Olen tässä kaivellut blogin instasta esiin pari vuotta vanhoja joogakuviani. Syy moiseen on se, että minulla on aivan hirvittävä ikävä joogaa. Kokeilin joogaa ensimmäistä kertaa keskimmäisen lapsen ollessa vauva, kolme vuotta sitten ja se oli menoa samantien! Pari vuotta joogasin päivittäin ja siitä tuli jo täysi elämäntapa.

Nyt kolmennen lapsen synnyttyä puolitoista vuotta sitten, olen joogannut ehkä valehtelematta alle kymmenen kertaa. Toki olen arkena pieniä harjoituksia tehnyt samalla kun olen lasten kanssa touhuillut, mutta sellaisia kunnon intensiivisiä harjoituksia olen tehnyt aivan liian vähän. Tämähän ei ole mistään muusta kuin aikataulutuksesta kiinni, sillä minä joogaan kotona Yogaian kautta. Ei vaatisi muuta kuin ottaa joogamatto sekä tabletti kainaloon ja mennä joogaamaan kun mies on kotona tai pienimmäinen päiväunilla.

Kuten kuvista näkyy, välillä joogasin kotona, välillä takapihalla ja jooga seurasi mukana vesivahinkoevakkoon vuokrakotiinkin. Raskaana ollessakin joogasin päivittäin ja se teki todella hyvää! Välillä kun olin kipeänä ja joogaaminen jäi, oli kroppa aivan jumissa ja selkään sattui. Alkoi turvottamaan ym. perus raskausoiretta ilmaantui. Joogaamalla ne sitten hävisivät taas. En toki suosittele aloittamaan joogaa omin päin raskausaikana, jos jooga ei ole jo ennen raskautta kuulunut elämään.

 

 

Näistä syistä kannattaa joogata

1. Kunto kohenee. Jooga saattaa näyttää vain venyttelyltä ja hengittelyltä, mutta sitä se ei ole. Tai on, mutta se on paljon muutakin. Kaikki liikkeet, asanat, joita joogassa tehdään, ovat aktiivisia. Kropassa tapahtuu kokoajan eikä asanoissa vain istuskella. Ei edes niissä venytyksissä. Tasapainoliikkeet vaativat koko kropalta hurjan paljon ja esimerkiksi yhden aurinkotervehdyssarjan aikana lankutetaan ja punnerretaan niin, että käsissä kyllä tuntuu. Lisäksi sitten tietenkin kaikki muut asanat ja sarjat niin johan kroppa kiittää harjoituksen jälkeen!

2. Itsevarmuus lisääntyy. Minä ainakin sain joogasta ihan hurjasti lisää itsevarmuutta. Kun oppii tekemään uutta ja huomaa, että ihan oikeasti osaa ja kehittyy, on se mahtava tunne ihan näin aikuisellekin!

3. Mieli tasapainottuu. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta jooga tasapainottaa mieltä. Harjoitus vaatii niin kovaa keskittymistä, että silloin ei tule ajateltua päivän tekemättömiä töitä, kiukuttelevia lapsia tai mitään muutakaan. Silloin vain keskittyy vain ainoastaan omaan läsnäoloon ja kroppaan, joten joogaharjoitus käy ihan meditaatiohetkestä. Ja se tekee hyvää mielelle! Sitä kautta myös muu elämä rupeaa hiljalleen tasapainottumaan ja kun ketuttaa niin ei muuta kuin joogamatolle.

 

 

4. Elämäntapa. Joogasta tulee hiljalleen elämäntapa samoin kuin kaikesta liikunnasta, jota harrastaa säännöllisesti. Vaikka joogaa nyt ei taideta liikunnaksi laskeakaan. Joka tapauksessa jooga alkaa kuulua kiinteästi jokaiseen päivään ja esimerkiksi minun tuli joogattua joka päivä kun vauva nukkui päiväunet. Esikoinen touhusi silloin omiaan ja joskus jopa innostui joogaamaan kanssani.

5. Notkeus lisääntyy. Vaikka tosiaan jooga ei ole pelkkää venyttelyä, notkistaa jooga silti kehoa. Useissa vaativissa asanoissa vaadintaankin kropalta liikkuvuutta ja se saavutetaan hiljalleen kun aloitellaan alkeistason tunneilta. Alkeistasolla ei todellakaan tarvitse olla notkea eikä hyvässä kunnossa. Sitä vartenhan joogatunnille mennään, että opitaan uutta ja kehitytään. Joogassa ei vertailla osaamisia muiden osaamiseen vaan ihan vain keskitytään täysin omaan tekemiseen.

6. Ryhti paranee. Joogamalla saat kauniin, voimakkaan, vartalon lisäksi upean ryhdin. Ryhdikäs olemus on tietenkin kaunis, mutta olen huomannut myös, että veri kiertää kropassa ihan eri tavalla kun hartiat eivät ole lysyssä ja ennen kaikkea jumissa. Tiedän taas kun tästä teen ensimmäisen kunnon joogaharjoituksen pitkään aikaan, tulee minulle huono olo. Tämä johtuu siitä, että veri rupeaa kunnolla kiertämään juurikin hartiaseudella, joka minulla on pahasti jumissa.

 

 

7. Aineenvaihdunta paranee ja nesteet poistuvat. Jooga todellakin parantaa aineenvaihduntaa ja saa nesteet sekä kuona-aineet liikkeelle. Joogaliikkeet vuorotellen puristavat ja venyttävät vatsanseutua ja aktivoivat ruoansulatuselimiä sekä suolistoa, joten aineenvaihdunta parantuu ja elimistö puhdistuu.

