Kirjoitukset avainsanalla Allergia

C628D89C-29F4-4762-A61A-942785FFC72D.jpeg
C628D89C-29F4-4762-A61A-942785FFC72D.jpeg

Muistatte ehkä, kuinka aina silloin tällöin olen kirjoitellut tänne blogiin siitä, kuinka sairastelu on kaatanut petiin. Syksyllä 2016 kärsin neljä kuukautta kestäneestä korvatulehduksesta. Ja kun se saatiin korvan putkituksella hoidettua, on poskiontelotulehdukset ja astma-ahdistukset seuranneet toisiaan.

Viime kevättalvi oli mulle astman suhteen pahaa aikaa. Erään talvisen juoksulenkin jälkimainingeissa minuun iski rinnan paine ja kuristuksen tunne, jotka veivät minut lopulta lukuisten astma- ja keuhkotutkimusten jälkeen siihen tilaan, että kävin miltei kuukauden kolmesti päivässä sairaalassa ottamassa spiralla astmalääkettä (kun normaalisti otettava astmalääke ei vaan tuntunut menevän läpi). Samalla söin kortisoneja suun kautta niin, että päässä vaan kilisi.

Kevään mittaan lääkitystä kuitenkin pystyttiin vähentämään ja mulle tuli parempi olo. Kunnes taas toissaperjantaina, juurikin sellaisen aamun ulkolenkin jälkeen, mulle iski jo tuttuakin tutumpi tunne. Rintaa painoi, ääni laski painuksiin ja alkoi taas hengenahdistus. Nyt nuo oireet ovat jo miltei takana (kiitos taas spiran ja kortisonin), mutta torstainen TAYSissä käynti toikin sitten jotain uutta tietoa. Sellaista, joka selittää ehkä –lopulta – kaiken sen, mitä minulle ja kropassani on tässä vuosien saatossa käynyt.

Muistan jo keväisissä puheissa lääkärin (eri lääkäri silloin) kanssa jutelleeni siitä, että immuunijärjestelmäni ei toimi aivan kuten pitäisi. Silloin ainakin minä kuvittelin, että kyseessä oli vain näistä sairasteluista johtuva hetkellinen alentuma, mutta niin se ei ollutkaan. Torstaina selvisi nimittäin se, että minulle on synnynäinen immunipuutos. Sellainen immuniteetin alenema (onkohan edes oikea termi?), joka on ollut minulla vauvasta asti, jolle en itse voi tehdä juuri mitään suuntaan tai toiseen. Kaiken lisäksi tämä verikoelöydös selittää luultavammin AIVAN kaikki nämä rankat hengitystieinfektiot, pöpöherkkyyteni, poskiontelotulehdukset ja sun muut. Siis käytännössä kaiken sen, miksi olen sairastellut niin tiheään ja miksi minulla monikaan flunssa ei mene tuosta vaan sairastamalla normaalisti ohi, vaan niistä kehkeytyy usein joku vähän isompi ja rankempi tauti.

Istuin hetken lääkärillä ihan hiljaa ja räpsyttelin varmasti tyhmännäköisesti silmiäni. Tässä oli tutkittu mun kroppaa nyt usean vuoden ajan ja välillä olin pelännyt todellakin jo pahinta, kun tuntui, että minä oikein imuroin tauteja, mutta mistään ei kuitenkaan löytynyt varsinaista syytä sairasteluherkkyydelleni. Olin milloin syyttänyt itseäni (pitäisi elää VIELÄKIN terveellisemmin) ja välillä olin kironnut kroppaani, joka tuntui pettävän jatkuvasti. Nyt – aika monen vuoden epätietoisuuden ja epätoivoisuudenkin jälkeen – vastaus löytyi niistä yksistä ainoista verikokeista. Siinä se. Mustaa valkoisella!

Diagnoosi oli yhtä aikaa helpotus ja kirous. Toisaalta sain jonkinlaisen rauhan sen ylle, etten ollut tehnyt itse mitään sellaista, jolla olisin sabotoinut kehoani. Aina nimittäin, kun alan sairastella, alan pohtia, olisikin sittenkin pitänyt liikkua enemmän, syödä terveellisemmin, muistaa ne vitamiinit huolellisemmin. Parjannut siis itseäni! Lääkärin mukaan toki terveelliset elämäntavat ovat hyvä asia, mutta mikään sinkkikuuri tai vastaava ei toisi nyt merkittävää apua itse tähän isoon kuvaan. Tuntui toisaalta helpottavalle, että oma terveyteni ei kaikelta osin ollutkaan enää omien tekojeni summa, vaan jotain ylempää tullutta.

Toisaalta tuli myös avuton olo. Minulla olisi tämä vaiva nyt ja aina. Edessä ei häämöttäisi siis sitä radikaalia parannuskeinoa, jota olin ikään kuin kuitenkin aina odotellut. Lääkäri kertoi, että ainoa, mitä voisin nyt jatkossa tehdä, olisi pestä käsiä hyvin ja – ankeaa kyllä – hyväksyä se, että sairastun tiheämmin kuin muut. Tuntuu aika turhauttavalle ajatella, että tämän kanssa tulee vaan oppia elämään. Hyväksyttävä se, että flunssa iskee ja kestää. Vaikkei kyseessä ollutkaan mikään kuolemansairaus, tuntuu diagnoosi silti hieman masentavalle. 

Jotta immuunipuutos ei olisi itsessään jo iso isku, löytyi mun sydämestä jo toistamiseen sivuääniä. Lääkäri ei kuulemma ollut niistä kovin huolissaan, mutta koska mulla on niitä ollut aikaisemminkin, sain nyt lähetteen sydäntutkimuksiin tähän jatkoksi. Toki mitkään epänormaalit jutut eivät mieltä ylennä, mutta en toisaalta jaksa tästä ainakaan tässä vaiheessa vielä draamaa vedellä. Luotan nyt siihen, että asiat tutkitaan ja hommat menee parhain päin.

Näitä ajatuksia on tässä nyt tullut viikko pohdittua ja pureskeltua. Meille on vaihdettu kotona entisen yhden käsipyyhkeen sijaan jokaiselle perheenjäsenelle omat pyyhkeet pöpökierron välttämiseksi. Käsidesipulloja on ripoteltu vähän joka nurkkaan ja lääkärin sanoista huolimatta olen ladannut mummodosetin täyteen vitaamiineja ja superkapseleita. 

Jos siellä ruudun takana on muita, joilla on immuunijärjestelmässä todettu alentumaa (virallinen nimi juuri tälle osaselle taitaa olla lektiinitien puutos), antakaa kaikki mahdolliset poppaskonstit ja vinkit, jolla saatte pysyttyä paremmin terveinä. Tuntuu, että vertaistukea tästä löytyy todella vähän ja sitä juuri nyt kaivattaisiin. Mietin jo sitäkin, että tuleeko musta jatkossa sellainen hengityssuojissa lentokoneessa matkustaja vai miten niitä tauteja voi itse torjua parhaiten?

Lopuksi on vielä sanottava, että musta tuntuu, että tuo diagnoosi oli mulle henkisesti tosi tärkeä. Olen kokenut itseni niin monta kertaa jotenkin huonommaksi ja heikommaksi kuin muut, koska olen saanut jonkun taudin ekana, reagoinut homeseiniin voimakkaimmin tai oksentanut ruokamyrkytyksessä päivätolkulla, kun toisia on vaan vääntänyt vähän vatsassa. Perkule nyt on syy! Enkä enää koskaan halua kuulla, että joku tulee vähän ilkikurisuutta katseessa sanomaan: ”Sä sitten sairastelet aika usein!”. 

-Karoliina-

Kuva: Noora Näppilä 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 | 

Olisitko kumminkin tamperelaisena käynyt TAYS:issa etkä TYKS:issä (jokaon Turussa) ?

sannimpk

Karoliina on saanut elinikäisen diagnoosin ja korjailet täällä typoja edes osoittamatta puolella sanalla empatiaa

Onnittelut diagnoosista, varmasti helpotti vaikka olisihan vitamiineilla hoidettava diagnoosi ollut helpompi kestää, mutta löytyipä selitys!

Terveitä päiviä :)

LauraHoo
2/31 | 

Mulla ei ole todettu immuunipuutosta, mutta sydämen sivuääniä kyllä. Sydänfilmi on sitten ollut normaali, mulla sivuäänet aiheutti alhainen hemoglobiini ja rautavarastojen tyhjyys. Sulla varmasti tällaiset perusveriarvot on tsekattu? Toivotan hyvää vointia!

Vierailija
4/31 | 

Hei, Minun pojalla immuunipuutos (varmaan eri kuin sinulla todettu), mutta ensimmäiset kymmenen vuotta sairasti koko ajan ja oli jatkuvasti limainen. Käytiin säännöllisesti suolahuoneessa, joka tuntui meistä, että helpotti limaisuutta ja hengenahdistusta.

