Selling is like sex!

 

Luin Fred Van Urkin pokkarin Selling is like sex Australiassa. Niille jotka eivät tiedä, olen se typerys, joka uhmasi järkeä ja irtisanotui turvallisesta työstään 60- vuotiaana ja siitä säikähtäneenä, pakkasi laukkunsa ja lähti GrannyNannyksi Australiaan. 

Irtisanomista en suosittele kenellekään tässä iässä, mutta Grannynannyilyä suosittelen kaikille. Oli hienoa jättää Suomi puoleksi vuodeksi ja lähteä viikkaamaan pyykkiä toiselle puolelle maapalloa. 

Pyykkien viikkaus oli terapiaa ja mietin sitä tehdessäni paljon työelämän kiemuroita ja omaa työhistoriaani. Fred Van Urkin kirjan otsikko oli tarpeeksi raflaava herättääkseen mielenkiintoni. (se on saatavilla Amazonista ja Youtubesta...)

Pokkarissa oli paljon tuttujakin ohjeita ja mietin Fredin keksineen vetoavan otsikon saadakseen kirjansa kaupaksi, koska seksi myy aina...

 

 

Rynkyttävä, hapeton myyntipuhe puuduttaa

 

Myyjän rooli ei ole helppo. Hänen on hurmattava asiakas. Olen samaa mieltä Fredin kanssa, ensin on myytävä itsensä, jotta pääsee myymään tavaran. Rynkyttävä persoonaton myyntipuhe ei ketään innosta. Sama asia kuin miehet kapakoissa muinoin... Jokainen esitti saman avauksen -"Käytkö täällä usein tai mites ilta on mennyt?"

Ei toimi, ukkelit... peli pelattiin kuluneella repliikillä mahdottomaksi. 

Myyminen vaatii kekseliäisyyttä nyt enemmän kuin koskaan, sillä vanhat avaukset on nähty.

 Fred sanoo kirjassaan viisaasti  - Anna asiakkaiden jahdata sinua, älä jahtaa heitä... Tuote pitäisi olla niin innostava, että sen perässä juostaan.

Joten juu, myyntipuheita voi verrata seksiin...Maaliin tähtäävään itsekkääseen tai kumppanin mukaan ottavaan leikkisään toimintaan.

 

 

Tunne asiakkaasi ja tunne itsesi

 

 On höpsöä uhrata aikaa henkilöön, jolla ei ole aiettakaan ostaa. Siksi " asiakastyyppien" tunteminen on tärkeää.

Viime vuodet toimin apteekkikosmetiikan edustajana. Koska apteekki on brändätty lääkkeiden myyntiin ja asiakaskunta haparoivat paikalle oksennustaudeissaan ja migreeneissään, tarjoamani kosmetiikka ei uponnut. Jos sain kontaktin asiakkaaseen, reseptitiskin kello katkaisi keskustelumme ja tilaisuus karahti kiville. Turhauduin.

Opin, että on tärkeää, että olet tuotteinesi oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja asiakkailla on pieni mielenkiinto tuotteitasi kohtaan. Muutoin rynkytät puheita tyhjyyteen ja kärsit.

 

Evvk, ajattelee koira. Myyjän tehtävä on herättää koiran kiinnostus korkkiin. Hän heittää sen ilmaan ja koira innostuu. Korkista tulee tärkeä ja haluttu.
 
 

 Tunnista Ninjat, miekkailijat ja seuran hakijat...

 

Apteekissa ryhdyin tarkkailemaan asiakaskuntaa ja tein seuraavia päätelmiä heidän käyttäytymisen perusteella

