Kirjoitukset avainsanalla parisuhde

Ystävänpäivästäkin on jo viikko! Aika menee aivan hurjaa vauhtia ja tuntuu, etten meinaa perässä pysyä ollenkaan. Kuvailin meidän minilomalla aikani kuluksi muutaman videonpätkän ja ne löytyy nyt alta.

Ystävänpäivää vietettiin ensin lasten kanssa kotona ja sitten miehen kanssa ihan kaksin Tampereen Lapland Hotelsin Taika Sviitissä. Käytiin illallisella kaupungilla ja vähän myös ostoksilla. Olisi ollut viisasta tehdä pöytävaraus ystävänpäivälle, mutta onneksi pääsimme kuitenkin illalliselle!

Pienet minilomat ja irtiotot arjesta tulevat aina välillä tarpeeseen! Tuntuu ihan kuin olisi ollut pidemmälläkin lomalla ja on aina ihana palata kotiin lasten luokse.

Ihanaa viikonloppua kaikille! Minulla alkaa huomenna kauan odottamani joogaopettajakoulutus ja olen kyllä innoissani. Koulutus on sellainen, josta olen jo pitkään haaveillut ja nyt se todellakin toteutuu!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Me juhlimme marraskuussa meidän 10. hääpäiväämme. Jos otetaan nopea historiakatsaus, niin olemme seurustelleet 14,5 vuotta, olleet kihloissa 13,5 vuotta ja tosiaan naimisissa 10 vuotta. Meillä on kolme ihanaa lasta, iältään 9, 5 ja 3 vuotta. Koiria meillä on ollut kolme, joista kaksi on siirtynyt jo koirien taivaaseen.

Meidän vuosikymmen siis huipentui kymmenvuotishääpäivään ja siinä on mielestäni jo syytä juhlaan. No, nykyäänhän se juhliminen on aikalailla erilaista kuin silloin kymmenen vuotta, joten järjestelimme jo hyvissä ajoin lapsille yökyläpaikan ja varasimme huoneen Tampereen Lapland Hotelsista. Halusimme viettää aikaa yhdessä, käydä illallisella, nukkua hyvin ja syödä hyvä aamiainen kaikessa rauhassa. Samaisena viikonloppuna myös hoksasin kuinka poistaa sähköisyys vaatteista (lue täältä)!

Olisihan se toisaalta kiva ollut lähteä jonnekin kotikaupunkia kauemmaskin, mutta lastenhoito ei järjesty ihan tuosta vain ja uskon, että yhdellä kaksin vietyllä illalla on melkeinpä sama vaikutus kuin pidemmälläkin reissulla. Meidän parisuhde tarvitsee juuri tälläisiä irtiottoja aina välillä. Se, että saa olla vain kaksi toisen kanssa, auttaa muistamaan kuinka tärkeä se toinen ihminen siinä rinnalla onkaan.

Meidän hääpäiväjuhlintaan kuului tosiaan se huone hotellissa, illallinen keskustassa ravintolassa, rauhassa nukuttu yö ja kiireetön aamiainen. Vein lapset yökylään iltapäivällä ja kirjauduin sisään hotelliin. Mies oli työreissussa ja tuli takaisin Tampereelle vasta illalla, joten join kahvia, kirjoittelin blogia ja tein pari muutakin työhommaa hotellihuoneessa kaikessa rauhassa. Mies oli järjestänyt huoneeseen pieneen yllätyksen ja pöydällä odotteli varsinainen herkkulautanen.

Sain luvan aloittaa herkuttelun yksin, ja olisihan se kieltämättä ollut melko hankalaa antaa herkkulautasen olla yksinään pöydällä. Siispä vastoin kaikkia sääntöjäni, söin sängyssä valkoisissa lakanoissa hedelmiä, suklaata ja vaahtokarkkeja. Niin, ja join sitä kahvia. Sain työhommatkin tehtyä ja laitoin saunan lämpenemään valmiiksi. Mieskin sitten illalla palasi töistä ja pääsi saunaan. Laitoin itseni valmiiksi ja lähdimme illalliselle.