Vierailija
5/31 | 

Onko sinulla todettu siis primaarinen immuunipuutos? Se kuulostaa vakavalta. Minulle oli uusi termi tällainen lektiinitien puutos, olen ajatellut että on vain ihmisiä jotka sairastuvat helpommin kuin toiset - hiukan yksinkertaisesti.

Toivottavasti saat nyt asianmukaista hoitoa ja tukea. Tsemppiä.

6/31 | 

Siis niin samaistun tuohon et lopulta saatu diagnoosi on suuri helpotus. Mulla todettiin kesällä Crohnin tauti 21 vuoden sairastamisen jälkeen. Niin helpotus ettei olekaan itse aiheuttanut oloaan syömällä väärin ja olemalla laiska ja liikkumaton tai masentunut, niinkuin lääkärit mulle 20v hokivat. Mulle menee tällä hetkellä solunsalpaajalääkitys, joten vailla immuunipuolustusta täälläkin. Ei huvita paljon lähtee esim hoplopiin :)

#

Täällä myös suolistosairaus ja immuunivastetta laskeva lääkitys (solusalpaajat ja biologinen) mutta olen onneksi pysynyt tosi terveenä vaikka päivittäin tapaan paljon ihmisiä. Olen toki neuroottinen käsienpesijä ja käsidesi kulkee joka laukussa mukana. Lapsetkin ovat oppineet tosi hyvin pesemään käsiä ja tekevän sen aina kotiin tullessa ja ennen ruokaa.

Pikkuenkeli
7/31 | 

Paljon voimia saanko kysyä miten olet reagoinut rokotteisiin ?koska eikö ole niin että jos immuunipuutos niin rokotteet voivat aiheuttaa isoja haittavaikutuksia.voin olla väärässäkin.

Pieni Merenneito
8/31 | 

Tsemppiä uutisten sulatteluun. Tuo, että siitä ei voi parantua, on varmasti raskas nieltävä, mutta onneksi nyt voit tosiaan tehdä tuollaisia ”sotasuunnitelmia” kuten erilliset pyyhkeet yms. Luulen, että itse asemassasi koettaisin pitää huolen, että kaikki lähipiirissäni (myös töissä) ymmärtävät tilanteen, jolloin pärskivien tyyppien välttely ei mahdollisesti aiheuttaisi kiusallisia tilanteita, joissa joku loukkaantuu. Ehkä työkaveritkin yms. tsemppaisivat sitten käsihygieniassaan ihan myötätunnosta, heille kun ei oikein voi komentaa ”Pese kätes KUNNOLLA!” ;D

Maij
9/31 | 

Itselläni puhkesi migreeni kaksi vuotta sitten ja kroonistui myöhemmin. Ei ole sama asia mutta samanlaista sulattelu ja järkytystä aiheutti, koska sen kanssa pitää oppia elämään. Joten ymmärrän hyvin, että voi hieman masentaa. Tsemppiä kovasti siis asian hyväksymiseen ja sulatteluun!

Elinakoo
10/31 | 

Tarkistathan varastoraudan eli ferritiinin! Tai syö extraa ihan muuten vaan - ehkä jo syötkin. Itse tykkään monivitamiinista nimeltä Evergia multilong ja kaikenlaista on kokeiltu, Ruohonjuuresta lähtien. Vilpitön suositus! t. en ole ollut sairaana ainakaan vuoteen

annepa

Ootko ihan tosissas? Toinen kertoo lektiinitien puutoksesta ja sinä sanot että hei, en ole ollut vuoteen kipeänä, koska ferritiini ja Evergia multilong?

Odin ja Thor, anna mun kaikki kestää.

Karoliina, jos joku sanoo, että "sinä se olet usein kipeänä", niin voit tukkia sen suun nyt lektiineillä! Hyvä, että tuli joku diagnoosi (minusta, toivottavasti olet samaa mieltä)!

Elinakoo

Oletan tietysti että kommentista tulee esille kokemukseni aiheeseen, ilman että alan luettelemaan terveyshistoriaani. Miksi minun pitäisi puolustella sanojani juuri sinulle?

Anna mun kaikki kestää näitä ammattiloukkaantujia, syö vaan lisää niitä sitruunoita.

annepa

Kommenttisi kuulostaa pätemiseltä. Siis siihen tyyliin, että kun joku sanoo olevansa masentunut, niin joku "hyvää tarkoittava" kertoo, että hei, kannattaa mennä kävelylle, se piristää.

Olet aivan oikeassa, mistä minä tiedän, että oletko pätijä vai et, sinulla ja Karoliinallahan voi olla syvällinen ystävyyssuhde ja Karoliina tietää jo, että sinulla on sama vaiva ja puhut kokemuksesta.

Sitruunat on kyllä hyviä, kiitos vaan. Just viime viikolla söin ravintolassa aivan törkeän herkullista sitruunasorbettia Lemoncellolla. Sitä voisin kyllä ottaa lisää. Myös teehen sitruunat käy hyvin, varsinkin nyt syksyllä alkaa taas tee maistua.

Elinakoo

Miksi juuri minun huikkaus ja suositus vitamiinista olisi pätemistä, niitä oli tällä muitakin. En ollenkaan ymmärrä miksi päätit ottaa minut hampaisiisi. Sinä kuulostat siltä että haluat päteä, ja projisoit sen minuun. Huono päivä tai pysyviä ongelmia rajojen hallinnassa - sinä itse suhteessa muut. Onko sinulla tapana puhua näin kaikille ja tehdä kitkeriä, subjektiivisiä olettamuksia. Suosittelen Anne sinulle käyntiä psykologilla. Ethän enää pilaa tätä ketjua tekopirteällä piikittelylläsi.

annepa

Jos toisen puolustaminen (vaikka sitä ei pyydetty) ja epäkohdista huomauttaminen on pätemistä niin olkoon niin. Jos se tarkoittaa, että en osaa hallita rajojani, niin en todellakaan aio opetella rajojen hallintaa. Aion vastakin puolustaa toisia, avata suuni ja päteä, jos joku sanoo asioita tyyliin masentuneen pitäisi mennä lenkille ja immunologia-ongelma ratkeaa Evergia multilongilla.

Et ehkä huomannut, että tajusin itse subjetiivisuuteni. Kirjoitin, että "olet aivan oikeassa, enhän tiedä..."

Heikoissa kantimissa on kritiikin vastaanottaminen, jos kritisoijaa sanotaan mielenterveysongelmaiseksi. Minä sanoisin sinua hiukan ajattelemattomaksi, mutta kommenttiesi perusteella mielenterveydessäsi ei ole mitään vikaa enkä siis pyydä sinua menemään psykologille.

En tietääkseni ole tekopirteä, mutta voihan joku käsittää asian niin. Useimmat kyllä ovat kuvanneet minua lakoniseksi ja tasaiseksi, mutta asiathan voi nähdä tosi eri tavoin ihmisestä riippuen. Pidän jatkossakin sitruunoista eri tavalla valmistettuna. Hauskaa viikonloppua!

Elinakoo

Anne, suosittelin vitamiinia.

Kaikki muu on ihan itse keksimääsi, en ole koskaan väittänyt että ongelma ratkeaa vitamiinilla tai että masentuneen pitäisi mennä lenkille. En edelleenkään ymmärrä miksi sinä hyökkäät ja pyrit mustamaalaamaan minua. Kuviteltuun reagoiminen on erittäin epätervettä ja sen pohjalta reagoiminen tekee sinusta vain ilkeän.

Sinä et puolusta muuta kuin omia satumaisia kuvitelmiasi, eikö se nimenomaan ole pätemistä? Oletan että sait siitä idean olettaa että minä päden. Mutta koska et tunne minua, etkä mitenkään voi nähdä juuri minun pääni sisälle, käytöksesi kertoo vain sinusta. On häiriintynyttä olettaa itselleen kykyjä ajatustenlukuun. Suosittelen että aloitat ihmisiin tutustumisen ihan pohjalta, et OLETA vaan keskustelet, sillä suurella todennäköisyydella oletuksesi menevät vikaan.

Mietitköhän sinä ollenkaan miltä käytöksesi mahtaa tuntua muista - ehkäpä heidän reaktiot vahvistavat sinun harhaluloja, mutta siinä tapauksessa kyseessä on oman itsensä totuttava profetia.

Vai luuletko että kaikki ovat yhtä inhottavia kuin sinä itse olet, eivätkä kenties vaikutu tällaisesta kiusaamisesta. Mietippä jatkossa kaksi kertaa ennen kuin avaat suusi.

Tinttinen

Olisin itsekin tullut tänne kysymään onko myös ferritiiniarvot tarkistettu. Alhaiset ferritiinit kun voi tosiaan aiheuttaa sivuääniä ja rytmihäiriöitä, väsymystä, alentunutta vastustuskykyä ja vaikka mitä. En mitenkään väheksy Karoliinan saamaa diagnoosia, mutta mietin että sen diagnoosin ja pöpöjen välttämisen lisäksi rauta-arvojen tarkistus voisi tuoda lisäapua tautien välttelyyn.

