Melkein kaikella on vastapainonsa: liikunnalla lepo, työllä vapaa- aika, yöllä päivä ja se mitä ei aina muista: oma mieli ja sen tasapaino. Itse olen sellainen yliaktiivinen varsinkin  silloin, kun on paljon tekemistä ja pohdittavaa. 

Vaikkakin tuo liikunta puolittaa sitä stressiä, niin silti usein huomaan katsovani silmät hehkulamppuina keskellä yötä kattoa, muiden nukkuessa. Näin oli myös viime yö. Pitäisi- sana on kovasti pinnalla: pitäisi kasvimaa laittaa, pitäisi kukat laittaa, pitäisi terassit fixata, pitäisi niin montaa asiaa ja loppujen lopuksi sitten istun kahvimuki kädessä keinulla ja katson niitä tekemättömiä töitä. Ei vaan saa enää aikaiseksi yhtään mitään ja olo on sen mukainen. Turhautunut, täynnä itsekritiikkiä ja ainakin itselläni lohtusyömisen läheisyys on tosiasia. 

 

 

Samalla myös stressin vaikutus syvenee: kortisolia tulee eikä se pitkittyneessä stressissä meinaa niin helposti hävitäkkään, kun oma kroppa on sellaisessa taistele tai pakene- tilassa kutakuinkin kokoajan. Siitä sitten seurauksena väsyneemmän näköinen, pientä turvotusta nesteen takia ja ainahan nuihin liittyy riski matala- asteisesta tulehduksesta.  Tuo pirulainen on taas yhteydessä niin moneen negatiiviseen asiaan: ennenaikaista ikääntymistä, sysäys sydän- ja verisuonitaudeille, dementialle, aivoinfarktille ja vaikka mille. Pähkinänkuoressa kehossa siis syntyy liikaa vapaita radikaaleja, ja nämä yhdisteet häiritsevät solujen toimintaa ja aiheuttavat tulehdusta. Pirksatin häiriköt! 

 

Mitä sitten voisi tehdä?

 

Muutamia asioita voisi ainakin kokeilla, itselläni nämä toimivat. 

  • Elintavat. Niin tylsältä kun se kuulostaakin niin ovat kuitenkin suuressa osassa meidän hyvinvointiamme. Liikunta vaikka pienissäkin erissä. 
  • Ruokavalio on myös sellainen kuulostaa tylsältä ja nalkuttamiselta- mutta toimivalta jutulta. Aika perus, hedelmiä, vähemmän sokeria, vähemmän kofeniinia jos muutoinkin käy kierroksilla ja ateriarytmi.
  • Yksi asia, joka on ehken itselleni sellainen sekä helpoin että auttavin asia: rentoutuminen. 

 

Mitäs kun ei pysty rentoutumaan? Tai kärsii samasta kuin minä, ei vaan se ajatus pysähdy vaikka miten päin yrittäisi kiinnittää huomionsa siihen hengitykseen? 

Itse "hain" apua omasta luuristani. Olen kokeillut montaa appsia Play- kaupasta androidille ja voin vakuuttaa, että parissa sovelluksessa pääsi hihityskin. Joten ei ne kaikki ole niin...tasokkaita tahi vielä vähemmän auttavia. 

 

Kaksi sovellusta on, ainakin omasta mielestäni, yli muiden: Darren Marks jolla on Lontoossa oma vastaanottonsa hypnoterapian tiimoilta ja kokemusta vaikka kuinka paljon asiasta. On hänellä kaikenlaista palkintoakin asiasta ja pakko myöntää: toimivat sovellukset. 

 

Toinen on uudempi löytö: Calm joka oli toimittajien suosittelema androidin Play- kaupassa. 