Illallinen oli ruoan osalta melkoinen pettymys, eikä välimeren illallinen ihan toteutunut. Ruoka muistutti lähinnä etelän lomakohteiden turistiruokaa, mutta eipä se juuri haitannut. Hauskaa meillä silti oli! Sen verran varman päälle kuitenkin otimme, että jälkkäreille palasimme Lapland Hotelsin Dabbaliin, sillä tiesimme, että se ei pettäisi. Jälkkäreiden jälkeen sitten lämmitimme saunan vielä uudestaan ja olihan se kiva saunoa ihan kaksin kaikessa rauhassa!

Lapland Hotelseissa on ihanan kotoisa sekä lämmin tunnelma ja ne sopivat loistavasti irtiottoon arjesta. Olen vieraillut Helsingin Bulevardin Lapland Hotelsissa sekä tässä Tampereen vastaavassa, molemmissa useasti, ja ne ovat kyllä tosiaan tunnelmaltaan, palvelultaan, ruoaltaan sekä aamiaiseltaan ihania hotelleja. Meillä lapsetkin usein kysyvät, että voitaisiinko taas mennä Helsinkiin Laplandiin. Pienimmät taitavat käyttää nimitystä "sinne hotelliin, missä on niitä poroja".

Tykkään hotellien sisustuksesta tosi paljon ja huoneissa on mielestäni tosi kotoisa ja viihtyisä tunnelma. Yritämme aina vain kun mahdollista, varata saunallisen huoneen, sillä saunominen on mielestäni ihana lisä hotelliyöpymiseen. Tampereen Lapland Hotelsin kylpyhuoneet eivät ole olleet ihan yhtä viimeisen päälle kuin taas Helsingin Bulevardin hotellin, joka taidettiin silloin vuosi sitten rempata aivan kokonaan uusiksi.

Arki unohtuu hetkeksi kokonaan kun saa pienen irtioton siitä. Itsellä kuitenkin tulee jo ikävä lapsia ja kotia sen ensimmäisen yön jälkeen ja sitten onkin ihana hakea heidät kotiin. Arkikin tuntuu taas mukavalle kun on siitä pienen hetken erossa, joten itse ainakin koen tosi tärkeäksi omalle onnellisuudelleni sekä meidän parisuhteellemme, että saamme aina välillä viettää aikaa ihan kahdestaan. Olemme onnekkaita, että saamme parisuhdeaikaa järjestettyä, vaikka kyllä se aina jonkinlaista säätämistä vaatiikin.

Minä koen tärkeänä myös sen, että lapset muodostavat kiintymyssuhteita muidenkin kuin omien vanhempiensa kanssa. Minusta on äärimmäisen tärkeää, että he kokevat olonsa turvalliseksi isovanhempiensa ja muiden läheisten kanssa. Tiedän, että kaikilla ei tähän ole mahdollisuutta ja osaan arvostaa sitä suuresti. Siksi haluan vaalia näitä suhteita enkä aio koskaan tuntea minkäänlaista huonoa omaatuntoa siitä, että lapset joskus yökylässä ovatkin.

Tässä elänvaiheessa, jota kai ruuhkavuosiksikin kutsutaan, meidän 10. vuotishääpäivän juhlintaan riitti täydellisen hyvin pieni irtiotto arjesta ja sitäkin suurempi aika parisuhteelle. Kesällä meillä tulee seurustelutaivalta täyteen 15 vuotta ja täytyy sitäkin ihan ehdottomasti muistaa juhlistaa hieman. Toki, ennen kesääkin täytyy saada parisuhteelle omia hetkiä!

Kommentit (6)

Vierailija
2/6 |

Onnea 10-vuotispäivän johdosta! Me ollaan tänö vuonna oltu miehen kanssa kihloissa 25 vuotta (kääk mikä aika) ja naimimisissakin jo 19- vuotta.... lapset ovat 23, 21, 16 ja nuorin 13, joten ruuhkavuosia on riittänyt... Kun nuo isommat olivat pieniä, kävimme kerran tai kakis vuodessa miehen kanssa lyhyellä reissulla, yleensä yksi yö ja lapset olivat isovanhemmilla, mutta nyt emme ole vuosiin käyneet kaksin missään, isovanhemmat eivät enää ole jaksaneet hoitaa ja oma äitini kuoli jo 13 vuotta sitten... Nyt olemme päättäneet lähteä johonkin, edes yhdeksi yöksi ja jättää nuo aikuiset miehet vastuuseen pienemmistä sekä koirista ja talosta! Saas nähdä saammeko toteutettua... Mutta kyllä sitä aina välillä tarvitsisi sitä kahden keskistä aikaa muutenkin kuin illan varastettuja tunteja. T. Krisse

3/6 |

Irtiotto omassa kotikaupungissa on mukavaa, eikä tule lisäksi rasitusta/väsymystä matkustamisesta. 😊

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Pakko myöntää, että sana lapsivapaa kuulostaa minun korvaani kamalalta. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että kapinoisin ajatusta vastaan vaan lähinnä tarkoitan sitä, että koen ehkä välillä huonoa omaatuntoa siitä, että todellakin tarvitsen aika ajoin sitä lapsivapaata.

