Kirjoitukset avainsanalla IBS

Mä kertoilin Kauneuden ja terveyden -haastattelussa  mun elämästä viime vuosien aikana. Haastattelutilanne itsessään oli todella pitkä ja oikeasti vasta jutun kirjoittamisen jälkeen näki, mitkä asiat toimittaja oli nähnyt merkityksellisinä. Haastattelun pääteemoina.Yksi jutussa esiin nostetuista aiheista oli mun terveyspulmat. Erityisesti ärtynyt suoli, joka temppuili vuosina 2016-2017 oikein urakalla. Juuri samoihin aikoihin, kun koin burnoutin.

Kun luin juttua painetusta lehdestä, ihan hätkähdin, kuinka rajut vatsaoireet minulla olikaan noihin aikoihin ollut. Vaikka kaikki haastattelussa oli totta, ja IBS:stä olen paljon puhunutkin (mm. täällä ja täällä ), tuntui hurjalle, että yhteen aikaan elämääni kuului viikoittainen, usein toistuva oksentelu ja ripulointi. Niin ja kauheat krampit, jotka lamauttivat olon täysin.

Nykyisin (kop,kop) tilanne on onneksi toinen. IBS-oireisiin vaikuttaa varmasti sadat eri asiat, mutta yksi yleisimpiä pahan IBS-kauden laukaisijoita on stressi. Samalla, kun mun olo alkoi henkisesti helpottaa keväällä 2017, alkoi maha tulla parempaan kuntoon. Ei normaaliksi – varmaan enää koskaan – mutta paremmaksi. Viimeisimmästä krampista on aikaa kolme viikkoa.

Mä olen vuosien saatossa testannut erilaisia ruokarajoitteita ja myös erilaisia itsehoitolääkkeitä. Niin ja tottakai ottanut vastaan neuvoja muilta ibs:läisiltä.

Vaikka periaatteessa en usko vatsan(kaan) kanssa mihinkään vippaskonsteihin, ja uskon, että paras ”lääke” IBS:lle on stressiton mieli ja hyvät elämäntavat, joskus on pakko ottaa apuja purkista.  Mun sisko vinkkasi mulle reilu vuosi sitten iSay-nimisestä valmisteesta, jonka oli kokenut itselleen hyväksi IBS-turvotukseen. Vaikka olinkin aluksi tuotteen suhteen epäileväinen, päätin testata iSay-kapseleita. Ja hyvä niin, koska olin ihan heti vakuuttunut!  Oli oikeasti aika älytöntä, että olin löytänyt tuotteen,niin pitkän kamppailun jälkeen, joka helpotti turvotusta niin konkreettisesti.

Mulla itselläni turvotus on pahoina jaksoina todella voimakasta. Sellaista, että kun aamulla herään litteällä mahalla, mutta erehdyt syömään vaikka puolikkaan banaanin tai juomaan lasin vettä, on maha jo sellainen pallura, ettei housut mahdu enää millään ilveellä jalkaan. iSay-kapseleita käyttäessä turvotus kuitenkin katosi kokonaan. Oli ihan hassua, että se ”ennustus”, jonka mahan tilasta aina ennen ruokailua automaattisesti loin, ei toteutunutkaan. Tuntui käsittämättömälle voida syödä vaikkapa lounas niin, ettei tarvinnut heti miettiä, mitähän pahaa siitä taas seuraisikaan omissa olotiloissa.

iSay-kapseleita saa itsehoitohyllystä apteekeista ja lisää tietoa tuotteesta voit lukea täältä. Kapselit sisältävät simetikonia, joka hoitaa ja ennaltaehkäisee ruuansulatuskanavassa muodostuvaa liiallista kaasua ja turvotusta. Kapselien jälkimaku on aivan Marianne-karkin makuinen (ei huono juttu!), koska tuote sisältää myös piparminttuöljyä.

Ihanaa ja (vatsa)tasapainoista sunnuntai-illan jatkoa!

-Karoliina-

Kuvat: Noora Näppilä

Kommentit (5)

Sinianuannika
1/5 | 

Millä annostuksella otat noita? Ostin myös, skeptisenä en kuitenkaan ole vielä uskaltanut aloittaa. 😅

shst
2/5 | 

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan pari viikkoa ketogeenista ruokavaliota. Olen varma, ettei sen jälkeen enää halua palata entiseen. Itselläni on IBD, colitis ulcerosa tarkemmin ja olen kuukauden ketogeenisella ruokavaliolla päässyt eroon 10 vuotta kestäneistä päivittäisistä kivuista ja turvonneesta vatsasta, oikeasti, mulla on sellainen ”aamuvatsa” koko ajan nyt, ei kipuja, ei ilmavaivoja. Mä en uskonut että niin vois enää koskaan olla. Katja Kokon ja Hannamari Rahkosen blogeista löytyy hyvää esi-infoa. Hannamari kirjoittanut myös hyvän e-kirjan aiheesta. Kannattaa tutustua syvemmin kuin vain mitä media uutisoi, realismi siitä kaukana. :) tsemppiä!!

Liina_
3/5 | 

Mä en kokenut noista hyötyä, mutta puolikas annosmitallinen visibliniä päivässä on auttanut todella paljon!

tuulitar
4/5 | 

Pitääpä perjantaina kysyä gastroenterologilta mielipidettä voisiko tyttäreni kokeilla noita kun vatsa oireilee jatkuvasti (crohni). Itselleni lääkäri määräsi tuota visibliniä omiin suolisto-oireisiini. Se vain aiheuttaa sitten omat ongelmansa kaasunmuodostuksen kanssa, joten välillä pitää punnita mitä oireita valitsen. Oma diagnoosini on ärtynyt suoli joka taas johtuu siitä että suolistossa on ylimäräisiä mutkia.

Vierailija
5/5 | 

ISayssä on piparminttuöljyä vain 1mg/kapseli joten sillä ei päästä mitenkään terapeuttiselle tasolle. Siksi sitä ei myydäkään apteekeissa. Suosittelen sen sijaan näitä kumpaakin vaikuttavaa ainetta sisältäviä itsehoitotuotteena saatavia Cuplatonia (100 kpl 17e) tai piparminttuöljykapseleita (Colpermin muistaakseni n. 170mg per yksi kapseli ja 30fol hinta taisi olla jotain 17e) tai vaikka kumpaakin.

P.S. Ensimmäinen tarkistuskysymykseni ei toiminut vaikka tarkistin ihan kolmeen otteeseen että varmasti kirjoitin oikein. Saapi nähdä tuleeko tämä perille..

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

P3039202.JPG
P3039202.JPG

P3039206.JPG
P3039206.JPG

P3039215.JPG
P3039215.JPG

 

Olen makoillut useamman päivän jo kuumeessa kotona. Keskiviikkona ramppasin keuhkokuvissa ja verikokeissa, koska sairastelukierteeni on kestänyt niin julmetun kauan (oikeasti syksystä 2016) ja oikeastaan montakaan kertaa ei ole tutkittu asioita ihan perinpohjaisesti. Nyt on kuitenkin suljettu pois ympäristö (puolentoista vuoden tautikierteen aika ollut kaksi kotia ja kaksi työpaikkaa), elämäntavat (jumaliste, elelen nykyisin kuin joku terveyshippi) ja kaikki muu tyypillinen.

Jäljelle jää nyt oikeastaan ainoastaan vain se, että kun moni elämän lukko ja stressi laukesi syksyllä 2016, on sairastelusta vaan tullut nyt ”kroppani paha tapa”. Koska niinhän sitä sanotaan, että ihminen romahtaa vasta sitten, kun siihen on tilaa. Eikä tuo IBS ja syödyt antibioottikuuritkaan hyvää vastustuskyvylle tee. Vastustuskyky kun kuitenkin sijaitsee suolistossa.

Ainoat asiat, jotka itse enää pähkäilen voivani tehdä toisin (lääkärithän ei ole ottanut asiaan kantaa, vaikka kuinka olen tentannut), on alkoholi ja pakkasessa juokseminen. En tosin kyllä edes muista, milloin olisin ollut humalassa. Ehkä kesän Tammerfesteillä 9 kuukautta sitten, joten varsinaiseksi pämppääjäksi minua ei voi kutsua parhaalla tahdollaankaan. Mutta kyllä minusta on ihana viikonloppuruualla juoda lasi viiniä tai brunssilla mimosa. Mietin, pitäisikö jättää sellaisetkin kokonaan pois. Että parantaisiko se suoliston vastustuskykyä? Kertokaa omat kokemuksenne aiheesta, jos sellaisia on!

Toinen asia, jota olen miettinyt, on tuo pakkasessa juokseminen. Minullahan on astma, ja olen nyt kaksi kertaa tullut kipeäksi juuri pakkaslenkin jälkeen. En tiedä, onko sattumaa, mutta nyt on alkanut tuntua sille, että ehkä pakkanen ottaa liian kovasti keuhkoihini. Aivan, kuten se lapsenakin otti. Ehkä astmani onkin nyt jostain syystä vähän pahemmassa jamassa ja siksi reagoi pakkaseenkin enemmän kuin joskus muulloin on reagoinut.

Koska omasta mielestäni olen tehnyt julmetun paljon ryhtiliikkeitä oman hyvinvointini eteen, ja silti tulen kipeäksi aivan liian usein, otan vastaan kaikki hyvät neuvot vastustuskyvyn lisäämiseen. Erityisesti, jos sinullakin on astma-, allergia- tai IBS-taustaa, neuvot menevät varmasti aivan ytimeen. Ja hei: Perustelkaa väitteenne. Neuvoja kun tulee nykymaailmassa niin paljon, ei enää tiedä, ketä ja mitä uskoa, joten hyvin perusteltuja juttuja on aina kiva lukea.

Tässä toimenpiteet, joita jo noudatan, ja joiden luulisi lisäävän kehon toimivuutta:

  • Monivitamiini + Gefilus päivittäin. 
  • Paljon kasviksia, marjoja, juureksia ja hedelmiä sisältävä ruokavalio.
  • Ei valkoista sokeria.
  • Lihaa, kalaa ja kanaa, joka tosin ei ole aina luomua.
  • Kauraa.
  • Rajoitetusti gluteenitonta pastaa/leipää/jauhoja.
  • Liikuntaa 3krt/vko.
  • Yöunet 7,5-9h.
  • Luomu-maitotuotteet.

Koska oikeasti näytän tällä hetkellä taas aivan karmealle, on pakko vähän fiilistellä näitä taannoin otettuja kuvia, jotka kuvasimme Putiikki rannalla -nimisessä liikkeessä täällä Tampereella.

Minulla on kuvissa päälläni Putiikki rannalla -liikkeen oman merkin, PURAn Warm Long Knit -neulepaita/mekko ja pitkät villasukatjotka molemmat on valmistettu ekologisesti Suomessa. Tällä tavalla unelmaflunssanenä hiihtelisi, jos yllä ei olisi oikeasti miehen vanhaa t-paitaa ja 7 vuotta vanhoja kollarihousuja. 

