Kirjoitukset avainsanalla Hyvinvointi

Sydän tykyttää, mieli on levoton, ahdistaa, kiukuttaa, itkettää. Stressihän se siellä kolkuttelee.
Huh Huh, täytyy kyllä myöntää että alkuvuosi on ollut kyllä melkoinen ponnistus, eikä helpotusta ole ihan lähiviikkoina vielä tulossa. Olen onnistunut kahmimaan itselleni koulukurssin jos toisenkin tälle keväälle ja hommaa kyllä riittää.

Huomaan kehossa miten stressihormoonit jyllää. Olo on todella levoton ja öisin tuppaan heräilemään siinä kello kolmen aikaan miettimään syntyjä syviä. Ei kiva laisinkaan.
Silloin kun stressi on korkeimmillaan ja kroppa käy ylikierroksille ei auta muuta kun pysähtyä ja hidastaa. Ei auta vaikka deadlinet paukkuu päälle. Keho täytyy priorisoida ykköseksi.
Jaankin nyt viisi tehokikkaa, millä itse saan stressiä ja oloani helpotettua pikaisesti:

 

1. Aikataulutus. Aikataulutus on kaiken a ja o. Jos tehtäviä on paljon eikä otetta meinaa löytää mistään, ota kalenteri käteen ja jaa tekemiset kalenteriin. Itselläni esimerksiki huomenna on ohjelmassa klo 8-11 tenttiin lukua, klo 11.30-14 analyysin tekoa, klo 14-17 tenttikertaus+ tehtävien teko ja klo 19-19.30 kertaus. Ja tämän olen siis tehnyt jokaiselle päivälle seuraavalle kahdelle viikolle. 
Vähän menee persposkelle elä hetkessä ideologiani, mutta pakko toimia näin, muuten kaikki asiat pyörii ja hyörii pään sisällä ja se vasta stressaakin. 

 

 

2. Uni. Huolehdi riittävästä unen saannista. Tätä ei voi korostaa liikaa. Älypuhelimet ja kaikki muut laitteet pimeäksi viimeistään klo 22, ja ota iltalukemiseksi jokin kevyt, hyvänmielen kirja. Näin saat rauhotettua mieltä ennen untenmaille siirtymistä. Suosittelen myös ostamaan vanhan kunnon herätyskellon ja jättämään puhelimen yöksi toiseen huoneeseen. 

 

 

3. Ravinto. Tavallisesti kun stressi ja kiire painaa, sitä tuppaa syömään mitä sattuu ja tavallisesti ei niin kovin terveellisesti. Vaikka mielitekoja on pyri siihen, että syöt terveellisesti. Avocadot, pähkinät, oliviiöly, mct- öljy voitelee aivoja ja aivot toimii paremmin. Lisäksi marjat, erityisesti mustikat tukee mustamista ja saapa niistä samalla todella kattavan paukun vitamiineja ja erilaisia antioksidantteja. Mikäli vedät hampaat rouskuen karkkia ja roskaruokaa, väsyttää se entisstään ja vetää mielen alamaihin.

 

 

4. Liikunta. 15min päivässä on parempi kun ei mitään. Liikunta auttaa jaksamaan, tukee mieltä ja parantaa unen  laatua.  Pienen kävelylenkin vaikutus unen laatuun on merkittävä, testattu on. 

 

 

5. Meditaatio. Youtubesta löytyy paljon erilaisia mielenharjoituksia. Saat harjoituksen avulla kovalevyn tyhjäksi, ja täten sinne mahtuu enemmän tallennus tilaa. Tässä yksi oma kestosuosikkini: https://www.youtube.com/watch?v=RG71OxOoqEM

 

Lisäksi pitää muistaa eräs asia. Elämä ei saa olla pelkää aikataulutusta ja töiden tekoa. Jos kierrokset tuppaa nousemaan säännöllisesti ylös, suosittelen pohtimaan mihin tässä ihan oikeasti on edes kiire!
Niin just, ei sitten mihinkään ;) 

Ihanaa viikkoa sinne <3 

Kommentit (2)

Katriina_
Liittynyt21.10.2016

Se on juurikin näin! :D Mutta sitten kun näitä toteuttaa, helpottaa se kyllä oloa.
Kiitos ja mukavaa viikkoa myös sinulle :)

Viisi kiloa.
Fitness gurumme Jutta Gustafsber sanoi kerran jossain tv-ohjelmassa ohimennen, että viisi kiloa tippuu kun käyt kerran vessassa.
Aivan, helppoa kun heinän teko!

