Kirjoitukset avainsanalla opiskelija

Sydän tykyttää, mieli on levoton, ahdistaa, kiukuttaa, itkettää. Stressihän se siellä kolkuttelee.
Huh Huh, täytyy kyllä myöntää että alkuvuosi on ollut kyllä melkoinen ponnistus, eikä helpotusta ole ihan lähiviikkoina vielä tulossa. Olen onnistunut kahmimaan itselleni koulukurssin jos toisenkin tälle keväälle ja hommaa kyllä riittää.

Huomaan kehossa miten stressihormoonit jyllää. Olo on todella levoton ja öisin tuppaan heräilemään siinä kello kolmen aikaan miettimään syntyjä syviä. Ei kiva laisinkaan.
Silloin kun stressi on korkeimmillaan ja kroppa käy ylikierroksille ei auta muuta kun pysähtyä ja hidastaa. Ei auta vaikka deadlinet paukkuu päälle. Keho täytyy priorisoida ykköseksi.
Jaankin nyt viisi tehokikkaa, millä itse saan stressiä ja oloani helpotettua pikaisesti:

 

1. Aikataulutus. Aikataulutus on kaiken a ja o. Jos tehtäviä on paljon eikä otetta meinaa löytää mistään, ota kalenteri käteen ja jaa tekemiset kalenteriin. Itselläni esimerksiki huomenna on ohjelmassa klo 8-11 tenttiin lukua, klo 11.30-14 analyysin tekoa, klo 14-17 tenttikertaus+ tehtävien teko ja klo 19-19.30 kertaus. Ja tämän olen siis tehnyt jokaiselle päivälle seuraavalle kahdelle viikolle. 
Vähän menee persposkelle elä hetkessä ideologiani, mutta pakko toimia näin, muuten kaikki asiat pyörii ja hyörii pään sisällä ja se vasta stressaakin. 

 

 

2. Uni. Huolehdi riittävästä unen saannista. Tätä ei voi korostaa liikaa. Älypuhelimet ja kaikki muut laitteet pimeäksi viimeistään klo 22, ja ota iltalukemiseksi jokin kevyt, hyvänmielen kirja. Näin saat rauhotettua mieltä ennen untenmaille siirtymistä. Suosittelen myös ostamaan vanhan kunnon herätyskellon ja jättämään puhelimen yöksi toiseen huoneeseen. 

 

 

3. Ravinto. Tavallisesti kun stressi ja kiire painaa, sitä tuppaa syömään mitä sattuu ja tavallisesti ei niin kovin terveellisesti. Vaikka mielitekoja on pyri siihen, että syöt terveellisesti. Avocadot, pähkinät, oliviiöly, mct- öljy voitelee aivoja ja aivot toimii paremmin. Lisäksi marjat, erityisesti mustikat tukee mustamista ja saapa niistä samalla todella kattavan paukun vitamiineja ja erilaisia antioksidantteja. Mikäli vedät hampaat rouskuen karkkia ja roskaruokaa, väsyttää se entisstään ja vetää mielen alamaihin.

 

 

4. Liikunta. 15min päivässä on parempi kun ei mitään. Liikunta auttaa jaksamaan, tukee mieltä ja parantaa unen  laatua.  Pienen kävelylenkin vaikutus unen laatuun on merkittävä, testattu on. 

 

 

5. Meditaatio. Youtubesta löytyy paljon erilaisia mielenharjoituksia. Saat harjoituksen avulla kovalevyn tyhjäksi, ja täten sinne mahtuu enemmän tallennus tilaa. Tässä yksi oma kestosuosikkini: https://www.youtube.com/watch?v=RG71OxOoqEM

 

Lisäksi pitää muistaa eräs asia. Elämä ei saa olla pelkää aikataulutusta ja töiden tekoa. Jos kierrokset tuppaa nousemaan säännöllisesti ylös, suosittelen pohtimaan mihin tässä ihan oikeasti on edes kiire!
Niin just, ei sitten mihinkään ;) 

Ihanaa viikkoa sinne <3 

Kommentit (2)

Katriina_
Liittynyt21.10.2016

Se on juurikin näin! :D Mutta sitten kun näitä toteuttaa, helpottaa se kyllä oloa.
Kiitos ja mukavaa viikkoa myös sinulle :)

Seuraa 

Blogia kirjoittelee kolmekymppinen Tamperelaistunut Etälä-Pohjalainen.
Entinen sairaanhoitaja, nykyinen kauppatieteilijä.
Aviovaimo ja kahden koiralapsen huoltaja.

Blogissa avaan ajatuksiani alanvaihdostani aina mielen hyvinvointiin.
Sydäntäni lähellä ovat kaikenlaiset self-help-kirjat, säästäminen/sijoittaminen, juoksu ja lisäksi yritän myös hurahtaa kuntosaleiluun.

Tervetuloa seurailemaan sarkastisella huumorilla höystettyä blogiani :) 

 

Yhteydenotot:
blogikatriina@gmail.com

 

Bloglovin`

 

Blogiarkisto

2018
2016
Lokakuu