  •  Ninjat...  jo kauppaan astuessaan puolustuskannalla suojakilpiensä alla 
  •  Miekkailijat... esittävät vastaväitteitään saadakseen myyjän loukkuun
  •  Vertailijat... Hintojen vertailijat, erojen kysyjät 
  • Haaveilijat... hifistelevät ja fiilistelevät, eivät osta
  • Alekorin ostajat... Tarjoushaukat
  • Ostosuppilossa olijat... Ostos on päätetty ennen kauppaan tuloa
  • Inspiraatio-ostajat... Elämä kaipaa iloa ja ostokselta odotetaan sitä
  • Merkkiuskolliset... Etsitään vuositolkulla jo poistunutta merkkiä ja muu ei käy
  • Uutuuksista kiinnostuneet... etsivät tuotetta ennenkuin se on markkinoilla
  • Ystävän innostamat... Sama pitää saada, sopi tai ei
  • Mainosihmiset... Tekevät ostokset artikkeleiden mukaan
  • Todelliset ostajat... Kiertelevät monta kauppaa, hurmaava myyjä saa kaupat
  • Tarjoushaukat... Muutaman sentin ero voi viedä kaupat, myyjästä riippumatta
  • Näytteiden hamuajat... Kaikki ilmainen käy
  • Uskolliset... Pysyvät tutussa ja turvallisessa
  • Allergiset... Ryhmä, jota on vaikea tyydyttää, koska ovat pettyneet niin paljon
  • Huomion tarpeessa olevat, seuranhakijat... Kertovat elämänsä myyjälle, takertuvat tai purkavat vihansa
  • Murskaajat... perheenjäsenet tai kaverit, jotka kieltävät ostamasta

Tarinoita ostotapahtumista syntyy päivittäin. Huonot kerrotaan monelle, hyvät muutamalle. 
 
 
Myyjällä pitää olla vastaus jokaiselle ostajalle ja se vaatii psykologista silmää. Tilannetajua ja kokemusta. Kykyä erota tilanteesta kaupat tehden tai nähden, ettei niitä synny. 
 
  • Ei vastaus on tie Kyllä vastaukseen. Ei -vastauksia ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Laskelmat auttavat. Montako Eitä tulee Kyllää kohtaan... Suhdeluvun avulla selviää pettymyksistä

 

 

Dont take it personally!

 

Tärkeintä työelämässä olisi oppia se, ettei ota asioita henkilökohtaisesti. 

 Vuosia sitten olin työpaikassa jossa pomo käskytti tekstiviestein öisin. Homma piti tehdä asap...Suljin puhelimen yöksi. Kollegani kärsi yöheräilyistä ja koki ne kiusaamisena, koska piti puhelintaan auki. 

 Pomo haukkui tekijän, jos joku ei mennyt putkeen. Ymmärsin, että se oli hänen " tahditon" tyylinsä hoitaa työtään.  

En ottanut häntä henkilökohtaisesti.

Tein ERON minuuden ja työn välille. En tiedä mistä tämän ymmärsin, mutta se toimi.

Uusissa työpaikoissa pelkään sitä, että pomo tyrii arvovaltansa.  Tiedäthän tunteen, kun arvovalta murenee, koska pomo ei osaa työtään. On surullista, jos ei voi kunnioittaa ihmistä, jota pitäisi totella. Se on työelämän pettymyksistä pahimpia. 

 

See it, feel it, believe it

 

Mieli on avain. Se mitä näet, minkä tunnet ja mihin uskot, toteutuu... Näe, tunne ja usko...

Myymisessä on kyse energiasta. Energisoitunut myyjä, energisoi ostajan. 

Tärkeää on miettiä---Miten myyjä pidetään energisenä? Kannattaisiko johdon istua alas ja miettiä mikä laskee ja mikä nostaa työntekijän motivaatiota ja energiaa?

 

Be your self!

 

Jos yrität olla jotain muuta kuin olet, se välittyy. Rentous toimii niin sängyssä kuin businesselämässäkin. Se ei tarkoita löysyyttä, olet hereillä, mutta rentona. Ihaninta on myydä tavaraa jota itsekin arvostaa. Se on harvoin mahdollista, jos tavaroita on kymmenittäin. Välillä joutuu myymään "kuraa". Sitä voi verrata teeskenneltyyn seksiin... Kai Se Fred oli sittenkin oikeassa, jotain yhteyttä näissä lajeissa on.

 

ByTheHeart<3

iirispiiris

 

Sano Yes vain mukaville asioille. Sano No asioille, joille et juuri nyt syty. Ole aina sanojesi mittainen. Siten myyt itsesi!

 

 

 

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Blogia kirjoittaa kuusikymppinen kosmetologi, joka uskoo muutoksen voimaan. Hän KonMarittaa kotinsa ja tekee virheen aarrekarttaansa. Hänellä on laukussaan seitsemän kertaa suurentava peili ja päälakea koristaa silmälasien kirjo. Rakkaus muotiin, kosmetiikkaan ja hyvinvointiin ei koskaan kuole, mutta sitä pitää päivittää. 

iris.ekman81@gmail.com

<a href="https://www.blogit.fi/grannynanny/seuraa" target="_blank">
  

 

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018

Kategoriat