Olen kova stressaaja ja mietiskelijä, jään usein yöllä miettimään murheita, joille en oikeastaan siinä hetkessä voi mitään. Joskus saatan saada sykkeeni nousemaan ihan vain koska ajattelen.  Kovana stressaajana ja murehtijana olen alkanut entistä enemmän miettimään ravinnon merkitystä kehoomme ja mieleemme. Tietenkään unohtamatta muita tehokkaita keinoja stressin lievitykseen.  

C-vitamiini on tärkeää stressin aikana. Siksi päätinkin jakaa reseptin oivaan stressin"lievitys” pirtelöön. Stressi on tietyissä määrissä eteenpäin vievää, mutta liiallinen ja jatkuva stressi kuormittaa kehoa ja altistaa mm. unettomuudelle, painon nousulle/laskulle ja saattaa saada mielenkin voimaan pahoin.  Knoppi-tietonona; stressi lisää kortisolihormonin tuotantoa ja kortisolihormoni puolestaan kuluttaa c-vitamiini varastojamme. C-vitamiinia saa purkista, mutta sen saaminen säännöllisesti luonnollista raaka-aineista on oiva apu stressiin, joka erityisen tärkeää aktiivisesti liikkujille/hikoilijoille. Samalla se myös virkistää ja parantaa immuniteettia.

(Lähteenä ja inspiraationa Annika Havasten Virtaa ravinnosta! –kirja, jonka suosittelen ehdottomasti lukemaan.)

STRESSIÄ ALENTAVA PIRTELÖ

1 dl Liuotettuja auringonkukan siemeniä ja cashewpähkinöitä

Vettä (Riippuen minkälaisen massan haluat pirtelöön)

½ Avocado

Kourallinen parsakaalia, lehtikaalia

1 dl pakastemustaherukoita/muita marjoja

½ dl banaania

(Ainut ainesosa, jonka jätin alkuperäisestä ohjeesta pois oli Acerola-kirsikasta valmistettu C-vitamiinijauhe, sillä sitä ei kaapista yleensä löydy.)

On hyvä muistaa, että C-vitamiini on vesiliukoinen ja poistuu elimistöstä nopeasti. Kannattaakin tankata C-vitamiinia monta kertaa päivässä. (Raja: 200-2000mg)

 

Stressitöntä viikonloppua <3

- Heini

Kommentit (2)

Helenamaria
Liittynyt25.8.2017

Rakastan avokadoa! Tää juoma näyttää exoottiselta juomalta ja varmasti hyvää 😋. Täytyy kokeilla joku päivä 👍

Helena Peltokangas

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Onnellisuus voi löytyä pienistä asioista, ajatuksista ja hetkistä. Heini Kaarina –blogia kirjoittaa 25-vuotias ikuinen luonnonlapsi ja kuukautisoireista ajoittain ”hulluksi” tuleva ihmisyksilö.  Ammatiltaan Heini on lähihoitaja  ja tekee töitä ihmisten parissa. 

Blogissa pohditaan elämää askarruttavia asioita kuukautisten ja kauppalistan välillä, mutta ennen kaikkea hyvän elämän eväitä. Blogissa tulee näkymään luontoon ja ruuanlaittoon liittyviä postauksia. Intohimo kohteena ovat pääsääntöisesti gluteenittomat kasvis- ja vegaani herkut. Elämää ilahduttaa Peppi-koira, jonka hännänpää ajoittain vilahtelee blogissa, unohtamatta perhettä ja ystäviä.

Tervetuloa seuraamaan!

miettinenheini@gmail.com

 

 

 

Hae blogista