Kirjoitukset avainsanalla Tallinna

Olimme miehen kanssa kahdestaan minilomalla Tallinnassa pari viikkoa sitten. Mies oli perjantain Helsingissä töissä ja minä vein iltapäivällä lapset mammalaan hoitoon ja lähdin junalla sitten kohti Helsinkiä. Olimme ensimmäisen yön Helsingissä hotellissa (Clarion Helsinki) ja lähdimme aamulaivalla sitten Tallinnaan.

Sattui olemaan vielä tosi kova myrsky ja laiva keikkui aikalailla, mutta onneksi matkapahoinvointi ei vaivannut. Kannattaa muuten ehdottomasti ottaa Tallinkin  laivoilla Comfort Lounge -liput, jos haluaa vaikkapa tehdä hommia koneella rauhassa. Lippuun kuuluu mukava paikka omassa loungessa sekä pientä purtavaa ja alkoholittomat juomat. Hinta on 20 euroa suuntaansa, mutta minusta se on kyllä sen väärti.

Me valitsimme Comfort Loungen mennen tullen ja saimme mukavasti viikonlopun töitä tehtyä. Menomatkalla laivamatka taittui Megastarilla, jonka lounge on todella viihtyisi ja mikä parasta, siellä on omat vessat! Paluumatkalla näimme myös kauniin sateenkaaren meren yllä eikä paluumatkalla enää juuri edes keikuttanutkaan ja Helsingissä meitä odotti aurinkoinen syyspäivä.

Reissulle meillä ei ollut sen kummenpia suunnitelmia tai odotuksia. Halusimme vain pienen hengähdystauon sekä aikaa ihan vain kahdestaan ja miniloma Tallinnaan sopii tähän tarkoitukseen mainiosti. Hotellit Helsingissä tai Tallinnassa eivät tällä kertaa olleet mitenkään kovin onnistuneet valinnat, mutta onneksi muuten matka antoi niistä huolimatta ihanaa yhdessäoloa.

Ravintolat valitsimme Tallinnan vanhassa kaupungissa aikalailla summassa ja ne osoittautuivat oivallisiksi valinnoiksi. Lounaan söimme vanhassa kaupungissa hieman sivummalla, Restoran Pegasuksessa  (osoite: Harju 1). Erityisesti ravintolan sisustus oli mieleeni ja ruokalistakin vaikutti hyvältä. Kun leipälautanen tuli pöytään, olin varma, että nyt valittiin hyvä ravintola.

Löysimme ravintolan kun kävelimme ympäri vanhaa kaupunkia, emmekä halunneet syödä ihan missään turistipaikassa. Emme kuitenkaan jaksaneet lähteä nälissämme kauemmaskaan, sillä hotellimme (Savoy Boutique Hotel) sijaitsi juuri vanhassa kaupungissa. Yleensä yövymme Tallinnassa Swissôtellissa  ja kyllä se vaan olisi kannattanut valita tälläkin kertaa!

Lounaan jälkeen kävimme hotellilla ja jatkoimme matkaa ostoksille ostoskeskus Ülemiste Keskukseen  (osoite: Suur-Sõjamäe 4), joka on meidän lemppari kun ostoksia Tallinnassa tehdään. Sieltä ostettiin vaatteita itselle ja tuliaisiksi, muutamat toivotut lelut ja kotiin parit sisustusjutut. ostosten lomassa istuttiin hetki kahvilla ja lähdettiin takaisin hotellille.

Illallisen aikaan olimme jo niin poikki, että suuntana oli hotellin aulabaari ja sen jälkeen klassisesti hotellin ravintola MEKK (osoite: Suur-Karja 17). Selasimme ruokalistan aulabaarissa läpi ja tulimme siihen tulokseen, että se kuulosti niin hyvältä, ettei ollut mitään järkeä lähteä etsimään muuta ravintolaa illallista varten.