Olen itsekin jatkuvasti sairaana ja herkkä sisäilmaongelmille. Flunssat kestävät viikkoja tai kuukausia eivätkä meinaa mennä millään ohi. Minulla on myös astma. Ei ole tutkittu sairastaisinko mahdollisesti jotain immuunipuutosta, mutta olen ainakin itse kokenut että luontaistuotekaupan valkosipulikapseleilla, vitamiineilla ja sinkeillä olen ehkä pystynyt vähentämään sairasteluani. Toki kyse voi olla vaan tuurista, että niiden aloittamisen jälkeen niitä pöpöjä ei ole sattunut niin paljon kohdalle. En tiedä, mutta käytän näitä tuotteita silti, koska ainakaan vielä ei ole vaikuttanut siltä etteikö niistä apua olisi.

NelliinaX
11/31 | 

Hei, hyvä ku selvis. Tuttu tunne tuo, että joku toteaa, että "sä sairastelet usein". Mulle ainakin joskus semmoset ikiterveet tyypit, jotka flunssat ym aina väistää, ovat säälien ja kauhistelleet kyseisen viisauden todenneet. Ai että, on sapettanut! Valoa ja voimia sulle!

Vierailija
12/31 | 

Hei,
minun pojallani on vaihtoehtotien aktiivisuus alentunut. Asia tutkittiin kun poika sairastui verenmyrkytykseen syntymänsä jälkeen. Onneksi vakavan bakteeri-infektion riski ei ole lisääntynyt ja myös rokotukset saa normaalisti. Lääkärin arvion mukaan hengitystieinfektioita voi olla lisääntyneesti ja myöhemmin voi olla jonkin verran suurempi riski sairastua sidekudostauteihin.
Pojan puutos on periytyvä, mutta meiltä vanhemmilta sitä ei koettu tarpeelliseksi tutkia.
Kaiken kaikkiaan aiheesta tuntuu löytyvän vain vähän tietoa ja kokemuksia ja meilläkin aika näyttää miten tämä tulee vaikuttamaan.
Neuvoja en siis juurikaan osaa antaa, mutta halusin kommentoida kun kerrankin törmäsin aiheeseen. Minua helpotti ainakin tieto, että olet kuitenkin suhteellisen terve aikuinen, jos niin voi sanoa
Tsemppiä ja mukavaa syksyä!

Signora Finlandese
13/31 | 

Kyseistä sairautta minulla ei ole, mutta minulla on nivelreumaan lääkityksenä solumyrkky, joka vaikuttaa aika lailla vastustuskykyyn. Olen siis oikea pöpömagneetti. Eli sairastun herkästi, kaikki flunssat ovat rajuja ja ne kestävät kauan. Kaikkea olen kokeillut, sitä mukaa, mitä joku jotain vinkkaa :-) En tiedä, onko ollut vain sattumaa, mutta Chlorella on ehkä auttanut poskiontelotulehduksiin. Joskus niitä oli n 4/vuosi. Sitten otin tuon kokeeksi ja söin sitä vuosikausia. Tulehduksia oli ehkä 1/vuosi. Sitten Chlorella jäi jostain syystä pois ja tulehduksia oli taas useammin. Onhan tämä vähän tylsää, kun aina silloin tällöin joutuu kieltäytymään joistain sosiaalisista jutuista, mutta kun en tieten tahtoen halua mennä pöpöjä noukkimaan. Varsinkin kun nivelreuman kanssa on vielä aina se niveltentulehdusvaarakin. Ainakin lääkärit ovat tästä aina varoitelleet. Tätä voi olla joskus täysin terveen ihmisen vaikea ymmärtää. Rokotteen otan joka syksy.

LLoviisa
14/31 | 

Tsemppiä diagnoosin sulatteluun! Mielenkiinnosta kyselen, että millaisella laboratoriokokeella tuota tutkitaan? Ystävä myös jatkuvasti sairaana ja flunssat tosiaan kestää.

Vierailija
15/31 | 

Jos kyseessä tosiaan oli lektiinitie, niin lue tämä:
Lainaus Duodecimin artikkelista:
Kliinisesti merkittävät komplementtipuutokset
LÄÄKETIETEELLINEN AIKAKAUSKIRJA DUODECIM
2000;116(13):1367-1374
Hanna Jarva ja Seppo Meri

"Mannoosia sitova lektiini
Mannoosia sitova lektiini (MBL) sitoutuu sokerirakenteisiin, lähinnä mannoosiin ja N-asetyyliglukosamiiniin. MBL:n normaalipitoisuus plasmassa on aikuisilla vain 5–10 ng/ml. MBL:n puutos on yhdistetty lisääntyneeseen infektioherkkyyteen. Toisaalta MBL puuttuu noin 5 %:lta väestöstä eikä puutos aiheuta suurimmalle osalle mitään ongelmia. Mahdollisesti MBL on tärkeä ensimmäisten elinvuosien aikana osana synnynnäistä immuniteettia mutta ei enää myöhemmin. MBL:n puutoksen yksinään ei ole todettu altistavan merkittävästi infektioille (Aittoniemi 1999). MBL:n merkitys on kuitenkin vielä epäselvä. Toistaiseksi sen mittaamiseen ei ole selkeitä indikaatioita eikä määritys ole rutiinikäytössä Suomessa."

Ei siis välttämättä selitä oireitasi vaan selittäisi enemmänkin jos lapsuudessasi olisi ollut tavallista enemmän infektioita. Sama löydös on monella, jolla on ihan sama määrä infektioita kuin tavallista. Minusta infektiosi eivät tämän tekstin perusteella kuulosta poikkeavan lukuisilta vaan enemmänkin lapsiperheessä ruuhkavuosia eläjän tavalliselta infektiokuormalta.

Terveisin immunopuutoksista (toki ei siis tästä kyseisestä viasta) väitöskirjaa tekevä lääkäri

Vierailija

Ja siis anteeksi jos tämä tuli ulos jotenkin pätemisenä. Suosittelen hakeutumaan infektiotautien erikoislääkärin vastaanotolle.

Lektiinivajemamma

Hei! Lapseltani löydettiin lektiinitien vaje, "nolla-arvo", kun hänen ollessa pieni, tutkittiin hänen jaksokuumeilua. Tytär sairasti myös vesirokon kaksi kertaa (lievänä ja toisen kerran todella rajuna), jonka jälkeen häneltä tutkittiin vasta-aineet rokkoa vastaan ja ne oli ok. Hänellä oli myös reilu vuoden ikäisenä pneumokokkibakteeritartunta, johon antibiootti onneksi tepsi sairaalassa heti. Lapseni on sairastanut alle kouluikäisenä paljon normaalia enemmän, mutta nyt näyttää että alkaa helpottaa kun ikää on 8 vuotta.
Tuolloin lapsen ollessa pieni, kun lektiinitien vaje löydettiin, lastenlääkäri kiinnostui myös minun tilanteesta ja kysyi omaa sairastamishistoriaani. Minulla on lapsena ollut kaikki mahdolliset ripuli ym. taudit sekä pahimpana sairaalajakson vaatinut bakteeriaivokalvontulehdus 6-vuotiaana. Nuoruudessa sairastin paljon poskionteloita, korvia en niinkään kuten ei tytärkään. Meillä molemmilla on ollut ennemmin taipumus saada flunssien jälkitaudit keuhkoihin. Lapsella on ollut keuhkoputkentulehduksia ja minulla alkava keuhkokuume ym. Nyt sain olla kaksi vai peräti kolme vuotta syömättä antibioottia kunnes noin kk sitten tuli virtsatietulehdus jota en ole ikinä ennen aikuisiällä sairastanut. Olen pannut merkille että aina kun joudun syömään antibiootit kuten nyt, sairastan sen jälkeen "koko ajan" seuraavan puoli vuotta. Lapsella sama juttu. Emme syö antibioottia kuin äärimmäisen edessä nykyään. Nuoruudessani kärsin myös aknesta ja söin siihen kaikki mahdolliset lääkkeet Roacutania myöten. Varmaan nekin ajat ovat osansa tehneet sille, että nyt reilu kolmikymppisenä mahani ja suolistoni alkaa olla niin herkillä kaikelle, että odotan seuraavaa sairautta.
Näiden lisäksi minulta on kerran löydetty HAE-aktiivisuuden alenema, joka tosin seuraavassa verikokeessa oli normaali. Minua turvottaa usein ja kun esim. vatsa turpoaa, se on todella iso. Huulten ja kasvojen turvotusta on myls tyttärellä ja häneltä otettiin HAE-kokeet tällä viikolla. Minulla om ollut kurkunturvotusta tänä ja viime vuonna siten että olen myös sairaalakäyntejä joutunut tekemään ja olen saanut estolääkitykseksi Caprilonia. Lapsellani todettiin pienenä myös autoimmuunisairauteni valkojäkälä intiimialueella, ja sen hoitoa on joudettu jatkamaan jatkuvasti.
Halusin kertoa tarinaamme koska tästä lektiinitien vajeesta ei tosiaan löydy vertaistietoa oikein mistään. Se selitettiin meillekin vuosia sitten mahdollisesti infektioherkkyyttä lisäävänä asiana, ja sitä se on ollutkin. Meillä vain on tullut noita kaikkia muitakin juttuja sen perään, joten olen jo osin unohtanut koko lektiinitien. Luulen silti että sillä on kaiken tämän taustalla oma merkityksensä meidän sairasteluille. Kurja juttu - ja siis minulla itselläni on saman lektiinitien "nolla-arvo" mikä tyttärelläni on. Se on verikokein todettu.
Syö terveellisesti, liiku riittävästi ja elä normaalia elämää. Lektiinitielle ei kannata antaa liikaa painoarvoa, koska se on osa sinua ja sillä on iso merkitys miten ajattelet asioista ja miten vahvaksi itsesi henkisesti koet. Älä anna ajatuksen tasolla lektiinitievajeen olla nujertaja. Tsemppiä!