 

Molemissa on hyvät puolensa ja käytän oikeastaan vähän tarpeesta riippuen. Darren on itselleni sellainen tuttu ja turvallinen, hänellä on sovelluksia moneen lähtöön: ahdistukseen, liikuntaan, stressiin, rentoutumiseen, nukkumiseen painon hallintaan ja vaikka mihin. Osa on maksullisia ja muistaakseni laittamalla hakusanana playssä Darren Marks löytyy myös pari ilmaista sovellusta. On myös Iphoneen, en tiedä sen puolen kaupasta miten toimii mutta lukee erikseen että on siellä myös. 

 

Tuo Calm on tosi mielenkiintoinen uutuus. Olen sitä nyt muutaman hetken käyttänyt ja pintaa vasta raaputellut, mutta aikas toimiva sovellus sekin! Siellä on monipuolinen valikoima kaikenlaista ja itse ostin sellaisen lisenssin mutta oli myös pari ilmaista sovellusta joilla pääsee alkuun. Siellä oli myös sellainen paniikkinappula, kun stressi iskee niin 3min pikarentoutus! Aika hyvä idea! Toinen, mitä olen kahtena iltana koklannut (en viimeyönä ja valvoin, plaah) on yösadut. Kyllä, bedtime stories! Kuulostaa tosi hullulta ja lapselliseltakin kenties, mutta toimii! Ostin oikein bluetooth- kuulokkeet tätä varten, kun mieheni ei oikein innostunut tuosta. Ihme homma...hän kuuntelee vaan hirven kutsuhuutoja ja opettelee niitä. Maksunsa kullakin? 

 

 

Käytännössä siis siellä on valinnan varaa ja kaikki sadut ovat englanniksi, Hyvin helppokuuloista ja perus- englantia eli ei tarvitse olla kielten mestari ymmärtääkseen niitä. Toisaalta, sekin jo rentouttaa kun joku puhuu rauhallisesti jotain taustalla, menee huomio niistä omista ajatuksista pois. Sehän siinä on kuitenkin se tarkoitus, rentoutumisen ohella. 

 

Kuuntelen nuita välillä kesken päivän, kun tuntuu että nyt lähtee ajatukset lapasesta. Tänään kuuntelin yhtä sovellusta ja heräsin parin tunnn kauneus unien jälkeen. :) Olo oli aika muikea, kun vähän sai rauhaa ja rentoutusta näin helposti. 

Itse olen saanut hirmusti apua näistä pikku vinkeistä, ja mahtavaa, jos joku pystyy ilman kaikenlaisia appsejä tähän rentoutumiseen ja mielenhallintaan! Itse olen vaan sellainen, joka rentoutuu parhaiten toisen ohjauksessa, muutoin seajatus alkaa harhailemaan liikaa. 

 

Onko siellä vaikeuksia rentoutua ja nukkua? Mitä olette tehneet silloin?

 

Nyt ihan mielettömän hyvää päivää kaikille!

 

xoxo

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Täällä kirjuuttelee nainen 47vee, jonka aamu lähtee käyntii vain ja ainoastaan kahvin voimalla.

Kahvin jälkeen keskityn perheeseen, elämään, koiriin ja kissoihin, hyvinvointiin sekä kauneuteen. Koko elämä ja sen valinnat ovat yhteydessä toisiinsa, ja tätäkautta taasen yhteydessä hyvinvointiimme joten pohdinkin näitä valintojani täällä. 

Haluan olla paras versio itsestäni ja varsinkin, kun se biologinen ikä (ei mielen ikä) on mitä on, niin omilla valinnoillani haluan varmistaa oman itseni hyvinvoinnin kokonaisuudessaan. 

Tavoitteenani on olla viisikymppisenä timanttisessa kunnossa! Sekä henkisesti mutta myös fyysisesti. 

xoxo

Yhteydenotot: maarit.uittamo1@gmail.com

 

Ps. Maallikkona matkustan itsekin näissä asioissa, eli aina kandee miettiä ne omat voimavarat ja tarkistaa ammattilaiselta!

Nämä ovat omia havaintojani ja oman valmentajani rakentamia asioita minun kunnon mukaan.

Hae blogista

Blogiarkisto

Kategoriat