Seilailimme listaa vielä uudestaan ja valitsimme molemmat Keittiömestarin menut. Valinta onnistui ja menu oli oikein onnistunut! Ravintola oli pieni ja intiimi sekä oikein tunnelmallinen ja viihtyisä. Me molemmat rakastamme hyvää ruokaa ja reissussa tuleekin syötyä ja herkuteltua normaalia enemmän.

Illallisen jälkeen menimme ihan oikeasti nukkumaan ja aamulla aamiaisen jälkeen olikin jo aika lähteä satamaan. Paluumatka taittui taas Comfort Loungessa, eri laivassa tosin. Tarjottavat, niin suolaiset kuin makeatkin, olivat aikalailla samat, mutta tällä kertaa ruokailu tapahtui kertakäyttöastioilta. Megastarilla kuitenkin oli ihan kunnolliset astiat, joista syödä.

Paluumatkalla laiva oli Star, jossa lounge ei ollut ihan yhtä työystävällinen kuin taas Megastarilla oli. Starin lounge keskittyi enemmän oleskeluun, eikä sekään tietenkään huono juttu ole! Starin loungessa ei myöskään ollut omia wc-tiloja, mutta onneksi vessat löytyivät suht läheltä. Tykkään kyllä, että näistä pikalaivoista Megastar on eittämättä mukavin, viihtyisin ja käytännöllisin. Sillä kannattaa matkustaa, jos vain voi valita!

Kyllä oli taas ihana miniloma ja ennenkaikkea pyhitetty aika yhdessäololle! Sitä vaan ei voi koskaan tehdä liikaa. Pyhittää aikaa parisuhteelle.

Kommentit (4)

Vierailija

Aivan ihana miniloma teillä ihan kahdestaan! Olen samaa mieltä että aina kannattaa lähteä jos vaan mahdollista,kiva hoitaa parisuhdetta,olla kahdestaan ja jopa pysähtyä ja katsoa vaikka kumppaniaan suoraan silmiin ja kertoa että rakastan sinua.

Henna / sooloiluja.com blogill...

Onpa teillä ollut mukavan näköinen reissu! Mulla on tuo MEKK testaamatta, vaikka käyn Tallinnassa usein. Ilmeisesti siis suosittelet sitä. Pegasus on vanha tuttu, eikä kyllä petä ikinä. Tallinnassa on niin paljon valinnan varaa, että mun "Hennan Tallinna: vielä testaamatta" lista senkun vaan venyy kun koko ajan tulee uusia paikkoja joissa pitäisi ehtiä syömään. On se vaan niin kiva kaupunki!

Riika V.
Liittynyt15.9.2017

Niin on! 😊 Joo, kyllä mun mielestäni MEKK on ihan vierailun arvoinen ravintola. Ei itselle ainakaan jäänyt mitään negatiivista sanottavaa! 👍🏼

-R / Koti Kumpulassa

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Tallinnan loman prioriteetti kahdestaan olemisen lisäksi oli tuliaiset lapsille. Kierrettiin vaikka kuinka monta kauppaa Palomies Sami -leluja etsien, mutta ei löytynyt yhdestäkään kaupasta! Paita löytyi eräästä liikkeestä, mutta mitään muuta Palomies Samiin liittyvää ei löytynyt mistään. Ihme paikka!

Käytiin sitten kotimatkalla Kauppakeskus Kaaren Prismasta ostamassa palomönkijä sekä Elvis ja Penny. Ekaluokkalaiselle löytyi kyllä reissusta kaikkea ihanaa, mutta pikkupoika oli toivonut hurjan paljon Palomies Sami -leluja ja oli ihan varmaa, että hän niillä kyllä sitten leikkisikin kovasti. Päätimme siis, että järkevämpää ostaa niitä kuin jotain, millä hän ei välttämättä leikkisi. Rakastan antaa tuliaisia! Siitä tulee tosi hyvä hyvä fiilis. Ja pakko myöntää, että onhan niitä aika kiva saadakin.