Ei muuten ole tippunut.
Ja vessassa on tullut käytyä useammankin kerran viime vuosien aikana.
Noh, hän tarkoittikin kommentin kannustukseksi suuren painon pudotuksen tehnelle valmennettavallee.  

Anyway, Fitfarm lanseerasi viime syksynä Viimeiset 5kg- dieetin.
Koska vuoden paras hyggeilykausi oli juuri startannut päätin jäädä odottamaan seuraavan valmennuksen alkua alkuvuoteen.

Kyseinen valmennus alkoikin tammikuun alussa.
Oli ruokavaliot, oli kuntosaliohjelmat, oli kysely foorumi ja oli facebook ryhmä.
Nyt lähtöö!

 


 

Mikä siinä muuten on, että heti kun jotain kielletää, niin se rupeaa houkuttelemaan-
välittömästi. En tavallisesti haaveile juustokakuista tai ylipäätänsä leipomisesta, mutta jo dieetin ensimmäisenä päivänä oli tehnyt listan, mitä kaikkea sitä voikaan leipoa sitten kun dieetti on ohi.

Noh neljä viikkoa meni välillä ylämäkeen nousten ja välillä alamäkeen lasketellen.
Tuohon neljään viikkoon mahtui monen moista tuntemusta ja yksi raju tautikin tuli sairastettua.
Ja myönnettäkööt- pari pientä repsahdusta saattoi tulla.
Fiilis oli kuitenkin pääsääntöisesti todella hyvä ja energinen. Peilikuvakin miellytti. 

Sitten tuli päivä kun tuloksia piti mitata.
Olen jo kerran aiemmin kärrännyt puntarimme alakerran häkkivarastoon, koska se ei tuottanut mitään muuta kun mielipahaa, mutta sitemmin hellyin ja toin sen takasin. Josko tällä kertaa olemme yhteystyökykyisiä. 
Hyppäsin puntarille.

Ei mitään! Ei kertakaikkisesti mitään!
Kävelin pienen ympyrän olohuoneessa ja palasin tuon pirulaisen luo.
Ei- ei vieläkään mitään. Mikä prkl nyt on.
Mies tuli samalla kotiin. Hän sai vedettyä ulko-oven juuri ja juuri kiinni kun rääkäsin alahuuli väpättäen meidän pas*a puntarin olevan rikki! Kertakaikkisen rikki! Jumissa. Ihan förbi.
Muuta vaihtoehtoa ei voi olla.

 

Jos ovesta olisi astunut sisään naispuolinen ystäväni olisi hän tullut luokseni ja rutistanut lujaa.
Hän olisi yhtynyt kanssani siihen että puntari on rikki. Selväähän se on! Kyllähän susta ihan selkeesti näkee että olet laihtunut ja kiinteytynyt ! Sitä paitsi puntarihan on jo 5-vuotta vanha, eikä lukema voi muutenkaan millään pitää paikkaansa.
Viisi vuotta puntarille on tosi pitkä aika ja kyllähän se on täysin mahdollista että puntari voi jumittua samaan lukemaan.
Se tunnistaa sun kehon ja jotenkin automatisoituu näyttämään samaa lukemaan kerta toisensa jälkeen.  Puntari kannattaa heittää roskiin. Ja hei, eihän sun edes tarvitse laihduttaa! 

Sen sijaan mies tokasi: "Sää se jaksat. Ihan kunnossa se on, just kaks viikko sitte kävin.
Sitäpaitsi mitä sä edes sitä kyttäilet jos muuten voit hyvin ja oot tyytyväinen?".

 


 

Miten julma voi toinen toiselle olla!
Silmät lautasina tapitin miestäni. Kun olin saanut kerättyä itseni ilmoitin hänen olevan täysin tietämätön naisen kehon nestevaihteluista ja hormonitoiminnasta. Eihän hän voi tietää miten puntari naiskehoon suhtautuu.

Lähdimme illalla koirien kanssa kävelylle. Vein puntarin roskiskatokseen.
RIP puntari.
Eihän sitä rikkinäistä vekotinta kannata säästellä. Vie turhaa tilaa kylpyhuoneen kaapinalla-
ja häkkivarastossa  ;)

Ihanaa lauantaita tyypit <3 

(Kuvat: pixbay.com)

Kommentit (0)

Yritän jälleen hurahtaa kuntosaleiluun…Jälleen!

Naama yrmyssä astellessani jälleen viime viikonloppuna bodaamaan ymmärsin syyn miksei treenaaminen ole pysyvää. Kuntosalilla käymiseni on ollut  puhtaasti ulkonäkö keskeistä. Olen treenanut sen takia että kiinteytyisin ja näyttäysin paremmalta…Ei kai siinäkään motiivissa mitään vikaa ole mutta kantaako se pitkälle, ei minua ainakaan.

