Kirjoitukset avainsanalla treenaus

Lepoviikon viimeisiä päiviä viedään ja lepo on ihan älyttömän tärkeää, oikeastaan ihan missä elämänvaiheessa tahansa. Viikko on mennyt palautuen, chillailten ja kuitenkin perusaktiivisena menona. Siitä pitää kätevästi huolen nuo koiruudet, kissat ja pihahommelit. Jaksoin pitkästä aikaa vähän testailla eri tyylejä Jeffree Starsin meikeillä, joista taidan tehdä oman postauksen..ovat vaan niin ihania! 

 

Sitten tänään sähköpostiin kilahti uusin treeniohjelma, nimikkeella voimanostotreeni. Ensimmäinen kunnon siihen täysin suuntautuva treeniohjelma ja huh! Olipa...wow, tiedän mitä teen seuraavat kuukaudet! Haastava, tietty, voimaa kasvattava sekä huomiota tarvitseva monelta kantilta. Miten tähän päädyinkään? Tämä harrastus on asia, joka on vienyt mennessään ja toivon vielä tietty vievän johonkin pikku kisaankin, mutta sitoutuminen pitää olla kohdallaan. Ja tuo on sellainen uusi piirre itsessäni, olen yleensä ollut se, joka menee aidan ali jos mahdollista. Kotona aikoinaan siivosinkin niin, että tavarat kaappiin ja jeesusteipillä ovet kiinni!

Nyt arki koostuu treeneistä, ruoasta, levosta, palautumisesta ja tietty perhe- elämästä. Tuo unohtuu sanoa aina, kun itselleni niin itsestään selvä juttu. 

 

Mutta, tämä oma suuntani, valintani ja intohimoni rytmittää aikani aika tehokkaasti. Onneksi miehellä on sama suuntaus, joten kannustetaan toisiamme. En tiedä, olisinko jatkanut aikoinaan, jos olisi ikäänkuin vastarantaa näkyvissä. Raskasta olisi treenata ja sitoutua jos toinen heittäisi kapuloita rattaisiin tahi latistaisi fiiliksiä ja onnistumisia. Ah, kiitos siitä kotiin! 

 

Mutta jotenkin tänään tajusin, kuinka pitkälle olen tullut siitä mistä aloitin. Rankasti ylipainoisena, kropassa ei voimaa, väsyneenä ja itseensä pettyneestä naisesta on kuoriutunut vakavasti otettava voimailija! Wow, mikä fiilis itsellä! On tuohon tarvittu hikeä, kyyneleitä, onnistumisia, vähän kaatuilemsia ja vaikka mitä, mutta ei luovuttamista. Nyt on pakko sanoa, että ihan vähän olen ylpeä siitä, että en ole antanut periksi ja tehnyt  palveluksen itselleni: voin paremmin kuin pitkään aikaan. 

 

 

Mitä tarkalleen siis seuraavat viikot pitävät sisällään?

 

  • Ruokaa, aika kasallisen kunnon ruokaa. Ruoka on ihan hirmutärkeää tässä, jotta kroppa saa kaiken tuen ja avun toimimiseen hyvin. Tulee kuitenkin sen verran kovaa menoa, että polttoainetta tarvitaan. Mielestäni ihan elämässä yleensä, ruoka on tärkeä osa päivittäistä rutiinia. Eli, ateriarytmit ja niistä kiinipitäminen. Kokkaan mielelläni itse suurimman osan, joten keittiö on taas osoitteeni jonkin aikaa :D. 
  • Tietty treeniä itsessään. Alkulämpö, treenit, loppuhimmailu ja kehonhuolto. Keskittyminen kohdilleen ja suunnitelmallisuus painossa. 
  • Lepo. Ehdottomasti se lepo. Oikeastaan levon aikanahan tuo kehitys tapahtuu ja ei sitä väkisin halua rikkoa kroppaansa. Eli siis lämpiminä päivinä asentoon X takapihalle. Ihan vaan toipumaan... 
  • Vitamiinit ja hivenaineet. Taasen jotta jaksaa sekä vastustuskykyyn jeesiä. 
  • Kaikki muu elämä. Eli, ei se koko aika ole jotain treeniin liittyvää kuitenkaan, muutakin elämää on olemassa täälläkin :D 
  • Pari lenkkiä/ vko lisänä, jotta hapenottokyky on hyvä. 

 

Eli, kun tuota katsoo, listaani, niin aika kurinalaistahan se homma rupeaa olemaan. Toisaalta, ei sitä muutoin pääsisi tavoitteisiinsakaan, jollei sitoutuisi siihen hommaan täysin. On tuossa vielä se plussa, että ihan hitoksen terveellistä elämää tuo on ja ei ainakaan haittaa tässä iässä! Iho, kroppa ja mieli tasapainossa. 