Tai ehkä minä tarvitsen enemmänkin sitä omaa aikaa tai oikeastaan parisuhdeaikaa aika usein. Avioliitossa kun tässä ollaan ja elellään. Tarvitsen aikaa, jolloin voin huolehtia vain omista tarpeistani ja ottaa huomioon se yksi maailman tärkeimmistä ihmisistä, jonka kanssa tämän elämäni jaan.

Kolmilapsissa perheessä se arki on melkomoista pyöritystä ja aikataulutusta eikä sen parisuhdeajan järjestäminen ole aina ihan yksinkertaista tai helppoa. Olemme kuitenkin onnellisessa asemassa, että meillä on paikka, jonne lapset voivat mennä hoitoon tarvittaessa. Tai hoitaja voi tulla meille.

Se ei todellakaan ole itsestäänselvyys, että hoitaja löytyy, tiedän sen! En usko, että meidänkään tulisi palkattua ulkopuolista hoitajaa ainakaan kovinkaan usein, jos lähipiiristä ei hoitajaa olisi saatavilla. Jos meitä joskus siunataan lapsenlapsilla, haluan muistaa kuinka tärkeää on antaa lasten vanhemmille välillä omaa aikaa!

Eikä parisuhdeaika todellakaan tarkoita romanttista Pariisin-matkaa vaan ihan vain aikaa kahdestaan. Jos lastenhoito järjestyy, ei sen parisuhdeajan järjestämiseen tarvita muuta kuin mielikuvitusta. Sitä voi viettää vaikka kotonakin, jos lapset ovat muualla. Kotikin tuntuu ihan erilaiselta kun saa ihan kaikessa rauhassa syödä illallista ja nukkua niin pitkät yöunet kuin haluaa.

Tai sitten voi lähteä mukaan miehen työmatkalle, niinkuin minä nyt tein. Joskus olen ollut mukana Lahdessa, nyt lähdin jo toistamiseen mukaan Saksaan. Saimme lastenhoidon järjestettyä, joten varasin omat lentolippuni ja lähdin mukaan. Mies tekee ensin päivän töitä ja sitten päätimme vielä pitkittää reissua yhdellä päivällä varaamalla hotellihuoneen Berliinistä.

Berliinissä en ole koskaan ennen käynyt, joten mielestäni on tosi kiva päästä katsomaan, mitä sillä on tarjottavana. Lapsilta tuli pitkä tuliaistoivelistaus ja itse mietiskelin, että voisin katsoa löytyisikö Saksasta hyvä valikoima Dr. Hauschkan tuotteita. Olen niitä aikonut testata jo vaikka kuinka kauan ja nyt olen niin päättänyt tehdä!

Jos tulee mieleen hyviä Berliinivinkkejä niin antakaa tulla! Omat kokemukset Dr. Hauschkasta rasvaisen ihon ja hormoninäppyjen hoidossa ovat myös tervetulleita.

Kommentit (2)

Tingeling
2/2 |

Hei taas, ihana postitus ja niin totta. Omaa aikaa ja yhdessä olon aikaa täytyy olla 🥰. Ihana punainen mekko ”lady in red” , mistä olet hankkinut sen? Elämä kertyy onnelisista hetkistä ja muistoista, ne voi aina muistaa ja elää uudestaan🌞💕🧚‍♀️.
Urgh, olemme mieheni kanssa meidän tunturimökillä ja kaadoin just täyden viinilasin valkoiselle matolle, ja tietysti punaviiniä. Onneksi se olin minä itse😂😂😂........ja onneksi kaikki meidän illan vieraat on terassilla ihailemassa maisemia...siirsin pöydän tämän läiskän päälle....ihanaa pääsiäistä sinulle sinne Kumpulaan!