Vierailija
16/31 | 

Syötkö mustasiemen öljyä? Ja päivittäin hunaja esim. manuka? Entäs inkivääri? Ceylon-kaneli? Kannattaisi.

Jaja
17/31 | 

Hei Karoliina!

Suosittelen tutustumaan adaptogeeneihin kuten pakurikääpä, jolla näyttää olevan kyky vahvistaa immuunijärjestelmää.

Kohtalotoveri
18/31 | 

Kylläpä kuulosti tutulta. Olen elänyt terveyden perikuvana ja silti sairastellut aina paljon. Edelliset vuodet niiin paljon juurikin korva- ja poskiontelotulehduksia, että lopulta kymmenien atb kuurien, punkteerauksien ja leikkauksien (nielurisat ja poskiontelot) jälkeen ratkaisin asian muuttamalla Espanjaan.
Kaikki hyvin koko kesän täällä, mutta neljän päivän vierailu Suomeen nyt pöpö aikaan heitti taas flunssan ja kuumeen
Nauratti vähän tuossa lopussa se hengityssuojaimen kanssa lentokoneessa matkustaminen, sillä mietin juuri itsekin, että kehtaankohan alkaa lentämään sellaisen kanssa
Ja kaikki muut on testattu (Ferritiinit, yms.), mutta ainut mikä oli poikkeavaa verenkuvassa oli vähäiset valkosolut, lääkäri ei niistä hirveästi stressannut, mutta toki jäi itselle mieleen kovin alhaisina.
Tsemppiä sinne, täälläkin jatketaan raivoisaa käsien pesua ja harkitaan entistä vakavammin hengityssuojainta lennolle

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

muikkeli3 (1).jpg
muikkeli3 (1).jpg

Avaudun tässä vähän terveysasioista. Ymmärrän, jos alkaa tulla jo korvista ulos koko aihe. Niin tulee kuule minullakin. Pakko silti purkaa ajatuksia – myös näitä ankeita – tänne näppikselle, koska niin päällimmäisenä nämä astma-ahdistusolotilat vielä edelleenkin on.

Tällä viikolla tätä astman pahenemisvaihetta on kestänyt sellaiset viisi viikkoa. Aika pitkä aika ja pitkät tunnit niin, ettei henki kulje kunnolla. Että painaa rinnasta ja monta kertaa päivässä laskee tunteja ja minuutteja siihen, koska saisi ottaa uuden satsin lääkettä.

Kuten kerroin viime viikolla, lääkitystä edelleen haetaan. Taas tiistaina vaihdettiin uudet lääkkeet (ja osin vanhat takaisin) ja nyt yritetään mennä näillä. Välillä voi olla tunti ja kaksi ihan normioloa, mutta sitten ahdistus iskee päälle taas yllättäen. Suihkussa, istuessa, nukkuessa. Missä vaan.

Kaikkia meitä asian kanssa painivia jännittää jo vähän kevät ja katupöly ja siitepöly. Vaikkei asioita kannata murehtia etukäteen, on aika todennäköistä, ettei kevät ainakaan paranna astmaatikkoallergikon oloa. Onneksi keuhkolääkärini oli niin fiksu, että iski pikalähetteen allergiapolille. Jos sieltä saisi avun allergia-asiaan. Tällä hetkellä käytössä on allergialääke suun kautta, sekä allergianenäsumute.

Vaikka toki juuri oikean astma- ja allergialääkityksen löytäminen on kaiken a ja o, olen alkanut pohtia myös vaihtoehtohoitoja. En mielestäni hirveän hanakasti hurahda ei-lääketieteellisiin juttuihin, mutta nyt tuntuu, että jokainen asia, josta voisi edes kuvitella olevan apua tähän olotilaan, olisi tervetullut.

Tästä asiasta suivaantuneena olen käynyt elämäni ensimmäisessä suolahuonehoidossa tiistaina ja uusintakeikat ovat edessä huomenna ja ensi viikolla. Ensimmäinen kerta oli miellyttävä kokemus, vaikkakaan mitään radikaalia muutosta astman suhteen en huomannut. Mutta jatkan sinnikkäästi hoitoja ja toivon saavani niistä lisäapua.

Toinen asia, mitä olen pohtinut, on tuo maito. Monihan kokee, että maidon poisjättäminen ruokavaliosta on vähentänyt flunssakierrettä ja auttanut myös astmaan ja allergioihin. Minä pidän maidosta ja kermapastoista. Mutta voisin silti kuvitella testaavani niiden poisjättöä. Juustoista ja voista luopuminen tuntuu kuitenkin jo astetta pahemmalle. Nyt kuitenkin harkitsen vakavasti, jos moisen peliliikkeen tekisin.

Tähän hommaan tarvitsisin kuitenkin teidän apuanne, jotka kyseistä ruokavaliota noudatatte! Onko siis niin, että juuri lehmänmaito pitää jättää pois? Saako siis syödä esimerkiksi vuohenjuustoa (slurps)? Tai onko jokin (muu) juusto sallittujen listalla? (Huomaatte ehkä, että juustoaspekti on se aika olennainen).

Näemmä raakasuklaata saa syödä, vai kuinka?

Niin ja: Onko maidottomuudesta ollut oikeasti sinulle apua astman suhteen? Ja jos: Kuinka nopeasti maidottomuuden tulokset alkoivat tuntua?

Näillä aatoksilla kohti iltaa!

-Karoliina-

Kuva: Laura Ikonen

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 | 

Olen ollut allerginen astmaatikko koko ikäni.
Koen, että hoitotasapainon löytäminen ja ylläpitäminen on yhtä nuoralla tanssimista. Toisinaan on hyvin vaikeaa hahmottaa, mikä milloinkin johtuu mistäkin.
Esimerkiksi iho-oireista kärsin ympäri vuoden. Välillä ne ovat ihan ok, välillä ihan hurjay.
Stressi vaikuttaa, samoin ruokavalio, mutta mitään selkeää jakoa hyviin tai huonoihin ruokiin en ole tehnyt.
Maitoa esimerkiksi käytän kahvissa, vaikken sitä ruokajuomana käytäkään. Mustavalkoisten ruokavalintojen tekeminen on mielestäni turhaa, sillä useimmilla ihmisillä allergiat eivät ole joko tai. Anafylaktikoilla toki näinkin on, mutta ei meillä muilla.
Osa astman hoitoani on ollut myös asian hyväksyminen. Minä en esimerkiksi keväällä voi ajaa polkupyörällä. Se vaan on niin.

Sanna123456
2/28 | 

Suoranaisesti ei astmaan liityviä vinkkejä ole, mutta kylmä ja kuiva pakkasilma (samaten kuin keskuslämmitetty kuiva sisäilma) on myrkkyä limakalvoille. Tänä talvena sitä on ollut poikkeuksellisen paljon, toivottavasti tulevat kosteat ilmat helpottavat oloasi!
Itselläni on ollut käytössä kosteusvoiteet, kosteuttavat silmätipat, nenäkannu, nenää kosteuttavat tipat yms. Keuhkojen kosteuttamiseen ei taida olla oikein konsteja, suihku, sauna, höyryhengittäminen. Meillä on sängyn vieressä talvisin myös ilmankostutin.

Karppu
3/28 | 

Entäs ne höyhenet? Itselleni pahin mahdollinen allergisoija. Ei puhettakaan, että pystyisin edes yhtä yötä nukkumaan höyhentyynyllä tai -peitolla esim. hotellissa. Kannattaa myös tätä pohtia ja testata.

