Kirjoitukset avainsanalla mindfulness

Kuka tähänkin nappiin lienee koskenut?
Kuka tähänkin nappiin lienee koskenut?

Minne vain katseensa nyt suuntaa, näkee noron. Kun vatsatautiepidemia riehuu voimakkaimmillaan, voi olla vaikea pitää pää kasassa.

Omasta kodistaan ei rehellisyyden nimissä haluaisi poistua, eikä päästää ketään kylään. Mutta tätä erakoitumista voi olla vaikea perustella työnantajalle, koulujärjestelmälle tai asunnon muille, ulkomaailmasta kiinnostuneille asukkaille. Olenkin päättänyt ajatella asian toisin. Norokausi on mainio mahdollisuus sisäiseen kasvuun!

Ainakin nämä 5 asiaa noron jatkuva läsnäolo voi meille opettaa:

  1. Siivottomuus. Eräs tuttavani totesi lohduttavasti, että kun kodin bakteeritasapaino on kunnossa, taudit eivät niin helposti tartu. Kodin läävämäisyys voi siis osoittautua pelastukseksesi – älä koskaan muuta sitä!
  2. Rentous. Kannattaako kiirehtiä lakanoiden vaihdon kanssa, kun saattaa olla, että edessä on kohta vuoden kiivain pyykkirumba? Kannattaako miettiä laskiaispullavuoren kaloreita, kun kohta ne saattavat maagisesti kadota kehostasi? Kunpa aina voisi pitää tämän jätkämäisen rentousvaihteen silmässä!
  3. Hetkessä eläminen. Tämä hetki on tauditon, älä ajattele huomista. ÄLÄ AJATTELE SITÄ.
  4. Rohkeus. Vaikka joskus pitäisi itseään ihan nörttinä, miten väkeväksi sitä tunteekaan itsensä, kun astuu kynnyksen yli paikkaan, jossa tietää laattojen hetki sitten lentäneen. Näin me vain marssimme kohti tuntematonta! Mikä adrenaliinivyöry! Tältäköhän se itsensä voittaminen tuntuu?
  5. Kiitollisuus. Eikö tunnukin ihanalta, kun kukaan ei oksenna? Jos oikein alkaa laskea, niin aika harvana päivänä sitä elämässään loppupeleissä joutuu eritteitä luuttuamaan. Ymmärrät, että elämäsi on juuri tällaisena kerrassaan mainiota. Kunpa se ei muuttuisi koskaan!

Tervettä viikonloppua!

- Maula

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paras meditaatiopaikka löytyy buffapöydästä.
Paras meditaatiopaikka löytyy buffapöydästä.

Elämäänsä suorittavan kansalaisen voi olla vaikea päästä lomatunnelmaan. Rentous pakenee sitä varmemmin, mitä vankemmin huolettoman olotilan on päättänyt saavuttaa.

Perheemme suuntasi mielenrauhan perässä Viroon. Vaikka voisi kuvitella, että neljän päivän kylpyläloma lapsikatraan kanssa rentouttaisi, huomasin intensiivisen lomailun jälkeenkin otsasuoneni tykyttävän. Olin autenttisessa wellness-ympäristössä, mutta silti ankeassa arkimoodissa.

Onneksi elämä kantoi eteeni uudenlaisen meditaatiomuodon, joka yhdistää henkisyyden ja käsillä tekemiseen.

Näin munameditaatio toimii:

  1. Kerää eteesi kasa keitettyjä munia. Paras meditaatiopaikka on hälyinen aamupalabuffa.
  2. Hengitä syvään sisään ja aisti ympärilläsi vellova äänimaailma. Eikö tunnukin siltä, että ihan kaikki haluaisivat näitä munia ihan heti - ja sinä olet ainoa, joka voi auttaa?
  3. Ota kuorinta-ahdistus vastaan. Anna sen täyttää sinut. Ja päästä siitä irti. 
  4. Olet valmis aloittamaan.
  5. Tee pieni kopautus ensimmäiseen yksilöön. Jos kuori tuntuu liimautuneen paikalleen, olet osunut kultasuoneen.
  6. On vain sinä ja muna. Hitaasti taivuttelet munaa luopumaan kuorestaan. Tämä on kuin taidokas tanssi. Välillä kuori hajoaa pikku siruiksi, joskus harvoin se palkitsee yrityksesi luopumalla isosta kuorenpalasta.
  7. Munat seuraavat toisiaan helminauhana. Aika ja paikka katoavat. Olet yhtä kuoren kanssa. 
  8. Tämä on se hetki. Uudelleensyntymä. Et ole enää oravanpyörässä kipittävä otus, vaan rautahermoinen, tarkkanäppinen kuorijanero!
  9. Pysähdy tämän oivalluksen ääreen. Tallenna se sydämeesi.
  10. Sillä lopulta ne munat loppuvat. Ja menee pari minuuttia ja työsi hedelmät on teurastettu buffetpöydän roskavuoreen.
  11. Meditaatiohetki oli kuitenkin totta. Sinä olit lomalla.

- Maula

 

Kommentit (1)

Seuraa 

Maula ja Larres ovat pitkän linjan ihmisiä ja intohimoisia esineiden laatikkoihin tunkijoita. Teemme havaintoja elämän pienistä iloista ja suurista sotkuista. Tämä blogi on kahden esteetikon sairauskertomus.

Jos sinulla on inspiroiva koti (tai muuten vain asiaa), laita viestiä maulahanni@gmail.com!

Blogiarkisto

2019
2018

Kategoriat