OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viime viikolla törmäsimme Stockalla tuttuumme, jonka mukana taas oli hänen kavereitaan. Yksi heistä, pienen tytöt täti, etsi kuumeisesti Ryhmä Haun Kaja-pehmolelua (tai oikeastaan mitä vain Kaja-tuotetta). Hän oli kolunnut jo reissuillaan kauppoja Jenkeissä, Englannissa ja nyt Suomessa, mutta mistään ei löytynyt Kajaa. Ja F tiesi kertoa, ettei Kajoja olekaan missään. F nimittäin oli itse aikamoinen Kaja-asiantuntija: Hänen pehmoleluaan etsittiin kahdeksan kuukautta.

Olen kuluneen vuoden aikana huomannut, että lapsitrendejä on kahdenlaisia. Niitä, joita me aikuiset pistämme alulle ja ylläpidämme. Ja niitä, jotka saavat alkunsa noista minityypeistä.

Jos miettii vaikkapa sitä, että monella lapsella on Mehujehu, Mini Rodinin kuteet, Finlaysonin elefanttilakanat ja Bugaboon rattaat, voi olla melko varma, että nämä lasten arkeen liittyvät tuotteet ovat kyllä ennen kaikkea aikuisten villityksen aikaansaamaa.

Tämän lisäksi, ruohonjuuritasolla (kirjaimellisesti), tapahtuu ihan omaa trendien luontia. Itse en ollut tainnut edes huomata koko Ryhmä Hau –sarjaa, ennen kuin niistä puhuivat jo kaikki F:n kaverit ja F itse. Rollea, Kajaa ja Samppaa leikittiin iltapäivisin. Leluja metsästettiin, koirien omia iskulauseita viljeltiin. Sama asia tuntui käyvän tämän Frozen-villityksen kanssa. Äkkiä joka paikasta piti bongailla Annaa, Elsaa ja Olafia. Sormella jäädytettiin äitejä ja isiä, ja joka väliin huikattiin ” Olen Olaf ja tykkään lämpimistä haleista”.

Tavallaan se, että lapset kehittelevät aivan omassa keskuudessaan jonkin oman kulttuurinsa, on aika mahtavaa. Siihen on turha tulla mutsin sanomaan, että kimaltava Frozen-paita on kauhea, jos se on yksinkertaisesti cooleinta, mitä 4-vuotias tietää. Toisaalta karmaisee se, kuinka tarkkanäköisiä mainostajat asian suhteen ovat. Vaikka Kaja-leluissa kysyntä onkin ylittänyt tarjonnan, ovat mainostajat kyllä aika aggressiivisesti tarranneen kiinni näihin trendeihin. Vai mitä kertoo se, että lastenvaateliikkeet toisensa perään ovat ottaneet valikoimaansa Frozen-, Sofia- ja Minions- tuotteet sukista päällysvaatteisiin, puhuvista leluista pehmoihin ja peleihin. Eniten ehkä hämmästyttää se, että mainostajat ovat tarranneet tähän aiheeseen ennen kuin minä, lapseni äiti, edes tajusin näiden hahmojen olevan se kuumin juttu!

Oletko itse törmännyt samanlaisiin lasten keskuudessa syntyneisiin trendeihin? Vai ovatko ne edes lasten keksimiä muoti-ilmiöitä, vai ennemminkin taitavan markkinoinnin tulosta? Ja onko teidän lukijoideni kodeissa Ryhmä Hau/Frozen/Sofia Ensimmäinen –faneja?

-Karoliina-

Seuraa Kolmistaan-meininkiä myös Instagramin, Facebookin, Bloglovinin, Blogilistan, sekä Eskon ja Karoliinan twittereiden kautta.