Vierailija

Tässä lääketieteellisen aikakauskirjan Duodecimin tutkimusyhteenvedosta osa.
"Höyhentuotteista saadut oireet ovat harvoin höyhenallergiaa, todennäköisemmin kyseessä on pölypunkkiallergia tai epäspesifinen pölyn aiheuttama limakalvoärsytys. Vuosikymmeniä vanhat höyhentyynyt ja -peitot kannattaa hävittää niiden sisältämän suuren pölymäärän ja mahdollisen pölypunkkikontaminaation vuoksi. Höyhentuotteiden laatu on parantunut viimeisten kymmenen vuoden aikana höyhentäytteen tarkan puhdistuksen ja tiiviimpien päällyskankaiden ansiosta. Uusien, puhdistettujen höyhentuotteiden aiheuttamista allergiaoireista ei ole toistaiseksi tehty tutkimuksia, mutta riski vaikuttaa vähäiseltä. "
Jokaisen toki kannattaa testata käytännössä, mille reagoi.

Karppu

Pölypunkkeja on varmasti joka kodissa ja hotellissa aina, vuodevaatteiden laadusta riippumatta. Itselleni nämä oireet tulevat, sekä uusista että vanhoista untuvatuotteista. Untuvatakkia tai -liiviä pystyn pitämään ulkona, mutta en sisällä. Samoin oireet tulevat untuvatäytteisistä sohvista/sohvatyynyistä. Suosittelen tosiaan testaamaan, on tuo hengenahdistus sen verran ikävä juttu.

Karoliina Sallinen

Untuva-aiheeseen:

Ihmiset yleensä kuvittelevat olevansa allergisia untuvalle/höyhenille, mutta todellisuudessa allergian aiheuttaa untuvan epäpuhtaudet (hilse, pöly, yms). Ja toki tällaisia tuotteita liikkuu markkinoilla ja siitä mielikuva johtuu.

Joutsen on kuitenkin maailman ainoa untuvatuotemerkki, joka on saanut Suomen allergia- ja astmaliiton Allergiatunnuksen. Se kertonee aika paljon :)

Joutsenen tuotteissa untuva pestään kolme kertaa. Siksi sen voidaan sanoa olevan maailman puhtainta!

 

Vierailija
4/28 | 

Täällä astmaatikko terve! Itselläni astman hoitotasapaino romahti, kun aloin opiskelemaan ammattikorkeakoulussa, jossa oli vakavia sisäilmaongelmia. Lääkkeitä lisättiin ja lisättiin mutta tilanne oli koko ajan kehno. Koulun lopettamisen jälkeen 2/3osaa lääkityksestä päästiin purkamaan. Itse jätin maidon juonnin pois sen jälkeen ja vähäisinkin "limaisuus" henkitorvessa hävisi siihen. Kahvimaitoa ja juustoa käytän maltillisesti. Suosittelen kokeilemaan, mikäli käytät runsaasti maitotuotteita

Daniella
5/28 | 

En tiedä astmasta mitään, mutta olen myös ymmärtänyt, että lehmänmaito voi lisätä limaisuutta.

Mutta maidottomuudesta mulla on jotain asiaa, koska vaikka itsekin tykkään monista lehmis-jutuista, yritän korvata mahdollisimman monta tuotetta kasvipohjaisella lähinnä eettisistä ja ekologisista syistä, mutta viime aikoina on myös mietityttänyt onko se niin hyväksi keholle kuitenkaan. Mutta siis asiaan! Kaurakermat korvaa lehmis-kerman ruoassa mun mielestä ihan tosi yhteen. En ole enää aikoihin käyttänyt ruoanlaitossa muuta kermaa. Nyt mulla muisti pätkii, mitä sanoitkaan voista, mutta ainakin Keijulla on maidoton margariini. Tässä tulee tosin taas se eteen, että aina kun jotain "otetaan pois", tulee jotain tilalle. Ruoassa usein makeutusaineet, sokeri, voi ja palmuöljy pelaavat keskenään peliä, jossa kuluttaja saa tosissaan miettiä mitä haluaa eniten vältellä. Ylipäätään vegaanien olot on viime vuosina mukavustuneet merkittävästi, kauppojen hyllyiltä löytyy vaikka ja mitä eläimetöntä vaihtoehtoa. Eikä ne tietenkään maistu sellaisenaan ihan samalta, mutta se lienee tottumiskysymys. Myös "juustoa" on vegaanisena, en tosin ole kokeillut. Ja mitä kaikkia ihania levitteitä on ja voi itse tehdä, ei siinä paljon voita enää kaipaa! Ja puuron päälle kookosöljyä ja kanelia, ei paljon parempaa voi olla. Paitsi jos iskee Fazerin sinisen sinne puuron keskelle, mutta sehän nyt olisi ihan...krhm..hullua :D eikä edes maidotonta! :D ja vaikka sormiruokailu ei ole teille ajankohtaista, niin simppeli sormiruokakeittiö-bloggaja Marjut testailee instassaan maidottomia tuotteita.

Apua tai ei terveysasioihin, mä aina suosittelen lämpimästi maitotuotteiden vähentämistä.

P.S. Vegaaniset jäätelöt... mmm... pala taivasta!

M-A
6/28 | 

Minulla on taipumus saada flunssan jälkitautina yleensä aina poskiontelontulehdus, joka ei lähde ilman antibioottikuuria (tai useampaa). Nykyään käytössäni on nenäkannu ja Nekalan suolahuoneella ole myös käynyt.

Astmaa minulla ei ole, mutta esim.pölyallergia.

Maitoa en juo, mutta muuten käytän maitotuotteita. Niiden poisjättämistä olen myös miettinyt tautikierteessä ollessani, joten mielenkiinnolla seuraan kommentointia.

M-A
7/28 | 

Minulla on taipumus saada flunssan jälkitautina yleensä aina poskiontelontulehdus, joka ei lähde ilman antibioottikuuria (tai useampaa). Nykyään käytössäni on nenäkannu ja Nekalan suolahuoneella ole myös käynyt.

Astmaa minulla ei ole, mutta esim.pölyallergia.

Maitoa en juo, mutta muuten käytän maitotuotteita. Niiden poisjättämistä olen myös miettinyt tautikierteessä ollessani, joten mielenkiinnolla seuraan kommentointia.

Karenina Unska
8/28 | 

Satuin löytämään Australian astmaliiton tutkimuksen asiasta. Sen mukaan maitotuotteet eivät tutkitusti pahenna astmaa, eivätkä lisää liman eritystä. Päinvastoin, maidon jättäminen pois ruokavaliosta saattaa johtaa toisenlaisiin puutostiloihin ja potilaan vointi voi kärsiä tästä enemmän. Tämä lienee hyvä uutinen sinulle, Karoliina, ainakaan kaikkea maitoa ei tämän perusteella kannattaisi karsia. Tässä vielä linkki sivustoon, josta tiedon löysin:
https://www.nationalasthma.org.au/living-with-asthma/resources/patients-...

Maitopoisvaan!
9/28 | 

Heips Karoliina!

Olen itse noudattanut vegaanista ruokavaliota neljän vuoden ajan ja voin suositella lämpimästi maidon pois jättämistä. Nykyään varsinkin Suomessa on superhelppo korvata maitotuotteet kasviperäisillä tuotteilla. Itselläni maidon pois jättäminen ruokavaliosta aikanaan paransi krooniset terveysongelmani kuin taikaiskusta (kärsin jatkuvasti virtsatientulehduksista, hiivatulehduksista yms...), sekä poisti ylimääräisen turvotuksen kehosta. Maidoton elämä on ihanaa ja kehosi lisäksi myös eläimet kiittävät (maitoteollisuus on vähintään yhtä julma, kuin lihateollisuus - miltä sinusta tuntuisi jos synnytyksen jälkeen sinun lapsesi vietäisi pois ja sinusta imettäisiin maitoa, joka on tarkoitettu sinun lapsellesi?). Toivottavasti rohkenet kokeilemaan, helppo tapa parantaa terveyttä :)

Mukavaa kevään jatkoa!

SannaPP
10/28 | 

Millaisessa asunnossa asut? Entäs työpaikka? Itse en pysty enään asumaan/olemaan vanhoissa rakennuksissa. Sisäilman puhtaudella on erittäin tärkeä rooli omassa astmani tasapainossa.

-Anni-
11/28 | 

Sokeri aiheuttaa kans tukkoisuutta, helpottiko sulla yhtään tilanne sinä aikana kun jätit valkoisen sokerin ruokavaliosta pois? Saattaisi auttaa. Mulla ei astmaa ole diagnosoitu, mutta lääkärin mukaan se kaikilla atoopikoilla on, eli vissiin sitten mullakin. Allerginen /krooninen nuha kyllä on diagnosoitu. Kannattaa pyytää lääkäriä kirjoittamaan nenäsumutetta, josta ei tule riippuvuutta, jollei sinulla jo sellaista ole määrättynä. Itse käytän vain pahimpina päivinä. Pieneen tukkoisuuteen on ikävä kyllä jo tottunut...

