Poiminta

Tuntuuko sinusta usein, että olet väsynyt? Tämän hetkinen pimeys vaikuttaa jokaiseen meistä ja D- vitamiinia popsii varmasti moni suomalainen. Mikä muu voisi auttaa lisäämään energiaa päiviin? Olen aikoinani ottanut selvää, mitkä ruoka- aineet antavat paljon energiaa kerralla ja tekevät olon virkeäksi pitkäksi aikaa. Syön itse terveellistä koti ruokaa ja todennut saavani energiaa juuri näistä tuotteista.

Nämä ruoka- aineet ovat lisäksi vielä terveellisiä ja niitä löytyy varmasti monen kaapista.

  1. Banaanit Banaaneista saamme paljon ravinteita ja ne sisältävät mm. kaliumia. Kaliumin tasapaino on äärimmäisen tärkeä sydämen ja lihaksiston toiminnalle. Se auttaa lihaksia palautumaan esim. rasituksen jälkeen. Yksi banaani esim. aamupalalla antaa energiaa päivääsi. 
  2. Kaurapuuro Kaurapuurosta saa paljon energiaa. Suosittelen syömään kaurapuuroa aamupalaksi, koska siinä on paljon hiilihydraatteja ja kuitua, jotka auttaa pitämään mahan kylläisenä pidempään ja vapauttaa energiaa hitaasti päivän mittaan. Parasta kaurapuuro on esim. hedelmien, marjojen ja vauvoille tarkoitetun hedelmäsoseen kanssa.
  3. Kala Kalasta saa Omega-3- rasvahappoja. Omega-3:n auttaa positiivisesti muistiin stressitason alentamiseen ja keskushermoston toimintaan. Kalan syöminen parantaa keskittymiskykyä ja ehkäisee jopa masennusta. 
  4. Avokado sisältää vain vähän sokeria, muihin hedelmiin verrattuna. Avokadon rasvahapot lievittävät tulehduksia, jotka saattavat johtua väsymyksestä. Puolikkaan avokadon syöminen aterian yhteydessä auttaa pitämään nälän poissa useamman tunnin ajan.
  5. Kananmuna sisältää laadukasta proteiinia ja D-vitamiinia. Suurin osa kananmunan ravintoaineista on keltuaisessa, joten kananmuna kannattaa syödä kokonaan. Kananmunat sopivat osaksi terveellistä ruokavaliota, kunhan niitä ei syö liikaa. Itse syön yhden kananmunan päivässä.

Veden juonti on tärkeää ja yksi parhaista energianlähteistä koko maailmassa. Se estää elimistöä kuivumiselta ja palauttaa jo menetettyä energiaa. Kun seuraavan kerran tunnet itsesi väsyneeksi, juo kaksi lasia vettä. Riittävä määrä vettä elimistössä estää stressihormonin liiallisen määrän ja tekee olon pirteämmäksi. 

 

 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Täällä kirjoittaa 30- vuotias avarakatseinen terveydenhuollon ammattilainen ja kolmen lapsen äiti. Intohimona on katsella maailmaa positiivisin silmin ja tarjota lukijoille piristäviä ajattelemisen aiheita elämästä. Hiuskampaukset ovat vahvuuksiani ja esittelen usein erilaisia vinkkejä niihin liittyen. Hiusalan yritys myös kehitteillä.  

Blogiarkisto

2018