-Karoliina-

// PURA osin tuoteyhteistyössä bloggaajan kanssa. Tämän postauksen asu kuitenkin vain lainassa.// 

Kuvat: Noora Näppilä

Kommentit (61)

Lottis**
1/61 | 

Moi!

En kyllä usko että noin pieni Alkon käyttö on ongelma... astmahan on aaltoileva tauti, ja jos se ei ole hyvässä hoidossa niin (keuhkoissa jyllää tulehdus) niin siten kyllä tulee herkästi hengitystie infektioita. Onko sulla käytössä hoitava astmalääke (inhaloitava kortisoni)? Tiedän kokemuksesta kun itselläkin on astma, ja nuorena kova infektiokierre, tosin nykyään oireeton ja lääkkeetön

Monivitamiinin sijaan panostaisin kyllä d- itamiiniin, 50 microg/vrk lokakuusta huhtikuuhun ja kesällä esim. 20 microg.

Sitten se suolisto, sieltäkin pitäisi saada tulehdus rauhoitettua ja puolustus kuntoon. Oletko tutustunut Paula Hienosen kirjoihin? Hesarissa oli myös tällä viikolla juttua ulosteensiirrosta (kuullostaa pahalta mutta on ilmeisesti tehokas).

Ja lopuksi rentoutumisen ja levon merkitystä ei voi liikaa korostaa. Joogaa ja meditointia, kävelyä ja kuntosalia. Ei juoksua ja HIIT-treenejä ennenkö oot paremmassa kunnossa. Ja älä mene miinuskaloreilla.

Pire
2/61 | 

Voi olla että olet jo tähän teokseen tutustunut, mutta vinkkaan kumminkin; Giulia Enders- Suoliston salaisuus. Tosi hyvin ja tieteeseen ja tutkimuksiin perustuen kerrottu suoliston merkityksestä kehoon ja eritoten vastuskykyyn ja ns."kansankielellä", että maallikkokin ymmärtää. :)

Lauraeo
3/61 | 

Mä kokeilisin jättää maitotuotteet pois ensin vaikka vaan muutaman kuukauden koejakson ajaksi. En tosin tiedä kuinka paljon maitotuotteita käytät.

Maidon vaikutuksia terveyteen on tutkittu paljon, käsittääkseni mitään ei olla aukottomasti todistettu, mutta viitteitä maidon haitallisista vaikutuksista on paljon. Ehdottomasti ainakin sen verran, että kannattaa kokeilla miten maidottomuus omassa kropassa vaikuttaa. Maidottomuus on nykyään lisäksi superiisiä, kun vaikka jo pelkillä kauratuotteilla voi korvata ihan kaiken.

J..

Mulla käväisi myös tämä mielessä. Tosin en tiedä voiko se olla tälläiseen syynä, mutta itse olin täysin maidottomalla jonkun aikaa, niin sellainen nuhaisuus hävisi täysin.

Johis
4/61 | 

Toinen astmaatikko täällä kans. Mun on ollut myös pakkaskaudella pakko käyttää jatkuvaa hoitavaa kortisonia. Astman hoitotasapaino vaikuttaa terveyteen tosi paljon. Ja tarvittaessa lääke vaihtoon jos vanha ei pelaa enää...
Lisäksi syön Dtä 100 mg päivässä koko talven.

Pire
5/61 | 

Nii ja jostain on jäänyt mieleen (heh,tosi perusteltu vinkki siis!), että nuo gefilus merkkiset maitohappobakteeri, eivät ole välttämättä niin tehokkaita, että niistä bakteereista minimaalinen osa pääsee sinne suolistoon vaikuttamaan (koska määrällisesri niitä on kai aika vähän tuotteessa?). Luontaistuote kaupoissa ainakin myydään biolatte nimistä valmistetta jota itse annan omille lapsille. jossain vaiheessa sitä jotkut lastensosastot käyttivät vastasyntyneillä ab-kuurin yhteydessä. Et vinkkivitosena, mhb:n vaihtaminen toiseen?

Reetta L
6/61 | 

Voi kun kurjaa, että terveysongelmat vaan jatkuvat! :(

Kommentoin jo aikaa sitten vastaavaan postaukseesi stressin äääärettömän isosta vaikutuksesta kehomme somaattisiin sairauksiin. Niin kuin itsekin tuossa mainitsit, että siitä se varmaan sinulla aikanaan lähti.

Eräs stressin mekanismeihin perehtynyt psykiatri kertoi, miten tosi moniin unettomuusongelmiin liittyy vahva psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kierre, joka alkaa ajatuksesta "taaskaan en nuku, miksen nuku, ihmisen on pakko nukkua...". Ja kierre voi alkaa.

Mietin, että onko kohdallasi puhuttu tästä puolesta tarpeeksi? Oletko esim. saanut puhua psykiatrin tai psykologin kanssa sairastelustasi ja sen vaikutuksista ihan arkielämääsi. Tuossa listassasi on meinaan jo aika monta elämää, jollei nyt rajottavaa, niin ainakin muuttavaa tekijää. Jollei mitään täysin fyysistä syytä tosiaan sairasteluusi löydy niin ehkä myös stressin psyykkinen puoli voisi olla hyvä tarkastelun kohde? Alan ammattilaisilla on näistä varmastikin kokemusta, josta saattaisi olla apua.

Juuulianna
7/61 | 

Moi! Luin vasta mielenkiintoisen artikkelin, että itseasiassa ei ole samantekevää, mitä maitohappobakteereja käyttää. Probiootit on suoliston hyvinvoinnille tärkeimmät, joten sitä kannattaisi syödä suoraa purkista mielellään nielaistavana kapselina (pureskeltavissa on makeutusaineita, jotka ei myöskään ole hyväksi, jos on herkkä suoli). Mulla ei oo astmaa, mutta siskollani on paha astma ja hän ei kyllä pysty pakkasella ulkoilemaan ilman astmapiippua, kovalla pakkasella ei ollenkaan. Joten suosittelisin jättämään sen pakkasessa juoksemisen :)

Vierailija
8/61 | 

Jätä flunssan ajaksi maitotuotteet pois, itselläni astma ja keliakia. Suolistoni on herkkä ja maitotuotteet pitää ainakin minulla tulehdusta yllä. Itsellä oli aiemmin edellisessä työpaikassa ja asunnossa hengitystie ongelmia ja vaihdoin asuntoa ja työpaikkaa ja ajattelin että nyt ongelmat poistuvat. Uusi työpaikka oli puhdas, mutta homekoira paljasti asunnon ongelmat. Homekoira haistaa ongelmat myös syvemmällä rakenteissa, suosittelen tätä koska itse pidin selvänä että sairauskierre ei voi johtua enää asunnoista ja niinpä vain kävi. Nyt vihdoin terve :)

Janski1986
9/61 | 

Mun vinkit:
-Kuurina Precosa/Biulardii JA tehokas maitohappobakteeri (meillä vuorotellaan LactoSeven, Probiootti plus ja comb sekä Vivomixx)
-Edes sairastelun ajaksi kokonaan maitotuotteet pois, luomutkin
-Käsienpesu. Tämä ei todella ole niin itsestäänselvyys ihmisille kun luulisi. Maailman helpoin ja halvin tapa välttää pöpöjen pääsy elimistöön, miksi se on monille niin hankalaa? Kädet pitää myös pestä aina kunnolla, tarpeeksi pitkään, saippualla ja kuivata huolellisesti.
-Inkiväärishotit, mun talvinen tehoaseeni. Raastan inkivääriä pari cm shottilasiin, puristan luomu sitruunaa päälle, loput vettä ja ääntä kohti. Meillä tehokkaaksi todettu luonnon antibiootti <3

Kaikista noista löytää lisätietoja ja lähteitä jos googlaa :) mä tulin nyt vaan äkkiä naputtelemaan meidän kulmakivet. Ei oo näkynyt influenssoja, vatsatauteja eikä muitakaan ja perus nuhat paranee nopeasti.

Miukkis
10/61 | 

Heippa! Onko sinulla joku vakkarilääkäri vai käytkö useilla eri lääkäreillä? Jos ns omalääkäriä ei vielä ole, suosittelen sellaisen hankkimaan niin lääkäri pystyy tutustumaan sinuun ja taustoihisin paremmin. Mietin myös tuota henkistä puolta. Sanoit, että stressi on helpottanut oireiden alettua. Voisitko käydä näin aluksi muutaman kerran psykologin juttusilla, siitäkin voisi olla apua.

Piuu
11/61 | 

Täällä myös astmaatikko ! Astmani oli viimeisimpään flunssaan asti oireeton ollut jo vuosia, mutta pakkaset ja stressi tekivät tepposet. Oli lähellä etten joutunut hengenahdistuksen takia osastolle. Omat vinkkini terveenä pysymiseen ovat stressaamisen vähentäminen (jokaiselle omat keinot miten toteuttaa, vaikea neuvoa), monivitamiinin vaihto täsmävalmisteisiin d, c ja sinkki tärkeimmät! (D-vitamiinia vetelen 50mg/vrk, koska terveyshyödyt mm rintasyövän estoon tutkittu) ja vastustuskyvyn kasvattaminen! Liiallinen käsienpeseminen ja pöpökammo voivat heikentää ihmisen normaalia vastustuskykyä. Kannattaa välillä syödä tarkoituksella pesemättömillä käsillä, niin kauhealta kuin se kuulostaakin. Mun mies tuo työn mukana sairaalasta kaikenmaailman bakteerit kotiin. Aluksi sairastuin tämän tästä, nykyään flunssia kerran vuoteen. Nekin flunssat ovat kuumeettomia ja helppoja

MariaVerna
12/61 | 

Onko palautumisaika liikunnan jälkeen riittävä?

Voisi varmaan ottaa puheeksi PT:n kanssa.

13/61 | 

Hei, minulla oli yhteen vaiheeseen jatkuvasti toistuva poskiontelotulehdus. Lopulta aloitettiin ympärivuotinen jokapäiväinen mieto kortisonisuihke lääkitys (Avamys) jolla kierre lopulta katkesi ja sitä myötä myös jatkuvat antibiootit. Nyt en olekaan enää antibiootteihin koskenut vuosiin. Muuten suosittelen samaa kuin muutkin yllä, eli tehokkaampia probiootteja, minkä lisäksi pitää myös muistaa huomata prebiootit. Lisäksi näin talvella extra-annos D:tä ja sinkkiä. Monivitamineissa mainitut määräthän kun ei kerro mitään vitamiinien imeytymisestä. Ja minulla myös maitotuotteet vaikuttaa merkittävästi hyvinvointiin, eli niinkuin tuolla joku muukin ehdotti, kokeilisin kuukautta ilman. Viimeinen suositus täältä vielä Aloe Veralle, joka vahvistaa nimenomaan suolistoa. Itse olen käyttänyt juotavaa Aloeta nyt kolme vuotta ja ollut todella tyytyväinen. :)

Vierailija
14/61 | 

Mun runsas sairastelu suunnilleen puolittui, kun aloin oikeasti pitämään visusti huolta sekä omasta että - ja tää oli nyt se kriittinen tekijä - puolison käsien pesusta. Siis kädet pestään kunnolla lämpimällä vedellä ja saippualla aina heti kun tullaan kotiin, vessassa käynnin jälkeen, ja aina ennen kuin kosketaan ruokaan tai juomaan tai limakalvoille millään lailla. Auttaa yllättävän paljon.