Juoksemisesta saan kunnon kiksit ja hyvänolon tunteen. Pääsen omien ajatuksien pariin, saan sykkeen ylös ja hien virtaamaan. Olo lenkin jälkeen on eufoorinen ja energinen. Samaa fiilistä ei tule raudan nostosta.

No miksi sinne salille täytyy mennä jos se ei tunnu omalta jutulta. Siinäpä se, ei kai sitä tarvisikkaan, mutta koen itsestä huolehtimisen jonkinlaiseksi kansalaisvelvollisuudekseni ja
tiedostan voimaharjoittelun olevan erinomainen ennaltaehkäisijä kaikenlaisille tuki-ja liikuntaelin sairauksille  

 

Siinäpä se. Tuossahan on motiivia jo kerrakseen!
Ehkä tämä voisikin olla tämän vuoden treenin punainenlanka, urheilen ja syön hyvin jotta voin hyvin, en siksi että on pakko.

Pätee muuten ihan kaikkeen.

Asioita tulee tehdä koska voi ja koska se edistää sinua itseäsi,
ei siksi että paine tulee jostain muualta.

Otetaan tämä heti käyttöön!

Mahtavaa keskiviikkoa sinne :)

Kommentit (0)

Heipatirallaa jälleen pitkästä aikaa. 

Niin se vuosi taas vierähti ja monemoista sattui ja tapahtui… Tai noh, ainakin aika meni ihan humpsahtaen. Kumma mitä vanhemmaksi sitä ihminen tulee sitä nopeammin aika menee. Nuorempana vuosi tuntui ikuisuudelta. Silloin kyllä kolmekymppinenkin tuntui ikälopulta…
Noh, nyt vuosi on yksi huitaisu vain ja kolmekymppiset tuntuu lähes aikuisilta.  

Vuodenvaihde on siitä mukava aikaa, että silloin tekee mieli uudistautua. Laittaa kaikki asiat järjestykseen. Kellon kajahtaessa tammikuun puolelle loppuu hyggeilyn tarve ja alkaa kuntokuuro.
No ei ala, eikä hyggeilyn tarve koskaan lopu, mutta jonkinasteinen virtapiikki sitä useimmille meistä tulee ja sehän on vallan hyvä asia. 

Mitä väliä vaikka kuntosalit ovat täynnä tammikuussa ja mitä väliä sillä on jos IG täyttyy hastageista #fitlife4ever!
Antakaa meidän olla, kyllä me sitten helmikuussa taas rauhoitutaan ;) 

Vuodenvaihde saa myös pohtimaan uusi tuulia ja sitä mitä haluaa vuoden tuovan tullessaan. Listasin viisi kohtaa mitä haluan vuoden opettavan ja tuovan minulle: 

1. Tehdä- ja lähteä uusiin asioihin enemmän,
aivan liikaa tulee vietettyä aikaa kotona. Olen jo oppinut sanomaan ”ei”, voisin vaihtaa toiston ”kyllä”:ksi 

2. Murehtia vähemmän, 
kyllä asiat vaan tuppaa järjestymään, ihan turha märehtiä tulevaa jota ei välttämättä edes tapahdu

3. Olla enemmän minä,
niin…Olla minä, oon kuitenkin ihan jeba, vaikka pikkusen tulisieluinen olenkin

4. -5kg
Dam you Lidlin lakritsasuklaa! 

5. Olla positiivisempi 
ja jakaa sitä ympärille 

Ei tunnu olevan mitenkään yltiöpääsemättömiä juttuja,paitsi tuo 5kg ;) , ei, kyllä sekin siitä liukenee! 

Oikein ihanaa alkanutta vuotta teille <3 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittelee kolmekymppinen Tamperelaistunut Etälä-Pohjalainen.
Entinen sairaanhoitaja, nykyinen kauppatieteilijä.
Aviovaimo ja kahden koiralapsen huoltaja.

Blogissa avaan ajatuksiani alanvaihdostani aina mielen hyvinvointiin.
Sydäntäni lähellä ovat kaikenlaiset self-help-kirjat, kosmetiikka ja  juoksu. 
Yritän myös hurahtaa kuntosaleiluun.

Tervetuloa seurailemaan sarkastisella huumorilla höystettyä blogiani :) 

 

Yhteydenotot:
blogikatriina@gmail.com

 

Bloglovin`

 

Blogiarkisto

2016
Lokakuu