Mimosa__
12/28 | 

Kannattaa tutustua WellO2:seen, suomalainen keksintö, missä yhdistyvät luonnolliset limanpoisto- ja hengitysteidenavaus tekniikat.

Sitruunasooda
13/28 | 

Heippa!

Tässä omia kokemuksiani sairastelukierteestä ja "vaihtoehtohoidoista":

Muutama vuosi takaperin sairastin to-del-la paljon. Kaikki alkoi (yllätys, yllätys) työpaikan sisäilmaongelmista, joita ei tietenkään otettu vakavasti. Sairastin parin vuoden sisään kaiken mahdollisen, pahimpina kaksi keuhkokuumetta joista ensimmäinen oli kuumeeton ja toinen kuumeellinen. Kuumeettoman keuhkokuumeen yhteydessä minulla epäiltiin myös astmaa, oli pef-mittaukset jne. Ja kävi ilmi, että olin herkistynyt myös siitepölyille sen homealtistumisen myötä. Silloin kärsin mm. aivan karmeasta yskästä, joka kesti 10 viikkoa ja johon mikään ei tuntunut auttavan. Ehkä aika lopulta auttoi..

Puoli vuotta sen kuumeettoman taudin jälkeen se kuumeellinen keuhkokuume vei sitten kuntoni aivan nollaan (pirun antibiootit, kun vie vastustuskyvyn!). Kun olin maannut neljä viikkoa X-asennossa kotona, ei työhön paluusta meinannut tulla mitään, sillä edes maitopurkki ei pysynyt kädessä. Kaiken kukkuraksi sain ihan järkyttävän allergisen reaktion antibiootista (tietämättäni kehoni ei ilmeisesti sitä sietänyt), ja ihoni oireili kutisevin läikkien kera päästä varpaisiin. Se oli jotain aivan he*vetillistä, sanonpahan vain. No, sitten "normipuolen" lääkäri halusi tupata mut täyteen vielä uusilla lääkkeillä (!), mutta ääni sisälläni sanoi että on oltava joku lempeämpi ja luonnonmukaisempi keino kehon parantumiseen. Olin jo hieman neuvoton, mutta onneksi löysin tieni juurikin suolahuoneelle. Kävin siellä useita kertoja, ehkä 10 kerran "sarjan", ja välillä jopa 2-3 kertaa viikossa. Kuin ihmeen kautta olo alkoi voimistua päivä päivältä, ja mikä helpottavinta, se helkutinmoinen kutina-allergia kadota. Alkuun toki oireet hieman "pahenivat", mikä kuuluu suolahuonehoidossa asiaan, mutta sitten se kehon puhdistumisen seuraaminen oli kyllä jotain aika huikeaa. Voin siis suositella suolahuonetta lämpimästi ainakin näin oman kokemukseni pohjalta. :) Tiedän itseni lisäksi myös lukuisia muita, jotka ovat suolahuoneen avulla parantuneet erinäisistä oireista. Kaiken lisäksi suolahuonekäynnit olivat itselleni muutenkin rentouttavia, ja muistan nukkuneeni aina niiden jälkeen erityisen levollisesti. Olen käynyt myös osteopatiassa ja vyöhyketerapiassa, joista minulla on myös vain positiivista sanottavaa.

Tuo vuosi oli kyllä yksi rankimmista elämässäni, ja luulen, että pystyn edes pikkuisen samaistumaan sinun olotilaasi. Vaikka se kuulostaakin vielä monin verroin rajummalta! Toivottavasti saat apua suolahuoneesta, ja muutenkin! Että lääkitykset jne. asettuvat kohdilleen mahdollisimman pian. Parempaa kevättä! <3

Akulover88
14/28 | 

Tosi harmillisen kuuloinen ja kaikkeen vaikuttava tämä sinun astmatilanteesi! :/
Postauksen ostikko kieli vähän siihen suuntaan että uskallan tämän kommentin nyt jättää ja ehdottaa sinulle jotain todella extremeä. Tai ei se minulle ole extremeä mutta monille suomalaisille kyllä vielä on..!
Eli: runeberginkadulla sijaitsee sellainen kiinalainen aivan ihana akupunktiolääkäri joka on minulta hoitanut jo vaikka mitä. Itse käännyn nykyään aina ensin hänen puoleensa ennen kuin menen lääkäriin. Kerrottakoon että lääkäriin ei ole vielä toistaiseksi tarvinnut mennä niin kauan kun olen tuolla käynyt...
Alkuun kävin hoidattamassa siellä hormonaalista epätasapainoa joka korjaantui kahden käynnin jälkeen, sitten olen hoidattanut alhaista hemoglobiinia, päänsärkyä, iskiaskipua, vatsaongelmia, ja nyt atooppista ihottumaa. En tiedä miten tämän edes sanoisi ettei kuulostaisi täysin epäuskottavalta maksetulta mainokselta mutta sanon nyt silti vaan että kaikkiin vaivoihini olen saanut avun 1-2 käynnin jälkeen.. olen siis itse hurahtanut tähän täysin ja pelkään jo miten minun käy jos tämä ihmenainen jää joskus eläkkeelle :D Toivon että saat apua joko tästä tai mistä vaan muusta! <3

Vierailija
15/28 | 

Suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä on se vika, että kun tulehdussairaus (kuten astma) pahenee, pitäisi HETI ampua tykillä eikä antaa aikaa jonnekin päivien päähän. Kun huomaan ettei hengitettävät lääkitykset mene enää perille, niin menen spiraan välittömästi, ei ole koskaan päivystyksestä käsketty ulos. Minulla pef-arvot tippuu monesti viiveellä, mutta keuhkoissa voi silti olla todella paha rohina ja vinkuna ja kova yskä, yskimiskohtausten aikana on vaikea saada hengitettyä ollenkaan. Ja jos pef-arvot kahtena päivänä putkeen pudonnut 30% tai yli on ihan fiksua aloittaa se kortisonitablettikuuri, ettei tilanne pääse enää entisestään pitkittymään.

Ensimmäisenä kartottaisin onko töissä tai kotona sisäilmaongelmaa, hometta tms. Seuraavaksi kannattaa tutkia poskiontelot, niissä voi olla esimerkiksi polyyppeja. Onhan kortisoninenäsuihke käytössä? Itselleni nenäkannutusta tehokkaampi on kosteuttava nenäsuihke tuon kortisonin lisäksi. Kannattaa ottaa myös maitohappobakteerivalmiste (sellainen jossa monia bakteerikantoja) päivittäiseen käyttöön. Onko d-vitamiinitasot tutkittu? Käytätkö pep-puolloa? Vaikka siihen puhaltelu onkin raskasta, niin se on yllättävän tehokas keino liman irroittamiseen. Itse otan useimmiten ensin avaavaa, sitten suihkuun höyryä hengittelemään ja sen jälkeen puhalluksia pep-pulloon.

Vierailija
16/28 | 

Jos haluat saada joltakulta asiaan perehtyneeltä vastauksen, miksi et kysy tältä keuhkolääkäriltäsi? Hänen hoitamiensa astmapotilaiden n-määrä on kuitenkin selkeästi isompi kuin se määrä, minkä tänne saat kommentteja ja lisäksi hänen vastauksensa perustuu kuitenkin tutkittuun tietoon. Ymmärtääkseni esimerkiksi suolahuonehoidoista on ihan tutkittuakin näyttöä joihinkin tiloihin.

terveisin kandi

Talleroinen
17/28 | 

Heips!

Kauhistuneena ja huolestuneena seurannut tilannettasi. Itse sairastan ei-allergista keskivaikeaa astmaa. Rajoittaa elämää ja urheilemista, mutta lääkityksen lisäksi hoidan sairauttani pitkälti liikunnalla. Ruokavaliokokeiluja en ole tehnyt. Maidon ongelma on sen aiheuttamat tulehdustilat elimistöön, vaikuttaa myös terveisiin ihmisiin. Astmaatikolle maidossa ongelmana on limaisuus. Itse en voi juoda maitoa ennen liikuntasuoritusta. Maito on hyvä palautusjuoma, mutta eipä sitä voi lenkin jälkeenkään heti juoda jos vähänkään on yskäinen. Lehmänmaito näistä pahin, kasvimaidot on hyviä korvikkeita. Tsemppiä Karoliina!