Sitten teitenkin täällä jo mainitut asiat, kuten maito- ja viljatuotteet kokonaan pois, D-vitamiinia ainakin se 50 mikrogrammaa päivässä ja kalaöljy. Myös yllättävän tehokasta on lepo; uni on tärkeää, mutta niin on myös ainakin pari iltaa viikossa silkkaa tyhjäntoimittamista. Tämä on vaikea oppia, jos on tottunut touhottamaan koko ajan jossain, mutta toisaalta, jos touhotat koko ajan jossain, se on ehkä se syy jatkuvaan sairasteluun.

Vierailija

Hei!

Hieno juttu, että joku jo mainitsikin tämän käsien pesuun liittyvän huolellisuuden! Myös jos kulkee kaupoissa, bussissa, ym. koskettelee pintoja, niin kasvojen koskettelua kannattaa välttää. On muuten aluksi yllättävän vaikeaa, varsinkin tietokoneella istuessa tulee helposti kosketeltua kasvoja, nojattua käteen jne...

Vierailija
15/61 | 

Hieman huurmorilla heitän tämän vinkin, mutta ehdotan koiran hankintaa. Meillä mies sairasti ennen jatkuvasti (ainakin kerran kuussa), vaikka me eletään ihan terveellistä elämää ruuan ja liikunnan suhteen. Koira on ollut talossa vuoden ja miehen sairastelut ovat vähentyneet huomattavasti (viimeisen puolen vuoden aikana vain yksi lyhyt flunssa). No koiraa ei tietenkään voi hankkia vain tämän vuoksi, mutta jos aihe on joskus muutenkin mietinnässä, niin myös vastustuskyky sen myötä voi kasvaa. Ja koira sopii myös astmaatikolle. Itsekkin olen allerginen koirille, mutta siedätyin nopeasti omalle koiralle (meillä rotu, josta ei lähde karvaa ollenkaan).
Mitä tulee pakkasessa juoksemiseen, niin kyllä -10 astetta on ainakin itselleni ehdoton raja. Minulla on ns. infektioastmataipumusta ja kovemmilla pakkasilla juostessa tulee kyllä huono olla. Juoksen silloin juoksumatolla salilla. Onneksi yleensä kelit mahdollistavat ulkojuoksun. Toinen ongelma aika on katupöly aika. Sekin on taas jo tuloillaan :(. Tsemppiä paranemiseen!

Lissulissu
16/61 | 

Moi! Hyvä neuvoja yläpuolella, taidan itse ainakin tsempata D-vitamiinin ja probioottien ym. kanssa.

Tunnen, että oma fyysinen hyvinvointini teki käännöksen, kun jätin maitotuotteet pois. Ihmisen ei vain ole tarkoitus juoda/syödä toisen lajin jälkeläisille tarkoitettua maitoa. Mikä sopii vasikalle, ei (yleensä) sovi ihmiselle. Emmehän juo esim. sian-, koiran- tai kissankaan maitoa. Kuulostaa inhottavalta, mutta on sama asia loppupeleissä. Ihminen ei ole lehmä. En ole sairastellut pitkään aikaan, iho voi paremmin kuin koskaan, nivelkivut ja -kolotukset ovat tiessään ja olo on… hyvä. Tähän on vaikuttanut varmasti moni muukin asia, mutta uskon, että maidolla on ollut suuri vaikutus. Maitoteollisuudessa liikkuu niin isot rahat, että sitä kannattaa ihmisille markkinoida, heidän terveytensä kustannuksella ja uskotella, että se vahvistaa luita tms (joka on todistetusti puppua). Kuten joku jo sanoikin, kaikki maitotuotteet on helppo nykyään korvata muilla tuotteilla. Kannattaa kokeilla ainakin.

Noh, en halua paasata (vaikka vähän haluankin), mutta näin itse olen kokenut. Toivottavasti löydät tasapainoa oloosi.

Vivomixx
17/61 | 

Komppaan jo mainittuja:

Ehdottomasti D vitamiini 100 käyttöön talvisin!!

Gefiluscon vähän yhtä tyhjän kanssa (no ehkä vähän tyhjää parempi )Vivomixx on huikee (kallis, netistä saa edullisemmin nettiapteekista) probiootti!! Moni on saanut siitä apua, itse myös. Käytän sitä 1/2 pussia päivittäin ja maha kiittää

Maito pois (paitsi täysrasva kreikka/turkkijugurtti), kauramaito tilalle.

Terveempää kevättä toivottaen ️

18/61 | 

Tuo on varmasti niin turhauttava tilanne.. :-(

En tosiaan mene sanomaan, että mikä sulla on tai ei ole, mutta yksi asia mikä vaikuttaa heti myös vastustuskykyyn on kaikenlainen stressi ja ahdistus? Voisiko olla kyse sellaisesta?
Tsemppiä <3

Mitästässä
19/61 | 

Lisää likaa ja eläin taloon! Antibiootit äärimmäiseen pakkotilanteeseen, se tuhoaa vuosikausiksi puolustusjärjestelmän. Lue viimeisin Tiede-lehti, siinä on tietoa autoimmuunisairauksien synnystä, hoidosta, ehkäisystä, taustasta jne.

Ninini
20/61 | 

Hei! Tsemppiä toipumiseen! Tosi kurjaa olla jatkuvasti kipeä.
Mie tsekkaisin d-vitamiinitasot verikokeella. Sen mukaan sitten lisäisin d-vitamiinin saantia. Sinulla on käytössä monivitamiini, mutta niitäkin on olemassa eri laatuisia. Ja oletko varma että ottamasi monivitamiini imeytyy suolistostasi? Pelkkä satunnaisen pillerin ottaminen ei auta jos se ei ole laadukas/ hyvin imeytyvä.

Ilona35
21/61 | 

Jättäisin kaikki maitotuotteet pois, nykyään löytyy niin helposti korvaavia manteli/soija jne tuotteita. Suurimman osan ihmisistä suolisto ei kestä maitoa, eihän se ole meille tarkoitettu alunperinkään. Tästä löytyy paljon tieteellistä näyttöä, hyvä esimerkki China study.

Jos ei kokonaan halua luopua niin ainakin flunssien ajaksi. Monet ei tätä helpolla niele sillä Suomessa on niin vahva maito-,kalsium-,luusto propaganda. Suosittelen tutustumaan aiheeseen.

Ilona35
22/61 | 

Jättäisin kaikki maitotuotteet pois, nykyään löytyy niin helposti korvaavia manteli/soija jne tuotteita. Suurimman osan ihmisistä suolisto ei kestä maitoa, eihän se ole meille tarkoitettu alunperinkään. Tästä löytyy paljon tieteellistä näyttöä, hyvä esimerkki China study.

Jos ei kokonaan halua luopua niin ainakin flunssien ajaksi. Monet ei tätä helpolla niele sillä Suomessa on niin vahva maito-,kalsium-,luusto propaganda. Suosittelen tutustumaan aiheeseen.

lindajokinen
23/61 | 

Täällä toinen samasta ongelmasta kärsivä! Ennen en sairastellut kuin korkeintaan kerran vuodessa, nyt tuntuu että olen ollut vuoden sisään enemmän flunssassa kuin terveenä! Olisi kiva jos voisit tehdä jonkunlaisen koostepostauksen tähän postaukseen saamistasi vinkeistä meille muille sairastelijoille. Nimimerkki: Tälläkin hetkellä kuumeessa...

Vierailija
24/61 | 

Huolellista käsien pesua suosittelisin minäkin näin flunssakautena aina kotiin tultaessa ja ennen ruokailua, myös silloin kun on ulkona syömässä.

Onko sinulla pneumokokkirokote? Rokote kuuluu nykyään pienillä lapsilla rokoteohjelmaan, mutta aikuisille sitä ei anneta rutiinisti. Sitä kuitenkin suositellaan mm. hankalaa astmaa sairastaville sekä potilaille, joilla on toistuvia poskiontelotulehduksia, koska pneumokokki on yksi tyypillisimpiä poskiontelotulehduksen aiheuttajia. Lapsilla pneumokokkirokote on vähentänyt korvatulehduksia useissa isoissa tutkimuksissa, aikuisilla yhtä laajoja tutkimuksia ei ole tehty. Rokotetta varten tarvitsee reseptin, mutta tämän saanee pyytämällä kun ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseen.

Harvinaisempi syy toistuvien infektioiden taustalla saattaa olla lievä immuunipuutos, yleensä jonkun immunoglobuliinialaluokan vajaus. Tämän selvittely ei välttämättä tk:ssa tule ensimmäisenä mieleen, mutta erikoissairaanhoidossa tutkimuksia tehdään aika herkästi potilailta, joilla on toistuvia infektioita. Selvittelyksi riittää useimmiten verikoe, jossa määritetään immuniglobuliinien pitoisuudet.

Skimmer
25/61 | 

Vastustuskyvyssä on toki paljon yksilöllisiä eroja, mutta itse olen pysynyt jo vuosia terveenä kun heitin liian terveellisyyden tavoittelun romukoppaan. Tänä päivänä moni tuntuu suorittavan jopa terveyttä, ja luulen että tästä aiheutuva stressi vaikuttaa paljon enemmän hyvinvointiimme kun mikään sokeriton, gluteeniton ja superfoodeilla kyllästetty ruokavalio. Toki syön pääasiassa kasviksia, hedelmiä ja mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa, mutta en turhaan välttele mitään ruoka-aineita erityisesti, syön myös ns ”höttöruokaa” (allergiat ja esim. keliakia on tietysti eri asia).

En ole ollut moneen vuoteen flunssassa vaikka treenimääräni saattavat olla jopa 20 tuntia viikossa, mukaanlukien toki kevyemmät treenit. Toki tämän mahdollistaa se, että kuuntelen muutenkin tarkkaan omaa kroppaani, ja voihan olla, että minulla on vain käynyt tuuri sairastelujen suhteen. Ei superfoodeissa yms. mitään pahaa ole, en vain koe, että niillä olisi olennaista merkitystä terveyden kannalta. Itse en ole niitä enkä
mitään lisäravinteita koskaan käyttänyt. Jollekin voi niistäkin apua olla, tai vaikka maitotuotteiden jättämisellä pois, mutta itselläni ainakin on toiminut pieni aivojen heittäminen narikkaan kaiken tämän ruuasta vouhkaamisen keskellä. Kukin tyylillään!

Toivottavasti apu löytyy!

Hemmuli

Erittäin hyvä kommentti. Monille tuntuu olevan vaikeaa hyväksyä se että omaa kroppaansa ja sen toimintaa ei pysty täysin hallitsemaan vaikka söisi kymmeniä eri lisäravinteita ja välttelisi kaikkia ”pahoja” ruoka-aineita. Usein tällainen kontrolloinnin tarve nimenomaan aiheuttaa stressiä ja heikentää elimistön toimintaa.