Riika V.
Liittynyt15.9.2017

Kiitos taas ihanasta kommentistasi! Mekko on ostettu jo hyvän aikaa sitten, olisikohan peräti ihan vain H&M:ltä. Poika 4-v sen minulle valitsi ja ihan ehdoton, että minun täytyy se ostaa! :)

Hyvin keksit siirtää pöydän viinitahran päälle. Kukaan ei ehkä huomaa mitään. ;) Kiitos ja ihanaa pääsiäistä sinulle myös! Toivottavasti pesulassa saisivat matonkin puhtaaksi.

-R / Koti Kumpulassa

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kerroin edellisessä postauksessa, että meillä on tapana järjestää parisuhdeaikaa säännöllisesti ja, että hoidimme parisuhdettamme Helsingissä viimeksi pari viikkoa sitten. Sillä kerralla hotelliloman kohteeksi valitsimme Hotel Lilla Robertsin  Kaartinkaupungissa, kivenheiton päässä keskustasta.

Lilla Roberts on erittäin tyylikäs ja viihtyisä hotelli, jossa yhdistyy sen sivujen mukaan nykyaikaiset mukavuudet ja 1930-luvun omintakeinen art deco -sisustus. Sisustusta korostavat valikoidut vintage-yksityiskohdat ja lopputulos on aivan hurmaava ja uniikki!

Tykkäämme yöpyä eri hoteilleissa ja suosimme yleensä pienempiä design- tai boutique-hotelleja. Tämä ei johdu mistään muusta kuin siitä, että niissä vain yksinkertaisesti on paljon viihtyisämpää. Sisustukset pienissä hotelleissa ovat uniikkeja eivätkä niin tusinatavaraa kuin useimmissa isoissa ketjuhotelleissa. Sisustukseen ja viihtyvyyteen on pikkuhotelleissa todellakin panostettu.

Hotelli, ravintola ja baari on rakennettu hyvin erityiseen rakennukseen, jonka ensimmäinen osa valmistui jo vuonna 1908 ja toimi Helsingin Energian  pääkonttorina sekä sähkövoimalana. Rakennuksen vanhimman osan on suunnitellut Selim A. Lindqvist, joka oli yksi Helsingin merkittävimmistä arkkitehdeistä ja erityisesti uusien tuulien tuoja suomalaiseen arkkitehtuuriin.

Lilla Robertsin sisäpihalla on viihtyisä terassi, jolla voi leppoisasti viettää aikaa sisäpihan suojissa ilman kadun vilinää ja hälinää. Aamupala nautittiin myöskin omassa, tunnelmallisessa, rakennuksessaan, jonne on käynti sisäpihalta. Rakastan näiden pienien hotellien intiimiä aamupalahetkeä! Kaikki on tuoretta, yleensä läheltä hankittua ja aamupalalla on seesteinen tunnelma.

Lilla Roberts nousi toiseksi suosikkihotellikseni F6:n  rinnalle ja molemmat hotellit ovat kyllä sellaisia, joihin voisin palata koska vain. Niitä kun muistelee, tulee hyvälle fiilikselle! Juttuni koskien Hotel F6:ssa vierailua, voit lukea täältä.

Voin erittäin lämpimästi suositella Hotel Lilla Robertsia, jos olet valitsemassa hotellia Helsingistä!

Kommentit (0)

Seuraa

Tavallinen elämä, arki ja koti voi olla kaunista ja ihanaa. Ilo pitää ottaa irti elämän ja arjen pienistä asioista sekä hetkistä.

Meidän kodissa tavarat vaihtavat jatkuvasti paikkaa ja jokunen projekti on aina kesken tai ainakin suunnitteilla. Ruokareseptejä blogissa ei ehkä näy, mutta kotikosmetiikkaohjeita kyllä!

Tässä kodissa asuu kolmen lapsen äiti, joka on joogahullu luonnonkosmetiikkafani ja hänen miehensä sekä kahdeksanvuotias esikoistytär, viisivuotias pikkuveli sekä kolmevuotias pikkusisko. Mukana menossa on myös karvainen koirakaveri!

Lukijat ovat kertoneet blogin olevan elämänmakuinen ja se ilahduttaa kirjoittajaa kovasti.

Tervetuloa seuraamaan!

Instagram

Bloglovin

Yhteydenotot:
koti.kumpulassa@gmail.com

Blogin edelliset jutut löydät tämän linkin takaa.