Mariikki
18/28 | 

Moikka.
Tulin tänään blogiisi etsimään vanhaa postausta jossa oli pef-arvoista yms, koska eilen ensiavussa istuessani muistin yhtäkkiä että en ole yksin näiden kanssa, Sinähän näistä juuri kirjoitit!
Sairastin jouluna influenssan (rokotteesta huolimatta), sitten nielutulehdus, sitten keuhkoja kuumotti, oli vaikea hengittää yms. Etsivät ensin keuhkoveritulppaa, mutta lopulta määräsivät astmalääkkeet. Helpotti, hetkeksi. Taas flunssa, taas helpotti. Kunnes reilu kuukausi sitten alkoi flunssa, joka ei vieläkään ole parantunut. Viimeksi tosiaan eilen hakeuduin ensiapuun, kun en saa henkeä kunnolla. Kävely vessaan ja takaisin aiheuttaa kunnon kohtauksen, tiedät varmasti. Eilen flixodinen määrää nostettiin, erillinen suun kautta otettava kortisoni-kuuri ja sairaalalla maskin kautta lääkettä. No, vielä ei helpotusta ole näkynyt. Kuume pysyy reilussa 37 koko ajan.
Itkettää ja olo on epätoivoinen.

Maidottomana olen ollut pitkään, muista syistä tosin. Joten ainakaan allekirjoittaneelle siitä ei apua ole.

Lähinnä halusin kommentoida, jotta voin vain sanoa että tää on sieltä ja syvältä, ja että I feel you.
Mitään neuvoja ei ole, ajattelin täältä tulla katsomaan niitä että oletko jostain saanut helpotusta...

Tsemppiä ja iloa kevääseen kaikesta huolimatta :)

Kanssaköhijä
19/28 | 

Oletko varma, että et sekoita astman pahenemisvaihetta refluksiin, josta moni astmaatikko kärsii myös? Minulla oli kuukausitolkulla samankaltaisia oireita. Luovuin ylettömästä kahvin litkimisestä, vaihdoin maitotuotteet vegaaniversioihin ja lisäsin vähän refluksilääkitystä. Parissa viikossa oireet helittivät. Refluksi ärsyttää ruokatorvea ja tuntuu tosiaan ihan samalta kuin astman paheneminen.

Vierailija
20/28 | 

Moi! Kerron aina joskus tuulahduksia blogistasi siipalleni. Tänään juttelimme astmasta ja siitä, että hänelle sitä ei ole diagnosoitu, mutta hän saa oireita imuroinnista, siitepölystä ja kaikesta hyvin hienojakoisesta pölystä. Tavallinen kotipöly ei ole hänelle niin paha kuin hienojakoiset jutut. Hän muistikin, että hän oli ollut aikoinaan työasioihin liittyen vierailulla Joutsenella. Yhdessä kohtaa kierrosta, lähestyttäessä tuotantotiloja, hän koki ettei saa henkeä ja joutui pidättämään hengitystä, kunnes edettiin seuraavaan tilaan. Kyseinen ongelmainen kohta ei tosiaan ollut varsinaisia tuotantotiloja. Tuli mieleen vain huikkasta tämä siippani kokemus. Voihan olla, että Joutsenella on ilmanvaihto muuttunut vuosien varrella ja siippani olisi nykyään ihan oireeton siellä käydessään. Ja siis en tiedä, että liittyykö sun oireet mitenkään Joutsenen tiloihin. Uskon, että sulla on hyvät lääkärit ja oma tuntumasi myös kertoo, että mikä pahentaa ja mikä lieventää oireita. Jaksamista hurjasti tilanteen kanssa! Toivon, että olosi kohenee entiselleen! Kaiken keskellä nauttimista myös keväästä ja auringosta! T. Jankkuliini

miepä
21/28 | 

Moikka!

Mulla ei ole astmaa, mutta kaikennäköistä hengitystie-, korvatorvi- ja limakalvo-oiretta pään alueella on riittänyt. Kaikki nämä tyssäsivät siihen, kun jätin KAIKKI maitotuotteet puoleksi vuodeksi pois ruokavaliosta ja aloitin vahvan maitohappokuurin. Nykyään pystyn kuluttamaan ihan pieniä määriä maitoa (esim. pieni loraus kahviin, pieni pala juustokakkua tms.), ilman että tilanne eskaloituu, mutta jos sorrun vähänkään isompiin määrin, myös kortisonisuihketta joudun lisäämään samassa suhteessa heti! Mulla toisin sanoen vaikutus on suuri, vaikka se varmasti on yksilöllistä.

Et varmaan menetä mitään jos kokeilet? (:

Enniina
22/28 | 

Itse en ole astmaatikko joten sen kanssa en osaa auttaa. Meillä kuitenkin noudatetaan maidotonta ruokavaliota lapsen allergian ja omien vatsaongelmien takia. Meillä on maidon tilalla kaura. Kauramaitoa ja muut kauratuotteet. Soijatuotteita ihan satunnaisesti. Suosittelen kokeilemaan kyllä. Itse syön kyllä tavallista juustoa vaikka vegeversiot on kokeiltu ja hyviä nekin. Mutta itselle juusto on sopinut. Myös pieni määrä suklaata menee silloin tällöin. Mutta kaurasta, soijasta ja kookoksesta löytyy kyllä maidolle korvaavia tuotteita tosi hyvin. Kahviinkin menee kauramaito ja se on paljon parempaa kuin lehmänmaito.

Vierailija
23/28 | 

Ootko varma, ettei sun nykyisessä kodissa tai työympäristössä ole hometta? Äiti sairastui työpaikalla vain pari vuotta vanhassa rakennuksessa ja sai todella pahan astman. Naapuri sairastui samoin pahaan astmaan ja alle 5 vuotta sitten rakennettu uusi kerrostalo meni remonttiin = hometta.

Maidottomuus jeesaa, mutta ei todellakaan tee ihmeitä. Nimenomaan käsitelty lehmänmaito pois, se on se pahin. Mutta siitä ei saa kuin hyvin pienen avun :/

OK
24/28 | 

Moi!
Astmasta tms. minulla ei oo kokemusta, mutta maidon tai maidottomuuden vaikutuksesta ihon ja suoliston kuntoon on. Sanoisin näin: on ehkä fiksua koittaa olla muutama kuukausi kokonaan ilman mitään maitotuotteita, jotta näet, onko sillä vaikutusta sun terveyteen. Itselläni kolmen kuukauden täyden maidottomuuden aikana selän akneiho parani melkolailla kokonaan ja vatsan kipuilu helpotti. Sen jälkeen, jos maitotuotteita haluat ruokavalioon palauttaa, niin etsi mahdollisimman vähän prosessoituja versioita. Laadukkaat juustot sopii minulle satunnaisesti (ja valitsen mieluummin hyvän juuston kuin teollisesti tuotetun kasviskorvikkeen), niillä ei ole merkittävää vaikutusta mihinkään, mutta esim. ruokakermaan tehdyn ruuan kanssa vointi huononee nopeasti. Samoin oikeaa luomulaatuista voita voin käyttää huoletta, ja margariineja väistelenkin taas sen niiden taustalla olevan teollisen valmistusprosessin takia.
Raakasuklaassa ei oo maitoa, joten sitä voi kyllä maidotonkin syödä. :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

P9171271.JPG
P9171271.JPG

P9171281.JPG
P9171281.JPG

 

P9171285.JPG
P9171285.JPG

P9171290.JPG
P9171290.JPG

Kun minä olin lapsi, olin todella allerginen melkeinpä kaikille eläimille. Saatoin saada astmakohtauksen vain siitä syystä, että luokkahuoneessa vieressäni istui kaveri, jonka kotona oli lehmiä. Kissojen silittely tai meidän kylän tyttöjen lempilemmikin, hamsterin, hommaaminen ei tullut mieleenikään.

Taisin olla luokan tytöistä yksi niistä harvoista (ehkä ainoa?), joka ei harrastanut ratsastusta. Ja koska se oli minulle olosuhteiden pakosta mahdotonta, kehittelin itselleni identiteetin, johon kuului eläinten inhoaminen. Eläimet haisevat, vievät liikaa aikaa ja sotkevat vaatteet ja kodin karvoillaan. Kuka oikeasti voi sanoa enää, että lemmikeissä on jokin järki?

Kun sitten muutin 19-vuotiaana pois kotoa, ottivat vanhempani välittömästi meille jo nyt edesmenneen Tikru-kissan, kuvissa näkyvän Kunkku-kissan isoveljen. Tai siskoni sen taisi ottaa. Sai syntymäpäivälahjaksi ystävältään. Ja mitäs sitten kävikään? Yhtäkkiä aloin tajuta koko eläinskenen. Vaikka toki sainkin edelleen oireita kissasta käydessäni vanhemmillani, aloin ymmärtää oikeastaan ensimmäisen kerran ikinä, miksi eläimet ovat niin ihania. Pystyin seuraamaan tuntitolkulla maailman suloisimman pienen karvapallon telmimistä maassa. Ja hei: Mikään – edes ihmisvauva – ei ole niin kaunis kuin pieni kissanpoika!