Vierailija

Tämä kannattaa tarkistaa, itselläni pitkittynyt flunssa ja jatkuva väsymys selittyi kun mitattiin ferritiinin arvo. Tämä oli jo melkein vakavan raudan puutteen puolella vaikka hemoglobiini ollut aina todella hyvä.

Vierailija
27/61 | 

Mä oon kanssa kuullut yhdeltä ravitsemusasiantuntijalta, että heidän perheessä otetaan juusto pois pöydästä, jos jollain on alkavaakin flunssaa. Jotenkin ne virukset/bakteerit ilmeisesti saavat siitä maidosta ravinteita ja sen myötä mylläävät kehossa pidempään. Olen itse myös pitänyt elämässäni lähes maidottomia jaksoja, ja kyllähän mun olo on parempi. Silloin vatsani sietää myös viljoja monipuolisemmin. Tuo lähes maidoton tarkoittaa mulla sitä, että juustoa olen käyttänyt. Ilman sitä en osaa elää ja se ei ole koskaan tehnytkään vatsalleni huonoa. Mulla on todettu myös alkava osteoporoosi, joten siksi en uskalla elää täysin ilman kalsiumia. Se juusto on toiminu mulla siinä. Tästä päästäänkin aasinsiltana aiheeseen, joka on musta sekava ja ainakin itse tarvitsisin siitä lisää luotettavaa tietoa - eli tämä maito ja sen merkitys kehollemme. Tuli mieleen, että jos kaipailet postausaiheita, niin tämä olisi sellainen... Aina ja ikuisesti meille on toitotettu, että maitotuotteita pitää syödä, jotta luusto vahvistuu. Olen itsekin kuullut ja lukenut, että ei se ihan näin välttämättä mene. Niistä kalsium-tableteista sitten taas lääkäritkin tunnustavat, että ne kertyy verisuonten seinämiin. Sekään ei ole siis hyvä! Eli mun täytyy tunnustaa, et mä olen sen aiheen suhteen aika ulapalla ja en oikein tiedä, että mihin tahoon voi luottaa. Niinpä käytän siis jonkin verran maitotuotteita, mutta parempi olo mulla on ilman niitä. Ps. Käytän myös välillä kahta erilaista maitohappobakteeritabua samaan aikaan vatsani tasapainottamiseksi. Se on kanssa auttanu! Apteekista sanottiin, että kyllä niitä voi käyttää. Hurjasti paranemisia sulle! Terkuin, Jankkuliini

Tuna

Voi hömppien hömppää taas tuo juustojuttu, ainut asia mitä voin kuvitella että juustoon kosketaan ja se on kauan käytössä, niin bakteerit leviää. Ihan oikeasti, voiko tällaisiin terveysneuvoihin tosiaan joku vakavasti uskoa?

Vierailija

Ei tämä ravitsemusihminen sitä juttua niin tarkoittanut, vaan se maito oli se pointti. Eli se juuston koskettaminen ei ollut se juttu, vaan maitotuotteiden käytön lopettaminen, kun ilmenee alkavaa flunssaa. Tulkitsin, että heidän perheessä siis ilmeisesti käytetään paljon juustoa, niin siksi hän otti sen vaan esimerkiksi. Itsekin olen kyllä huomannut, että flunssan aikana ei tee mieli syödäkään mitään maitotuotteita. Taitaa siis kroppa osatakin ilmoittaa sen aivan oikein. Terkuin, Jankkuliini

Vierailija

Tuossa ihan ensimmäisessä kommentissani tarkoitin siis sitä, että kun kehossamme on se viruspohjainen tai bakteeripohjainen infektio, niin ne kehomme sisällä olevat virukset/bakteerit saavat ilmeisesti ravinteita maitotuotteiden maitosokerista tms. ja siksi elävät kehossamme pidempään ja tautimme pitkittyy. Siksi maitojuttujen välttäminen alkavankin flunssan kohdalla voisi lyhentää sen kestoa tai ehkäistä sen puhkeamisen. Näin sen ainakin itse tulkitsin silloin. T. Jankkuliini

Mammanen
28/61 | 

En ehtinyt nyt kaikkia kommentteja lukea. Mutta tehokkaat probiootit. Meillä on helpottanut lasten sairastelut sekä oma sairastelu siihen kun aloitettiin kunnon probiootit. Ja syön itse niitä isompina annoksina heti jos jonkun nenä vuotaa ja annan lapselle myös.

Käy ostamassa vivomixxiä tai probiootti plussaa ja kokeile ihmeessä.

Ja sinkki sekä c-vitamiini isoina annoksina on sitten mun toinen salainen ase.

Roomatar
29/61 | 

Teveydenhuollon ammattilaisena suosittelen ottamaan D vitamiinia syksystä kevääseen 50-100 mikrogrammaa vuorokaudessa. Sinkki lisäksi käyttöön ainakin infektiokierteen ajaksi. Ja muista pestä käsiä ahkerasti. Mielestän i tuo käsienpesu on kaiken Aja O infektioiden torjunnassa. Flunssathan ovat aina viruksen aiheuttamia, eikä flunssaa voi saada esim .kylmästä ilmasta. Toki kylmä voi pahentaa jo alkamassa olevaa tautia, joten en lenkkeilisi pakkasessa, ainakaan jos on ollut sairaana 2016 alkaen.

Merisuvi
30/61 | 

Minulla keliakia ja IBS. Ruokavalio auttaa paljon. Suosittelen kokeilemaan gluteenitonta ja laktoositonta ruokavalioa ja jättämään FODMAP-hiilarit pois (esim. kaikki "terveysjogurtit" on lisäksi saatanasta tai siis sisältää näitä yleensä). Ja olemaan todella tarkka syömisistä kokeilujakson ajan. Jos kaurasta pitää, niin vain gluteenitonta kauraa. Voin parhaiten, mikäli lisäksi vältän alkoholia, hiilihapollisia juomia, voimakkaita mausteita (nyyh!), runsassuolaisia herkkuja, ulkona syömistä sekä tiettyjä kasviksia ja hedelmiä. Satunnaisesti voin poiketa kaikesta muusta paitsi gluteenittomasta, jossa olen todella tarkka. Oma vointi on tullut tosi tärkeäksi ja mietin usein, onko jonkin syöminen sen arvoista, että maksan siitä hintaa voinnillani myöhemmin. Harvoin on.

Maikki1

Samoilla ajatuksilla Meri-Suvin kanssa. Jos et ole aiemmin törmannyt, niin IBS-oireisiin suosittelen paneutumaan Leena Putkosen Superhyvää suolistolle-kirjaan, joka on näpsäkkä kirjanen täynnä asiaa. Hänellä on itsellään IBSstä vuosien "kokemus" aiheeseen erikoistuneen ravitsemusterapeutti taustan lisäksi ja kirjassa on näppärästi koottuna selkeät suositukset mitä ruoka-aineita kannattaa ainakin aluksi rajoittaa ja mitä ruoka-aineita kannattaa suosia (vältetään runsasta FODMAP-hiilarien nauttimista ja haetaan vähitellen itselle sopivaa päiväkuormaa niistä). Kunkin elimistöhän on omanlaisensa - toiset voivat vähitellen lisätä rajoitettuja runsaammin ruokavalioon, kun suolisto voi paremmin, toisilla rajoitukset joutuu pitämään tiukempina, jos haluaa voida ainakin suuremman osan aikaa hyvin.

Toinen kommentoija suositteli jättämään maitotuotteet ja käyttämään soija- tai mantelimaitotuotteita sen sijaan, mutta kannattaa pitää mielessä, että ne eivät välttämättä ole taas sopivia IBS:lle, ainakaan runsaasti käytettynä. Riisipohjaiset tai kaurapohjaiset saattavat olla sopivampia.

Tanjakkkkkkkk
31/61 | 

En tiedä millainen monivitamiini käytössäsi on, mutta yksi ehdotus voisi olla tsekata se puoli. Itsellä flunssat vähentyivät kun vaihdoin markettitableteista nestemäisiin vitamiineihin. Suihkeisiin ja poretablettijuomaan.
Tableteissa on usein aika vähän vitamiinia eikä ne välttämättä imeydy kovin hyvin - varsinkaan jos on suolisto-ongelmia. Suomessa on lisäksi melko alhaiset vitamiinisuositukset. Etenkin jos liikkuu, olisi hyvä syödä vitamiineja enemmän.

Ruohonjuuresta saa mm. nordic healthin monivitamiinia + d-vitamiinia suihkeina. Apteekeista c-poretabletteja (1000 vahvuus).

Lisäksi Sinkkiä kalsiumia magnesiumia.

Rone
32/61 | 

D-vitamiinikommenteista minulle tuli mieleen Ylen torstainen juttu liiallisesta D-vitamiinin käytöstä: https://yle.fi/uutiset/3-10106281

En ole mikään aiheen asiantuntija, enkä edes perehtynyt julkaisuihin uutisen takana, mutta ajattelin vain ottaa asian esille. Jos D-vitamiinitasot ovat tutkittu ja kunnossa, ylimäärästä tuskin on enää mitään lisähyötyä.

Toivottavasti saat terveyshuolesi ratkaistua!

Vierailija
33/61 | 

En ymmärrä mitä gluteenittomuus vaikuttaa flunssaan? Jos haluaa välttää vehnää niin monissa gluteenittomissa tuotteissa on pääasiassa vehnätärkkelyst eli sitä valkosta mömmöä. Gluteenittomat tuottee ovat muutenkin monesti vähäkuituisa - sekä huonompia ravintoarvoilta kuin esim tavallinen leipä. Itselläni keliakia ja vain siksi olen syönyt koko elämäni gluteenitonta.

heli.
34/61 | 

Tsemppiä! Toivottavasti sairastelut alkavat pian helpottaa <3

Mun vinkit on maitohappobakteeri aamulla tyhjään mahaan (jotta imeytyy parhaiten).

Päivittäin sinkki + c-vitamiini.

Maitotuotteiden käyttömäärästäsi en tiedä, mutta suosittelen myös niiden vähentämistä, jos käytät paljon. Jos juot maitoa, jättäisin sen pois.

Käsien pesu!

Sulla on ihanan terveelliset elämäntavat, jatka samaan malliin! :) :) 

Patse
35/61 | 

Suosittelisin vivomix probiootti kuuria tai jatkuvaan käyttöön, hintava, mutta aivan paras! Lisäksi jättäisin maitotuotteet kokonaam pois ja käyttäisin vain kaurapohjaisia tuotteita, ei edes soijaa. Itselläni on myös ibs ja en pysty käyttämään gluteiinittomia tuotteita, koska niissä on usein maissijauhoa, joka on todella paha omalle vatsalle. Käytän vain riisi/kaurapohjaisia tuotteita ja vatsa on kuin unelma.. tällä hetkellä :) Myös maitotuotteiden poisjättäminen on auttanut räkäisyyteen ja limaisuuteen :)

Meriben
37/61 | 

Terveydenhuollon ammattilaisena vinkkaisin jo yllämainituista:
- Flunssan iskiessä runsaalla annostuksella c-vitamiinia ja sinkkiä (sitraatti)
- Säännöllisesti d-vitamiinia
- Stressin välttäminen eikä juoksua pakkasessa. Kunnolla rentoutumista kunnes olet terve.
- Nyt laadukasta maitohappobakteeria kuurina.