Kommentit (22)

Maijan äiti
1/22 | 

Entäpäs sitten se, kun lapsi innostuu jostain joka ei olekaan se in-juttu tällä hetkellä? Meidän tyttö 3,5v. on maailman suurin Risto Räppääjä-fani :) Mitään RR- tuotteita ei ole missään. Siksipä hiljattain saksin oman yöpaitani, josta ompelin tytölle Nelli Nuudelipää-mekon :) ps. Nukkuu nytkin se päällä :)

2/22 | 

Oktonautit on hyvä esimerkki lasten omasta kulttuuri-ilmiöstä. Jostain käsittämättömästä syystä maahantuoja ei tuo leluja maahan, mutta ulkomailta lapsille tuodut lelut ovat suorastaan kulttimaineessa sarjasta tykkäävien lapsien keskuudessa.

Viime talvena pojan päiväkotiryhmässä oli pienimmillä lapsilla niin tiukat väännöt Oktonauttiroolituksista että veimme lastentarhanopettajalle lainaan meidän englanninkieliset satukirjat, jotta opettaja pääsi kartalle siitä mistä hahmoissa oli kyse.

3/22 | 

Välillä tuntuukin, että tarjonta on paikalla ennen kysyntää :)
Elokuvien filmisankarit, elsat ja kätyrit, luodaan käsi kädessä oheistuotteiden kanssa. Ne saapuvat kauppoihin samalla, kun valkokankaalla tärähtää. Myös paikka auringossa on lyhytikäinen: kuka enää tahtoo salama mc queenin? Vaikka oikeasti, hahmohan on aikuisen silmään edelleen ihan uskomattoman söpö.

anne
4/22 | 

Ryhmä hau! On niin kova kuttu. Päikyssä vakkarileikki ja valtaosalla lapsista vakkari roolit :). Päikkykaverin synttäreillä pariviikkoa sitten teemana oli tietenkin ryhmis ja tarjolla oli aivam mahtava vahtitorni kakku. Meillä myös Kaja fani joten rooliasu oli kohtuu helppo värkätä (hiukset nutturoille korviksi, uimalasit päähän, pinkki hame ja siivet selkään). Sitä olen vähän ihmetellyt ettei juuri löydy Risto Räppääjä krääsää mistään koska se on meillä kestofanitiksen kohde ja lahja toiveina usein tulee Nellin mekko tyyppisiä touveita. Frozenia meillä ei juuri (tällähetkellä) faniteta. Myös se oli jossain vaiheessa kuvioissa ja vappupallo oli Elsa ja Anna aiheinen. Oltiin sovittu että käydään yhdessä ostamassa alkukesästä Frozen mekko, mutta kun kauppaan mentiin ei halunnutkaan sitä vaan jonkun ihan muun vaatteen. P.s ryhmis leluja on tulossa Elokuusaa. Lelukaupasta osattiin kertoa alkukesästä että on maahantuojalta loppu ja elokuussa lanseerataan uudelleen ja sitten vasta saa lisää myyntiin.

Jenni
5/22 | 

Tämä on jotain niin käsittämätöntä, että yhtäkkiä junnujen kuumin juttu on Ryhmä Hau. :) Meillä tästä tuli hitti juurikin silloin kun ensimmäiset lelut tulivat kauppoihin mutta jotenkin näissä parissa kuukaudessa senkin aika meillä tuntuu olevan ohi. Palomies Sami ja Oktonautit olivat meillä tälläinen vaihe ja nyt - ihan kamalaa minusta - pieni sinisilmäinen eskarilaispoikani rakastaa Ninjagoa ja Transformersia. Piru vieköön elisaviihteen kuukauden bonuskanava Nelonen Nappula! ;)

6/22 | 

Mahtimarkkinoinnin tuotteitahan nuo kaikki. Elokuvista, tv-sarjoista, videopeleistä tuttuja juttuja. Sitten ne löytyvätkin kauppojen hyllyiltä leluina, legoina ja vaatteina. Meillä kun on kaksi poikaa, varsinkin kaikki uusimmat villitykset liittyvät lähinnä legoihin.Ja isommalla PS-peleihin.