Kummallista kyllä, pienimuotoinen omatoimisiedättäminen ja ikä ovat tehneet hyvää myös allergioille. Toki vieläkään minun ei kannata hieroa silmiä kissansilityskädellä ja varsinkin hevoset aiheuttavat vielä voimakkaat allergiset reaktiot, mutta esimerkiksi koirat eivät enää aiheuta minulle juuri mitään oireita. Tähän elämäntilanteeseen ja kotiin eläin ei myöskään sovi – vaikka F sellaista kovasti haluaisikin – mutta ehkä vielä joku päivä oma kissa tai koira olisi ihana saada.

Niin se mieli vaan muuttuu…ja onneksi niin! Mikään ei ole parempaa terapiaa kuin silitellä lämöpöisen lemmikin turkkia.

-Karoliina-

t-paita, Asos // neule, Ivana Helsinki (saatu) // farkut, Dr.Denim  

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Muistatteko, kun kirjoitin, että olen allergisoitunut ripsipidennyksille? Noh. Nyt aloin epäillä, onko syy sittenkään ollut ripsissä. Sain nimittäin viikonloppuna aivan karmeat allergiaoireet kun nukuin siskon luonani ikkuna auki. Silmät rähmivät, kutisivat, astmalääke piti kaivella kassista ja nenäkin vuoti. Ja aivan sama on ollut myös F:llä jo useamman viikon, jolla allergiaa on monesti epäilty, mutta jota ei vielä "virallisesti" ole testattu.( Varasin tosin hänelle allergialääkärin lauantaiksi).

Katselin siiitepölytiedotteesta, että Etelä-Suomessa heinien kukintaa on tällä hetkellä runsaasti. Oletteko itse huomanneet normaalia pahempia allergiaoireita? Entä onko jokin kesän kiertävä flunssa vaikuttanut samalla kuin allergianuha?

-Karoliina-

Seuraa Kolmistaan-meininkiä myös Instagramin, Facebookin, Bloglovinin, Blogilistan, sekä Eskon ja Karoliinan twittereiden kautta.

Kommentit (21)

Adaira
1/21 | 

Heinistä en tiedä mutta itse sain kamalat allergiaoireet muutama päivä sitten syötyäni appelsiinia, joka ei aikaisemmin ole allergisoinut millään lailla, ihan muutama viikko sitten edellisen kerran kuitenkin appelsiineja syönyt. Jotain ristiallergiaa siis epäilen tässä, tuo heinä voisi selittää poikkeuksellista oirehdintaa.

iina
2/21 | 

Mulla on aiemmin ollut todella lievää oireilua siitepölystä, mutta tänä vuonna ainakin viimeiset pari viikkoa on nenä vuotanut, silmät kutisseet ja kirvelleet ja hengitystiet tukossa. En tosiaan tiedä, onko nyt normaalia pahempi heinän kukinta vai olenko kolmekybäsenä saanut uuden allergian (jes! Not). Oon vetänyt nyt heinixiä ja se väsyttää ihan tajuttoman paljon eikä edes auta kunnolla. Pitää varmaan käydä hakemassa resepti johonkin stydimpään lääkkeeseen, joka ei väsytä.

Noora
3/21 | 

Joo! Mulla ei oo koskaan aiemmin siitepöly/heinä aiheuttanut juurikaan oireita, kunhan vaan oon muistanu allergialääkkeitä syödä mutta tänä kesänä jopa silmät reagoi ja räjähti ihan punaiseksi. Ei kutia eikä rähmi tmv, punoittaa vaan kovasti! Ikävää tämmönen... Toivotaan että noi allergisiin oireisiin tarkoitetut silmätipat hoitais hommansa :)

J
4/21 | 

Hei! Myös mulla ja miehelläni allergiaoireita, itsellä ollut jo melkein kuukauden päivät nuha, aivastuttaa, yskittää ja silmiä kirvelee silloin tällöin. Joskus on saattanut olla allergiaoireita keväällä mutta ei koskaan aiemmin tähän aikaan kesästä enää...?!

Pompom
5/21 | 

Mulla alko oireet huhtikuussa ja ihan hirveä olo lääkkeistä huolimatta :( keuhkolääkärikin kirjoitti "ei selviä lääkkeistä huolimatta.." :(

Daniella
6/21 | 

Jännä juttu, mulla kun taas tavallista lievemmät oireet ollu tänä kesänä. Aiemmin aamuna on pitänyt äkkiä räpiköidä lääkekaapille, mutta nyt voi odotella rauhassa. Silmät oireilee tosi vähän, melkein ei ees tarvis tippoja, vähän myös vähän, mutta suihke tarpeen ja kurkku ei yhtään. Heinille olen etupäässä allerginen.

Daniella
7/21 | 

Siis mitääh?? Vihaan puhelimella kirjoittamista :D *aamuisin *nenä myös vähän :D

8/21 | 

Voi hyvinkin olla niin, että huomiosi allergisoitumisesta ripsiliimalle on ihan oikea ja elimistösi on siihen reagoinut. On nimittäin myös ihan mahdollista, että tuo altistuminen on provosoinut elimistösi puolustautumaan entistäkin herkemmin ja ärhäkkäämmin myös siitepölyjä vastaan.
Toki oireiden määrä ja laatu vaihtelevat, ainakin itselläni, luonnollisestikin vuodesta toiseen. Aina oireiden määrällä ei ole edes suoraa yhteyttä "vaikeaan siitepölyvuoteen", vaan itselläni vaikuttavat asiaan monet muutkin tekijät, mm. hormoonitoiminta.

Lasten siitepölyallergiat diagnostisoidaan yleensä lähempänä kouluikää. Meillä lapset ovat saaneet oireita siitepölyistä jo hyvin pieninä, mutta allergialääkärin (jonka luona kävimme säännöllisesti vaikeiden ruoka-aineallergioiden vuoksi) ei ole suostunut tekemään niidtä johtopäätöksiä ennen kuin lapsella on ollut riittävästi vuosia takana. Eikä sillä. Käsikaupan lääkkeillä lapsenkin oireet saa hoidettua, joten virallista diagnoosia harva vaivoilleen edes tarvitsee.

Jonsbe
9/21 | 

Itsellä koivu ja heinät on pahimmat allergian aiheuttajat aina lämmön saavuttaessa suomea. Vaikka kesä on ollut kylmä niin allergiat olleet todella pahat ja huomaan olevani herkkä asioille joita talvella voi syödä ja käyttää huoletta. Toivottavasti allergiat saataisiin teilläkin pian kuriin, tsemppiä! :)

Laura
10/21 | 

Sanon hep! Muutimme viikko sitten, sain ihan järkyttävän allergisen reaktion eräistä kamoista joissa varmastikin oli "huonoa sisäilmaa." Pari päivää meni kortisonirasvan ja Duactin voimalla. Flunssa, tukkoisuus ja kaikki muu kuitenkin on ja pysyy vieläkin, aloin miettiä että olisiko tämä kuitenkin jonkin sortin heinänuhaa tms. Ennen en ole vastaavasta kärsinyt!

20/21 | 

Aloitin hoitavan astmalääkken ja parin vkon päästä uudestaan keuhkolääkärille :) kohtahan onneksi kausi on ohi... Siedätyshoito olis ihan ehdoton mut mulle ei ihotesteissä noussut patteja, joten oon siihen epäsopiva :(

Mona
21/21 | 

Hoi!
Sama täällä-ikinä ennen en ole oikein allergioista joutunut kärsimään, vaan nyt jo toista viikkoa aivastelen ja nenä on tukkoinen!
Meidän koiramme myös reagoinut kovasti kesäheiniin :D

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Kolmistaan ja Karoliina Pentikäinen

Kolmistaan on blogi rakkaudesta ja likasukista. Mukavista tennareista ja oikeasta elämästä. Uusperheestä, vanhemmuudesta, ihanista mekoista ja viinilasillisista, jota kohotetaan hämärtyvissä syysilloissa. Suklaasta ja suukoista, fiilistelystä ja tasa-arvosta. Uustamperelaisuudesta ja keskisuomijuurista. Kerrostaloelämästä ja pyörällä kuljettavista matkoista, joiden määränpäätä ei tiedä (johtuen seikkailunhalusta tai vaan huonosta yhteydestä Google Mapsiin). 

Kirjoittaja on 34-vuotias ammattibloggaaja, kirjailija,copywriter ja kirjoittamisen sekatyönainen, jonka tietokone, näppis ja aivot raksuttavat H23 Agencyn seinien sisällä. Tokaluokkalaisen äiti. Vaimo. Isosisko. Tytär. Ja ystävä, joka soittaa aivan liian harvoin.Kotimaisen kirjallisuuden maisteri, joka on saanut Kauppakadun approsta arvosanan Cum Laude Approbatur.


Blogissa olevien kuvien ja tekstin luvaton julkaisu on
tekijänoikeuslain vastaista.

Teemat

Blogiarkisto

2019
Tammikuu
2018
Lokakuu
Syyskuu
Elokuu
Tammikuu
2017
Lokakuu
Maaliskuu
2016
2015
Kesäkuu
Huhtikuu
2014
2013

Kategoriat