Lisäksi suosittelisin tutustumaan/ottamaan influenssarokotteen koko perheelle. Tälle influenssakaudelle ei välttämättä enää kannata, kun kausi jyllää parhaillaan, mutta ensi vuodeksi kannattaa harkita olisiko siitä teidän perheelle apua. Paranemista!

Vierailija

Sinkistä vielä: Sitraattina yleisesti. Flunssan hoitoon toimii parhaiten asetaattina, löytyy apteekista mm. pureskeltavana versiona.

Vierailija

Söin sinkki+C-vitamiinia poretablettina yhden tabletin päivässä aina kun tuntui olo flunssaiselta noin 3-4 päivän ajan eli en edes jatkuvasti. Tätä jatkoin noin 6-7kk:tta. Flunssaa ei tullut, mutta maksani vaurioitui ja silloin kuulin lääkäriltä, että maksan siirtoja joudutaan tekemään liiallisen sinkin takia.

Hanne-B
38/61 | 

Hei, kannattaa tarkistaa astman lääkitys. Mulla astma myös, puhallettavat lääkkeet ja lisäksi tabletti montelukast -jos tätä ei oo kysy lääkäriltä !
Tsemppiä!

Vierailija
39/61 | 

Itse suosittelisin monivitamiinin vaihtoa pelkkään d-vitamiiniin. Jos syöt monipuolisesti kalaa, eläinkunnantuotteita, kasviksia, hedelmiä, marjoja ja kalsiumin lähdettä monivitamiinia ei tarvitse. Sinkistä on ollut paljon puhetta vastustuskyvylle, mutta siitä harvoin on kuitenkaan puutetta ihmisillä. Lyhyet kuurit on ok, mutta jatkuvaa päivittäistä käyttöä harva tarvitsee. Maitohappobakteereista ollaan montaa mieltä, jos suoliston kanssa on ongelmia ne on yleensä suositeltavia. Itse suosittelisin kokeilemaan alflorex-valmistetta, mitä gastroenterologit suosittelevat paljon ärtyvästä suolistosta kärsiville. Tsemppiä:) itse olen apteekissa töissä, joten päivittäin tekemisissä tällaisten asioiden kanssa.

Pauliina
40/61 | 

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja eli joku muutkin ehkä sanonut mutta ehdottomasti maitotuotteet pois! Ainakin kokeiluna? Ja monivitamiineista olen kuullut (lääkäriltä) että niissä on hyvin vähän aina yhtä vitamiinia ja kannttaisikin ottaa täsmänä tiettyjä vitamiineja, ainakin D:tä. Itse otan 100.

Hemmuli
41/61 | 

Pistänpä oman lusikkani soppaan. Tuli mieleen että saatko varmasti ruokavaliollasi tarpeeksi energiaa? Vajaaravitsemus nimittäin heikentää immuniteettiä. Muutenkin suosittelisin kääntymään ruokavalioasioissa esimerkiksi laillistetun ravitsemusterapeutin puoleen, jos et sitä ole jo tehnyt. He osaavat arvioida ruokavaliosi tutkitun tiedon pohjalta.

Vierailija
42/61 | 

Meidän perheellä on käytössä maitohappobakteerit päivittäin. Lisäksi flunssan iskiessä otan kuurina 1000mg c-vitamiini + sinkki -poretabletteja. Jos eivät oikeasti toimi, niin ainakin lumevaikutus on hyvä :)

ahhaha
43/61 | 

Älä nyt vaan mitään maitotuotteita myönnä käyttäväsi, nehän ovat suorastaan myrkkyä massan mielestä :D Oikeastaan saisi syödä vain parsakaalia, tosin sekään ei ehkä IBS:stä kärsivälle ole paras vaihtoehto... ;)

Heikkis
44/61 | 

Moi! Komppaan monia yllä olevia kommentoijia d-vitskujen, pre-ja probioottien sekä boulardiin osalta. Käytä mahdollisimman hyvälaatuisia (usein valitettavasti vähän kalliimpia) lisäravinteita. Kannattaa myös tsekkaa missä vaiheessa päivää ottaa mitäkin, esim. mhb:t tyhjään vatsaan. Käy mös tsekkaamassa ferritiini ja d-vitamiini arvot. Viimeisenä vinkkinä liity facessa Freetoxaajat ryhmään. Sieltä saa tosi kivasti vinkkeja erilaisiin juttuihin ja on ihanan positiivinen ryhmä. Siellä moni kysynyt neuvoja juuri samantyyppisiin ongelmiin. Tämä talvi on kyllä lisäksi ollut jotenkin erityisen haasteellinen monelle. Taudit jyllää! :( Tsemppiä kovasti! :)

Vierailija
45/61 | 

Muutama kommentoikin stressistä ja minullakin se tuli ensimmäisenä mieleen. Stressi on mun kokemuksen mukaan katala siitä että sitä ei välttämättä siinä tilanteen ollessa päällä itse huomaa. Mitä sille sitten voi tehdä on tietysti hankalampi kysymys, ja meneehän siinä aikaa että kaikki tasaantuu isojen myllerrysten jälkeen.

Duodecimin eli kohtalaisen luotettavan tahon sivuilla on artikkeli stressistä ja sen oireista, löytyy aika lailla nuo kaikki sinun oireet. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00976

Melkein maisteri
46/61 | 

Hei,

Ikävä kuulla, että sairastelukierteesi on jatkunut jo pitkään. Oletkin postaukseesi saanut jo paljon vastauksia, mutta toisin kuin blogi-tekstissäsi pyysit, perustelut ovat useammilla kommentoijilla jääneet vähiin.

Suurin osa kommentoijista kehottaa lopettamaan maidon käytön. Maitoa on tällä hetkellä trendikästä syyttää kaikesta ja perustelut ovat valitettavan usein tasoa "googlettamalla löytyy tietoa" tai "ihmisen ei ole tarkoitettu juoda maitoa!!!!1". On totta, että erityisesti nestemäinen maito ei sovi kaikille ja moni _kokee_ saavansa maitotuotteista oireita. Tutkimusnäyttö ei kuitenkaan puolla maitotuotteiden käytön lopettamista edes astmaatikoilla eikä maito lisää elimistön matala-asteista tulehdusta verrattuna esimerkiksi soijajuomaan (Australian kansallinen astmaliitto: https://www.nationalasthma.org.au/news/2016/asthma-milk-myth ja tieteen puolesta puhuja TtM ,laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen: www.pronutritionist.net/2013/10/maito-muka-pilattu/ erityisesti kappale "maitotuotteet, tulehdus ja liman eritys"). Enkä hae tällä nyt sitä, etteikö ruokavalio voisi olla erinomainenkin ilman maitotuotteita (todellakin voi), vaan ennemminkin, että maidon vastustajien väitteille ei vain oikein tahdo löytyä vahvoja perusteita.

D-vitamiini kyllä vaikuttaa vastustuskykyyn, mutta veriarvojen ollessa 75 nmol/L tuntumassa (saanti noin 30 ug/vrk), ei D-vitamiinin ylimäärästä ole hyötyä. On hyvä huomioida, että yksityisellä puolella D-vitamiinin mittaamiseen käytetään analysointimenetelmää, joka antaa 10-15 % pienemmän arvon kuin julkisella puolella käytettävä analysointimenetelmä. Tehtäessä testit yksityisellä, tulkitaan useampi henkilö D-vitamiinin puutoksesta kärsiväksi, vaikka kyseessä on ennemminkin tuloksen tulkintavirhe. Luotettava (TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti) paketti D-vitamiinipitoisuuksista, vastustuskyvystä ja mittausmenetelmistä oheisesta linkistä: https://ravitsemustalo.fi/2018/02/19/d-vitamiini-ja-urheilu-mika-on-urhe....

Probioottien merkitys vastustuskyvylle lienee ristiriitainen, sillä valmisteissa ei saada esittää terveysväittämiä vastustuskyvyn lisäämisestä, sillä tieteellinen näyttö ei riitä tähän (https://blogs.helsinki.fi/ekk224-2012/2012/11/27/probiootit-terveysvaiku...) . Käyttämäsi Gefilus-valmiste on kuitenkin tutkittu ja luotettava valmiste, joka säännöllisesti käytettynä tasapainottanee suolistosi toimintaa, erityisesti kun kärsit IBS:stä. Pelkkään pilleriin ei kannata kuitenkaan luottaa, vaan kannattaa huolehtia siitä, että ruokavaliossa on luontaisesti prebiootteja ja probiootteja (täysjyväviljoja, kasviksia, hapatettuja maitovalmisteita, maitohappokäymisellä valmistettuja elintarvikkeita kuten hapankaalia ym.). Nämä sinulla kuitenkin ovat ymmärtääkseni hyvällä tolalla.

Sait useita hyviä kommentteja liittyen stressiin ja psyyken vaikutukseen sairastamiseen. Mahdollinen käynti psykologilla tai asian pohtiminen itseksesi on mitä todennäköisimmin hyödyllistä. Tämän lisäksi minulle tuli henkilökohtaisesti mieleen, että koska noudatat rajoitettua ruokavaliota IBS:n vuoksi ja olet selkeästi pyrkinyt syömään hyvin terveellisesti esimerkiksi sokerin(ja mahdollisesti hiilihydraattienkin?) käyttöä rajoittaen ja luomutuotteita suosien, että saatko ruokavaliostasi varmasti riittävästi energiaa? Riittävä energiansaanti on ehdottoman tärkeää jaksamisen ja kehon vastustuskyvyn kannalta! Hyvin terveellinen ruokavalio on usein ravintotiheä, mutta energiansaanti on vaarassa jäädä liian alhaiseksi. En tiedä paivittäisiä ruokailutottumuksiasi, enkä voi väittää, että asia olisi sinun kohdallasi näin, mutta kannustaisin rehellisesti pohtimaan tämän vaihtoehdon mahdollisuutta omalla kohdallasi. Liian vähäisen energiansaannin vaikutukset vastustuskykyyn näkyvät konkreettisesti paljon liikkuvilla ja sitten sairaalassa ikääntyneiden potilaiden sairastelukierteiden kohdalla, mutta on todellisuudessa yleistä myös "tavan tallaajilla". Tämä saattaa kuulostaa liian yksinkertaiselta toimiakseen, mutta on niin helppo toteuttaa esimerkiksi ruokapäiväkirjaa (mm. Fineli.fi), että en jättäisi itse tätä korttia katsomatta.

Pian valmistuvana terveydenhuollon yliopistokoulutettuna asiantuntijana toivon sinulle kaikkea hyvää ja toivottavasti sairastelukierteesi lähtee helpottamaan mahdollisimman pian! :)

P.S Viitteeni ovat helposti luettavia, erilaisiin blogautuksiin perustuvia juttuja, mutta ne ovat luotettavilta tahoilta ja perustuvat tutkimusnäyttöön. Alkuperäisten julkaisujen penkomiseen minulla ei valitettavasti ollut aikaa.