Siinä sitten ostoskeskuksia kierrellessä the PIER -nimisestä sisustusliikkeestä ostin kotiin tuliaiseksi tuoksudiffuuserin. Olen sellaista jo jonkin aikaa miettinyt ostavani, mutta en ole saanut aikaiseksi hommata. Ostin yhden myös äidilleni tuliaiseksi, sillä muistin hänenkin sellaisesta puhuneen. Tuoksuöjyyn upotetaan puutikkuja, jotka sitten imevät öljyä itseensä ja haihduttavat tuoksua huoneilmaan.

Minulla toki on sellainen diffuuseri, jonne laitetaan vettä sekä eteerisiä öljyjä ja ne höyrystyvät levittäen tuoksua ilmaan. Tuoksu on aivan ihana silloin kun diffuuseri on päällä, mutta haihtuu ilmasta hyvin nopeasti kun laitteen sammuttaa. Halusin, että meillä tuoksuu hyvälle kokoajan, joten siihen tämä tuoksutikkumalli on oiva. Minä valitsin tuoksuksi Canadian Landscape -nimisen, ihanan raikkaan, tuoksun ja se oli hyvä valinta se! Tuoksu on aivan ihana.

Paikaksi valitsin takan viereisen hyllyn, joka ei nyt ihan ole täydessä edustuskunnossa. Yhdestä kehyksestä puuttuu kuva kokonaan (isänpäiväsalaisuus) ja toisen kehyksen kuva on valahtanut kehyksestä ulos. Nyt viimeinen asia on korjattu eli kehys vaihdettu ehjään ja toisen kehyksen kuva ehkä tulee vielä takaisin joku päivä. Niin ja nyt meillä tuoksuu ihanalle!

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Me lähdetään ihan just kaksin reissuun! Ensin vaan koitetaan nukkua yö (todellisuudessa varmasti itketään hampaita niinkuin nyt pari viikkoa on yöt tehty) ja aikaisin aamulla yritän pakata kaikki mahdolliset tavarat laukkuun miehen mukaan, jotta minun ei tarvitse raahata niitä ympäri Tamperetta ja aina Helsinkiin asti. Koululainen menee kouluun ja me hoidetaan pikkusten kanssa sillä aikaa arjen perusjutut ja pakataan lasten tavarat mammalan yökyläilyä varten.

SItten pakataan kamat autoon ja haetaan poikkeuksellisesti koululainen koulusta, sillä menemme suoraan influenssarokotuksille heti koulun jälkeen. Siellä sitten huudetaan olan takaa ja jatketaan matkaa suoraan mammalaan. Pieni briiffaus äidille lasten jutuista ja heipat ihanuuksille. Sitten kiireellä kohti juna-asemaa ja suunta Helsinkiä kohti. Siellä pitäisi treffata mies ja lähteä kohti Tallinnaa. Ihan kaksin kahdeksi yöksi!

Kommentit (0)

Seuraa

Tavallinen elämä, arki ja koti voi olla kaunista ja ihanaa. Ilo pitää ottaa irti elämän ja arjen pienistä asioista sekä hetkistä.

Meidän kodissa tavarat vaihtavat jatkuvasti paikkaa ja jokunen projekti on aina kesken tai ainakin suunnitteilla. Ruokareseptejä blogissa ei ehkä näy, mutta kotikosmetiikkaohjeita kyllä!

Tässä kodissa asuu kolmen lapsen äiti, joogahullu luonnonkosmetiikkafani, joka ei ihan vielä osaa letittää hiuksiaan, hänen miehensä ja heidän kahdeksanvuotias tyttärensä, neljävuotias pikkuveli sekä kaksivuotias pikkusisko.

Lukijat ovat kertoneet blogin olevan elämänmakuinen ja se ilahduttaa kirjoittajaa kovasti.

Tervetuloa seuraamaan!

Instagram

Bloglovin

Yhteydenotot:
koti.kumpulassa@gmail.com

Blogin edelliset jutut löydät osoitteesta: