// Kaupallinen yhteistyö: Bonduelle // 

P8075143.JPG
P8075143.JPG

P8075105.JPG
P8075105.JPG

P8075108.JPG
P8075108.JPG

P8075111.JPG
P8075111.JPG

P8075116.JPG
P8075116.JPG

P8075121.JPG
P8075121.JPG

P8075124.JPG
P8075124.JPG

P8075130.JPG
P8075130.JPG

P8075140.JPG
P8075140.JPG

Jaahas. Täällä se kohta (=huomenna) taas on. Nimittäin arki. Herätyskelloheräämiset, oikeat ruoka-ajat ja joku roti. Kuten kirjoitinkin jo muutama viikko sitten, olen oikeasti jo vähän odottanut syksyä ja tavallista elämää. Ehkä silloin tosiaan voi sanoa kesän tehneen tehtävänsä, kun arkeenkin palaa innolla. On saanut elää kuin pellossa niin kauan, että alkaa ihan oikeasti jo kaivata vastapainoa kesälle.

Yksi arjen aloituksen vakiojuttuja minulla on ollut palaaminen myös normaaleihin ruokarytmeihin ja -tapoihin. Koen, että meillä syödään pääasiallisesti terveellisesti ja tasapainoisesti, mutta kesällä tästäKIN lipsutaan enemmän kuin yleensä. Nyt onkin ollut ihana taas alkaa pohtia, miten saisi ruokavalioon entistä enemmän terveellisiä elementtejä. Millä ruualla jaksaisi tehdä töitä ja harrastaa? Miten tutut ei-niin-hyvät ruoka-aineet voisi korvata jollain vähän ravintorikkaammalla?

Tältä pohjalta aloinkin sitten kehitellä pyysin A:ta kehittelemään Bonduelle-yhteistyön tiimoilta välipalareseptin, joka olisi hyvän maun lisäksi myös terveellinen. Sellainen, joka buustaisi hyvään oloon ja lisäenergiaan.

Bonduellehan on ranskalainen perheryritys, jonka juuret yltävät kasvistuotteiden saralla yli sadan vuoden päähän. Viime syksynä kokkailin Bonduelle-tuotteista työpaikkalounaalle falafelejä ja kotiin sen-vähän-tervellisemmän-lasagnen, josta kuulin jälkikäteen tulleen arkiruokahitti monessakin kodissa.

Bonduelle toimii kestävän kehityksen mukaisilla periaatteilla (lisää aiheesta voi lukea täältä) ja viljely, sadonkorjuu ja tuotanto tapahtuvat aina luontoa kunnioittaen. Bonduelle- tölkkien materiaaliin ei ole lisätty bisfenoli-A:ta ja kaikki Bonduelle -tuotteet ovat myös GMO-vapaita. Tässä tämmöinen pieni info, ja sitten varsinaiseen energialeipäreseptiin:

Tämän syksyn ensimmäisen Bonduelle-reseptini pohjana toimii kikherneet. Erona viime vuoteen nämä herkut saa nyt myös kahden minipurkin En Liten Twist-pakkauksessa, joten kerralla ei tarvitse enää avata niin isoa satsia. Tämä muutos pakkauskoossa oli kyllä tervetullut. Itseäni ottaa nimittäin aika kovasti päähän se, kuinka osa ison säilykepurkin sisällöstä jää usein syömättä. Aina sen puoliksi syödyn purkin laittaa siinä toivossa jääkaappiin, josko jämät vielä joskus käyttäisi. Ja niin usein sen saman ruuan saa heittää viikon päästä biojätteeseen.

No mutta sitten näihin kuvan leipiin. Pyysin A:ta siis kehittelemään minulle välipalaleipäreseptin, jolla voisin tarvittaessa korvata vaikka lounaan. Kriteereiksi annoin kikherneet, terveellisyyden ja maun. Ja täytyy todeta, että naulan kantaan osui. Olen vedellyt näitä nyt kaksi päivää putkeen ja taas tekisi mieli tehdä pieni satsi tätä voileipälevitteen korvaajaa jääkaappiin valmiiksi.

 

SUPERHYVÄT ENERGIALEIVÄT KIKHERNETAHNALLA 

Tahna (4-6 leivälle):

  • 1 pieni purkki Bonduelle-kikherneitä (2pack-pakkauksesta)
  • 2-3 rkl raejuustoa
  • loraus hyvää oliiviöljyä
  • 1-2 rkl cashew-pähkinöitä
  • mustapippuria
  • suolaa
  • tuoretta lehtipersiljaa

 

Kuitupitoista leipää/näkkäriä

Päälle kanaa/lihaa/avocadoa tai vain hitusen tuoreita yrttejä

 

  1. Laita kaikki ainekset blenderiin ja suorauta tasaiseksi tahnaksi.
  2. Levitä leivän (näissä kuvissa gluteeniton näkkäri)päälle.
  3. Lisää muut lisukkeet: kana, härkä, avokado tai vihannekset. Näiden kuvan leipien lisukkeena toimi kanasiivut ja uunissa paahdetut kirsikkatomaatit.
  4. Nauti.

 

Lopuksi pitää vielä kertoa, että Bonduellen pavut ja linssit ovat ainoastaan höyrytettyjä, eikä purkissa ole kuin vähän lientä. Tästä syystä kikherneiden makukin on todella freesi ja ne sopivat siksi niin hyvin myös tämmöisiin kypsentämättömiin ruokiin. Jokuhan valuttaa muuten myös nuo purkkikikherneet, mutta se ei ole pakollista. Parasta purkkikikherneissä on myös se, ettei herneitä tarvitse lainkaan liottaa.

Näiden leipien innoittamana täytynee taas kerran vähentää välipalasuklaapatukoita ja Cokiksia. Jos vajaassa 5 minuutissa saa tällaisen välipalan, jossa on niin proteiinia, hyviä rasvoja ja kuin sopivasti hiilareitakin, on enää varmasti vain tyhmyyttä syödä huonosti.

-Karoliina-

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Kolmistaan ja Karoliina Pentikäinen

Kolmistaan on blogi rakkaudesta ja likasukista. Mukavista tennareista ja oikeasta elämästä. Uusperheestä, vanhemmuudesta, ihanista mekoista ja viinilasillisista, jota kohotetaan hämärtyvissä syysilloissa. Suklaasta ja suukoista, fiilistelystä ja tasa-arvosta. Uustamperelaisuudesta ja keskisuomijuurista. Kerrostaloelämästä ja pyörällä kuljettavista matkoista, joiden määränpäätä ei tiedä (johtuen seikkailunhalusta tai vaan huonosta yhteydestä Google Mapsiin). 

Kirjoittaja on 34-vuotias ammattibloggaaja, kirjailija,copywriter ja kirjoittamisen sekatyönainen, jonka tietokone, näppis ja aivot raksuttavat H23 Agencyn seinien sisällä. Tokaluokkalaisen äiti. Vaimo. Isosisko. Tytär. Ja ystävä, joka soittaa aivan liian harvoin.Kotimaisen kirjallisuuden maisteri, joka on saanut Kauppakadun approsta arvosanan Cum Laude Approbatur.


Blogissa olevien kuvien ja tekstin luvaton julkaisu on
tekijänoikeuslain vastaista.

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
Tammikuu
2018
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Tammikuu
2017
Lokakuu
Maaliskuu
2016
2015
Kesäkuu
Huhtikuu
2014
2013

Kategoriat