Maria H.
47/61 | 

Itselläni auttoi sokerin, maitojen ja viljojen poisto ruokavaliosta. Tuoreinkivääriä, sitruunaa ja hunajaa päivittäin vihannesten ja kasvisten kanssa. Myös japanilainen matcha-tee on toiminut erinomaisesti, koska se laskee stressiä (saatavilla esim Stockalta).

Toivottavasti paranet pian! Kaikkea hyvää teidän kevääseen.

48/61 | 

Oletko käynyt funktionaalisen lääkärin pakeilla? Jos et, niin suosittelen! Funkkarit ymmärtävät ravinto-, ravinneaine- ja vastustuskykyasioiden päälle ihan eri tavoin kuin normaalia koululääketiedettä edustavat lääkärit. Itse olen saanut hoidettua itseäni paljon parempaan kuntoon funktionaalisen lääketieteen opein sen jälkeen kun normilääkärit enemmän tai vähemmän luovuttivat mun suhteeni.

Hemmuli

Funktionaalinen lääketiede ei ole lääketiedettä ollenkaan, eikä täytä minkäänlaisia tieteen määritelmiä. Kyse on yksinkertaisesti uskomushoidoista.

Karoliina Sallinen

Ihan kaikkiin tämän viestiketjun kommentteihin:

Kiitos valtavasti kaikista neuvoista ja vinkeistä. Tämä on ollut omalta kannaltani yksi kaikkein tärkeimpiä postauksia sen osalta, miten käyttökelpoisia neuvoja olen saanut omaan tilanteeseeni. Joten kiitos! Teidän neuvojenne pohjalta kävin keuhkolääkärissä heti jo perjantaina ja nyt on ihan uusi setti astmalääkkeitä ja vitamiineja. Niin ja pyysin monia noista kokeista, joita ehdotitte. 

Palaan asiaan heti, kun saadaan joku selvyys tähän sairasteluun ja testituloksia käteen. 

Kiitos <3

 

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

 

October 04, 2017-74-Edit.jpg
October 04, 2017-74-Edit.jpg

Nyt on aika kirjoittaa viimeinen osa postaussarjasta, jossa kerron, millaista elämä on IBS-nimisen vatsavaivan kanssa. Koko vatsavaivojeni alun ja historian kirjoitin viime viikolla täällä ja jatkoin hommaa samalla viikolla manaamalla siitä, mitä vatsavaivat tekevät sosiaaliselle elämälle ja pukeutumiselleni. Nyt on loppusanojen aika.

PELKO
Yksi asia, joka IBS:ään tuntuu toistuvasti liittyvän minun ja monen muun vaivasta kärsivän osalta, on pelko. Pelko siitä, että karmeat vatsan väänteet alkavat jossain sellaisessa tilanteessa, jossa niiden syntyminen olisi katastrofi. Pelko siitä, että kramppi pilaa jonkin elämän suurista hetkistä: häät, synttärit tai vaikka lapsen ristiäiset. IBS-kohtaukset kun eivät kysy aikaa tai paikkaa.

Itselleni pelko vatsakramppeihin liittyi entisessä elämässä myös siihen, kuinka saan hoidettua kohtauksen aikana myös F:n. Kun asui yhdessä lapsen kanssa, oli lapsesta yksin vastuussa myös niissä tilanteissa, kun olo oli kropassa kauhea.

Uskoa näihin tilanteisiin loi kuitenkin se, että aina tuli selvittyä. Sain aina F:n päiväkotiin ja sieltä kotiin. Ruuan eteen, iltasadun luettua ja muutenkin elämän rullaamaan. Ihmeellisistä asioista ja tilanteista sitä selviää, kun on pakko.

Pelko liittyy IBS:n myös toisella tavalla. Koska oireet ovat monillakin niin suuria, aiheuttaa vatsavaivat myös pelkoa niiden vakavuudesta. Kyllä itsekin olen monta kertaa pyöritellyt kauhuskenaarioita päässäni siitä, mikä karmaiseva sairaus minulla olisi.

 

VÄSYMYS
Moni IBS:stä kärsivä on kertonut, että väsymys IBS-kohtauksen jälkeen aivan valtava. Itsellänikin olo kuin jyrän alle jääneellä. Voisin nukkua kuinka paljon tahansa, ja voimaton olo lihaksissa jatkuu vielä päiviä kohtauksen jälkeenkin. Erityisesti jalkani ovat pahan krampin jälkeen sellaiset, etten meinaa jaksaa kävellä. Fiilis lihaksissa on kohtauksen jälkeen vähän samanlainen, kun itselläni on jaloissa juuri ennen pyörtymistä.

Henkinen väsymys onkin sitten toinen juttu. Tämä liittyy vahvasti siihen, mitä kirjoitin viime viikolla – ei vaan jaksaisi olla se vaikea syöjä. Olisi ihanaa jättää ruoka omaan arvoonsa ilman, että aina pitäisi miettiä, mitä se aiheuttaa mahalle.

 

VERTAISTUKI
Minä olen vuosisadan huonoin vertaistukiverkostoituja. En mennyt odottajana tai tuoreena äitinä mammaryhmiin tai perhekerhoihin. Olen eronnut äidinkielen opettajain liitosta vuosia sitten ja blogitapahtumiin menen ehkä kerran vuodessa (pakotettuna). Mutta IBS:n kanssa tilanne on ollut toinen. Ensi kerran elämässä olen kokenut, että tarvitsen todellista vertaistukea. Facebookin IBS-ryhmä onkin paikka, jota luen päivittäin. Jaan sinne ongelmani ja kysymykseni ja koen, että ilman toisia samassa tilanteessa olevia tämä olisi vielä kurjempi vaiva kestää. On tärkeää saada vertaisneuvoja ja myös jakaa kokemuksia.

Sellaisia tarinoita IBS:stä tällä erää!

-Karoliina-

Kuva: Armando Tranquille

Asu: paita, Carlings // takki, Makia (saatu) 
 

Kommentit (4)

Daniella
1/4 | 

Tämä menee nyt aika ohi aiheen, mutta tartun tuohon vertaistukiasiaan. Muistan, kun kaaaaauan sitten kirjoitit tuosta äitiys-vertaistukiasiasta. Että et halunnut ystävystyä kenenkään kanssa vain siksi, että hän oli äiti. Mä kun aina olen ajatellut ihan toisin. Tai ainakin heti sen jälkeen, kun huomasin, miten hyvää teki päästä juttelemaan toisten äitien kanssa. Eihän siellä tarvitse elinikäisiä ystävyyssuhteita solmia, vaikka voi niinkin käydä. Tärkeintä on saada kontakteja samassa elämäntilanteessa oleviin. Lapsille voi löytää leikkikavereita, itse voi joskus saada jos vaikka mitä apua. Minulla on elämässäni useampia äitejä, joista en tiedä, pystytäänkö ystävinä vielä vuosien päästä. Nyt he ovat kuitenkin tärkeitä. Yhden lapset ovat omiani ystäviä, joten kaikenlaista hoito- ja kuljetusapua on saanut paljon, puolin ja toisin. Toinen tulee tarvittaessa lyhyelläkin varoitusajalla avuksi, mitä ikinä tarvitsee. Kaiken kaikkiaan ympärillä on verkosto, jossa jokainen auttaa toista pienissä arkisissa asioissa, jotka auttavat arjen sujuvuudessa. Lapset myös jotenkin tuovat aikuisetkin lähelle toisiaan ja on helppo purkaa sydäntäkin, ehkä siksi että neeä purkaukset liittyvät pääasiassa juuri siihen: lapsiperhearkeen. Vaikka ei mitään muuta yhteistä olisi, se on ja pysyy. Olen ollut seitsemän vuotta enemmän tai vähemmän kotiäitinä ja hulluksi olisin tullut ilman niitä äitikontakteja. Huonona päivänä tärkeitä ovat myös ne satunnaiset kohtaamiset perhekerhossa. Vaikka ei mitenkään muuten ole tekemisissä, viikosta toiseen tuttujen kasvojen näkeminen kerhossa ja muutaman sanan vaihtaminen kahvin lomassa voi avata niitä kuratukkeumia ja loppupäivän jaksaa paljon paremmin kuin olisi aamulla uskonut. "Kohtalotoveruus" on äitien kesken todella vahva siitä huolimatta, että monissa yhteyksissä nostetaan äitien välinen arvostelu pinnalle. On sitäkin, mutta niin on tukeakin.

Olen siis superiloinen, että olet löytänyt oman vertaistukiryhmäsi! Kyllä sitä yksinkin voi selvitä, mutta kyllä porukalla pääsee pidemmälle ja yleensä vähemmällä vaivalla!

Olisipa kiva tulla pyörähtämään viikonloppuna blogikirppiksellä. Voi vaan olla turhan uuvuttava tilaisuus lasten kanssa :/

Karoliina Sallinen

Mä olen nykyisin aivan eri mieltä, kuin tuolloin F:n syntyessä. Uskon juuri tuohon vanhempien vertaistukeen ja nyttemmin olen saanut monta kivaa kaveria, jopa ystävää F:n kautta puistosta, harrastuksista jne. Joku angsti vaan siinä tuoreena äitinä oli. Pelkäsin kai tulevani liian "mammaksi", vaikka eihän se niin ole laisinkaan. 

Eli jos vielä joskus saadaan lapsia, olen mukana joka ikisessä ryhmässä, jota on keksitty vaan :D

Pääsitkö muuten kirpparille? 

 

Tinnanen
2/4 | 

Minun täytyi oikein rekisteröityä tänne Lilyyn, että pääsen kommentoimaan tätä sinun tekstiä. Niin tutuilta ajatuksilta vaikutti - jostain 10 vuoden takaa omasta elämästäni nimittäin!

Ajattelin, että kertoisin oman tarinani, olen nimittäin aikoinaan saanut saman diagnoosin kuin sinä. Ensinnäkin, olen sitä mieltä että kyse on lähinnä "roskakori"-diagnoosista - suolistovaivoja ei vaan ole tutkittu riittävästi, joten lääkärit eivät ole osanneet antaa meille parempaa diagnoosia. Tämän vuoksi lääkärit eivät myöskään osaa auttaa - tai ainakaan minua eivät ole osanneet auttaa.

Oman suolistovaivani alkoivat jo lapsuudessa, olin 12-vuotias. Tuo aika oli minulle psyykkisesti rankkaa (koulukiusaamista ym.) ja uskon tällä olleen ratkaiseva merkitys vaivoilleni. Vaivani pahenivat pikku hiljaa ja esimerkiksi lukiossa en pystynyt istumaan kokonaista koulupäivää koulussa - minun oli pakko suunnitella lukiokurssit niin, että päivät olivat mahdollisimman lyhyitä. Omalla kohdallani istuminen pahensi oireita (mahaan muodostui näin kaasua helpommin), joten valitsin esim. kaikki mahdolliset liikuntakurssit valinnaiseksi, koska tällöin pääsi päästelemään ilmoja mahasta. :)

Oireeni olivat teini-iässä niin pahoja, ettei puhettakaan, että olisin päässyt koulun jälkeen esimerkisi elokuviin. Juhlat, sosiaaliset tilanteet ym. olivat todella hankalia tai oikeastaan mahdottomia. Kampaajalla piti käydä lauantaisin, koska en olisi missään tapauksessa pystynyt istumaan kampaajan tuoliin enää koulupäivän jälkeen.