8. Vastustuskyky paranee. Jooga lisää kehon ja mielen hyvinvointia, joten jo sitäkin kautta vastustuskyky paranee. Myös joogan ruoansulatuselimistöä ja suolistoa puhdistava vaikutus lisää vastustuskykyä, jonka perusta suolisto on. Tämän olen itse huomannut, sillä nyt kun en ole joogannut, olen ollut useasti pienessä nuhassa. Aiemmin en ollut juuri koskaan.

10. Keho tasapainottuu. Joogan on jopa tutkittu tasapainottavan hormonitoimintaa ja sitä kautta itselläni ainakin ihan koko kehoa mukaan lukien juurikin sen moneen kertaan mainitun ruoansulatuksen.

11. Opit tuntemaan ja hallitsemaan kehosi. Jooga opettaa aivan uudenlaista kehon hallintaa ja tuntemusta. Joogamatolla mieli ja keho ovat niin tiiviissä yhteistyössä, että hiljalleen myös maton ulkopuolella alkaa mieli ymmärtää paremmin kehoa ja sen viestejä. Minun mielestäni esimerkiksi kaikkien urheilijoiden ja tanssijoiden kannattaisi aivan ehdottamasti tehdä joogaa.

12. Hengitys paranee. Kuulostaa ehkä erikoiselta, mutta jooga auttaa sinua käyttämään hengitystäsi avuksi harjoituksissa aivan uudella tavalla. Hengityksestä on hurjan paljon apua vaativissa harjoituksissa, sillä se auttaa sinua hallitsemaan kehoasi. Hengityksellä voi itseasiassa vaikuttaa myös mielenlaatuun!

 

 

Jospa taas tästä saisin nyt sen kaipaamani potkun persuksille ja kaivan taas joogamattoni esiin ja avaan Yogaian! Suosittelen muillekin.

 

-R

 

Kommentit (8)

Riika V.
Liittynyt15.9.2017

Suosittelen kyllä testaamaan Yogaiaa (tekstissä oli ainakin linkki sinne). Sieltä valitsee helpoimman tason ja vaikka kieleksi vielä suomen niin ainakin pysyy kärryillä. Joskus niille tulee aina jotain ilmaisia kokeilujaksoja eli kannattaa vähän ehkä kärkkyä niitäkin. ;) Tosiaan tunteja voi tehdä joko livenä niin, että ohjaajaan on yhteys web-kameralla tai sitten sieltä tallenteiden kautta eli ihan siis vaan niitä tallennevideoita katsellen. Tunnit ovat tosi laadukkaita, joten jos ei jaksa joogasalille lähteä niin tosi hyvä vaihtoehto kyllä! Ja helppoa kun voi tehdä kotona just silloin kun siltä tuntuu ja aikataulut antaa periksi. :)

-R / Koti Kumpulassa

Nunu
Liittynyt4.11.2015

Nyt oon kyllä kade, vaikka ei saiskaan verrata 😉 Harrastan kans joogaa... Oon miettiny kans Yogaian kokeilua. Ois kiva, jos voisit kirjoittaa siitä lisää: testailua, suosituksia eri tyypeille/tarpeille, maksut yms

Riika V.
Liittynyt15.9.2017

Jooga on ihanaa! 😊 Voisin kyllä kirjoittaa Yogaiasta. Oon siitä niin kovasti tykännyt! 👍🏼

Käytkö ihan joogasalilla? Kuinka usein teet joogaa? 😊 Mitä joogaa yleensä?

-R / Koti Kumpulassa

Nunu
Liittynyt4.11.2015

Käyn joo, hotjoogasalilla. Nyt noin kerran viikkon, joskus oon käynny useeammin. Oon kokeillu monia lajeja, ihan hotjoogaa, prana flow, yin ja ilmajoogaakin. Just edellisessä postauksessa lupasin (itselleni) joogata joka päivä vuoden loppuun asti, eli kotijoogakin nyt käynnissä. Hyvä fiilis!

Torey

Siis pääset kyllä sellasiin solmuihin että! Vaikka mua omat kaverit on mua kehunu notkeaksi ja ihmetelly kun päälläseisonta yhä onnistuu ilman treeniäkin, niin haha se ei ole mitään sun asentoihin verrattuna! 😄 Mä luulen et mulla toimis parhaiten sellanen henk.koht. joogatunnit ohjaajan kanssa. Missä toinen katsois alkuun just et menee oikein jne. 😊 Hitsi ku asut niin kaukana! 😂

Riika V.
Liittynyt15.9.2017

Heh, kiitti! :) Mulla on varmaan auttanut balettitausta tosi paljon näissä joogakuvioissa. Ja tosiaan, olis kyllä siistiä, jos asuttais lähempänä! :)

-R / Koti Kumpulassa

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

 

Tavallinen elämä, arki ja koti voi olla kaunista ja ihanaa. Ilo pitää ottaa irti elämän ja arjen pienistä asioista sekä hetkistä.

Meidän kodissa tavarat vaihtavat jatkuvasti paikkaa ja jokunen projekti on aina kesken tai ainakin suunnitteilla. Ruokareseptejä blogissa ei ehkä näy, mutta kotikosmetiikkaohjeita kyllä!

Tässä kodissa asuu kolmen lapsen äiti, joogahullu luonnonkosmetiikkafani, joka ei ihan vielä osaa letittää hiuksiaan, hänen miehensä ja heidän seitsenvuotias tyttärensä, kolmevuotias pikkuveli, yksivuotias pikkusisko sekä karvainen koirakaveri.

Tervetuloa seuraamaan!

Facebook

Instagram

Bloglovin

 

Yhteydenotot:
koti.kumpulassa@gmail.com

 


Blogin edelliset jutut löydät osoitteesta:
http://www.lily.fi/blogit/koti-kumpulassa

 

Blogiarkisto

2018
2017

Kategoriat