 

Vielä viikonloppu rennommin, ja sitten pääsee taas tuntemaan sen fiiliksen joka tulee, kun painot ovat niskassa ja onnistuminen on edessä. Hauskin kommentti on, että kasvaako kohta parta? :D Jos puhtaalla ruokavaliolla on sellainen vaikutus,  niin ei muuta kun Gillette laulamaan! :D Onneksi ei siis ole ennakkoluuloja olemassa. 

 

 

Pikku vinkki vielä loppuun: Liptonin Sweet Nights tee. Ostin jonkin aikaa taaksepäin näille yliaktiivisille aivoilleni ja ihmeekseni toimii! Toki nuo yrtit tuossa ovat tunnettuja siitä, että niillä on rauhoittava ominaisuuksia mutta silti vähän yllätyin kuika tehokasta tuo tee on. Tuon löysin Tokmannilta ja hinta oli alle 3€. 

 

Nyt toivotan hyvää viikonloppua, mahtavaa äitienpäivää(omalle tuonne yläkertaan) ja:

Ihanaa päivää kaikille!

 

xoxo

 

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Yksi lempiaiheistani: liikunta! Ja nyt sitten vielä lisänä ikä- osuus, kun välillä kuulee jonkun sanovan, että olen liian vanha aloittamaan. 

Tähän väliin haluan heti sanoa, että tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole millään tavalla sanoa absoluuttisena totuutena: kaikkien on pakko tehdä näin! Ei ei, jokainen tekee omalla tyylillään ja jollei tee mitään, niin sitten ei kertakaikkiaan tee! 

 

Mutta tämä pohjautuu siis omiin huomioihini ja oppimaani matkan varrella. Kirjoitin aiemmin jo omasta matkastani laihduttamisesta elämäntapaan. Kiloja karsiutui yli 20kg ja nyt olen matkalla massan lisäykseen lihasten puolesta. 

Muistan koululiikunnasta sen verran, että ystäväni kanssa kökittiin kaikki tunnit jossakin puskassa tukka pystyssä ja tupakka huulessa (hyi mua). Pillifarkut oli ja pysyi, pipoa ei edes pakkasella. Eli en oikein välittänyt tuosta touhusta silloin. 

Myöhemmin innostuin tansista, jota ammattinakin jonkin aikaa tein ja toinen ihanuus oli Kendo. Rakastin ja rakastan tuota lajia vieläkin, vaan eipä enää ole oikein mahkuja jatkaa. Välimatkat, aika, raha..monta mutkaa olisi täältä keskeltä metsää. 

 

Sitten tuli tuo aika, kun makasin enemmän sohvalla ja söin sitten samaa tahtia, kuin tein liikuessakin. Sinänsä kropan koolla ei ole väliä, ja itse uskon tuohon : kaikki on kauniita! Itselläni tuo nyt oli vaan pakollinen tie laihduttaa sukuperimän vuoksi.

Joten tällä tiellä ollaan nyt ja ihmeekseni tuo rautojen nosto jäi ikäänkuin päälle. Sama valmentaja on ollut nyt vähän yli 3v ja matka jatkuu ties kuinka pitkälle vielä. En saa vaan tarpeeksini siitä tunteesta, kun laitan rautaa tangolle ja se pirulainen vielä nousee! Itsensä voittamista parhaimmillaan!

 

 

Tämä fiilis, kun on antanut kaikkensa treeneissä ja mehutkin on käytetty. Se vaan on niin ihana, leijuva ja kaikesta ylimääräistä tyhjä. Tämä on se oma suolani, tavoittaa tämä ihana rento tyhjyys.

 

Itse oli siis 43v kun aloitin tämän tien. Jonkin määritelmän mukaan voisin olla jo vanhojen kirjoissa? Mutta aloitin ja voitin. Iällä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa, ainoana on ehken se, että aineenvaihdunta on hitaampi. Ja toki, palautumiseen on otettava se oma aikansa, itse pidän sunnuntain aina vapaana kaikesta liikunnasta. Parhautta, kun makaa sohvalla ja tuijottaa kattoa.

 

 

Pari juttua on jäänyt hihaan myös: syödä pitää ja hyvin. Eli siis ilman "bensaa" ei kroppa muutenkaan jaksa niin vielä vähemmän liikuntaa, Samalla voisi myös muistaa sen, että jos menee liian linjalla "en voi syödä tuota", niin se saattaapi puraista ahterista myöhemmin. Jos laihduttaa, niin mielestäni kiire ei ole sen kaveri pitkällä tähtäimellä Eikä nääännyttäminen. Nuo perustuvat omaan kokemukseen! Koklasin ja puraisi ahterista kilojen palatessa ja kropan ollessa jumissa, säästöliekillä. 