Kirjoitin kuitenkin ylioppilaaksi ja opiskeluaikoina samat vaivat jatkuivat. Keliakia, laktoosi-intoleranssi ym. lääketieteen tuntemat sairaudet rajattiin pois ja sain tuon saman diagnoosin kuin sinäkin. Mitään hoitoa en saanut.

Vuosien mittaan (olen nyt 37-v) olen kuitenkin itse opiskellut tätä aihetta ja ehkä viesti, jonka haluan sanoa sinulle, on se että älä missään nimessä luovuta ja elä noiden oireiden kanssa loppuelämääsi! Hoitokeino ihan varmasti löytyy, kun vaan jaksat olla sinnikäs ja etsiä apua. Se, että vaivat tuntuvat aktivoituvan milloin sattuu, ei johdu siitä että vaivat johtuvat mistä sattuu. Vaivoille on ihan varmasti looginen selitys (yksi tai useampi), mutta syy-seuraus -suhde on monimutkainen. Esimerkiksi se, että sinulla on tänään vatsavaivoja, voi hyvin johtua jostain sellaisesta, mistä söit eilen tai pari päivää sitten.

Kaikkien meidän kehot ovat erilaisia, mutta ajattelin että kirjaan tähän oman IBS-historiani mullistavat käännökset, jolloin oireeni ovat helpottuneet merkittävästi.

1. Ensimmäisinä opiskeluvuosinani havaitsin jonkinlaisen yhteyden leivän ja suolistovaivojen välillä. Päättelin, että ongelmana on gluteeni ja aloin välttämättä kaikkea gluteenipitoista. Elämäni helpottui huomattavasti, pystyin istumaan koulussa useamman tunnin peräkkäin. Tosin vieläkään en pystynyt esim. syömään koululounasta ilman merkittäviä ongelmia, mutta jo muutama tunti päivässä ilman järkyttäviä mahaongelmia oli minulle voitto. (Huom. Vuosia myöhemmin tajusin, että ongelmani oli tuolloin ennemminkin viljatuotteiden, erityisesti rukiin, kuitu eli ihan turhaan välttelin kaikkea gluteenia.)

2. Pari vuotta myöhemmin tajusin, että myös maitotuotteet aiheuttavat ongelmia. Taisin olla tuolloin 24-vuotias ja olin juuri siirtymässä työelämään. Tämän tajuaminen oli minulle mieletön voitto, sillä ilman vilja- ja maitotuotteita pystyin (juuri ja juuri) käymään töissä. Vatsa kyllä möyrysi ja oli ”pallo” viimeistään iltapäivällä, mutta oireet olivat kuitenkin huomattavasti helpompia kuin aiemmin.

3. Alle kolmekymppisenä sain jonkinlaisen ymmärryksen kuiduista. Olin ajatellut, että kuidut eivät sovi minulle, vaikka ravitsemusterapeutit ja lääkärit olivatkin kertoneet, että kuidut ovat elintärkeitä hyvinvoivalle suolistolle. Paha vaan, että parhaaksi kuidun lähteeksi kerrottiin erityisesti ruisleipä ja sehän ei minulle sopinut. Kuulin sitten pellavansiemenrouheesta ja huvikseni kokeilin syödä sitä niin, että liotin yhden ruokalusikallisen pellavansiemenrouhetta lasissa yön yli ja vedin sen naamaan aamulla. Maistui ihan hirveälle, mutta auttoi vatsan toimintaan todella paljon. (Vuosia myöhemmin tajusin, että kyse ei ollut sinänsä pellavansiemenrouheesta vaan siitä, että kuidut ihan oikeasti ovat todella tärkeitä suoliston hyvinvoinnille – jokaisen täytyy vaan löytää ne itselle sopivat kuidut. Oma ruokavalioni oli tuolloin niin rajoittunut, että yksikin ruokalusikallinen kuitupitoista ruokaa helpotti oireita tosi paljon.)

4. Olin aikuisiällä kokeillut suunnilleen kaikkia markkinoilla olevia maitohappobakteerivalmisteita, ilman mitään apua. Taisi olla 30-vuotiaana kun kokeilin taas yhtä, ilman oikeastaan minkäänlaisia odotuksia. Eräänä iltana istuin autossa, olin tulossa sukujuhlista. Tajusin yhtäkkiä, että vatsani on kyllä sekaisin mutta se ei ole sellainen kipeä pallo, kuin yleensä. Jostain käsittämättömästä syystä kyseisen maitohappobakteerivalmisteen ansiosta vatsani alkoi taas sietämään maitotuotteita! Se oli aivan mieletön kokemus ja laajensi ruokavaliotani merkittävästi. Kyseisen tuotteen nimi on Lacto-Seven. Se ei ole missään nimessä vahvin markkinoilla oleva valmiste, mutta ilmeisesti siinä sitten on jotain sellaista bakteerikantaa, joka juuri minulta puuttui ja aiheutti sen, ettei vatsani sietänyt maitoa.

5. Pari vuotta sitten rupesin treenaamaan salilla, jossa kiinnitetään huomiota ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Salilla myydään myös lisäravinteita ja huvikseni kokeilin heillä myytävää probioottivalmistetta (http://main.poliquinstore.com/proflora-excellence-df) . Tuossa valmisteessa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, mutta niin vaan tuon valmisteen ansiosta vatsani rauhoittui niin paljon, että aloin taas sietämään esim. ruisleipää. Luulen, että tämä taas auttoi siinä, että rukiin ym. viljojen kuidut tukevat nykyään suolistoni hyvinvointia ja suolistoni on parantunut entisestään.

Tässä tuli nyt pari maitohappobakteerien tuotenimikettäkin, pahoittelut jos tuntui mainostamiselta. Luulisin, että meidän jokaisen suolisto on erilainen ja vain kokeilemalla selviää, mikä sopii itselle. Haluan kuitenkin sanoa, että jos olet kokeillut yhtä merkkiä eikä siitä ole ollut apua, niin kokeile ihmeessä muitakin merkkejä. :) On se vaan niin mieletön tunne, kun olotila helpottuu edes hieman. Yksi Suomessa myytävistä vahvimmista probiooteista on Vivomixx, mutta itse en kokenut saavani siitä apua. Tiedän, että monet vannovat sen nimeen.

Itse olen nyt sellaisessa tilanteessa, että ajoittain vatsani turpoilee edelleen. Normaaliruokavalioni on suht. terveellinen, mutta mitään ruokia en varsinaisesti joudu kieltämään itseltäni. Aamuisin juon usein mustikkasmoothieta ja iltaisin vedän esim. tattaripuuroa – tällaisia vatsani rakastaa. Tiedän, että jos söisin hyvin yksipuolisesti tai pelkkää sokeria / rasvaa ym. niin kyllä minulle tulisi (ja tuleekin) vatsavaivoja. Nykyään pystyn kuitenkin helposti menemään esimerkiksi sosiaalisiin tilanteisiin syömään ja juomaan. Yksi ravintolaillallinen tms. ei heilauta suoliston kuntoa huonoon suuntaan nyt kun suolisto on ns. stabiilissa tilassa.

En sano, että se mikä toimii minulle, toimii myös sinulle. Haluan kuitenkin sanoa, että älä missään nimessä usko lääkäreiden mahdollisia puheita siitä, että noiden oireiden kanssa nyt vaan täytyy oppia elämään. Esimerkiksi netistä löytyy uskomattoman paljon tietoa näihin asioihin liittyen. Toki kriittisestikin näihin asioihin kannattaa suhtautua ja se mikä näyttää ilmiselvältä ei aina ole sitä. En esimerkiksi usko, että gluteeni on sellainen peikko, kuin mitä monet tuntuvat väittävän.

Karoliina Sallinen

Kiitos tästä viestistä. Arvostan hirveästi, että näit kirjautumisvaivan ja kerroit omat vinkkisi. Mä olen valitettavasti myös ymmärtänyt, että harva lääkäri ymmärtää näistä jutuista mitään. Keinot, hoidot ja ylläpitotavat on itse keksittävä. 

Kivaa syksyä <3

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

denim2.jpg
denim2.jpg

Kirjoittelin maanantaina siitä, että kärsin IBS-nimisestä toiminnallisesta vatsavaivasta. Tuo postaus oli aiheeseen kuitenkin vain alkusysäys. Nyt kerron lisää, kuinka sairaus vaikuttaa arkeeni muuten kuin noiden kramppikohtausten ja turvotusten osalta.

 

PUKEUTUMINEN

IBS on kummallinen sairaus siitä syystä, että vaikka sen laukaisemiseen liittyykin useimmilla se ruoka ja juoma, mitä vatsaan laittaa, voi useilla kohtauksen laukaista myös jokin ulkoinen tekijä. Jopa niinkin hullu asia kuin vedessä olo. Minulle yksi merkittävimpiä asioita vatsakramppien synnyssä ruuan lisäksi on vaatteet. Ja IBS:n vuoksi olenkin joutunut monella tapaa joustamaan tyylistäni.

Olen aina pitänyt korkeavyötäröisistä farkuista ja mekoista, joiden leikkaus on rinnan alla. Minulla on suhteessa muuhun mittaani pitkä selkä, joten olen myös ajatellut, että tällaiset vaatteet sopivat mittasuhteisiini. Viime syksystä lähtien en ole voinut pitää kuitenkaan tällaisia vaatteita juuri koskaan. Minun vatsakramppini alkavat nimittäin rinnan alta, aivan vatsan yläosasta, joten kaikki vaatteet, jotka puristavat – edes tuntuvat – navan ja rintojeni välissä, aiheuttavat alle puolessa tunnissa minulle krampin ensi oireita. Esimerkiksi ystäviemme häihin teetetty ihana mekko meni melkein vaihtoon kesken illan, kun en ollut tajunnut, että istuva mekko luineen oli napakka juuri tästä kohdasta.

Toisekseen IBS:n kanssa harvoin voi suunnitella vaatetustaan etukäteen. Jos on meinannut laittaa farkut, voi olla, etteivät ne juuri sinä päivän tai siinä hetkessä mahdukaan päälle. Tämä on turhauttavaa. Eikä vähiten siksi, että olen ollut ihan aina henkeen ja vereen farkkutyttö. Onneksi olen löytänyt muutamat hyvät tiukat farkut, joiden vyötärönauha jää juuri sopivaan kohtaan ja ne eivät useinkaan purista (tosin pahoina päivinä kyllä nekin). Tässä farkkuasiassakin on täytynyt antaa periksi omalle visuaaliselle silmälle: Sellaiset mallit, jotka imartelisivat kroppaani, eivät sovi IBS:n pariksi. Pitänee siis tyytyä niihin, jotka eivät ole niin kauniit päälläni, mutta joiden vuoksi en saa niin usein kramppeja.

