoi, että rattaat voi ihan hyvin ottaa koneeseen, sillä kyse oli tosiaan siitä sentistä, parista. Kasasin rattaat uudelleen ja jatkoimme matkaa. Hyvin mahtuivat koneen "hattuhyllylle" ja olivat mukavasti kokoajan käytettävissä! Ja ennen kaikkea ehjänä. Sekään ei ole aina ihan niin yksinkertaista.

Meidän yhdet rattaat hajosivat lentokentällä tai koneessa juurikin niiden ollessa ruumassa ja tästä syystä otan rattaat tästä eteenpäin mielummin käsimatkatavaroihin. Matkavakuutus niistä sitten korvasi kyllä, mutta olisi melko kurja yllätys, jos rattaat olisi runnoutuneet käyttökelvottomiksi jo loman alkajaisiksi. Lentoyhtiöiden mukaan rattaiden täytyy olla ruumassa kovassa laukussa, mutta lastentarvikeliikkeestä ihmeteltiin, että mistähän sellaisia oikein löytyy.

Nämä SoMat ostin nyt Verkkokauppa.com:sta ja ne toimitettiin Pirkkalan myymälään alle vuorokaudessa tilaamisesta. Hinta oli piirun verran alle 200 euroa ja pakettiin sisältyi rattaiden lisäksi kantokassi, hyttysverkko ja sadesuoja. Meidän hyttysverkko tosin taisi olla virheellinen kun siitä vaikutti puuttuvan kuminauha. Täytyy laittaa kyselyä Verkkokauppaan niin asia selviää varmasti. 

 

 

Rattaat olivat paketissa heti käyttövalmiina, joten ei muuta kuin suojapehmusteet pois ja käyttöön. Takarenkaat täytyy muuten aina irroittaa, jos haluaa rattaat kaikkein pienimpään kasaan, mutta se on onneksi tosi helppoa. Ehkä vähän ällöttävää kyllä irroittaa likaisia renkaita, joilla on rullailtu kaupoissa, lentokentillä, vessoissa ja kaduilla. Ällöä, mutta vaivatonta.

Takarenkaiden kanssa rattaat eivät mahdu lentokoneen käsimatkatavaroihin, mutta auton takakonttiin ym. ne voi kyllä taittaa niin, että renkaat ovat paikoillaan. Rattaat vievät takakontistakin todella vähän tilaa! Kasaus vaatii hieman harjoittelua ja ei ole mikään kaikkein näppärin operaatio, mutta onnistuu kyllä loppujen lopuksi varsin nopeasti. Tosin yhdellä kädellä niitä ei kasaan saa.

Kun rattaat avaa, täytyy olla huolellinen, että kaikki nivelet naksahtavat lukkoon. Huomasin, että meillä oli työntöaisa ja kuomu avattu puolihuolimattomasti, jolloin painonapit olivat jääneet puoliksi sisäänpainuneiksi ja päässet tippumaan. Onneksi ne löytyi ja saatiin takaisin paikoilleen tai muuten rattaita ei olisi enää saanut taitettua pieneen kasaan.

Istuinosan suojuksen tai patjan, mikä se nyt sitten nimeltään olisikaan, on äitini tehnyt reilut seitsemän vuotta sitten esikoisen ollessa pieni. Se on oikein näppärä suojus ja toisaalta myös uskon, että lapsen on mukavampi olla puuvillaisella alustalla kuin rattaiden ehkä hiostavankin kankaan päällä.

 

 

Rattaiden selkänojan saa makuuasentoon ja se säätyy sen sekä istuma-asennon väliä portaattomasti eli selkänojan saa kallistettua oman mieltymyksen ja lapsen iän mukaan. Turvavyöt ovat ns. viisipistevyöt, mutta minä turvallisuussuosituksia uhmaten otin ylimmät vyöt pois, sillä meillä ei matkustaja niitä ole vauva-ajan jälkeen suostunut käyttämään missään rattaissa. 

Rattaissa on myös suhteellisen suuri ja pitkälle alas taittuva kuomu, jossa on myös aurinkolippa. Vettä en usko kuomun kyllä kovinkaan pitävän, mutta sitä vartenhan on se sadesuoja. Kun rattaiden selkänoja on makuuasennossa, ns. kuomun takaosan saa avattua, jotta ilma kiertää rattaissa paremmin, mutta minkäänlaista hyttysverkkoa ei sen alla ole.

Iso plussa rattaille tulee myös siitä, että jalkatuki on pitkä ja säädettävä. Tämä on todella hyödyllinen ominaisuus, jos lapsi on rattaissanukkuvaa sorttia. Tätä ei meinaan kaikissa matkarattaissa ole ja sitä kyllä itse arvostan kovasti. Turvakaaressa on muuten irrotettava suojus, samoin kuin työntöaisassa. Turvakaari tuppaa sotkeentumaan helposti, joten on hyvä, että suojuksen saa pestyä.