 

Eli jotenkin sanoisin, että monipuolinen ja normi ruokavalio tietty ottaen huomioon ne omat juttunsa vaikkapa allergioiden kanssa. Syöminen on hyvä juttu!

 

 

Nämä ovat itselleni niitä päivittäisiä herkkuja, kaikenmaailman ihanat protskuherkut. Jotkut suklaat..voi ei! Nam! Ehken tämä kertoo omasta makumaailmastani, mutta muutenkin ihan perus maustamaton rahka kera vaikkapa banaanin on hyvää. Ja kyllä syön suklaata yms ihan hyvällä omatunnolla. Ei tassä missään orjaleirillä olla!

 

Eli oma ruokarytmini on seuraavanlainen:

  • Aamupala
  • Lounas
  • Välipala
  • Päivällinen
  • Iltapala

Kaloreita päivään mahtuu sellaiset 2500kcal ja treenipäivinä vähän enemmän. Eli kyllä, syön ja kunnolla :). 

 

Itse treenit jakautuvat näin:

  • Maanantai: treeni1
  • Tiistai: lenkki
  • Keskiviikko: treeni2
  • Torstai: lenkki
  • Perjantai: treeni3
  • Launantai: treeni4
  • Sunnuntai: syljen kattoon päivä

Aikaa menee se tunti päivässä ja itse sain tuon raivattua kalenteriin ihan tosissaan välttämällä facebookkia enempi. Päätin, kumpi oli tärkeämpää itselleni. Toki, helpottaa sekin että meillä on tuollainen oma sali, ilman laitteita tosin mutta kaiken saa tehtyä. Lenkkimaasto on heti, kun avaa ulko- oven. Ja nykyään on ihan mielettömiä kotitreenejä netissä!

 

AIka helposti tulee sanottua, sitten kun on hyvä hetki. Samaa sanoin minä sekä liikunnassa että kun lopetin tupakanpolton. Se kääntyi siihen, että aina oli enempi hyvä syy polttaa että vältellä liikuntaa. 

 

 

Mitä tämä elämäntapa on sitten antanut minulle? Saan siitä ihan älyttömästi puhtia, nollattua kaikkea elämän myrskyjen tarjomia aaltoja ja ei tuokaan haittaa, että on vähän vahvempi kroppa. Samalla iloitsen siitä, että kaikki pelkäämäni arvot ovat nykyään normeja. Eli verenpaine, kolestroli ja muutoinkin nuo, jotka liittyvät sydän,-ja verisuonijuttuihin, siihen omaan sukuperimääni, kiitos siitä rakas suku. 

 

Niinkuin sanoin, kirjoitin tämän jos vaikka joku pohtii, uskaltaako sitä tämän ikäisenä, kokoisena tahi minä vaan aloitella mitään, niin uskaltaa tottakai! :) 

 

Ja niinkuin sanoin, jollei kiinnosta tahi pysty niin hei, jokaisella on se oma elmänsä ja omat juttunsa. Jokainen todellakin tyylillään ja pulinat pois! En minäkään kaivoon hyppää, jos joku muu niin tekee. 

Minkälainen suhde teillä on liikuntaan? In or out- juttu?

 

 

Nyt toivottelen taasen ihanaa päivää kaikille!

 

xoxo

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Täällä kirjuuttelee nainen 47vee, jonka aamu lähtee käyntii vain ja ainoastaan kahvin voimalla.

Kahvin jälkeen keskityn perheeseen, elämään, koiriin ja kissoihin, hyvinvointiin sekä kauneuteen. Koko elämä ja sen valinnat ovat yhteydessä toisiinsa, ja tätäkautta taasen yhteydessä hyvinvointiimme joten pohdinkin näitä valintojani täällä. 

Haluan olla paras versio itsestäni ja varsinkin, kun se biologinen ikä (ei mielen ikä) on mitä on, niin omilla valinnoillani haluan varmistaa oman itseni hyvinvoinnin kokonaisuudessaan. 

Tavoitteenani on olla viisikymppisenä timanttisessa kunnossa! Sekä henkisesti mutta myös fyysisesti. 

xoxo

Yhteydenotot: maarit.uittamo1@gmail.com

 

Ps. Maallikkona matkustan itsekin näissä asioissa, eli aina kandee miettiä ne omat voimavarat ja tarkistaa ammattilaiselta!

Nämä ovat omia havaintojani ja oman valmentajani rakentamia asioita minun kunnon mukaan.

Blogiarkisto

Kategoriat