 

NIRSOILU JA SOSIAALISET TILANEET

Tällä hetkellä elän sellaista IBS-kautta (koska olothan menevät kausittain), että voin syödä useitakin sellaisia ruokia, joita en voinut syödä viime talvena. Toki jotkin asiat eivät sovi minulle ollenkaan, mutta niiden välttely on melko helppoa.

Pahimpina kausina minun täytyy kuitenkin vältellä todella monia ruoka-aineita. Ja se teki olostani välillä todella kurjan. Oli inhottavaa olla se kyläpaikan ronkeli, joka kyseli jokaisen ruuan sisältämät ainesosat. Se, joka pyysi ravintola-annokseen miljoona kommervenkkia ja se, joka kuitenkin kaiveli sipuleita ruuan seasta.

Itse pidän nirsoilua junttina, ja siksi yritin aina selitellä allergiasta (vaikkei IBS periaatteessa ole allergia) vaikka mitä. Ravintokäynneistä tulikin tuohon aikaan aikamoinen ongelma. Se, mikä oli ennen ollut ihana rentoutumistapa, olikin yhtäkkiä stressin aihe. Aina sai pelätä – varsinkin ulkomailla – löytäisinkö jotain syötävää itselleni.

IBS:n selittäminen muille on myös hankalaa. Se, että siedän esim. vähän gluteenia, mutta en paljon, on monille vaikea asia ymmärtää. Kuinka monta kertaa olenkaan saanut tarjoilijalta silmienpyörittelyjä ravintolassa, jos olen pyytänyt vaikka hampurilaiseen gluteenittoman sämpylän, mutta olen silti ottanut perunat, joiden kuorrutteessa on ripaus vehnää. On/off -tilanteen ymmärtäminen kun tuntuisi olevan ihmisille helpompi käsittää. IBS:ssä on kuitenkin monet ruuat rajoitettuja, vaan ei kiellettyjä 

 

Näköjään tätä tarinaa tuli taas niin paljon (pienimuotoinen avautumisen tarve?), että pyhitän IBS:lle vielä yhden postauksen ensi viikolta. Kysymyksiä saa edelleen laittaa!

-Karoliina-

Kuva: Pixabay 

Kommentit (10)

Torey
1/10 | 

Osa farkuista myös käyttölakossa, tiukat sukkahousut, eieiei. Lantiofarkkuja pitäisi kaivaa jostain iso kasa... ja shoppailla lisää mekkoja. Vielä kun Suomessa tarkenisi pelkässä hamosessa ympäri vuoden. :D

Itse syön kaikkea, mutta tiedän mitä syömällä varmasti saan kärsiä närästyksestä. Ja aikaisemmin mainitsemasi "söinkö liikaa, vai jotain väärää" on kanssa ärsyttävää. Joskus vatsa on mennyt täysin sekaisin kun on tullut kylässä syötyä hyvin. Todella ärsyttävää ja myös kasvattaa ahdistusta osallistua kissanristiäisiin ja mennä ulos syömään. Kun oma olo voi yhtäkkiä heittää häränpyllyä.

Karoliina Sallinen

Ihmeellistä muuten, miten sukkikset ovat pahat. Luulisi, että niin ohutta kangasta olevat vaatteet ei aiheuta ongelmia, mutta niinpä vaan ne saavat usein todella kurjan olon. 

Torey

Useissa sukkiksissa vyötärönauha tulee ikävään kohtaan ja se on tiukka. Ja jottei ne valuisi ihan heti makkaralle on sukkisten oltavakin napakat! Tietty vois hamstrata äitiyssukkiksia, ja kokeilla et pysyiskö ne päällä. :D

Heleveta
2/10 | 

Hassua, jos ravintolassa on tullut silmien pyörittelyä mikäli olet ilmaissut ruokarajoitteet asiallisesti oikeilla nimillään? Eli ei puhumalla allergiasta tai keliakiasta vaan sanomalla että olet gluteeniherkkä ja kärsiväsi ärtyvästä suolesta. Niiden välillä on huima ero jo ihan sen annoksen valmistusmetodien vuoksi. Toisien kohdalla tulee keittiössäkin noudattaa sairaalatasoisia hygieniaa ja varmistua pilkuntarkasti kaikista ainesosista ja toisessa homma hoidetaan löysemmin rantein maalinsa ilman kokin stressiä siitä, että tappaa jonkun ellei sitä leikkuulautaa ole pesty 3 kertaa pesukoneessa. Eli puhutaan asioilla niiden oikeilla nimillä ja jos siihen pyöritellään silmiä eikä olla yhteystyöhalukkaita niin sitten voidaan antaa palautetta. Kyllä mä itse ainakin autan hitsisti mielummin asiakasta joka sanoo suoraan vaikkapa vihaavansa persiljaa kuin valehtelee olevansa sille allerginen. Tai tutkin mielelläni E-koodit jos vegaani on oikeasti vegaani eikä lakto-ovo-vegetaristi.

Karoliina Sallinen

Hmm. Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että asiakkaan ei tarvitse alkaa kertoa suolensa toimintaa/inhokkiruokiaan yms. Minusta hyvää asikaspalvelu on se, että riittää, kun kertoo, että ottaa gluteenia/ ei ota lihaa / haluaa ilman sipulia jne jne. Se pitäisi riittää minusta. 

Heleveta

Olen ehdottoman eri mieltä. Ei siinä koko sairaskertomustaan tarjoilijalle tarvitse kertoa, mutta onnistuneen ruokailun näkökulmasta ja niiden oikeasti todella allergisten turvallisuuden kannalta olisi hienoa, että eri ruokavalioita noudattavat tekisivät eron sairaiden välillä. Siinä samassa kuin kasvissyönnin, raskauden, uskonnon tai allergian kohdalla. Keliaakikoita on väestöstä 2%, mutta gluteeniherkkiä tai muuten vain muista syistään siitä kieltäytyviä on huomattavasti enemmän. Jos jokainen gluteenitonta ruokavaliota vapaaehtoisesti noudattava ruoka-annos tehtäisiin kuin tilaajalla olisi keliakia niin siihen kuluisi todella paljon ylimääräistä työaikaa ja muita resursseja. Oikeasti. Perehdyppä joskus asiaan mitä kaikkea sen gluteenittoman hampurilaisen valmistaminen vaatii perus Hesburgerilta aina ainesosien kuljetuksesta, säilytyksestä, valmistuksesta ja siitä pakkaamisesta lähtien siihen, että hampurilainen on asiakkaan kädessä. Jos taas näistä riskeistä aletaan ruokaa valmistettaessa joustamaan ajatuksella "ei sillä varmaan keliakiaa kuitenkaan ole vaikka gluteenittomana tilasikin" niin se oikeasti erittäin sairas keliakikko voi joutua viikoiksi sairaalaan tai kuolla. Lisäksi siinä on mukana lainsäädännölliset vastuukysymykset. Kaikki on tervetulleita ja oikeutettuja syömään ravintolassa ja nauttimaan siitä kokemuksesta. Myös ne omasta mielestään hankalat asiakkaat, joita loppupeleissä suurin osa ei ole kunhan molemminpuolinen luottamus ja kunnioitus asiakkaan, tarjoilijan ja keittiön välillä säilyy. :)

Rimpsessa

Ei tietenkään tarvitse kertoa suolen toimintaa. Mutta olisi järkevää mainita tilauksen yhteydessä, että siedät pieniä määriä gluteenia. Tällöin keittiön ei tarvitse valmistaa ruoka-annostasi eri välineillä jne. Kuten tuossa aiemmin mainittiinkin, niin joku toinen voi kuolla pieneenkin gluteenialtistukseen. Keittiö ei voi ottaa sitä riskiä, että he vähät välittävät tästä mahdollisuudesta, jos kerta listallaan lupaavat gluteenittomia annoksia. 

 

Ravintoloiden kannattaisi toki olla myös itse tässä aktiivisia. Tarjoilija voi ihan kohteliaasti kysyä, että pitääkö keittiössä käyttää ns. gluteenisteriilejä välineitä, vai voiko annostasi käsitellä samoilla välineillä kuin gluteenia sisältäviä ruokia. Itse asiassa joissakin paikoissa kysytäänkin, että saako esim. uppopaistaa samassa altaassa, jossa tavalliset tuotteet uppopaistetaan. Subwayssakin kysytään vegepihvin tilaajilta, että saako käyttää samoja käsineitä, joilla tekee samaan aikaan kinkkuvoileipää. Kaikki vegepihvin tilaajat kun eivät ole vegetaristeja, vaan tykkäävät vaan vegepihvin mausta. Eli ravintoloilta myös oma-aloitteisuutta tässä, jotta vältetään turha työ. 

Sofiia
3/10 | 

Vaateongelmaa en ollut ajatellut tuosta näkökulmasta. Lähinnä olen valinnut vaatteeni aina turvotuksen asteen mukaan. :D
Häämekkoja sovittaessa yksi puku painoi ikävästi alavatsaan ja ajattelin, että minulla on varmaan valmiiksi ilmaa vatsassa. Ehkä täytyisi koittaa valmiiksi pystyykö pitämään kiristävää pukua koko päivää. Muuten menee suunnitelmaks uusiksi hääpuvunkin osalta.

Karoliina Sallinen

Häämekkoasiaa olen itsekin pohtinut tältä kannalta. Aikamoinen savotta, eteen sanoisi! 

coxia
4/10 | 

Suosittelen lämpimästi äitiysfarkkuja (ja legginssejä/sukkahousuja), ei tarvitse murehtia mahtuvatko päälle tai puristavatko, myöskään silloin kun maha ei ole vielä aamulla turvoksissa, mutta turpoaa päivän mittaan.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Kolmistaan ja Karoliina Pentikäinen

Kolmistaan on blogi rakkaudesta ja likasukista. Mukavista tennareista ja oikeasta elämästä. Uusperheestä, vanhemmuudesta, ihanista mekoista ja viinilasillisista, jota kohotetaan hämärtyvissä syysilloissa. Suklaasta ja suukoista, fiilistelystä ja tasa-arvosta. Uustamperelaisuudesta ja keskisuomijuurista. Kerrostaloelämästä ja pyörällä kuljettavista matkoista, joiden määränpäätä ei tiedä (johtuen seikkailunhalusta tai vaan huonosta yhteydestä Google Mapsiin). 

Kirjoittaja on 34-vuotias ammattibloggaaja, kirjailija,copywriter ja kirjoittamisen sekatyönainen, jonka tietokone, näppis ja aivot raksuttavat H23 Agencyn seinien sisällä. Tokaluokkalaisen äiti. Vaimo. Isosisko. Tytär. Ja ystävä, joka soittaa aivan liian harvoin.Kotimaisen kirjallisuuden maisteri, joka on saanut Kauppakadun approsta arvosanan Cum Laude Approbatur.


Blogissa olevien kuvien ja tekstin luvaton julkaisu on
tekijänoikeuslain vastaista.

Teemat

Blogiarkisto

2019
Tammikuu
2018
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Tammikuu
2017
Lokakuu
Maaliskuu
2016
2015
Kesäkuu
Huhtikuu
2014
2013

Kategoriat