 

 

Rattaiden tavarakori on vähän niin ja näin. Se on ihan hyvän kokoinen, mutta rattaiden kantokahva (silloin kun rattaat ovat kasassa) on pahasti tiellä ja hankaloittaa tavaroiden laittoa ja poisottoa paljon. Minulta kesti hetken, että hoksasin kahvan kyllä nousevat pois edestä, mutta ei se silti tilannetta pelasta. Helpottaa kyllä, mutta kori ei silti ole oikein käytännöllinen.

Tavarakorin hyvä ominaisuus taas on erillinen, vetoketjulla suljettava, pienempi osa. Sinne saa näppärästi esimerkiksi juomapullot tai vaikkapa lompakon, puhelimen ja avaimet. Toinen hyvä puoli tavaratilassa on se, että sinne saa laitettua ja sieltä saa otettua tavaraa pois samaan aikaan kun selkänoja on alhaalla. Näin ei kaikissa matkarattaissa meinaan ole. 

 

 

Rattaat ovat tosi ketterät ja kevyet, mutta yllättävän hyvin niillä pystyi liikkumaan. Isompiin kiviin ja kuoppiin kyllä tökkäsivät eikä niillä tarvinnut kuvitellakaan menevänsä vähänkään pehmeämmälle hiekalle. Kaupunkirattaina ja kotona kauppareissulla sekä asfalttiteillä kyllä toimivat oikein näppärästi. Etupyöriä ei tosin saa lukittua, joten se voi joskus olla huono juttu.

Mies taitaa olla sen 190 cm pitkä ja hänkin pystyi ihan moitteettomasti työntelemään rattaita. Työntöaisa tuntui olevan ihan hyvällä korkeudella niin hänelle kuin 168 senttiselle minullekin. Myös esikoinen pystyi pikkuista niissä työntelemään, sillä rattaita on oikeasti tosi kevyt ja helppo työntää sekä käännellä.

Rattaissa on, uskomatonta kyllä, jousitus, joten kyyti on melko tasaista. Rattaissa matkustava ei tärise ja kolise kyydissä vaan tosiaan rattaiden meno on pehmeää ja sulavaa. Jos pyörät olisivat esimerkiksi ilmatäytteiset, olisi meno varmasti todella pehmeää. Toisaalta, silloin renkaat puhkeaisivatkin ehkä helpommin.

 

 

Vaikka rattaat ovatkin pienet ja ketterät, huterat ne eivät missään nimessä ole. Niitä on oikeasti mukava työnnellä ja ne ovat todella vakaan tuntuiset. Ne eivät tunnu siltä, että hajoavat käsiin vaikka niissä niveliä ja muita liikkuvia osia onkin perusmatkarattaita enemmän. SoMat ovat todella vankat ja tilavat, vaikka ehkä isommalla lapsella voi kyllä tulla ahdasta.

Tiedän, että mihinkään rattaisiin ei saa laittaa työntöaisaan roikkumaan mitään, sillä rattaat saattavat keikata taakse. Pakkohan se oli testata ja näissä rattaissa vaikutti olevan tosi hyvä tasapaino. Meillä oli parikin kassia roikkumassa aisassa eikä rattaat silti keikanneet vaikka niissä ei edes istunut lapsi. Jos lapsi on kyydissä, täytyisi olla tosi tarkkana, etteivät rattaat tosiaan pääse keikkaamaan.

Näissä käsimatkatavarakokoon taittuvissa rattaissahan suurin ongelma on tuo selkänojan korkeus niin näissä parinsadan kuin sitten niissä viidenkinsadan euron kärryissä. Selkänojan korkeus kun tuppaa olemaan kaikissa matala. Meillä ei sen kanssa ole ongelmaa, sillä kaksivuotias on suhteellisen pienikokoinen, mutta pidempien lasten kanssa se voi osoittautua ongelmaksi.

 

-R

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

 

Tavallinen elämä, arki ja koti voi olla kaunista ja ihanaa. Ilo pitää ottaa irti elämän ja arjen pienistä asioista sekä hetkistä.

Meidän kodissa tavarat vaihtavat jatkuvasti paikkaa ja jokunen projekti on aina kesken tai ainakin suunnitteilla. Ruokareseptejä blogissa ei ehkä näy, mutta kotikosmetiikkaohjeita kyllä!

Tässä kodissa asuu kolmen lapsen äiti, joogahullu luonnonkosmetiikkafani, joka ei ihan vielä osaa letittää hiuksiaan, hänen miehensä ja heidän seitsenvuotias tyttärensä, kolmevuotias pikkuveli, yksivuotias pikkusisko sekä karvainen koirakaveri.

Tervetuloa seuraamaan!

Facebook

Instagram

Bloglovin

 

Yhteydenotot:
koti.kumpulassa@gmail.com

 


Blogin edelliset jutut löydät osoitteesta:
http://www.lily.fi/blogit/koti-kumpulassa

 

Blogiarkisto

2018
2017

Kategoriat