Maria
7/22 | 

Kyllä! My Little Pony, Kätyrit, Ryhmä Hau, Muumit, Barbababat, Hello Kitty, kaikki mahdolliset Disneyn prinsessat (en millään muista kaikkia) ja Seikkailija Dora.

Marika
8/22 | 

5-vuotiaan pojan suurinta hottia on nyt star wars -kaikissa muodoissa. Voin vain kuvitella, että tuo tulee ja kovaa joulun alla, kun uusi osa julkaistaan. Onneksi mies oli säästänyt vanhat alukset ja hahmot 80-luvulta. Nyt ne on kovassa käytössä. Toki joku keräilijä varmaan näkisi painajaisia, kun tietäisi noiden olevan leikeissä mukana. Kirppariltakin noita jonkun verran olen löytänyt ja sekös lämmittää mieltä. 7-vuotiaan tytön kanssa taas ollaan totuttu vaatetuksessa kaikenlaisiin prinsessoihin. Onneksi nyt vaatteissa alkaa taas käydä koululaisellekin sopivat popin raidat. Kimalletta ja pinkkiä on jo niin pitkään katseltu meillä ?.

10/22 | 

Teen itse ison osan tyttäreni vaatteista, joten pystyn vielä vaikuttamaan. Esimerkiksi keltaiset minions tyypit aplikoin mustavalkoiselle raitakankaalle. Kompromissi sopi molemmille.

Äiti -88
11/22 | 

Olen ihmetellyt tätä Frozen villitystä alle kouluikäisten lasten kohdalla, kun leffa on kuitenkin tietääkseni K7. Saako suurin osa 3-5 vuotiaista sen ikärajasta huolimatta katsoa vai mistä he keksivät fanittaa tätä? Mutta nämä eivät todellakaan ole lasten itse keksimiä villityksiä, vaan maailman parhaiden markkinoinnin ammattilaisten kehittämiä. Valitettavasti.

12/22 | 

Meillä lapset fanittivat Frozenia puoli vuotta ennen kuin näkivät edes leffan. Ikärajan vuoksi mietin pitkään sen katsomista. Fanitus tuli nimenomaan tästä lasten omasta kulttuurista.. Kun muutkin fanittivat, alkoivat meidänkin tytöt fanittamaan. Lopulta näytin leffan lapsille, jotka olivat silloin iältään reilut 3v ja 5v. Pienemmälle ei ihan joka kohtausta (mm. lumimies ja susijahti) näytetty.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Kolmistaan ja Karoliina Pentikäinen

Kolmistaan on blogi rakkaudesta ja likasukista. Mukavista tennareista ja oikeasta elämästä. Uusperheestä, vanhemmuudesta, ihanista mekoista ja viinilasillisista, jota kohotetaan hämärtyvissä syysilloissa. Suklaasta ja suukoista, fiilistelystä ja tasa-arvosta. Uustamperelaisuudesta ja keskisuomijuurista. Kerrostaloelämästä ja pyörällä kuljettavista matkoista, joiden määränpäätä ei tiedä (johtuen seikkailunhalusta tai vaan huonosta yhteydestä Google Mapsiin). 

Kirjoittaja on 34-vuotias ammattibloggaaja, kirjailija,copywriter ja kirjoittamisen sekatyönainen, jonka tietokone, näppis ja aivot raksuttavat H23 Agencyn seinien sisällä. Tokaluokkalaisen äiti. Vaimo. Isosisko. Tytär. Ja ystävä, joka soittaa aivan liian harvoin.Kotimaisen kirjallisuuden maisteri, joka on saanut Kauppakadun approsta arvosanan Cum Laude Approbatur.


Blogissa olevien kuvien ja tekstin luvaton julkaisu on
tekijänoikeuslain vastaista.

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
Tammikuu
2018
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Tammikuu
2017
Lokakuu
Maaliskuu
2016
2015
Kesäkuu
Huhtikuu
2014
2013

Kategoriat